Az első szabadedzéshez hasonló időjárási körülmények között kezdődött meg a Monacói Nagydíj második gyakorlása, a levegő hőmérséklete 21, míg az aszfalté 50 fok volt. A zöld zászló után az egész mezőny kirajzott a pályára, hiszen a hercegségben kifejezetten nagy a veszélye annak, hogy egy piros zászló miatt idő előtt meg kell szakítani a programot.
A keményeken próbálkozó Carlos Sainzot leszámítva mindenki a közepes keverékű gumikon kezdett, az első gyorskörök során pedig Lando Norris volt a leggyorsabb 1:15.399-cel. Nem sokkal később viszont pont a Ferrari pilótája vette át a vezetést, aki 402 ezreddel múlta felül egykori csapattársát.
Természetesen ezek még messze voltak a későbbi legjobb időktől, ennek megfelelően Max Verstappen több mint 1 másodperccel szárnyalta túl a spanyol versenyző idejét,
majd tovább javított, és 1:13.499-cel állt az élen. Riválisa, Lewis Hamilton pedig ezredre azonos időt autózott, így akkor még nem tudott a tabella tetejére ugrani.
Nem úgy következő próbálkozása után: a két éllovas egyaránt gyorsulni tudott, ám amíg Verstappennek ez csak két és fél tizeddel sikerült, addig Hamilton további 469 ezredet faragott le az időből. A holland pilóta később közeledett, de Sainz így is be tudott férkőzni kettőjük közé.
Az első komolyabb hibát Cunoda Juki követte el, aki a Louis Chiron-sikán kijáratánál találta el a falat az autó jobb hátsó kerekével, aminek következtében be kellett mennie a bokszba, később pedig nem tudott visszajönni. Nicholas Latifi ennyire nem járt pórul, ő a hajtűkanyart kezdte meg túl szélesen, de a fal miatt nem fért el, így hátra kellett tolatnia, hogy tovább tudjon menni.
Az élmezőny eközben feltette a lágy abroncsokat, így ismét javultak a köridők. Hamilton azonban hiába gyorsult, Valtteri Bottas vette át a vezetést, miután 173 ezreddel felülmúlta csapattársa 1:12.280-as körét.
Hamilton ráadásul túlságosan ráment az egyik hurkára, ami biztosan nem tett jót az autónak.
Verstappen azonban mindkét Mercedesnél gyorsabb volt, de Sainz még nála is jobb kört rakott össze, és 1:11.796-tal átvette a vezetést. A spanyol versenyző köre olyannyira jól sikerült, hogy még Hamilton is 278 ezreddel elmaradt tőle. A másik Ferrarival az első szabadedzésen technikai gondokkal küzdő Charles Leclerc a 4. helyre jött fel, és amikor már azt lehetett hinni, hogy ez lesz a maximum tőle, 112 ezreddel még csapattársánál is jobb kört futott.
Innentől kezdve a csapatok a versenyszimulációt teljesítették, így kialakult a végeredmény: Leclerc és Sainz végzett az első két helyen, mögöttük pedig Hamilton, Verstappen, Bottas, Norris, Gasly, Pérez, Giovinazzi és Vettel volt az első tíz sorrendje. Érdekesség, hogy Nyikita Mazepin ezúttal is megelőzte Mick Schumachert, aki ráadásul az edzés végén a falnak ment, és ugyan tovább tudott menni, de a bokszig nem jutott el. A törmelékek miatt ráadásul félbeszakították az edzést, ami a gyakorlás végét jelentette.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat, nemsokára kezdődik a Monacói Nagydíj második szabadedzése. Addig ajánljuk figyelmükbe az első tréning krónikáját.
A tavalyi kihagyás után Monaco ismét teljes fényében pompázik, ragyogó az időjárás és bár teltház idén sem lehet, már a közönség is részt vehet a versenyhétvégén.
---- separator ----gallery-content-type:e50ddf5a-a793-401a-aaba-ab4b997db666---- separator ----Miközben a pilóták csütörtökön szerdán sajtótájékoztatón vesznek részt, a biztonsági autó és sofőrje, Bernd Mayländer is edzeni indul a pályára. Monacóban ez is rendhagyó, a német pilótának ezúttal a közúti forgalomban kellett akklimatizálódnia.
A visszatérő kétszeres F1-es világbajnok az első edzésen nem remekelt Monacóban, enyhén össze is törte az Alpine-t. Ennek egyik oka, hogy az autója alulkormányzott volt, de a csapata nem akart változtatni rajta, mert beállításokat teszteltek, így várhatóan javul majd Alonso formája a délutáni edzésen.
A Drive to Survive című docureality-sorozatot forgató stáb minden hétvégén másik csapatot követ, a babona szerint ilyenkor mindig történik valami rossz az adott istállóval. Ezúttal a Ferrarival forgatnak, az első szabadedzésen Charles Leclerc autója le is robbant váltóhiba miatt.
Albert Fabrega elemző jelenti, hogy a Ferrari megjavította Leclerc autóját, így a monacói pilóta is megkezdheti az érdemi felkészülést a hazai nagydíjára.
A forgalom már az első szabadedzésen is gondokat okozott, Max Verstappen csak nagy nehezen tudott tiszta köröket futni, ez az egykörös tempóról kialakuló képet befolyásolhatja, egy rosszkor megszakított edzés vagy egy VSC-fázis viszont a hosszú etapos eredményeket teheti értelmezhetetlenné. Legalább az időjárás szeszélyeitől nem kell most tartani.
Az Aston Martin négyszeres világbajnoka a 8. helyen kezdett az első szabadedzésen, a hátránya ezúttal is számottevő volt, de a csapattársánál, Lance Strollnál jóval gyorsabb volt. 5 perc múlva újra bizonyíthat.
A McLaren csapatfőnöke, Andreas Seidl és Toto Wolff is bírálta az FIA döntését, hogy csak az Azeri Nagydíj után szigorítják a szárnyak merevségének vizsgálatát. Wolff az óvást sem zárta ki.
Sainz az első a pályán, de a sorban a harmadik csapattársa, Leclerc, majd egymás után hajtanak ki a többiek is.
A pályán mindenki közepes keverékű gumikkal megy, kivéve Sainzot, aki keményeket használ, ő az előző edzést futotta végig közepeseken.
"Teljes rémálom" - mondta Paul di Resta, a Sky Sports szakértője. Leclerc éppen mért körön volt, amikor a Rascasse-ban egy szinte álló kocsisort ért utol, menthetetlen volt a köre.
A Red Bull pilótája 1:13.961-gyel kezdett közepessel, Pérez az első szektorban még gyorsabb volt nála, a kör végére viszont már 0,11 mp hátrányt szedett össze. Leclerc hátránya mindössze 0,15 mp, Bottasé 0,328 mp. Hamilton elvette az első mért körén, miután levágta a sikánt.
A holland pilóta 1:13.499-et ért el, másodpercekkel később Hamilton szintén 1:13.499-et futott. Ez csak részeredmény, de így is szenzációs.
Hamilton az első szektorban 0,102 mp-cel gyorsabb volt ellenfelénél, Verstappen aztán 0,024, majd 0,078 másodpercet hozott be.
Fokozzák a tempót az éllovasok, Verstappen több előzéssel 1:13.241-re gyorsult, Hamilton viszont 1:12.772-t futott még mindig közepeseken, ezzel 0,469 mp-cel vezet, ami egy ilyen rövid pályán jelentős különbség. Kettejük közé Bottas is befért 1:12.872-vel.
A Red Bull pilótája 1:12.801-re gyorsult, ez alig maradt el Hamilton eddigi legjobbjától, de a Mercedes versenyzője 1:12.569-et is tudott, így továbbra is ő áll az élen. Kisebb sprintversenyt futnak ők ketten, Bottas hátránya már 0,3 másodperc, Sainz keménnyel 0,4-re van, Pérez is közepessel.
Korai még következtetéseket levonni, de Sainz a közepes és a kemény keverékű gumikkal is gyorsnak tűnik a Ferrari volánja mögött. Ez elsősorban a McLarennek rossz hír, feltéve, hogy nem tudnak faragni a más pályákon is problémát okozó egykörös tempójukon.
A spanyol pilóta még mindig kemény keverékű gumikat használ, 0,18 másodperces hátránnyal megközelítette a listavezető Hamiltont. Körülötte mindenki közepes abroncsokkal megy.
A nagy nevek közül többen is kiszorulnak a képzeletbeli pontszerzők közül: Vettel a 13. helyezett, Ricciardo a 15. helyen áll, Alonso csak a 16. a sorban.
Pérez milliméterekre fordult el a szalagkorláttól:
Cunoda viszont koccant is:
Közben a Sky Sports riportere, Ted Kravitz szerint Verstappen alulkormányzottságra, Ricciardo pedig a gyenge hátsó tapadásra panaszkodott a rádión.
A Williams pilótája nem tudott befordulni, de még idejében reagált, megállt a pályán és visszatolatott. Szerencsére, nem járt arra senki, így sárga zászlóval megúszta a mezőny az esetet.
A finn pilóta 1:12.107-re gyorsult, Hamilton 0,173 másodpercet kapott, elsősorban azért, mert az alagút utáni sikánból kifelé nagyon megcsúszott. Egyelőre Giovinazzi a 3. helyezett lágyakkal, de ez csak átmeneti állapot.
Nyugodtan elmagyarázta, hogy jó lenne, ha figyelnének, hogy hova küldik ki őt, mert forgalomban nem tud versenyképes kört futni, és nem szeretné, ha az időmérőn ez megismétlődne. Sainz elengedett mindenkit, majd az első szektorban 0,8 másodperces hátrányba került.
A Ferrari pilótája 1:11.796-tal átvette a vezetést lágy gumikon, ez kezd komolyra fordulni a Ferrari részéről. Verstappen 1:12.081-et futott, ezzel 0,285 másodperces lemaradással most ő a 2. helyezett. Hamilton egy újabb mért körrel nem tudott javítani az egyelőre 4. leggyorsabb körén.
Pérez forgalomban autózva egyelőre 0,959 másodperces hátránnyal csak a 6. helyezett, Vettel 0,186 másodperces lemaradással a 7. helyezett, hasonló eredményt ért el az első szabadedzésen is.
Norris 0,583 másodperces lemaradással egyelőre a 6. helyezett, a McLaren szempontjából viszont az a gond, hogy a listavezető Sainz mögé Leclerc is feljött a 3. helyre 0,297 másodperces hátránnyal úgy, hogy az első két szektor után ezredre azonos eredményt ért el. Ricciardo közben csak a 17. helyezett, pedig már ő is váltott lágyakra.
A japán újonc nemrég koccant a fallal, azóta nem láttuk a pályán, ennek is köszönhető, hogy nincs még mért köre lágy abroncsokkal, ami elég kínos egy olyan hétvégén, amit nagyrészt az időmérőn elért eredmény határoz meg.
1:11.684-gyel a monacói pilóta az élre állt a hazai nagydíja szabadedzésén, az előnye 0,112 másodperc csapattársa előtt. Sainz ismét pályára lépett.
Pénteken előfordul, hogy az egyik csapat szándékosan alacsonyabb vagy magasabb üzemanyagszinttel megy a többieknél az eredmények befolyásolása érdekében, de Monacóban ennek és a motorüzemmódok állítgatásának is kisebb a haszna, ráadásul mindenki az egykörös tempóra optimalizál. Érdekes lesz látni, hogy a Ferrari mennyit tud megtartani a tempójából az időmérőre, amikor már tényleg számít majd az eredmény.
Az AWS mesterséges intelligenciája szerint a különböző tényezők kiegyensúlyozásával Sainz a leggyorsabb, Hamilton 0,05 mp-et kapna tőle, Leclerc-t csak a 3. helyre várja a számítógép.
A német pilóta az autó jobb hátsó kerekével ütközött a szalagkorlátnak, defektet kapott, de úgy tűnik, hogy lábon vissza tud araszolni a szerelőihez, igaz, ezzel sokak körét teszi tönkre.
A német versenyző az alagút után megállt a bukótérben, nem jutott vissza a szerelőihez. Néhány percet vesztett, de sokat nyert a többieknek, mert a 3-as szektorban elég nehéz lett volna őt kerülgetni.
Leállították az edzést, lehetséges, hogy Schumacher autójáról törmelék került az aszfaltra. Ezzel praktikusan vége a szabadedzésnek.
Egy molinó megsérült a szalagkorláton, ahol Schumacher ütközött, de ez nem tűnik elég súlyos problémának ahhoz, hogy emiatt le kelljen állítani az edzést. Sportbírók szedik össze a reklám darabjait.
A McLaren érdeklődött Michael Masinál, hogy lesz-e rajtgyakorlat, de úgy tűnik, hogy nem, mert először Schumacher autóját vissza akarják szállíttatni a bokszba. Közben letelt a 60 perc is, így a versenyzők kiszálltak az autókból.
Az eredmények értelmezése későbbre marad, az viszont biztos, hogy Daniel Ricciardo és Cunoda Juki lépéshátrányban van, a McLaren pilótája messze elmaradt csapattársától, az Alpha Tauri pilótája pedig lágy gumis kör nélkül az utolsó.
Az első szabadedzésen a Red Bull, a másodikon viszont már a Ferrari volt a leggyorsabb, ez ígéretes a szombaton folytatódó programra nézve. Köszönjük a figyelmet, tartsanak velünk a továbbiakban is!