A 2011-es szezon óta először rendezik meg a Török Nagydíjat a vonalvezetése miatt közkedvelt isztambuli pályán, de igencsak viszontagságosan indult a felkészülés a vasárnapi versenyre. A pályát a közelmúltban újraaszfaltozták, ezért a mezőny tagjai már előzetesen is csúszós felületre számítottak, ezt azonban a rendező tovább nehezítette azáltal, hogy az első szabadedzés előtt fellocsolták a pályát.
Ennek köszönhetően a felület még síkosabb lett, a nedves foltok közepette a pilóták nagyon bizonytalanul közlekedhettek csak a pályán, és többen is arról számoltak be, hogy
olyan, mintha jégen vezetnének, és a tapadás gyengébb annál is, amit esős versenyeken tapasztalnak.
A helyzetet rontotta, hogy ilyen körülmények közepette a gumik felmelegítése is gondot okozott, többen is kemény keverékű abroncsokkal próbálkoztak és több kör során érték el a gumik üzemi hőfokát.
Néhány perc elteltével rögtön le is intették az edzést piros zászlóval, a csúszkáló Charles Leclerc ütötte el a bokszbejáratot a pályától elválasztó bóját, amit végül nem is pótoltak. Ezen kívül akadt ugyan néhány megpördülés és kicsúszás, de a hatalmas bukótereknek köszönhetően mindenki folytathatta az edzést.
Ugyanez nem mondható el Carlos Sainzról, akit először motorhiba miatt visszarendeltek a bokszba, majd a spanyol pilóta félre is állt feltételezett elektromos probléma okán, ezért átmenetileg VSC-fázist léptettek életbe. Panaszkodott a fékekre Max Verstappen is, de lehetséges, hogy a holland pilóta csupán az alacsony hőmérsékletek miatt küszködött.
A nem reprezentatív körülmények ellenére a mezőny tagjai rendszeresen próbálkoztak
mért körökkel és különböző gumikkal, kivételt mindössze Lewis Hamilton jelentett, aki 15 perccel a leintés előtt még nem rendelkezett mért körrel, a Mercedes szerint azért, mert változtattak a brit pilóta autójának beállításán. Így tett a Ferrari is a tréning elején és George Russell is azt kérte, hogy a lehető legnagyobb leszorítóerőt állítsák be az autóján.
A tréning vége felé folyamatosan javult a pálya állapota, ennek köszönhetően a sorrend is gyakran változott, de az eredmények jelentősen elmaradtak Juan Pablo Montoya 2005-ben elért 1:24.770-es körrekordjától, amit az idei autók száraz pályán várhatóan könnyedén megdöntenek majd.
A leggyorsabb kör 1:35.077 lett Max Verstappen révén az utolsó pillanatban kemény gumikon, de hozzá kell tenni, hogy a holland pilóta négy kerékkel elhagyta a pályát, miközben megelőzte Antonio Giovinazzit. Előtte csapattársa, Alexander Albon birtokolta a vezetést, ő végül a 2. helyezett lett Leclerc, Pierre Gasly, Sebastian Vettel, Danyiil Kvjat, Lando Norris, Giovinazzi, Valtteri Bottas és Esteban Ocon előtt.
Percről percre tudósításunkat az eredménytáblázat alatt olvashatják!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a Török Nagydíj első szabadedzésének élő közvetítésében, nemsokára megkezdődik az első 90 perces gyakorlás azon az isztambuli pályán, amely 2005 és 2011 között számos emlékezetes pillanattal tette gazdagabbá a Forma-1 történelmét. Alábbi előzetesünkben ezek közül is szemezgettünk, valamint szót ejtettünk a jubilánsokról és arról is, hogy Lewis Hamilton miként lehet világbajnok ezen a hétvégén.
Még el sem kezdődött a Török Nagydíj hétvégéje, a McLarennél máris tartottak egy kis ünnepséget, Lando Norris, a csapat pilótája ugyanis ma ünnepli 21. születésnapját. Isten éltesse!
Ahogyan arra előzetesünkben is kitértünk, ez a jelenleg az Alfa Romeo F1-es csapatát működtető Sauber 500. F1-es nagydíjhétvégéje. Ebből az alkalomból az alább látható matrica került fel Kimi Räikkönen és Antonio Giovinazzi autójára.
Adam Cooper, az Autosport újságírója tweetelte, hogy ma reggel lemosták az erre a versenyre újraaszfaltozott isztambuli pályát, ami helyenként még mindig nedves. Andreas Seidl, a McLaren csapatfőnöke szerint az FIA-nak lehet, hogy vizes pályán zajló edzéssé kell nyilvánítania a tréninget, amikor az elkezdődik.
Albert Fabrega fotóin jól láthatóak azok a szenzorok, amelyek az első, illetve az utolsó kanyarban kerültek elhelyezésre a kerékvetők mögött és fogják figyelni a négykerekes pályaelhagyásokat a hétvégén. Az utóbbi két versenyhétvégén rengeteg köridőelvételt láthattunk emiatt.
14 fok a levegő, 18 a pálya hőmérséklete, ami az új és nedves aszfalttal nem fogja megkönnyíteni a pilóták dolgát abban, hogy a pályán tartsák az autókat.
Zöldre váltott a lámpa a bokszutca végén, a pilóták pedig elkezdtek kiszállingózni a pályára. Mindenki száraz pályára alkalmas gumin van, de szemre is olyan, mintha jégen mennének, Norris már ki is csúszott a bukótérbe. Verstappen pontosan azt jelentette rádión, hogy olyan, mintha jégen menne. Érdekes edzés lesz.
A három legkeményebb gumikeveréket hozták el ide, jelenleg pedig mindenki a legkeményebbet, a C1-est használja, amit szemmel láthatólag nem tudnak felmelegíteni.
Norris szerint rosszabb, mintha jégen mennének, és még az egyenesben sem tudnak padlógázt nyomni. Mindenki tojásokon lépkedve kanyarodik, de így is jönnek a hibák, Sainz lement az első kanyar bukóterébe, Leclerc pedig elvitte a bokszutca bejáratát jelző bóját. Új, önmagában csúszós aszfalt, lemosott pálya és alacsony hőmérsékletek. Tökéletes koktél ahhoz, hogy vezethetetlenné tegyen egy Forma-1-es autót.
Vélhetően a Leclerc által kiütött bója az oka, de mindjárt kiderül, hogy miért szakították félbe az edzést.
Valóban a bója volt a félbeszakítás oka, már ott is van a beavatkozó csapat a helyszínen, hogy visszategye a bokszutca bejáratát jelző tárgyta a helyére.
Mint kiderült, nem tették vissza a bóját, hanem vélhetően csak a helyét csiszolták le, nehogy defektet okozzon. Ismét zöld zászló, jöhetnek tovább csúszkálni a pilóták!
Úgy tűnik, nem csak a Red Bull ad szárnyakat, hanem a Ferrari is, Vettel autójára ugyanis új hátsó légterelőt tesznek fel éppen. A négyszeres világbajnok nem ül az autóban, a művelet eltart még pár percig.
Köztudott a Mercedes pilótájáról, hogy az utóbbi időben raliversenyeken is szokott indulni. Most kamatoztathatja az ott szerzett tapasztalatokat, konkrétan ugyanis egy olyan pillanat sincs, amikor ne ellenkormányozna épp. Az első kanyarban nem is tudott befordulni és leszaladt a bukótérbe. Mérnöke azt mondta neki, hogy a gumik hőmérséklete 20 fokkal kevesebb az ideálisnál, ami rengeteg.
Az abszolút és egyben a versenyben futott pályacsúcsot Juan Pablo Montoya tartja 1:24.770-nel még 2005-ből. Noha normál körülmények között ennél másodpercekkel kell majd jobbat tudnia az idei autóknak, egyelőre jó 20 másodperccel elmaradnak ettőé, Bottas 1:44.948-cal vezet jelenleg. Rajta kívül csak Vettelnek van ideje, de ő 2 percnél is lassabban ért körbe.
A Sky Sportsnak nyilatkozó Andreas Seidl azt mondta, tudták, hogy az új aszfalt miatt nehéz dolguk lesz és csúszkálni fognak, ilyen mértékű korcsolyázásra azonban ők sem készültek. A német szakember azt is mondta, minél több autónak kellene most körözni, hogy gumizzák az aszfaltot és minél előbb használható állapotba kerüljön. Ennek ellenére jelenleg csak Bottas van kint.
Folyamatosan csúszkál a finn és továbbra is nagyon lassú, de sikerült egy 1:43.009-es kört összehoznia a kemény gumikon. Már 6 kört tett meg.
Bottas visszatért a bokszba, de nem csendesedett el teljesen a pálya, ugyanis Kimi Räikkönen kijött az Alfa Romeóval. Neki még Bottasnál is több ralis tapasztalata van, hiszen 2009-es – mint utólag kiderült – ideiglenes visszavonulása után a rali-világbajnokságban versenyzett. Az ő autókezelése is rendkívül látványos (csak keresztben megy), egy F1-es autó esetében viszont a legkevésbé sem hatékony.
Továbbra is ő az egyedüli autó jelenleg a pályán, első mért köre pedig 2:00.500 volt. A hátsó egyenesnek csak a második felére adott padlógázt, és elképesztően sokat gépészkedett. Közben már Verstappen és Sainz is kijött.
Az FIA kiadta, hogy a Williams versenyzője erre a hétvégére új belső égésű motort, turbót és MGU-H-t kap, és mivel mindegyik elemből ez lesz neki a negyedik, hátra fogják sorolni a rajtrácson.
Nem ő az első, és vélhetően nem is az utolsó, aki kiszaladt az egyes kanyar bukóterébe. Nagyon csúszkál ő is.
Több mint 7 másodperccel maradt el Bottas 1:43-as idejétől, de az első kanyar kiszélesítése miatt törölték a körét. A finnt továbbra sem tudja senki megközelíteni, Verstappen második körével 6.4 másodperccel jött be mögé a második helyre, mögötte Vettel 8,6, Sainz 9,1, Räikkönen pedig 10,6 másodpercre van a Mercedestől.
Hamilton, Bottas, Ricciardo, Ocon és Giovinazzi kivételével mindenki a pályán és mindenki a kemény gumin köröz, kivéve George Russellt, aki lágyakon próbálkozik. Ez egyelőre nem látszik a köridején, 19 másodperccel ment lassabbat Bottasnál, de szemmel láthatóan nagyon óvatos.
Noha a finn nincs is a pályán, korábbi körét még mindig nem tudták felülmúlni, Verstappen azonban egyre közelebb van ehhez, 1,9 másodperc választja már csak el Bottastól. Közben Hamilton is kimerészkedett.
Szinte a csodával határos, hogy eddig senki sem forgott meg a csúszós aszfalton, most azonban eljött ez is, Pierre Gasly mutatott be egy csinos kis keresztbeállást az első kanyarban. A menetiránnyal szemben állva irányba forgatta az Alpha Taurit és gond nélkül továbbment.
1:42.753-mal 256 ezreddel sikerült megdöntenie Bottas idejét, aki mögé 3 tizeddel Leclerc zárkózott fel. Közben valami probléma merült fel Sainz motorjával, akit mérnöke arra kért, hogy az egyes üzemmódban térjen vissza a bokszba, mert „néhány dolgot meg kell érteniük” az erőforrással kapcsolatban.
1:41.741 az új legjobbja, ezzel már 1,2 másodpercre van a továbbra is második helyen álló és a garázsban várakozó Bottastól. Hamilton végül nem teljesített mért kört, inkább visszament a bokszba.
Akik köröztek az első 40 percben, azoknak most a bokszba kellett hajtaniuk, hogy visszaadják az eddig használt gumiszettet. Ricciardo nem jött ki eddig, úgyhogy ő most kezdte meg a munkát, a többiekhez hasonlóan kemény gumin ismerkedik a körülményekkel. Rajta kívül Bottas van még kint, aki szintén most jelent meg.
Jó, a támad erős túlzás, inkább tipeg, mindenesetre ő az első, aki feltette a sárga oldalfaú Pirellit. Bottas közben 1:40.806-tal visszavette a vezetést Verstappentől, míg Ricciardo a 12. helyre jött be 12,6 másodperces hátrányban.
Ma is jelentkezünk galériával, amelyben egyelőre korcsolyázó Forma-1-es pilótákat találnak. Az alábbi képre kattintva tekintheik meg!
---- separator ----gallery-content-type:c68cc85b-b05a-495f-9e78-39f80ad65a7c---- separator ----Nagyon feküdnek a körülmények a finnek, aki 1:39.204-re javított kemény keveréken, így már 2,5 másodperccel vezet Verstappen előtt. Ocon közben munkára fogta a közepes gumit és feljött a negyedik helyre, ahonnan Vettel rövidesen letaszította. A két Ferrari is jól megy, a harmadik és a negyedik helyen állnak, noha lemaradásuk tetemes.
A négyszeres világbajnok egy pillanatra feljött a második helyre, mielőtt Verstappen nem taszította le onnan, a mögötte érkező csapattársa pedig 5 tizeddel elmaradt tőle. Bottas ideje közben már 1:38.915, ehhez képest került 1,5 másodpercen belülre a keményeken javító Verstappen.
1:38.523-mal lenyomta az időközben bokszba hajtó Bottast a holland, a Ferrarinál pedig helyreállt a rend, Leclerc megelőzte Vettelt és feljött a harmadik helyre, csapattársa egy tizedre tőle a negyedik.
Lehet, hogy a korábbi probléma ütötte megint fel a fejét, a spanyol rádióüzenete alapján legalábbis ez történhetett. Virtuális biztonsági autós fázis van érvényben, Sainz félreállt egy megnyitáshoz.
Grosjean eközben kiszaladt a bukótérbe az egyes kanyarban, Verstappen pedig 1:37.151-re javított, mögé Leclerc zárkózott fel 1,2 másodpercre, őt Vettel követi további 4 tizeddel lemaradva. Lewis Hamilton az egyetlen pilóta, akinek még mindig nincs mért köre.
Véget ért a VSC-fázis, újra versenytempóban lehet körözni, már amennyire a pálya engedi. A sorrend az első tízben: Verstappen, Leclerc, Vettel, Bottas, Ocon, Kvjat, Gasly, Albon, Sainz, Ricciardo.
Lila első és utolsó szektort autózott, majd csupán 8 ezreddel maradt el Verstappentől. Közben Gasly közepes gumin feljött Vettel mögé a 3. helyre.
Ment egy mért kört a hatszoros világbajnok is, 16,5 másodperces hátránnyal a 18. helyre jött be, és egyelőre nagyon szenved a kemény gumik felmelegítésével, a többiek sorra mennek el mellette.
Ilyet még szabadedzésen sem nagyon írhattunk le az idén, pláne nem annak a végén. Vettelnek mindenesetre fekszenek a körülmények, 1:36.085-ös idővel 1 másodpercet adott Verstappennek, aki kiment a bokszba, mert valamilyen problémája támadta a fékekkel.
Nem sokkal, csupán 113 ezreddel, de jobbat ment Vettelnél. A két Ferrari az élen jelenleg.
A kilences kanyarban lett egy kicsit sok a 2007-es világbajnoknak, aki ezután a kihelyezett bóját megkerülve a bukótéren keresztül tért vissza a pályára.
A thai-brit pilóta is villant valamit és 1:35.318-cal átveszi a vezetést. 189 ezreddel előzte meg Leclerc-t.
Räikkönenhez hasonlóan a 9-es kanyart rontotta el, ő azonban keresztbe is állt a pályán. Gond nélkül folytatni tudta.
Giovinazzi feljött velük a hetedik helyre, de a negyedik és ötödik helyen álló Alpha Taurik is a sárga Pirelliken köröznek, miként a Giovinazzit a nyolcadik helyre hátrataszító Norris is. Hátrébb Ocon, Grosjen és Latifi köröz közepeseken.
Az orosz a hátsó egyenes végi 12-es kanyart választotta egy piruetthez, amivel tönkretette a lila középső szektort autózó Verstappen körét, a holland azonban elment egy újabbra és 1:35.077-tel az élre csúszkált. Volt egy hajmeresztő pillanata is, amikor az egyenesben a pályáról lehajtva előzte meg Giovinazzit. Mindeközben Russell is megpördült, ő az utolsó előtti kanyarban tette ezt.
Nagyon furcsa 90 percen vagyunk túl, lényegében semmilyen következtetést nem lehet levonni a látottakból a mostoha körülmények miatt. A gyakorlást Verstappen zárta az élen Albon előtt, tehát a két Red Bull végzett az első két helyen, mögöttük Leclerc, Gasly, Vettel, Kvjat, Norris, Giovinazzi, Bottas, Ocon, Latifi, Pérez, Stroll, Grosjean, Hamilton, Räikkönen, Magnussen, Ricciardo, Sainz, Russell lett a sorrend.
Kicsit úgy tűnt, mintha ki akarta volna próbálni, hogy mennyire gyorsan tud átmenni a 9-es kanyaron, de lehet, hogy csak a kerékvető tréfálta meg. Mindenesetre látványos volt.
A bokszutca kialakítása miatt a versenyzők itt lehetőséget kapnak, hogy a leintés után a rajtrácsra felállva gyakorolják a rajtot. Bottas miután ezt megtette, elmérte az első kanyar féktávját és kiment a bukótérbe.
Mostanra köszönjük a figyelmüket, legközelebb 12 óra 50 perckor jelentkezünk a második szabadedzés élő közvetítésével! Reméljük, az is legalább ennyire szórakoztató lesz! A viszontlátásra!