Tökéletes toszkánai időjárás, ragyogó napsütés és 27 fok fogadta a Forma-1 mezőnyét az első Toszkán Nagydíj első szabadedzésén péntek délelőtt. A festői környezetben elterülő, 5245 méter hosszú mugellói aszfaltcsíkon először gurultak pályára a pilóták hivatalos versenyhétvégén, ennek ellenére az első szűk húsz perc meglehetősen eseménytelenül telt, mindössze négy pilótának, Valtteri Bottasnak, Pierre Gaslynak, Kimi Räikkönennek és Alex Albonnak volt mért köre.
A sorrendet az első 20 perc végén a Mercedes finnje vezette kemény gumikon elért 1:20.540-es körével, ami már a hétvége ilyen korai szakaszában is kevesebb mint két másodperccel maradt csak el Rubens Barrichello nem hivatalos, 1:18.704-es körrekordjától, amit a brazil még a 2004-es Ferrarival ért el tesztelés közben.
A folytatásban többen is túlszárnyalták Bottas körét, de csak Verstappen tudta őt megelőzni azonos keveréken, a holland pilóta 1:19.439-es idővel az első helyen állt az első húsz perc végén. Mögötte Gasly, Hamilton, Leclerc, Sainz, Bottas volt a sorrend, a finn pilótán kívül azonban mindenki közepes gumit használt.
A mugellói pálya a motorversenyek miatt kizárólag kavicságyas bukóterekkel rendelkezik, így várhatóan a hibákat is keményebben fogja büntetni. Az első pilóta, aki "megnyalta" a kavicsot, a kísérleti első szárnnyal köröző Carlos Sainz volt, aki az ötös kanyar kijáratát vette egy kicsit szélesre.
A pilótáknak az első 40 perc végén szokás szerint vissza kellett szolgáltatniuk az első szett gumit, így 50 perccel a tréning vége előtt kicsit elcsendesedett a pálya. Az élen továbbra is Verstappen állt, miután 1:19.017-re javított a kemény gumin. Mögé 52 ezredre Hamilton zárkózott fel közepeseken, őt pedig némi meglepetésre Charles Leclerc követte 1:19.468-as idővel, szintén sárga oldalfalú Pirelliken. A kemény gumikon kezdő Sebastian Vettel eközben csak a 17. pozíciót foglalta el Lando Norris és a két Haas előtt.
Hogy milyen óriási javulásra számíthattunk az edzés második felében, azt a rövid szünet után elsőként mért kört teljesítő Kimi Räikkönen mutatta meg, miután lágy gumikon a 3. helyre jött fel, és csupán 2 tizeddel volt lassabb Verstappen körénél. Nem sokáig tanyázhatott azonban ilyen előkelő helyen a 2007-es világbajnok, nem sokkal később ugyanis Norris vette át a vezetést 1:18.981-gyel szintén lágyakon, majd Ricciardo, Kvjat, Ocon és Bottas is bejött Räikkönen elé.
Az első pilóta Hamilton volt, aki lágy gumin átadta a múltnak Barrichello pályacsúcsát, Bottas azonban még nála is sokkal gyorsabb volt, több mint fél másodpercet vert a csapattársára, és 1:17.879-es körrel átvette a vezetést.
Mögé a Ferrarival továbbra is biztatóan teljesítő Leclerc sorolt be mindössze 3 tizeddel lemaradva, majd Verstappen választotta szét a Mercedest és a Ferrarit, miközben csupán 48 ezreddel volt lassabb előbbinél. Hamilton így visszacsúszott a negyedik helyre.
A hátralevő időben a köridején már senki nem javított, hiszen spórolni kell az abroncsokkal, ezért mindenki a második félidőre feltett szettjét koptatta. Hamilton mögött a sorrend a következőképp alakult: Gasly, Ocon, Kvjat, Norris, Albon, Ricciardo, Räikkönen, Grosjean, Vettel, Giovinazzi, Sainz, Russell, Magnussen, Stroll, Pérez és Latifi. A Racing Pointok gyenge szereplését magyarázza, hogy ők lágy abroncsok kezdték a szabadedzést, majd a második félidőre kemény keverékre váltottak.
A 90 perces tréning komolyabb vezetői hiba nélkül telt el, mindössze egy megforgást láthattunk, Nicholas Latifi parkolta bele a Williams hátulját a kavicságyba a kettes kanyarban, de szerencséjére nem ásta el magát, így tovább tudott menni.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Üdvözöljük kedves Olvasóinkat! Mugello inkább a motorversenyekről ismert, de a vírus miatt felforgatott F1-es menetrendbe is bekerült végül, így idén újra két futamot rendeznek Olaszországban. Sőt, lesz majd Imolában egy harmadik is november elején, de ne szaladjunk ennyire előre. Hamarosan (11-től) megkezdik a csapatok az ismerkedést a pályával, bár különböző adatgyűjtési módszerekkel már hozzájutottak némi fogódzkodóhoz a beállítások terén. Annyi biztos, hogy most nagyon rosszul jár, aki valamilyen problémába ütközik és időt veszít a felkészülésből.
„Nagy a tempó, és egyáltalán nincs lassú kanyar rajta" – mondta Toto Wolff Mugellóról. Várhatóan a célegyenes végén is csupán 140 km/h körüli sebességre lassítanak a pilóták, a többi ív ennél is gyorsabb, a középső szekcióban padlógázos száguldásra lehet számítani több kanyaron keresztül. Emiatt viszont nehéz lesz előzni, és jelentős terhelés vár a gumikra. A Pirelli a legkeményebb abroncsokat hozta el.
Akcióban lévő autók még nincsenek rajtuk, de jónéhány fotóval már tegnap ízelítőt adtunk a pályáról. Lenyűgöző a táj, nem?
---- separator ----gallery-content-type:abaeca9a-69f2-4c14-a9e7-76bce02bcaf3---- separator ----Mutatunk egy videót is a toszkán hegyvidéken elterülő pálya környezetéről. Ahogy előre jelezték, kellemesen meleg idő fogadta az F1-et, már most 27 fok van, az aszfalt 34 fokos.
Naponta 2880 szurkoló élőben tekintheti meg az első Toszkán Nagydíjat, ez az első ilyen lehetőség az idei szezonban.
Nem a teljesítményük folytán, hanem azért, mert ezen a versenyen rajtolnak el ezredjére. Az 1950-es F1-es debütálás tiszteletére az akkori színfestést rakták az autóra erre a hétvégére.
No meg Pérezen, akinek a helyére szerződött a következő szezontól az Aston Martinná váló Racing Pointnál. A német elmondta, nem volt magától értetődő, hogy a hónapok óta keringő pletykát igazoló döntést hozza meg.
A veteránok közül Hamilton és Räikkönen nem vett részt a 2012-es teszten, de a finn korábban vezetett itt. Információnk szerint Hamiltonon kívül Giovinazzi, Magnussen, Ocon és Sainz nem vezetett még a pályán.
Gyorsan benépesült a pálya, Hamilton, Leclerc és a Red Bullok is megjelentek már.
A rádió működését vidáman dalolva ellenőrizte, köszönjük a produkciót! Többen nekivágtak egy mért körnek.
Az F3-as edzésről származik, de a pálya bemutatására kiválóan alkalmas:
Elkiabáltuk, sokan csak két bemelegítő kört teljesítettek, mért kör még nincs. Több autón ott vannak a szokásos aerodinamikai mérőeszközök, keretek és festékek.
De nem csak ő, hanem például Ricciardo is új dizájnnal készült a hétvégére.
Bottas nevéhez fűződik, 1:22-vel kezd a kemény gumin. Más nincs a pályán e pillanatban.
Gasly kijött az Alpha Taurival, aki negyedszázad után először örvendeztette meg a franciákat futamgyőzelemmel. Nem indul problémamentesen az edzése, azt mondja, a kormányművet túlságosan lazának érzi.
Hamilton,Leclerc és Vettel a bokszban várakozik, de Bottas közben javított, 1:20.5-nél jár. Hamarosan meglátjuk, a Red Bullok mennyire tartják vele az iramot.
Mint említettük, a szokásosnál sötétebb árnyalatú vörösben pompázik a Ferrari, így néz ki a pályán:
Megtetszett neki az 1. hely a váratlan győzelem után, átvette Bottastól (1:19.859). A közepes gumit használja, a keményen Verstappen szintén megelőzte Bottast.
Mugellóban nem mentik meg a pilótákat az aszaltozott bukóterek, helyettük fű és kavicságy várja a kicsúszókat. Egyelőre viszont nem feszítették túl a húrt a srácok, nem nagyon láttunk porolásokat, megingásokat.
Ajjaj, rossz hír a Racing Point fiataljának: a bakon áll az autó és szerelik, nem úgy tűnik, hogy a közeljövőben gyakorolhat. A többieknél eddig minden simán halad, Räikkönen és Albon már 10 körnél jár.
4 tizeddel gyorsabb kört futott Gaslynál, a Red Bull az élen. Hamilton feljött a 3. helyre, mögötte Leclerc és Sainz áll pillanatnyilag.
A Mercedes-féle kialakítást másolták. Nem biztos, hogy a hétvége további részében is bevetik, lehet, hogy a későbbi használathoz tesztelik.
Már felszerelték a kerekeket a kocsira és a kanadai benne ül, fél óra késéssel csatlakozhat a többiekhez. Kimarad valamennyi a felkészülésből, de nem vészesen sok, rosszabbul is járhatott volna.
Csak edzés, de akkor is bizonyára jólesik a csapatnál ezt a számot látni Leclerc helyezése mellett, aki arra számít, hogy a spái és monzai borzasztó szereplés után valamelyest jobban fog szerepelni a Ferrari.
Verstappen mögé felzárkózott Hamilton és Bottas, utánuk Gasly, Pérez, Sainz, Ricciardo következik. De mire ezt leírtuk, Leclerc átvette a 2. helyet.
Nem megy az amerikai csapatnak most se, Grosjean és Magnussen hátránya 2,3 másodperc Verstappentől. Az utóbbi évek sereghajtója, a Williams pilótái ellenben a 10-11. helyet foglalják el.
A Ferrari tiszteletére még a nagy rivális Mercedes által gyártott biztonsági autót is szokatlan festéssel látták el:
Most kellett visszaadni az extra szett edzésgumit a Pirellinek, ezért elcsendesedett a pálya. A csapatok átnézik az adatokat és átállítják az autókat a tapasztalatok alapján.
A hivatalos közvetítésben elmondták, hogy az Alpha Tauri veterán csapatmenedzsere, Graham Watson egy olyan speciális kommunikációs megoldást használ, hogy amikor bezárják a bokszutcát, a fülére szólva is jelzi ezt egy hang, így ha nem veszi észre a monitoron az üzenetet, akkor sem kerüli el a figyelmét. A Mercedesnél jól jött volna ilyesmi Monzában, akkor Hamiltont bizonyára nem büntetik meg.
Az Alfa Romeo pilótája jött ki újra a pályára a szünetet követően. Még 40 perc van az első tréningből.
A lágy gumin a 3. helyre lépett, 2 tized a lemaradása Verstappentől. Aktivizálták magukat a többiek is.
Elkészült a galériánk, a nap folyamán többször frissíteni fogjuk még! Kattintson a képre a megtekintéséhez.
---- separator ----gallery-content-type:aa89e715-d981-426d-a84f-0d73b51f0fa7---- separator ----A legjobban tapadó abroncson Norris átvette a vezetést, 1:19 alá került. Ricciardo a 4., Grosjean a 6. Giovinazzi a 7. helyet foglalta el, de hamarosan az élmenők is válaszolnak.
A finn az 1., a brit a 3. helyen áll, Hamilton nem vette be teljesen padlógázon az Arrabiata első ívét. Na de ki áll köztük? Leclerc, ami meglepő, kíváncsian várjuk, a Ferrari tartja-e ezt a formát.
Bottast nem, aki 1:17.8-nal áll az élen, bár Verstappen csak fél tizeddel lassabb nála.
A monzai baleset után kapott egy vadonatújat, eddig elég jól megy vele. Vettelnek viszont továbbra sem jön ki a lépés, csak 12. a lágy gumis kísérlet után is.
Feltartotta az egyik Racing Point. A szűk pályán várhatóan lesznek még hasonló esetek a hétvége folyamán, akár az időmérőn. Az elengedés a kanyarok gyorsasága miatt sem egyszerű.
Latifi átlépte a sebességhatárt a bokszutcában, ennyit kell perkálnia büntetésből.
Negyedóra sincs már az edzésből, a hátralévő időbe valószínűleg még egy hosszabb etapot próbálnak bepasszírozni a csapatok.
Lehet, hogy a Renault-ban elromlott valami, de talán csak a beállításokon változtatnak. Räikkönennek most szerelnek fel egy szett gumit.
Latifi megpördült az első szektorban, de nem repült ki a kavicságy mélyébe, tovább tudott menni. Az egyik balosnál vesztette el az irányítást a Williams fölött.
A bokszutca bejáratánál, remélhetőleg nem járt úgy, mint Latifi, aki átlépte a sebességhatárt. Úgy néz ki, ő befejezte délelőttre a munkát.
Bottas volt a leggyorsabb Verstappent, Leclerc-t és Hamiltont megelőzve, a mezőny összességében hasznosan töltötte a másfél órát, mindenki sokat gyakorolhatott. 15 órától folytatódik a pénteki edzésnap, várjuk Önöket akkor is!