A Portugál Nagydíj második szabadedzésén folytatódott az ismerkedés a Portimao mellett található pályával. A csapatok felkészülését nehezítette, hogy az első félórában a Pirelli 2021-re tervezett gumijainak a prototípusait kellett tesztelniük, ennélfogva pedig nem az istállók, hanem az olasz gumigyártó határozta meg a programot.
A gyakorlás elején Carlos Sainz és Kevin Magnussen kis híján összeütközött, de a spanyol pilóta még időben észrevette a mellé bevetődő Haast, és elkerülte a balesetet. Nem sokkal később aztán előbb a McLaren versenyzője, majd Sergio Pérez pördült meg, de Romain Grosjean is átszánkázott a kavicságyon, valamint Sebastian Vettel is majdnem nekiment az egyik Williamsnek.
Az edzés rajtja után szinte mindenki kirajzott a pályára, 5 perc múlva pedig mind a 20 autó ott körözött az aszfaltcsíkon.
Ennek következtében hatalmas volt a forgalom, erre leginkább a két Ferrari-versenyző panaszkodott, legalábbis az ő rádióbeszélgetésüket játszották be. Vettel egyenesen odáig ment, hogy ennek így semmi értelme nincsen.
Később Lewis Hamilton olyan mértékű vibrációra panaszkodott, amely már a látását is befolyásolta, ezért a brit pilótáz 12 kör után kihívták a bokszba. A Pirelli részéről valószínűleg tudatos húzás volt, hogy 17 körnél tovább senki nem autózott ugyanazokon a gumikon. Ami az első félóra végeredményét illeti, a legjobb időt Max Verstappen autózta 1:21.575 másodperccel, 87 ezreddel megelőzve Valtteri Bottast, és 410-zel Charles Leclerc-t.
Ezzel együtt fontos megjegyezni, hogy a pilóták jelöletlen abroncsokon autóztak, a csapatok pedig nem tudták, hogy a 8-10 keverék közül éppen melyiket használják.
A gumiteszt után felkerültek a közepes és a kemény abroncsok, a köridők pedig rögtön elkezdtek javulni. Olyannyira, hogy Pierre Gasly és George Russell került az élre (igaz, előbbi körét később elvették), majd a brit versenyzőt Vettel előzte meg. Alexander Albon viszont nem tudott jobb időt autózni, mint a Ferrari pilótája, aki akkor egyedüliként ment be 1:20 alá. A német versenyzőt ezután Gasly és Russell is megelőzte, de nem sokkal később visszavette a vezetést.
Ami a lágy abroncsokat illeti, először Nicholas Latifi tette fel a nap során, de pár perc múlva már a két Mercedes is azokon kezdte meg a körözést. Ennek az lett az eredménye, hogy Bottas megelőzte az időközben az élre álló Max Verstappent és Leclerc-t, és több mint fél másodperccel vezetett a holland pilóta előtt. Hamiltont feltartotta Kvjat, ezért ő nem tudott javítani.
Ekkor azonban a másik Alpha Tauri megadta magát, és Gasly autója nemcsak megállt a pályán, hanem a hátuljából lángok csaptak fel.
A francia versenyző gyorsan ki tudott szállni, és nem sokkal később a pályabírók eloltották a tüzet, ugyanakkor elképzelhető, hogy nem ússza meg büntetés nélkül. Az incidens miatt megszakították a gyakorlást, így a mezőny többi tagja a bokszba hajtott.
A több mint negyedórás szünet után a mezőny ismét pályára gurult, de a körözés nem tartott sokáig. Verstappen és Lance Stroll ugyanis összeütközött, miután a holland pilóta bement a Racing Point mellé, aki viszont nem vette észre, és el akart fordulni. A Red Bull pilótája be tudott menni a bokszba, riválisa viszont a kavicságyban ragadt.
Verstappen vaknak titulálta Strollt, Otmar Szafnauer viszont a holland versenyzőt okolta a Sky Sports műsorában, és elmondta, pilótája egymás után két gyorskört akart megtenni. A brit csatorna szakértői úgy vélekedtek, hogy körülbelül fele-fele arányban hibásak az incidens okozásáért, de aztán ők is inkább Verstappent okolták. Az FIA mindenesetre vizsgálja az esetet.
8 perccel a vége előtt ismét újraindult az edzés, és a mezőny tagjai, köztük Verstappen visszamentek a pályára.
Az élen azonban már nem változott a sorrend, így 1:17.940 másodperces idővel Bottas maradt az élen, 595 ezreddel megelőzve Verstappent. Mögöttük Norris, Leclerc, Sainz, Vettel, Gasly, Hamilton, Ocon és Albon végzett az első tízben.
A futam szempontjából mindenképpen érdekes lesz, hogy a második szabadedzésen a csapatok alig gyűjtöttek adatot megtankolt autóval. Emellett azt is érdemes lesz figyelni, hogy az FIA milyen döntést hoz Verstappen és Stroll ügyében, hiszen ez alapvetően befolyásolhatja a dobogóért folytatott csatát.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a Portugál Nagydíj második szabadedzésének élő közvetítésében, 10 perc és zöldre vált a lámpa a bokszutca végén. Ma már egy szabadedzésen túlvagyunk a Portimao melletti Algarve-versenypályán, amelyen Valtteri Bottas zárt az élen Lewis Hamilton előtt. Alább elolvashatják, hogy mi történt a mai első 90 perces gyakorlás során.
A pályát teljes egészében újraaszfaltozták a Forma-1-es nagydíjhétvégére, ez pedig olyannyira csúszóssá tette annak felületét, hogy Carlos Sainz például a driftelős jelenetekkel tarkított "Halálos iramban: Tokiói hajsza" című filmhez hasonlította a vezetés érzését. Az első szabadedzésen rengetegen fékezték el magukat, többen pedig meg is pördültek. Utóbbi a legjobbakkal is megesett, mint az alább Max Verstappen és Charles Leclerc hibájából látszik.
Az első edzés úgy ért véget, hogy Esteban Ocon Renault-ja füstöt eregetve tért vissza a bokszutcába, miközben a francia pilótát arra utasították, hogy ne váltson sebességet. A csapat későbbi tájékoztatásából kiderült, hogy olajszivárgás történt, aggodalomra azonban nincs ok, a hiba nem érinti Ocon részvételét a második szabadedzésen.
---- separator ----gallery-content-type:faf1175b-ba48-4756-a4d3-fdcac05324cc---- separator ----Mivel az idén a koronavírus-járvány miatt nincsenek szezonközi gumitesztek, a Pirelli az idény során először a pénteki szabadedzésen tesztelteti le a jövő évre szánt gumik prototípusait a csapatokkal. A szabályokban foglaltak szerint a második edzés első fél órájában mindenkinek kötelező lesz ilyen prototípussal körözni, a Pirelli azonban nem árulja el a csapatoknak sem, hogy éppen milyen keveréket használnak. A gyártó tájékoztatása szerint 8-10 variációt fognak ma kipróbálni.
Az FIA három helyen figyeli ezen a hétvégén a pályaelhagyásokat, azaz ha valaki túlmegy a kijelölt határon, annak automatikusan törlik az idejét. Az első edzésen 65 köridőt kellett törölni, ebből az első kanyar kiszélesítéséért 36-ot... Természetesen ebben a csúszós pálya is benne van, de ezzel együtt az időmérőn nagyon kell majd figyelnie a pilótáknak.
Időközben zöldre váltott a lámpa a bokszutca végén, és Bottas kivételével a teljes mezőny kiözönlött a pályára. A gumiteszt során természetesen a Pirelli mondja meg azt is, hogy az egyes csapatoktól milyen munkát kér, azaz az etapok hossza most nem az istállóktól függ. Emiatt aztán mozgalmas első félórára készülhetünk.
A dán a célegyenes végén próbált meg bevetődni féktávon a spanyol mellé, Sainz azonban nem engedte el őt, hanem befordult, az utolsó pillanatban azonban észlelte a Haast és kifutott az aszfaltozott bukótérbe. Nagy csattanás lehetett volna.
Az imént emlegetett Sainz mutatta be a 13-as kanyar után, meglehetősen kis tempónál. Gyorsan irányba is állította a McLarent és ment tovább.
Nem csoda, hogy panaszkodik a monacói pilóta, miután mind a 20 autó kint van a pályán, azaz gyakorlatilag olyan, mintha verseny lenne, csak most még jobban szét vannak szóródva a körön, és nem is halad mindenki mindig versenytempóban.
Mint a visszajátszásból kiderült, Grosjean volt a tettes, aki a kanyarkijáraton rongyolt ki a bukótérbe és terepralisokat megszégyenítő módon átküldte a Haast a kavicságyon. A francia szemmel láthatóan igyekszik kihasználni, hogy a mostanival együtt már csak hat versenyhétvége során csinálhat ilyesmit.
Nem igazán foglalkoztunk eddig a köridőkkel, de nincs is nagyon értelme, lévén nem tudjuk, hogy ki, milyen keveréket használ, ráadásul a szokásos három helyett ennél jóval több variációt tesztel a mezőny. Mindenesetre jelenleg Bottas vezet 1:22.024-gyel, mögötte 5 századdal Verstappen, valamivel több mint 1 tizeddel pedig Hamilton következik. Összehasonlításképp a finn az első edzésen ennél 3,6 másodperccel ment jobbat.
Sainz után a mexikói is bemutatott egy piruetett, ő a hármas kanyarban forgott meg szintén lassú tempónál. Rövid álldogálás után a bukótérben ő is folytatni tudta a körözést.
A négyszeres világbajnok rádión arra panaszkodott, hogy a forgalom miatt teljesen értelmetlen menni körbe-körbe, és csak az idejüket vesztegetik. Mást azonban nem nagyon tehetnek, az FIA ugyanis akár meg is büntetheti azt a csapatot, amelyik nem szolgáltat elég információt a Pirelli kísérleti abroncsairól.
A bal első gumira panaszkodó Vettellel az imént azt közölte a csapat, hogy még hét kört kell megtennie. Nem mindenki ment azonban ilyen hosszú etapot, páran ugyanis jelenleg a bokszban vannak. Hamilton eközben vibrációra panaszkodik.
Olyan mértékű volt a vibráció az elfékezett gumi miatt, hogy az már a hatszoros világbajnok látását is befolyásolta, ezért a csapat inkább kihívta őt a bokszba. Neki valószínűleg ennyi volt a gumiteszt, az első félóra letelte után láthatjuk ismét.
Látszólag nem számított arra, hogy ennyire korán fognak fékezni előtte, így csak füstölős fékezéssel tudta elkerülni a csattanást.
Öt perc van már csak hátra a gumitesztből, és bár a köridőket továbbra is kár nézni, a Ferrari-drukkerek bizonyára nem bánják, hogy Leclerc felzárkózott Bottas mögé a tabellán. Vettel eközben a 15. helyen áll.
Az első edzésen is rengeteget panaszkodott a francia, nemrég pedig azt mondta, hogy teljesen kezd elszabadulni az autó balansza. Most a pálya határaival volt baja, mert miután a mérnöke közölte vele, hoyg törölték az idejét az egyes kanyar kiszélesítése mellett, hosszabb magyarázatba kellett arról, hogy lehetetlen rendesen látni a fehér vonalat.
Persze a Pirelli részéről ez volt az érdemi munka, a csapatok felkészülését a Portugál Nagydíjra azonban kevésbé szolgálta. Mostantól azonban már lehet használni az idei gumikat, Gasly, Albon, Vettel és Russell már ki is ment egy-egy közepes szetten.
Sorban döntik meg a legjobb kísérleti gumis időket a közepes abroncsot használók, előbb Russell, majd Gasly állt az élre, de már Vettel vezet 1:19.936-tal, ami 1,6 másodperccel jobb Verstappen prototípus gumin autózott körénél, azokon ő volt ugyanis a leggyorsabb.
Mindketten kemény gumin köröznek, amelyeken a McLaren versenyzőjének több apró korrigálásra is szüksége volt, Räikkönen pedig elfékezte az ötös kanyart, majd annyira megcsúszott, hogy ki kellett engednie az autót a bukótérbe.
A hétvége során először láthatjuk a piros oldalfalú Pirelliket, amelyeken Latifi futotta az első mért kört, egy 1:21.229-es időt, amivel jelenleg a tizenkettedik. De már a két Mercedes is kint van lágyakon, nézzük, mire képesek!
A négyszeres világbajnok a 14-es kanyarban veszítette el a Ferrari hátulját közepes gumin, míg az orosz a 13-asban tette meg ugyanezt. Mindketten tovább tudtak menni.
Átvette volna a vezetést lágyakon, de utolérte Kvjatot, aki nem állt félre előre. Eközben Bottas körbeért a másik Mercedesszel és átvette a vezetést 1:17.940-nel. Mögötte Verstappen áll 1:18.535-tel lágyakon, a harmadik Leclerc 1:18.838-cal szintén lágyakon.
Az Alpha Tauri a pálya közepén állt meg és kezdett el lángolni a hátulja. A pályabírók fejvesztve rohantak eloltani, ami végül sikerült is nekik. Gasly hamar kiugrott, nem esett baja.
A hat erőforrás-elem közül egyikből sincs már teljesen új darabja a franciának, így ha valamiből teljesen új kell, rajtbüntetésre számíthat az Alpha Tauri pilótája.
Még a piros zászlós megszakítás előtt történt, csak most játszották vissza, ahogy Sainz DRS-sel a célegyenesben elment a holland mellett, majd az első kanyarban nem tudott rendesen elfordulni és kiszélesítette a pályát. Verstappennek nem tetszett a manőver, vélhetően azért, mert az ő körét is befolyásolta vele a spanyol.
Az óra természetesen pörög, úgyhogy egyre fogy a csapatok ideje, de muszáj megvárniuk, amíg a pályabírók eltakarítják Gasly megégett autóját. Egyelőre a pályán gurulnak vele egy daruval.
29 perccel a második szabadedzés vége előtt ismét zöldre váltott a lámpa a bokszutca végén, ennyi ideje maradt a mai napból a csapatoknak. A két Mercedes jött ki elsőnek használt lágy gumin.
A két Red Bull is most tette fel először a piros oldalfalú Pirellit és rajtuk kívül is vannak, akik ugyanígy tettek, úgyhogy nincs még vége az időmérő-szimulációknak, épp ellenkezőleg, csak most jönnek!
Az első szektora is lassú volt, majd közölte, hogy a gumik még nem állnak készen, ezért lassított le.
Második mért körére készülődve a holland szélárnyékból megpróbálta megelőzni a kanadait, aki szintén DRS-sel száguldott az első kanyar felé, majd simán ráfordult a Red Bullra. A Racing Point kipördült a kavicságyba és ott is ragadt, míg Verstappen sérült autóval visszajött a bokszba.
A Racing Point csapatfőnöke a Sky Sports-nak nyilatkozva azt mondta, szerinte semmi keresnivalója nem volt ott Verstappennek, és szerinte Stroll nem tudta, hogy a Red Bull mellette van. Verstappen a csapatrádióban feltette a költői kérdést: „ez a srác vak?”
Fontos adalék, hogy Szafnauer megerősítette, hogy Stroll egymás után két gyorskört teljesített, azaz nem véletlenül nem vette el a gázt, amint átszelte a célvonalat. Verstappen vélhetően arra számított, hogy miután elengedte a Racing Pointot, az a köre végeztével egyből félreáll előle.
Így nézett ki a csattanás Verstappen szemszögéből:
Hamarosan újraindul az edzés, de csak 8 perc marad majd hátra, ami csupán néhány körre elég, hosszú etapokat pedig senki sem tud teljesíteni, ami izgalmassá teheti a versenyt.
Mindenki kijött, még Verstappen is, akinek a jelek szerint nem sérült annyira az autója. Bottas vezet jelenleg Verstappen és Leclerc előtt, de alig akad olyan pilóta, aki lágy gumis kört tudott teljesíteni.
Arra kérte a mérnökét, hogy a lehető legkevesebbet beszéljen hozzá, mert valami miatt kétszer hangosabb a fülében a füles, mint szokott. Nem lehet kellemes.
Ezúttal Ricciardo és Latifi találkozott kis híján. Az ausztrál mért körön érkezett, Latifi pedig a bokszból jött ki, de nem engedte el a Renault-t. Ez leginkább a csapat hibája volt, nem a kanadaié.
Többen is javítottak az utolsó percekben, de a Mercedes finn pilótájának idejére senki sem volt veszélyes. Bottas mögött még a közepes gumis körével, 6 tizeddel lemaradva Verstappen végzett, a holland mögött pedig már mindenki a lágy gumit feltéve érte el a legjobbját. A sorrend a harmadik helytől lefelé: Norris, Leclerc, Sainz, Vettel, Gasly, Hamilton, Ocon, Albon, Russell, Pérez, Ricciardo, Latifi, Räikkönen, Magnussen, Kvjat, Grosjean, Stroll, Giovinazzi.
Köszönjük a figyelmüket a mai napra, legközelebb holnap 11 óra 50 perckor jelentkezünk élő közvetítéssel, akkor a harmadik szabadedzés történéseivel jövünk.
Messzire azonban ne menjenek, mert a mai nap folyamán még reakciókkal is jelentkezünk a mai eseményekkel kapcsolatban, és azt is megírjuk, hogy mi lett a Verstappen és Stroll közötti ütközés vizsgálatának eredménye!
Addig is a viszontlátásra!