Az év egyik legizgalmasabb időmérő edzésére volt kilátás a Török Nagydíj kvalifikációjának kezdete előtt, hiszen nem elég, hogy a mezőny vizes pályán dönthette el a vasárnapi verseny rajtrácsát, még a nemrég újraaszfaltozott, ettől száraz állapotában is rendkívül csúszós felület is nehezítette a pilóták dolgát. A 11 fokos levegő és 13 fokos aszfalthőmérséklet mellett megkezdődött időmérő elején vegyes képet mutatott a mezőny gumiválasztása, többen intermediate abroncsokon jöttek ki, de még ennél is többen választották az esőgumit.
Elsőre úgy tűnt, hogy utóbbi a jobb választás, Max Verstappen ugyanis már a kivezető körén keresztbe állt az intereken. „Nincs tapadás" – jelentette a holland, majd első mért körén is többször leszaladt a bukótérbe. Az élmezőnyből a két Mercedes esőgumin kezdett, az intereket felrakók közül pedig többen átváltottak erre, miután látták, hogy a köztes abroncsokon mennyire nincs tapadás.
Az első körök után Bottas ragadta magához az első helyet, de hamarosan Ocon letaszította onnan. Hamilton is ott volt az első négyben, a két Ferrari és Verstappen azonban nagyon szenvedett az intereken, míg Albon az esőgumin is alig tudta pályán tartani a Red Bullt.
A Q1 felénél Hamilton már „őrületes" mennyiségű esőt jelentett, ami a képernyőkön keresztül is egyértelműen látszott, az autók az egyenesben sem tudtak padlógázzal haladni.
Mindez végül oda vezetett, hogy 7 perccel a Q1 előtt Michael Masi versenyigazgató piros zászlóval félbeszakította az időmérőt.
Ekkor Ocon, Bottas, Stroll, Hamilton, Pérez, Norris, Magnussen, Albon, Kvjat, Räikkönen, Giovinazzi, Vettel, Sainz, Verstappen volt az első 15 pilóta sorrendje, míg a kieső helyeken Leclerc, Grosjean, Gasly, Russell és Latifi állt.
Az idő is sürgette a minél előbbi újraindítást, hiszen helyi idő szerint 17 óra 45 perckor megy le a nap, ilyen körülmények között a látási viszonyok pedig már ennél korábban túlságosan lecsökkennek, 15 óra 40 perckor pedig még mindig a garázsban várakoztak a pilóták. A Safety Car többszöri pályainspekciója után végül helyi idő szerint 15 óra 50 perckor látták úgy, hogy eleget javultak a körülmények (az eső is elállt) ahhoz, hogy 15 óra 55 perctől folytassák az időmérőt.
Az újraindítás után azonban csak három és fél percet sikerült lepörgetni az órából, mivel Romain Grosjean kicsúszott az egyes kanyarban és elásta a Haast a kavicságyban,
így jöhetett az újabb megszakítás. Mások is hibáztak, Grosjeanhoz hasonlóan Leclerc is megjárta a kavicságyat, de ő szerencsésen vissza tudott térni a pályára.
Az újabb újraindításnál Verstappennek volt a legsietősebb, hogy megkezdjen egy gyorskört, mivel a holland a korábbi intermediate gumis próbálkozása miatt csak a 15., még éppen továbbjutást érő helyen állt. Nem kellett azonban félteni őt, 1:57.485-ös körével toronymagasan megnyerte a Q1-et, mögötte csapattársa, Alex Albon végzett közel 2 másodperces hátrányban. A harmadik helyre meglepetésre Kimi Räikkönen ért oda, őt Vettel és Leclerc követte.
A két Mercedes nem villogott, Hamilton ráadásul el is rontotta a körét, így szerencséje volt, hogy a 14. helyen tovább tudott jutni.
Nicholas Latifi mindeközben elásta a Williamsét a nyolcas kanyar kavicságyába, így szinte a teljes hajrá során dupla sárga zászlós jelzés volt érvényben. Ennek ellenére mégis nagyon sokan javítottak a korábbi idejükön, ami önmagában nem tilos, azonban ha a sárga zászlós szakaszon nem lassítottak le eléggé, később büntetést kaphatnak. Ezt az FIA az időmérő után vizsgálja.
A kiesők között végül nem akadt nagy meglepetés, sorrendben Magnussen, Kvjat, Russell, Grosjean és Latifi vérzett el.
Hogy mennyire sietős volt a korai sötétedés miatt minél előbb elindítani az edzés második szakaszát, jól mutatja, hogy Latifi autóját még mentették a nyolcas kanyar bukóteréből, amikor a továbbjutottak megkapták a zöld jelzést a bokszutca végén. Jules Bianchi 2014-es szuzukai tragédiája óta nem jó ómen, ha daru van a bukótérben, miközben a pilóták – még ha sárga zászlós jelzés mellett is – vizes pályán próbálják az autójukat a pályán tartani, de szerencsére senkinek nem esett baja a nagy sietségben.
A Q2 elején Verstappen diktálta a tempót, miközben a két McLaren megpróbálkozott az intermediate gumival, ez azonban hibának bizonyult, továbbra is egyértelműen az esőgumi volt a jó választás. A második szakasz már egyáltalán nem volt olyan hektikus, mint az első, a versenyzők folyamatosan köröztek, Verstappenre pedig senkinek nem volt ellenszere, a holland pilóta körről körre gyorsulva végül ismét közel 2 másodperccel zárt az élen Albon előtt.
Hamilton a Q1-es gyengélkedése után feljött a harmadik helyre, de ő már 2,5 másodpercet kapott Verstappentől. Bottas csak a hetedik lett, nem kis meglepetésre pedig mindkét Alfa Romeo bejutott a Q3-ba, Giovinazzi az ötödik, Räikkönen a nyolcadik helyen zárt.
Az említetteken kívül a két Racing Point és a két Renault került még be a Q3-ba, miközben a szabadedzéseken jól teljesítő Ferrari-pilóták kiestek. Vettel 4 tizeddel maradt le a továbbjutásról és 12. lett, míg Leclerc csapattársától is 1,6 másodpercet kapott és csak a 14. rajtkockát szerezte meg. Rajtuk kívül Norris (11.), Sainz (13.) és Gasly (15.) nem jutott tovább.
A Q3-ra a legtöbben maradta az esőguminál, Ocon és Pérez azonban kockáztatott. Utóbbinak bejönni látszott mindez, hiszen miután Verstappen hatalmas előnnyel ismét az élre állt, a mexikói egyszer csak letaszította őt onnan, majd megforgatta a Racing Pointot. Ez intő jel volt a többieknek, akik közül sokan Verstappen vezérletével a bokszba hajtottak intermediate gumikért. Nem mindenki váltott azonban, a hajrára így nagy izgalmat jelentett, hogy végül melyik gumi lesz a nyerő.
Mint kiderült, az intermediate lett az, de könnyen lehet, hogy Verstappen az esőgumin is meg tudta volna szerezni a pole-t, ő ugyanis a Racing Pointtal ellenben nem tudta működésre bírni az intermediate gumikat. A rózsaszín autókon azonban tökéletesen működtek, végül pedig nem Pérez, hanem az óriásit hajrázó Lance Stroll örülhetett, 1:47.765-ös körénél ugyanis senki nem tudott jobbat. A kanadai pilóta pályafutása és a Racing Point első pole pozícióját szerezte, mögé az utolsó körével Verstappen jött be 3 tizeddel a második helyre, a harmadik pedig Pérez lett.
A további sorrend Albon, Ricciardo, Hamilton, Ocon, Räikkönen, Bottas, Giovinazzi volt az első tízben.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat, nemsokára kezdődik a Török Nagydíj időmérője. A pálya borzasztóan csúszós, ráadásul éjszaka leesett az eső, és a délelőtti gyakorláson is vizes pályán autózott a mezőny. Összefoglalóinkat az alábbi linkeken olvashatják.
Az vizes pályán előkerültek az intermediate és az esőgumik, azonban ezekkel sem voltak elkerülhetők a megpördülések, amelyek közül több is járhatott volna súlyosabb következményekkel. Néhányan, köztük Lewis Hamilton úgy kerülték el ezt a veszélyt, hogy alig voltak kint.
Az isztambuli pályát két héttel ezelőtt újraaszfaltozták, ez pedig már önmagában kihívást jelentene a mezőny tagjainak. Azonban Jarno Zaffelli, a Dromo nevű, pályatervezéssel és -építéssel foglalkozó cég alapítója saját Twitter-oldalán azt írta, hogy utcai autók számára ideális aszfaltot használtak. Így már azért érthető, hogy a versenyzők folyamatosan csúszkálnak. A Zaffellivel készült interjúnkat az alábbi linken olvashatja.
Jelenleg nem esik az eső, a pálya azonban továbbra is nedves. Ami biztos, hogy a tervezett kezdés és az isztambuli naplemente között 2 óra 45 perc telik el, így adott esetben nem tudnak a végtelenségig halasztgatni.
Egy kutya beszaladt a pályára, miközben a biztonsági autó felméri a körülményeket. 2008-ban Bruno Senna ugyanitt elütött egyet, még GP2-es versenyzőként
Ugyan az időjárás jelentősen javult a délelőtti állapothoz képest, a hideg megmaradt. A levegő hőmérséklete csupán 11,9. míg a pályáé 13,6 fokos.
A Mercedes olyan tett felé halad, amely történelmi lenne, hiszen még egyik csapatnak sem sikerült minden egyes futamon a pole-ból indulnia egy adott szezonon belül. A brackley-iek egyelőre 13-ból 13-nál járnak, de a 14. talán minden eddiginél nagyobb veszélyben van.
Zöld zászló, és az autók sorra rajzanak ki a pályára. A gumiválasztás korántsem egyértelmű, a Mercedesek extrém esős, míg a Red Bullok intermediate abroncsokon próbálkoznak.
A Ferrarik jöttek ki utoljára, és mindketten a zöld oldalfalú abroncsokat választották. Érdekes a felállás, mert a csapatok fele az interek, a másik pedig az esőgumik mellett döntött.
Néhány pilóta máris visszament a bokszba, hogy másfajta gumit tegyen fel. Köztük volt Albon is, aki esőgumikra váltott.
Itt vannak az első köridők, és egyelőre Bottas vezet 2:07:001 másodperces idővel. Mind ő, mind a 2. helyen álló Ocon esőgumit használ, de Sainznak azt mondták, hogy az inter jobbnak tűnik. Eközben állítólag 5 perc múlva érkezik az eső.
Ocon egy pillanatra átvette a vezetést, de Bottas több mint 2 másodperccel jobbat autózott nála. A finn pilóta idejét azonban törölték, így visszaesett a 2. pozícióba.
A pálya folyamatosan csúszósabbá válik, mivel egyre jobban esik. Ez rossz hír a jelenleg kieső helyen állóknak, azaz Leclerc-nek, Grosjeannak, Magnussennek és a két Williamsnek.
A versenyirányítás úgy döntött, hogy megszakítja az időmérőt. A körülmények valóban egyre rosszabbak, úgyhogy vélhetően indokolt a lépés.A Q1-ből még 6 perc 56 másodperc van hátra, a kiesők névsora változatlan.
Mármint nem a piros zászlót, hanem azt, hogy eddig miért kellett körözniük. A holland pilóta rádión hihetetlennek és felelőtlennek titulálta a versenyirányítás döntését. Időközben a pálya természetesen kiürült, és megkezdődött a várakozás.
A monacói pilóta már a garázsban arra panaszkodott, hogy semmit nem lát a sisakján keresztül. Ha a többiekkel is hasonló a helyzet, akkor valóban veszélyes lett volna folytatni.
Ahogyan az várható volt, egyáltalán nem a szokványos sorrend alakult ki. Ocon mögött egyelőre Bottas, Stroll, Hamilton, Pérez, Norris, Magnussen, Albon, Kvjat, Räikkönen, Giovinazzi, Ricciardo, Vettel, Sainz, Verstappen, Leclerc, Grosjean, Gasly, Russell és Latifi a sorrend. Ha így maradna, akkor Verstappen és Leclerc között 7 ezred döntene, de valószínűleg csak akkor fogják újraindítani az időmérőt, amikor már a körülmények alkalmasak arra, hogy javítsanak az eddigi legjobb idejükön.
Will Buxton, az F1 riportere jelenti, hogy már nem esik az eső. Kérdés, hogy lesz-e újabb zápor, illetve az sem mindegy, hogy a pálya mikor szárad fel annyira, hogy viszonylag normálisan lehessen rajta körözni.
Egyelőre csak a biztonsági autó van a pályán, úgyhogy van idő kitérni egy-két érdekességre. A Mercedes a már említett egyedülálló tett több rekorda is hajt. Egyrészt megdönthetik a Red Bull rekordját, akik a 2011-es szezon első 15 versenyén egyaránt a pole-ból indultak (a Mercedes jelenleg 13-nál tart), másrészt a Williams történelmi csúcsát is átadhatják a múltnak. Igaz, ez még messzebb van, hiszen a grove-iak az 1992-es Francia és az 1993-as Japán Nagydíj között zsinórban 24-szer rajtoltak az élről, ettől a Mercedes 10-re van.
Legalábbis a pole pozícióhoz, hiszen utoljára a 2014-es Belga Nagydíjon fordult elő, hogy valaki, nevezetesen Nico Rosberg 2 percen kívüli idejénél senki ne tudjon jobbat. A későbbi világbajnok egészen pontosan 2:05.591 másodperccel szerezte meg a pole pozíciót.
10 éve, 2010. november 14-én rendezték a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjat, aminek Fernando Alonso 8 pontos előnnyel vágott neki Mark Webberrel szemben, Vettelnek 15, Hamiltonnak 24 egység volt a hátránya. Végül a német pilóta ért fel a csúcsra, amivel 23 évesen és 134 naposan a mai napig minden idők legfiatalabb világbajnoka, amit minden bizonnyal a jövő év végén is meg fog őrizni.
Egyelőre továbbra sem látni annak a jelét, hogy belátható időn belül újraindítják az időmérőt. A pályáról jelenleg gépekkel takarítják el a vizet, de nem biztos, hogy ez túlságosan hatékony megoldás.
Az Autosport információja szerint a versenyirányítás 5 perccel az újraindítás előtt fogja jelezni, hogy hamarosan ismét F1-es autókat láthatunk az aszfaltcsíkon.
Amíg kint voltak az autók, annyi volt a megpördülés és a kicsúszás, hogy lassan már hírértéke sem volt. Többek között Kvjat, Leclerc, Vettel, Latifi és Sainz is elkövetett legalább egy hibát.
A versenyirányítás közölte, hogy helyi idő szerint 15:55-kor, azaz magyar idő szerint 2 óra előtt 5 perccel újraindul a kvalifikáció.
Újraindult az időmérő, 6 perc 56 másodperc van hátra. Emlékeztetőül, Leclerc, Grosjean, Gasly, Russell és Latifi állnak kieső helyen.
A finn pilóta azonban tudta folytatni a körözést. Egyelőre a pályán lévők közül mindenki esőgumikon próbálkozik, ez a Q1 végéig véhetően nem is fog változni.
Grosjean kötött ki a kavicságyban, és nem tudott kievickélni belőle. A francia pilóta az 1-es kanyarban pördült meg, és előbb sárga csak sárga zászlót lengettek, majd ismét félbeszakították a kvalifikációt. Leclerc szintén járt a sóderben, de ő vissza tudott jönni.
Tekintve, hogy 3 és fél perc van hátra a Q1-ből, egynél több mért köre senkinek nem lesz. Persze előbb meg kell várni az újraindítást, ami a versenyirányítás tájékoztatása szerint magyar idő szerint 14:03-kor lesz. Az már biztos, hogy a jelenleg 17. pozícióban álló Grosjean kiesett.
Idsmét elindult a kvalifikáció, Verstappen vezetésével jönnek is ki a pilóták. Innentől kezdve nincs lehetőség a hibára, főleg azoknál, akik kieső helyen állnak.
Ennek ellenére az izgalmak még csak most jönnek, mert még senki nem ment át a célvonalon.
A mezőny nagy része jelentősen javított addigi idején, de érdekes módon a két Mercedes nem tartozott közéjük. Hamilton csupán a 14. helyen végzett, több mint 10 másodperccel elmaradva az első pozícióban lévő Verstappentől, és csak 408 ezreddel megelőzve a 16. Magnussent. A végén Kvjat és Latifi is hibázott, utóbbi Grosjeanhoz hasonlóan a kavicságyban kötött ki.
A Q1 kiesői
16. Kevin Magnussen (Haas)
17. Danyiil Kvjat (Alpha Tauri)
18. George Russell (Williams)
19. Romain Grosjean (Haas)
20. Nicholas Latifi (Williams)
Kevin Magnussen rádióban jelentette, hogy nem mindenki lassított a Kvjat miatt lengetett sárga zászló alatt. Könnyen lehet, hogy néhány versenyző vizsgálat elé néz az időmérő után.
Annak ellenére, hogy Latifi Williamse miatt még sárga zászló van érvényben, elindították a Q2-t. Mindenki kirajzott a pályára, a két McLarent kivéve esőgumikon.
A holland pilóta 1:47.125-ös körrel nyit, 273 ezreddel megelőzve Pérezt. Bottas az 5., Hamilton a 6., Norris 8. helyet érő körét pedig törölték.
Az első után mindekitől rögtön jött egy második mért kör, és a legtöbben javítottak. Érdekes módon Verstappen nem, így jelenleg a 4. helyen áll Stroll, Albon és Bottas mögött. Vettel a 9., Leclerc a 12. helyet foglalja el.
A harmadik mért körök után Verstappen visszavette a vezetést, jelenleg 1:53.486-nál tart. Pérez a 2., Bottas a 3., Hamilton a 4., Vettel a 10., Leclerc a 12. pozícióban van. Eközben a McLarenek esőgumira váltottak.
Az újabb gyorskörök után a holland pilóta több mint másfél másodperccel vezet Bottas és Hamilton előtt. 2 és fél perccel a vége előtt mindkét Ferrari kieső helyen van.
Miközben Verstappen majdnem 3 és fél másodpercre növelte az előnyét, Vettelcsupán a 11., Leclerc pedig a 14. pozícióban áll. Albon a 2., Räikkönen a 4. helyre jött fel.
Verstappen 1:50:291-as idővel végzett az élen, miközben a McLarenek és a Ferrarik is kiestek, Pierre Gaslyval egyetemben. Hatalmas meglepetésre viszont mindkét Alfa Romeo bejutott a Q3-ba, Giovinazzi az 5., Räikkönen a 8. pozícióban.
A Q2 kiesői
11. Lando Norris (McLaren)
12. Sebastian Vetel (Ferrari)
13. Carlos Sainz (McLaren)
14. Charles Leclerc (Ferrari)
15. Pierre Gasly (Alpha Tauri)
Jön az utolsó 12 perc, ahol eldől, ki szerzi meg a pole pozíciót. Mindenki a pályára gördült, és ezúttal Ocon játssza el azt, ami a két McLarennek nem jött be, vagyis ő az egyetlen, aki az intermediate-eken próbálkozik.
A Red Bull holland pilótája a Q3-at is az élen kezdte, Albon és Räikkönen előtt megcélozta idei első rajtelsőségét.
Bő 6 perc még hátra van a Q3-ból, de Pérez 1:52.037-tel az élre állt, Verstappen hátránya egyelőre 0,289 másodperc. Jó körön volt, mégis a bokszba hajtott, nem halogathatta egy új gumiszett felrakását.
Sorra állnak ki a pilóták, mindenki az intermediate gumikra vált, amivel Pérez nemrég az élre állt. Figyelniük kell azonban, mert a mexikói pilóta meg is pördült a zöld jelzésű abroncsokon.
Pérez továbbra is vezet, a két Mercedes azonban csak a 6. és a 8. helen áll. Bottas és Hamilton között Albon van.
Fél perccel a vége előtt kettős Racing Point-vezetés, miután Stroll feljött a 2. pozícióba. Ez egészen addig tartott, amíg Verstappen be nem jött közéjük. Bottas a 8., Hamilton a 9. helyen áll.
A kanadai pilóta átvette a vezetést csapattársától, aki visszament a bokszba, így nem volt esélye visszavágni. Verstappen hiába végzett az élen mindhárom szabadedzésen, a Q1-ben és a Q2-ben, 290 ezreddel elmaradt Strolltól.
Hamilton csupán a 6., Bottas pedig a 9. helyen végzett. Az első tíz teljes sorrendje: Stroll, Verstappen, Pérez, Albon, Ricciardo, Hamilton, Ocon, Räikkönen, Bottas, Giovinazzi.
Stroll holnap indulhat pályafutása során először a pole-ból, amennyiben nem kap büntetést. Ez egyben az első kanadai pole Jacques Villeneuve és az 1997-es Európa Nagydíj óta. Pérez szintén pályafutása legjobb időmérős eredményét érte el, hiszen korábban még soha nem indulhatott az első három hely egyikéről.
Akármilyen lesz az időjárás, az biztos, hogy nem szokványos verseny lesz Törökországban. A futam magyar idő szerint 11:10-kor rajtol, legközelebb nem sokkal előtte jelentkezünk élő közvetítéssel. A mai figyelmüket köszönjük, de ne feledjék, hamarosan jelentkezünk az összefoglalóval és a nyilatkozatokkal!