Borús időben, az eső fenyegetése mellett kezdődött meg az idei szezon első európai időmérője az olaszországi Imolában. Az Emilia Romagna Nagydíj kvalifikációja nem kevés izgalommal kecsegtetett, és nem sokkal a kezdete után el is kezdte beváltani a hozzá fűzött reményeket.
A szombat délelőtti szabadedzésen számos hibát, megpördülést és pályaelhagyást láthattunk, Sebastian Vettel korai pályaelhagyása pedig azt vetítette előre, hogy ezekből az időmérőn is lesz bőven. Cunoda Juki első gyorskörében történt rontása azonban jóval több volt apró hibánál:
a japán újonc a Variante Altában veszítette el az uralmat az Alpha Tauri fölött, majd háttal a gumifalba csapódott, ezzel kiírva magát a további küzdelemből, egyúttal eldöntve az egyik Q1-es kieső hely sorsát.
A helyzetet ezután a csapattársa felől érdeklődő Pierre Gasly mérnöke foglalta össze a legjobban: „Juki jól van, az autó nincs."
Mivel ekkor mindössze 6 perc telt el az időmérőből, csak öt autónak volt mért köre: Stroll állt az élen 1:16.082-vel Räikkönen, Schumacher, Russell és Mazepin előtt.
Mire a romok eltakarítása után folytatódhatott a körözés, a nap is kisütött az Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari versenypálya fölött, amitől a levegő és a pálya hőmérséklete is emelkedett, de továbbra is eléggé hűvös volt, ami nem kedvezett a gumik üzemi hőfokra melegítésének.
Az első rohamok után Bottas állt az élre 1:14.926-tal, mögé pedig a továbbra is szenzációs formában levő Norris sorolt be a McLarennel. A fiatal britet Verstappen, Hamilton és az első körét pályaszélesítés miatt elveszítő Pérez követte. A kiesőzónában eközben a két Haas vívott ádáz csatát a két Williamsszel a továbbjutásért, a négyes fogatot pedig a remek teljesítményt nyújtó Mick Schumacher vezette fel Latifi, Mazepin és a hétvége során szenvedő Russell előtt.
A hajrában azonban fordult a kocka, és végül mindkét Williams beverekedte magát a legjobb 15-be, ráadásul Latifinek (12.) sikerült a kavicságyat is megjáró Russell (14.) előtt maradnia. Aki alatt nagyon rezgett a léc, az a mindössze 15. helyen továbbjutó Fernando Alonso volt.
Könnyen lehet, hogy a kétszeres világbajnokot Nyikita Mazepin mentette meg, az orosz ugyanis utolsó gyorskörének elején a célegyenesben megelőzte a szintén gyorskört kezdő, a rádióban szentségelő Antonio Giovinazzit,
így az olasz kénytelen volt félbeszakítani utolsó próbálkozását. Mazepin ezzel együtt az utolsó előtti helyen esett ki és fél másodperccel maradt el a közvetlenül előtte végző Mick Schumachertől. A másik két kieső helyet Räikkönen és Giovinazzi foglalta el.
Ami az élmezőnyt illeti, a Q1-et a két Mercedes zárta az élen, Bottas 1:14.672-es körrel két és fél tizedet adott Hamiltonnak, aki Norrist, Verstappent, Ocont, Pérezt, Sainzot, Leclerc-t, Vettelt és a top 10-et teljessé tevő Lance Strollt előzte meg.
Akik a Q2 elején esetleg nem hittek a számítógépnek, azok a szemüknek már kénytelenek voltak, a két Mercedes és Verstappen (Pérezzel a Red Bull nem mert kockáztatni) mellett ugyanis a Williams volt az az istálló, amely közepes gumikkal jött ki (ráadásul mindkét pilóta azokon volt), így próbálva meg bejutni a Q3-ba. Az első mért körök után Hamilton állt az élre 1:14.817-tel a tőle csupán 67 ezreddel elmaradó Verstappen előtt, de csak addig, amíg nem jött Norris lágy gumin, és 1:14.718-cal átvette a vezetést. Az első három helyen így Norris, Hamilton, Verstappen volt a sorrend, őket Leclerc, Bottas, Pérez, Stroll, Sainz, Gasly és Russell követte, utóbbi tehát egyelőre közepesekkel is továbbjutó helyen állt. Sebastian Vettel eközben gondban volt, pályaszélesítés miatt ugyanis mért kör nélkül az utolsó helyen állt.
Végül sikerült mért kört összeraknia, de csak a 14. helyen zárta az időmérőt, miközben csapattársa a 10. helyen éppen, hogy továbbjutott.
A Q2 meglepetését azonban nem a négyszeres világbajnok, hanem Carlos Sainz kiesése szolgáltatta.
A spanyol 6 századdal maradt le a továbbjutástól a Ferrari idei első hazai futamán úgy, hogy Charles Leclerc közel 4 tizeddel jobb körrel a harmadik lett a második szakaszban. Sainz nem is volt elégedett a rádióban.
Hiába mentek remekül a Q1-ben, a két Williamstől Q3-as részvételre márt nem futotta, Russell a 12., Latifi pedig a 14. rajtkockát szerezte meg. Mindketten legyőzték azonban a csupán 15. helyen záró Fernando Alonsót, aki 2017 óta először kapott ki időmérőn aktuális csapattársától.
A Q2-t végül egy újabb szett lágy gumin 1:14.716-ot repesztő Pérez zárta az élen Norris, Leclerc, Hamilton, Verstappen, Bottas, Gasly, Ricciardo, Ocon és Stroll előtt.
Pérez ezek után a Q3-at is jól kezdte és 1:14.665-tel a harmadik helyre sorolt be az első körök után az élen álló Hamilton (1:14.411) mögé. Kettejüket a Mercedestől 91 ezreddel elmaradó Verstappen választotta szét, az utolsó pillanatig nyílt volt tehát a csata a Mercedes és a Red Bull között. Az első szektort elrontó Bottas ezzel szemben nem ment jó első kört a harmadik szakaszban, és 6 tizedes hátránnyal csak a hatodik helyet foglalta el a negyedik Norris és az ötödik Leclerc mögött.
Az igazi tűzijáték azonban még hátra volt. Az utolsó mért köröknél Hamilton érkezett elsőként, de nem tudott javítani az idején. Utána jött Norris, aki kis híján elcsente az első helyet a hétszeres világbajnoktól, majd miután 4 századdal besorolt mögé a második helyre, törölték az idejét. A sort a két Red Bull zárta, előbb Pérez ment csupán 35 ezreddel lassabb kört Hamiltonnál, majd jött Verstappen, aki ahelyett, hogy simán megnyerte volna az időmérőt és szokása szerint tizedekkel verte volna a csapattársát, csak a harmadik időt érte el, ami 87 ezreddel volt lassabb Hamilton körénél.
A holland a Tamburellóban még a füvet is megcsípte egy ellenkormányzás után. Ha az nincs, könnyen lehet, hogy az övé lett volna az elsőség.
Ezzel Hamilton pályafutása 99. pole pozícióját szerezte meg Imolában, míg Pérez először indulhat az első sorból F1-es futamon.
A Q3 nagy vesztese Valtteri Bottas lett, aki csak a nyolcadik rajtkockát szerezte meg. Verstappen mögött a negyedik pozícióban Leclerc zárt, mögötte Gasly, Ricciardo, Norris, Bottas, Ocon és Stroll lett az első tíz sorrendje.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat! Bő 20 perc múlva kezdődik a szezon második kvalifikációja, vagyis az Emilia Romagna Nagydíj időmérője. A pole pozícióra ezúttal is a két Mercedes és Max Verstappen pályázik reális eséllyel, a középmezőnyből pedig a Ferrari tűnik a legerősebbnek, ám ma délelőttre a McLaren is magára talált. Összefogalónkat a harmadik szabadedzésről az alábbi linken olvashatják.
Lawrence Barretto, az F1.com szakírója jelenti, hogy a Ferrari már most kipróbálta az eredetileg a Portugál Nagydíjra szánt új padlólemezét. A második szabadedzés során az adatok visszaigazolták a várakozásokat, így valószínű, hogy a maranellóiaknak beválik a fejlesztés.
A harmadik szabadedzés után mindkét Alpha Tauri-pilótát vizsgálták. A francia versenyző a piros zászló alatt előzte meg Antonio Giovinazzit, ám a sportfelügyelők felmentették. Nem úgy csapattársát, aki 2,4 km/h-val átlépte a megengedett 80 km/h-s sebességhatárt a bokszutcában, ezért 300 euró befizetésére kötelezték.
Ugyan az előrejelzések csupán vasárnapra mondtak kisebb záporokat, de Will Buxton F1-es újságíró délután 1 óra környékén a helyszínről jelentette, hogy az égbolt hirtelen elsötétült, és az eső is elkezdett csepegni. Ugyanakkor az előrejelzések szerint az időmérő alatt nem várható csapadék.
Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke kijelentette, a sokat hibázó Nyikita Mazepin vélhetően túl keményen próbálkozik, azért ront ennyit. Az olasz szakember hozzátette, pilótájának idővel csökkentenie kell a megforgások számát, de szerinte ez meg fog oldódni.
A harmadik szabadedzés kezdetéhez képest az aszfalt hőmérséklete 7 fokot melegedett, így most 27 fokos, míg a levegő 12. Esőnek egyelőre nincs nyoma.
Elindult a Q1, a két Haas máris kigurult a pályára, nem meglepő módon lágy gumikon. A többiek egyelőre várnak.
A német pilóta 1:16.806-ot autózott, ai kereken 1 másodperccel jobb Mazepin körénél. Eközben a mezőny nagyobbik része már a pályán, de Hamilton és a két Red bUll még mindig a garázsban van.
6 perc után meg kellett szakítani a Q1-et, ugyanis Cunnoda csúnyán összetörte az Alpha Taurit a sikánnál. Előtte Vettel is hibázott, de ő csak lecsúszott a pályáról.
Cunoda már a sikán bejáratát sem vette ideálisan, de utána pedig elvesztette az Alpha Tauri hátulját, és nem volt számára menekvés. A baleset miatt biztosan az utolsó helyről fog indulni, amennyiben más nem kap büntetést.
Jelenleg Stroll áll az élen 1:16.082-vel, ám rajta kívül mindössze négy pilótának sikerült teljesítenie első mért körét a piros zászló előtt. A kanadai pilótát Räikkönen, Schumacher, Russell és Mazepin követi.
A mezőny tagjai ismét kigurulhatnak a pályára, amit jó néhányan meg is tettek. A pilótáknak 12 percük van arra, hogy eldöntsék a továbbjutást.
A finn pilóta 1:14.926-tal kezdett, amivel 83 ezreddel előzte meg Norrist, akit Verstappen és Hamiltonkövet. Pérez körét elvették, így kieső helyen áll, mint ahogyan Gasly és Latifi is erre a sorsra jutott. Rajtuk kívül Russell van veszélyben.
A mexikói pilóta az 5., míg a francia a 7. pozícióba jött fel, így most a két Haas és a két Williams áll kieső helyen. A két Mercedes javított, így Bottas jelenleg 1:14.672-vel vezet, 283 ezreddel megelőzve csapattársát.
Közeledik a Q1 vége, és a 9. helyen álló Sainztól lefelé mindenki kint van. Érdekesség, hogy a két Mercedes szintén visszajött a lágy abroncsokon az utolsó percekre.
Az Alfa Romeók kárára, így Räikkönen és Giovinazzi már a Q1-ben búcsúzott, mint ahogyan a két Haas is. A lassításokból látszik, hogy a korábban egyébként kicsúszó Mazepin igencsak feltartotta az olasz pilótát, akinek így nem volt esélye javítani.
16. Kimi Räikkönen (Alfa Romeo) 1:15.974
17. Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo) 1:16.122
18. Mick Schumacher (Haas) 1:16.279
19. Nyikita Mazepin (Haas) 1:16.797
20. Cunoda Juki (Alpha Tauri) idő nélkül
A japán pilóta a Sky Sportsnak nyilatkozva elmondta, hogy remek körön volt, de aztán elrontotta a kanyarbejáratot. Ő maga nem sérült meg, de az autóért annál inkább aggódik. Ami a futamot illeti, igyekszik nem elkövetni hasonló hibát.
Elindult az időmérő második szakasza, ahol már megkezdődik a taktikázás a gumikkal. A pályán lévők közül a két Mercedes, Verstappen és érdekes módon a két Williams van közepeseken, a két Aston Martin és Gasly lágyakon.
A címvédő 1:14.817-tel ugrott az élre, 67 ezreddel megelőzve Verstappent és 281-gyel Bottast. Pérezzel a Bahreini Nagydíjjal ellentétben nem kockáztattak és a lágy abroncsokon küldték ki.
A brit pilóta 99 ezreddel volt gyorsabb Hamiltonnál, de a lágy abroncsokon. Leclerc a 4., Pérez pedig annak ellenére 6., hogy pont Norris tartotta fel. Jelenleg Ricciardo, Alonso, Ocon, Latifi és az egyelőre kör nélküli Vettel áll kieső helyen, Russell pedig a közepes gumikon autózott 10. időt.
A négyszeres világbajnoknak törölték az első körét, de most a 7. helyre jött fel a lágyakon, így Russellt taszította a kiesők közé. A német pilótát és Norrist leszámítva mindenki a pályán van 1 perccel a vége előtt.
Pérez végzett az élen, Hamiltont pedig még Leclerc is megelőzte. A monacói versenyző csapattársa viszont nem teljesített ilyen jó, ugyanis 61 ezreddel elmaradt a 10. Strolltól, így kiesett. Hasonló sorsra jutott Vettel, Alonso és a két Williams is. A kétszeres F1-es világbajnok a 2017-es Malajziai Nagydíj óta először kapott ki aktuális csapattársától az időmérőn.
11. Carlos Sainz (Ferrari) 1:15.199
12. George Russell (Williams) 1:15.261
13. Sebastian Vettel (Aston Martin) 1:15.394
14. Nicholas Latifi (Williams) 1:15.593
15. Fernando Alonso (Alpine) 1:15.593
A Q2 után eldőlt, hogy száraz rajt esetén a két Mercedes és Verstappen biztosan közepeseken rajtol, a Q2 többi továbbjutója pedig lágyakon. Mögöttük szabad lesz a választás, de vélhetően a sárga oldalfalú abroncsok lesznek a legnépszerűbbek.
Elindult a Q3, nemsokára eldől, hogy ki szerzi meg a szezon második pole pozícióját. Nincs meglepetés, mindenki a lágy gumikon próbálja megfutni a leggyorsabb kört.
A címvédő 91 ezreddel volt gyorsabb a két lila szektort produkáló Verstappennél. Pérez a 3., mögötte pedig Norris, Leclerc, Bottas, Gasly, Ocon és Ricciardo a sorrend, Stroll körét pedig törölték. Eddig kétségtelenül a finn pilóta 6. helye a legnagyobb meglepetés.
A Mercedes pilótája már a 2-es kanyart is elrontotta, valamint a 7-est sem vette tökéletesen, majd a sikánban is elkövetett egy hibát. Ennek következtében 597 ezred a hátránya Hamiltonnal szemben az utolsó próbálkozások előtt.
Hamilton nem, Verstappen pedig csak 4 ezredet javított, így a brit pilóta indul holnap a pole-ból. Verstappent ráadásul Pérez is megelőzte, aki mindössze 35 ezreddel maradt le a pole-ról. A holland pilótának pedig még szerencséje is van, ugyanis Norris is gyorsabb volt nála, de elvették a körét. Verstappen mögött Leclerc, Gasly, Ricciardo, Norris, Bottas, Ocon és Stroll a sorrend, utóbbitól a második körét is elvették.
Hamilton a 99. pole pozícióját szerezte meg, így a következő hétvégén akár el is érheti a mérföldkövet. Pérez pedig 193. futamán először fog az első sorból indulni, ami rekord. A rajtnál pedig jó lehetősége lesz az előzésre, ugyanis gumielőnye lesz, valamint a szélárnyék is segítheti.
Pérez az interjúk során elmondta, hogy akár a pole is meglehetett volna neki, de Hamilton és Verstappen is rontott. Mi ezzel búcsúzunk, nemsokára jön az időmérő összefoglalója, valamint a nyilatkozatokkal is jelentkezünk, holnap pedig a 15 órakor kezdődő futam előtt ismét várjuk Önöket percről percre közvetítésünkkel!