Némileg felhős, de összességében napsütéses időben, 54 fokos pálya és 24 fokos levegőhőmérséklet mellett kezdhették meg a pilóták és a csapatok az idei szezon első időmérő edzését a Red Bull Ringen. Miközben a harmadik szabadedzésen balesetet szenvedő Nicholas Latifi megfutotta a szezon első időmérős mért körét, a Mercedes garázsában a kelleténél nagyobb volt az aggodalom, Valtteri Bottas autóján ugyanis hidraulikai probléma lépett fel, de a csapat hamar elhárította azt, így a finn nem veszített időt vele.
Az első percekben a két Alfa Romeo állt az élre Antonio Giovinazzi-Kimi Räikkönen sorrendben, mögéjük a két Williams iratkozott fel, George Russell csak 1 tizeddel maradt el az olasztól, miközben Latifi közel 7 tizedet kapott. Az első igazán ütős kört Lance Stroll hozta össze a Ferrarikat és a Red Bullokat megizzasztani készülő Racing Pointtal, 1:04.678-as ideje 8 tizeddel volt jobb az Alfa Romeo pilótájáénál.
A topcsapatok versenyzői közül Max Verstappen nyitotta a sort 1:04.326-tal, amivel azonnal az élre is állt, megelőzve Carlos Sainzot, Sergio Pérezt és Sebastian Vettelt, aki első nekifutásra a jobbik McLarent és Racing Pointot sem tudta megelőzni. Ennél is gyengébben nyitott Charles Leclerc, aki Vetteltől két tizedre csak a 9. helyen kezdett. Albon sem tudta hozni csapattársa tempóját, 335 ezredes hátrányban a 7. pozícióba jött be.
Kisebb meglepetésre a két Mercedes nem villogott, Bottas csak a negyedik, Hamilton csak a 13. helyre iratkozott fel első körével, pedig a többiekhez hasonlóan ők is a lágy gumikat használták.
Hamilton hátrányának mértékét részben indokolja, hogy kicsit kiszélesítette az utolsó kanyart, de 7 tizedet ezzel azért nem veszített. Töltőkör utáni második gyorskörében aztán mindkét feketére festett "Ezüstnyíl" rákapcsolt, Hamilton 1 tizeddel lemaradva feljött a második helyre, Bottas pedig az ötödik pozícióba sorolt be. A harmadik szabadedzésen látott nagy fölénynek azonban nyoma sem volt.
A Q1 hajráját Stroll nyitotta 1:04.309-es idővel, amivel átvette a vezetést Verstappentől, lehetett rá készülni tehát, hogy senki sincs biztonságban, maradt még jócskán köridő a pályában. Erre végül kis híján Alex Albon fázott rá, aki nem tudott kijönni az utolsó rohamra, végül pedig csak a 12. helyen zárt, noha a már kiesést érő 16. helytől így is fél másodpercre volt.
A Q1-ben végül Verstappen zárt az élen 1:04.024-es idővel, mögötte Bottas és Hamilton végzett, előbbi 87, utóbbi 174 ezredes hátrányban.
Úgy tűnt, hogy a Red Bull felveheti a versenyt a pole pozícióért a hétvége eddigi részét domináló Mercedesszel, a Racing Point pedig megkeserítheti a Ferrari életét.
Ami a kiesőket illeti, Kevin Magnussen, George Russell, Antonio Giovinazzi, Kimi Räikkönen és Nicholas Latifi nem jutottak tovább, ők ebben a sorrendben foglalhatják majd el a rajtrács utolsó öt helyét.
Már az első etapban is igen éles volt a helyzet, nem sűrűn látni olyat, hogy a hajrára kivétel nélkül minden pilóta kimegy (akit nem hátráltat műszaki gond), mivel még az első néhány helyen állók sem érzik magukat biztonságban.
Ezért is volt meglepő, hogy Max Verstappen a közepes gumikon hajtott ki a jobb versenytaktika reményében a második harmadra, majd 7 tizeddel elmaradt az 1:03.325-tel az élen nyitó Hamiltontól és csak a nyolcadik helyre jött be.
Hamilton mögött Bottas következett 2 tizedes lemaradásban, őt pedig Norris, Stroll, Pérez és Ricciardo követte. A Ferrari nagyon szenvedtek, Vettel kerek egy másodperces hátrányban éppen, hogy odafért a tizedik helyre. Aki még szenvedett, az Alex Albon volt, aki belehibázott az első körébe, és bár Verstappennel ellentétben ő lágyakon jött ki, csak a 13. időt érte el.
A két Mercedesnek hirtelen akkora lett az előnye (Hamilton 6 tizedet vert az első körök után harmadik helyen álló Norrisra), hogy akár azt is megtehették, hogy nem jönnek ki ismét a Q2 végén.
Ennek ellenére kijöttek, Bottas pedig jelezte, hogy őt sem szabad leírni, 1:03.015-tel az első helyen zárta a Q2-t, Hamilton hiába javított, 81 ezreddel elmaradt a finntől. Az igazi dráma azonban hátrébb zajlott, a Ferrarik ugyanis azért küzdöttek, hogy egyáltalán továbbjussanak a harmadik etapba. Ez végül csak egyiküknek sikerült, Vettel az első és az utolsó kanyarban is hibázott egy kicsit, 17 századdal elmaradt a tizedik, még továbbjutó helyen végző csapattársától, számára véget ért az időmérő.
A két Mercedes mögé Albon jött be, miközben Verstappen csak továbbcsusszant a közepes gumis körével, így
a top 10-ből vasárnap ő lesz az egyetlen, aki a sárga oldalfalú Pirelliken kezd, ami taktikai előnybe hozhatja őt a versenyre.
A McLaren pedig felvette a versenyt a Racing Pointtal, Norris mindkét rózsaszín Mercedest megelőzte és negyedikként zárt. Vettel mögött a további kiesők Pierre Gasly, Danyil Kvjat, a 9. helyen záró Ricciardótól hat tizedet kapó Esteban Ocon, valamint Romain Grosjean voltak.
Ha esetleg valaki még reménykedett benne az időmérő elején, hogy bárki beleszólhat a Mercedesek csatájába, annak a Q3 elején kellett felhagynia minden reménnyel: Valtteri Bottas új pályacsúcsot repesztve 1:02.939-nél állította meg a stoppert,
ami még Hamiltonnak is sok volt, 122 ezredet kapott a finntől. Ami pedig a többieket illeti, Verstappen 6 tizeddel, Albon közel egy másodperccel volt lassabb a harmadik és a negyedik helyen, Leclerc 1,6 másodpercet kapot...
A hajrára kisebb dugó alakult ki a felvezető körben, sokaknak nem volt ideális a rákészülés a gyorskörre. Ez Bottast zavarhatta meg egy kicsit, a négyes kanyarban ugyanis kiszánkázott a bukótérbe, ezzel biztossá téve, hogy ő már nem javíthat. A mögötte érkező Hamiltonnak a sárga zászló miatt valamennyire lassítania kellett volna, ő azonban ezt nemigen tette meg, de így sem tudta megverni csapattársa korábbi körét, 12 ezreddel attól elmaradva végül a második helyen végzett. A harmadik rajtkocka Verstappené lett, őt Norris és Albon követte, a Racing Pointok tehát elfogytak a végére, Pérez a hatodik, Stroll a kilencedik lett. Leclerc megmentette a Ferrarit attól a szégyentől, hogy 10. legyen, a hetedik hely lett az övé, a Q3-at Daniel Ricciardo zárta az utolsó helyen.
Nagyon jó kört futottam, hiányzott már ez az érzés, amit az időmérőn érzünk, ahogy utána remegünk az adrenalintól, ez valami különleges, az autót a határon vezetni, hosszú ideig készültem erre, nagyon jó érzés.
Ennél többet nem tudok mondani, hihetetlen munkát végzett a csapat. Noha ez csak az első időmérő, lenyűgöző az elvégzett munka, köszönöm az egész csapatnak” – kereste a szavakat Bottas.
„Valtteri remek munkát végzett, remek szezonkezdet ez, örülük, hogy itt lehetek – fogta szűkszavúra Hamilton. – Évről évre megmutatjuk, hogy folyamatosan mi vagyunk a legjobb csapat, szerintem ez azért van, mert nyitottak vagyunk, haladunk a korral, a srácok sosem túl makacsok ahhoz, hogy beismerjék, ha hibáztak, folyamatosan tanulunk egymástól és mindig feszegetjük a határokat. Egy egységet alkotunk, ezért vagyunk itt minden évben.”
Verstappen fél másodpercet kapott a jobbik Mercedestől, ezzel együtt nem volt elégedetlen, hiszen taktikai előnybe került a futamra. „Örülök a harmadik helynek és annak is, hogy más gumin rajtolunk, mint a többiek,
érdekes lesz, mivel holnapra melegebb időt jósolnak, ami remélem, hogy a mi kezünkre játszik.
A Mercedes ma sajnos egyértelműen más szintet képviselt, meglátjuk, mit tehetünk holnap – nyilatkozta a holland pilóta. – Tavaly is le voltunk itt maradva egy kicsit az időmérőn, arra számítok, hogy a futamon jobbak leszünk. Nincs veszítenivalónk, igyekszem megnehezíteni a dolgukat, amennyire csak lehet.”
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat az idénynyitó Osztrák Nagydíj időmérő edzésének élő közvetítésében! Most már nincs hova bújni, nincs teszt, nincs szabadedzés, tét viszont van: nemsokára osztják a helyeket a vasárnapi rajtrácsra, izgalmas küzdelemnek ígérkezik!
Hamilton eddig mindhárom szabadedzést az élen zárta Spielbergben, még tőle sem megszokott, hogy ennyire ura a helyzetnek. Kérdés, hogy Bottas elő tud-e húzni valamit a kalapból, amivel megkeseríti csapattársa életét.
Az újonc Latifi az első, aki összetörte az autóját az idei szezon során, a kanadai pilóta a harmadik szabadedzésen ütközött a védősávnak. Szerencséjére, a károk nem súlyosak, így várhatóan ő is ott lehet az időmérő edzésen.
Tavaly 1:03.003 volt a pole pozíció Charles Leclerc részéről, ez minden idők 5. legrövidebb F1-es pole köre volt. A harmadik szabadedzésen Hamilton lassabb volt a tavalyi legjobb köridőnél, de ha az időmérőn sikerülne emelni a tétet, a leggyorsabb pilóta biztosan bekerül a rekordok könyvébe.
Ennyit a csapatok elkülönítéséről: Sebastian Vettel ismét benézett egykori csapatához, ahol Christian Hornerrel és Helmut Markóval beszélgetett. Legalább a német pilóta viselt maszkot.
Noha pontokat nem osztanak érte, minden évben érdemes odafigyelni a pilóták csapaton belüli párharcaira is. Különösen izgalmas a helyzet a Ferrarinál, ahol tavaly Charles Leclerc meglepetésre legyőzte Sebastian Vettelt, érdekes kérdés, hogy Daniel Ricciardo mire megy Esteban Ocon ellen, és az is, hogy George Russell annyira megveri-e Nicholas Latifit, amennyire tavaly Robert Kubicát.
Sokan azt jósolták, hogy a pilóták be lesznek rozsdásodva, de ezt egyelőre nem igazán lehetett tetten érni. Kiélezett helyzetben viszont előjöhetnek a hibák, főleg azért, mert a két Mercedes után meglepően szoros a sorrend.
Az időmérőt három harmadra bontják, a Q1-ben és a Q2-ben az utolsó 5 helyezett kiesik, így a Q3-ban már csak a mezőny fele küzdhet a helyezésekért. A Q2-ben és a Q3-ban kieső pilóták szabadon választhatnak gumit a vasárnapi rajtra, az első 10 helyezett azzal rajtol, amivel a Q2-ben a leggyorsabb kört futotta.
Leírni is furcsa, de 217 napja volt utoljára időmérő edzés a Forma-1-ben, legutóbb Abu-Dzabiban. 5 perc múlva zöld zászló!
Tavaly borítékolni lehetett, hogy a két Williams kiesik, de George Russellre érdemes lesz figyelni. A Williams, a Haas és az Alfa Romeo eddig nem remekelt, az ő pilótáiknak nagyon résen kell lenniük.
Az idén ugyanolyan gumikat használ a mezőny, mint tavaly, ebből a szempontból fontos információ, hogy lényegében ugyanolyanok a hőmérsékletek, mint a 2019-es nagydíjon voltak. Esőre nincs esély.
A pilóták közül még többen is készülődnek, de nemsokára megélénkül a forgalom a pályán.
Tegnap sokáig egyszerűen nem működött az élő időmérés, most pedig a gumikat nem mutatta, de aztán kisvártatva kiderült, hogy Giovinazzi, Räikkönen és Latifi is lágy abroncsokon kezdte az edzést. Ez nem meglepő, nekik a gyors kiesés ellen kell küzdeniük.
Az első mért körök alapján Giovinazzi 1:05.478-cal vezet, Räikkönen vibrációra panaszkodott a rádión és 0,091 másodperccel elmaradt csapattársától. Latifi 1,7 másodperces hátránnyal kezdett, ezt Russell könnyedén felül fogja múlni.
A kanadai pilóta az egyik leggyengébb versenyző az időmérőkön, a Q3-ra simán esélyes Racing Pointtal egyelőre 1:04.678-at futott. Érdekes lesz őt is figyelni, hogy mire lesz képes Sergio Pérez ellen.
A Mercedes, a Ferrari és a Red Bull pilótái sem kísérleteznek (egyelőre) közepes keverékű gumikkal, mindenki használja a lágyakat. Verstappen állt az élre 1:04.326-tal, ez még mindig alaposan elmarad a tavalyi pole-tól, de a motorok feltekerése csak a Q2-ben várható.
Nem sikerült Hamilton első mért köre, az 1:05-ös eredménye egyelőre csak a 14. helyre jó, ami nem megnyugtató, hiszen a sereghajtók is gyorsulni fognak még. A brit pilótának a pálya utolsó két kanyarjában akadtak gondjai, hibázott Vettel is, de ő befért az 5. helyre.
A dán pilóta mérnöke érdeklődött, hogy akadályozta-e őt a Ferrari versenyzője, igennel felelt. Ez nem is olyan burkolt üzenet a versenyirányításnak, ami ilyenkor megvizsgálhatja az ügyet. Magnussen egyelőre a kieső 17. helyen szerepel.
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke a Sky Sports műsorában azt mondta, Hamilton legyőzése nagy falat lehet a számukra.
A Red Bullt vezető Verstappen egyelőre az 1. helyezett, de a brit pilóta felzárkózott mögé 0,1 másodpercre.
A Williams brit tehetsége egyelőre a 15. helyezett, ő a jelen állás szerint még továbbjut, de Giovinazzi, Räikkönen, Magnussen, Grosjean és Latifi természetesen ezt nem hagyja majd annyiban.
Alexander Albon kivételével mindenki pályára lépett, ritkán látni olyat, hogy már a Q1 végén mindenki igyekszik, nehogy kiessen. A thai pilóta a 12. helyezett.
Ismét kiesett mindkét Williams a Q2-ben, de a várakozásoknak megfelelően igen nagy csata alakult ki. Giovinazzi az utolsó mért körében ki is csúszott, neki ezzel befejeződik az edzés.
16. Kevin Magnussen
17. George Russell
18. Antonio Giovinazzi
19. Kimi Räikkönen
20. Nicholas Latifi
Kínos melléfogás nem történt a Q1-ben, minden pilóta folytathatja a küzdelmet, akitől ezt elvárhatjuk. Az első kellemetlen meglepetések azonban nemsokára jönnek, mert a Q3-ból már biztosan kiszorulnak néhányan, akik arra számítanak, hogy bejutnak.
A 2007-es világbajnok mindössze a 19. helyen zárt, a rádión káromkodva zűrzavarosnak nevezte az edzést, szerinte rosszul időzítették az etapjait, így nem tudta kihozni az autójából annak tényleges teljesítményét. Holnap javíthat, de az utolsó előtti pozícióból nem számíthat sok jóra.
Nem siettek kifelé a pilóták, aztán a Mercedesnél megunták a várakozást, és először Bottast, majd Hamiltont is pályára küldték. Jön utánuk Stroll és a két Ferrari is.
Egyelőre a holland pilóta az egyetlen, aki nem lágy, hanem közepes keverékű gumikkal próbál bejutni a Q3-ba, igen jó körre lesz szüksége, hogy ezekkel tovább tudjon menni, de ha sikerül, akkor elnyújthatja az első etapját vasárnap.
Hamilton iszonyú körrel kezdett a Q2-ben, 1:03.325-tel ő a leggyorsabb, mögötte Bottas 1:03.530-cal a 2. helyezett. A Ferrari csak 1:04.057-et tudott Leclerc-rel, Vettel 1:04.331-et, jelenleg ő az utolsó továbbjutó, de jönnie kell még, mert ezzel ki fog esni.
Verstappennél sem vált be a kockáztatás, az 1:04.095 és a 8. hely nem elég megnyugtató, hogy ne jöjjön ki lágyakkal, így tett Albon is, őt rögtön lágyakkal küldték ki.
A holland pilóta kint maradt még egy mért körre 1:04.000-ra gyorsult, előrelépett a 6. helyre. Jelenleg 0,331 másodperccel gyorsabb az utolsó továbbjutó helynél.
A jelenlegi kiesők között igazából csak Albon lehet veszélyes rá, a Red Bull pilótája jelenleg a 13. helyezett, így biztosan jön még lágy gumikkal. Gasly és Kvjat a 11-12. helyen meglepetés lenne, ha borsot törne Verstappen orra alá, Ocon elvileg tudna 1:04.0 körüli időt, Grosjean biztosan nem.
A német pilóta nem tudott javítani az utolsó körén, és hatalmas meglepetésre kiesett a Q2-ben! Csapattársa, Leclerc csak a 10. helyen jutott tovább. Vettelt a Red Bull pilótája, Albon ütötte ki az utolsó pillanatban, Verstappen az utolsó körre kiment lágy gumikkal, de nem javított, így közepesekkel kezdheti majd meg a versenyt az eredeti tervének megfelelően.
A kiesők:
11. Sebastian Vettel
12. Pierre Gasly
13. Danyiil Kvjat
14. Esteban Ocon
15. Romain Grosjean
Egy hajszál választja el a Mercedest attól, hogy átírják a tavalyi pole pozíciós eredményt, Bottas 1:03.015-öt futott a Q2-ben, ezzel a hétvégén először gyorsabbnak bizonyult Hamiltonnál. Ez viszont még csak erkölcsi siker, ezt meg kell ismételnie a Q3-ban is.
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke ismét elmondta a Sky Sportsnak, hogy a Mercedes egykörös tempójával nem igazán tudnak mit kezdeni, ezért a futamra valami mással kell próbálkozniuk, így döntöttek a közepes keverékű gumik mellett Max Verstappen esetében.
Bottas vezeti fel a sort, így Hamilton kap némi szélárnyékot és turbulenciát is. Sorban követi őket Norris, Pérez, Sainz és Albon is.
A finn pilóta megdöntötte a tavalyi köridőt, egyben a körrekordot is, 1:02.939-cel vezet, Hamilton hátránya 0,122 másodperc. Verstappen 0,612 másodpercet kapott, Albon már 0,929-et. Sainz, Pérez, Leclerc a további sorrend, mindannyian 1 másodperc fölött.
A német pilóta elárulta, nem volt elégedett az autójával, és levonta a következtetést, hogy az ellenfelek valószínűleg kicsit "konzervatívabban" bántak az edzéseken az üzemanyagszintekkel, vagyis a Ferrari többet mutatott a valós teljesítményéből, mint a többiek.
A kanadai pilóta kihagyta az első mért köröket, majd az ellenfelek második próbálkozása előtt futott egy mért kört, ami az ideiglenes 6. helyre jó, de Pérez a 7. helyről még egy kört tud menni.
Meglepetés Spielbergben: miután mindhárom szabadedzést az élen zárta, Lewis Hamilton 0,012 másodperccel kikapott Valtteri Bottastól. A finn pilóta az utolsó körében kicsúszott, és mivel ő vezette fel a mezőnyt, mögötte mindenki sárga zászlót kapott. Ennek ellenére többen is javítani tudtak. A nem hivatalos végeredmény:
1. Valtteri Bottas
2. Lewis Hamilton
3. Max Verstappen
4. Lando Norris
5. Alexander Albon
6. Sergio Pérez
7. Charles Leclerc
8. Carlos Sainz
9. Lance Stroll
10. Daniel Ricciardo
A vírusfenyegetés ellenére a pilóták a rajtrácson maradnak, maszkokkal felszerelkezve várják, hogy egyesével interjút adjanak. Bottas kezdi.
Bottas többször megtréfálta már Hamiltont azzal, hogy a szabadedzések után az időmérőn legyőzte csapattársát, most sem volt benne a levegőben, hogy nem a brit pilóta indul majd az élről.
Kiábrándító eredménnyel zárt a Ferrari, Vettel kiesett a Q2-ben, és Leclerc is csak a 4. sorba, a 7. helyre ért oda. Örülhet viszont Norris a McLarennél, hiszen a 4. rajtkocka jobb annál, amire számíthattak, ráadásul Vettel leendő utódja, Sainz csak a 8. helyezett lett.
Közvetítésünket a pénteki eredmények alapján készített esélylatolgatással zárjuk. Köszönjük a figyelmet!