A pénteki első két szabadedzéshez képest hűvösebb időjárás fogadta a mezőnyt a Portugál Nagydíj harmadik gyakorlásának kezdetén. A levegő hőmérséklete 16, míg az aszfalté 29 fokos volt, elsősorban utóbbi esetében volt jelentős a különbség az előző naphoz képest.
A pilóták semmit nem siettek el, bő két percnek kellett eltelnie, hogy Lance Stroll a mezőnyből elsőként pályára gördüljön. A kemény gumikon azonban csupán egy installációs kört tett meg, mint ahogyan csapattársa, Sebastian Vettel is. Ellentétben a két Haasszal, amelyek rögtön egy mért kört is teljesítettek: Mick Schumacher 1:23.026-tal kezdett a közepeseken, amivel 1,929 másodperccel volt gyorsabb a lágyakon próbálkozó Nyikita Mazepinnél.
A következő körében azonban megpördült, de aztán javított, és 1:22.777-tel növelte előnyét.
Eközben Lewis Hamilton szintén kilátogatott a pályára, de az Aston Martinokhoz hasonlóan rögtön vissza is hajtott a garázsba. 10 perc után egyre inkább benépesült az aszfaltcsík, és számos pilóta feliratkozott az eredményjelzőre. Az éllovas személye gyakran változott, ugyanis sokak esetében nem az első mért körük volt a leggyorsabb. Sergio Pérez azonban ebben az időszakban ezt nem mondhatta el magáról, ráadásul a két Alpine eggyel keményebb keverékű abroncsokon előzte őt meg.
Esteban Ocont kezdetben Charles Leclerc sem tudta megelőzni, pedig második gyorsköre során két addigi legjobb szektorral kezdett, de hibája miatt végül 2 ezreddel elmaradt a francia pilótától. Ekkor jöttek ki a Mercedesek, amelyek immáron gyorskörrel is megpróbálkoztak, de Hamilton és Valtteri Bottas sem tudta befejezni,
miután egy indokolatlannak tűnő virtuális biztonsági autós fázis miatt le kellett lassítaniuk.
Ezután az addigi éllovas Ocon rohamosan elkezdett visszaesni, ugyanis megérkeztek a Red Bullok és a Mercedesek is a lágy abroncsokon. Az élre Hamilton ugrott, Pérez a 2., Max Verstappen a 4., Bottas pedig az 5. helyen állt, közéjük egyedül Leclerc tudott bejönni.
Nem sokkal fél óra után Schumacher után Räikkönen is megforgott, majd nem sokkal később Verstappen átvette a vezetést, miután 19 századdal megelőzte Hamiltont. Ami a hátsó régiót illeti, érdemes megemlíteni, hogy negyedórával a vége előtt Vettelt nem csupán az egyébként a 8. helyen álló finn pilóta, hanem George Russell is megelőzte.
Bő tíz perccel a vége előtt a két élcsapat négy pilótája állt az élen, amikor ismét megpróbálkoztak a javítással.
Mindez a két Mercedesnek össze is jött, Bottas meg is előzte Pérezt, ám Hamilton mindössze 1 századot faragott le a hátrányából. Verstappen elsőre nem gyorsult, mivel az utolsó szektor nem sikerült neki, de másodikra már igen, ráadásul érdekes módon úgy, hogy egyik szektorban sem érte el addigi legjobbját.
Verstappen később még egyszer szélesre futott, ám ettől még 1:18.489-cel ő végzett az élen.
Hamilton 236, Bottas 331 ezreddel maradt el tőle, mögöttük Pérez, Ocon, Leclerc, Sainz, az egyszer megpördülő Norris, Gasly és Räikkönen volt az első tíz sorrendje. Schumacher mindkét Aston Martint megelőzve a 15. pozícióban fejezte be a gyakorlást, Mazepin pedig az utolsó percekben kipördült a kavicságyba.
A végére egyfajta slusszpoén volt, hogy Hamiltonnak esőt jelentettek a rádióban. Akármilyen is lesz az időjárás, a kvalifikáció izgalmasnak ígérkezik, hiszen ezúttal az sem egyértelmű, hogy egy vagy két körig érdemes gumit melegíteni, illetve az azonos abroncsokon futott gyorskörök számában is lehetnek eltérő választások.
Percről percre tudósításunkat az eredménytáblázat alatt olvashatja!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a Portugál Nagydíj harmadik, egyben utolsó szabadedzésének élő közvetítésében! Az előttünk álló egy órában az időmérős felkészülésen lesz a hangsúly, miközben a csapatok tovább vizsgálhatják majd azt is, hogy ki, miként tudja felmelegíteni az abroncsait és azzal egy vagy két mért kört tud megtenni.
Ami az élmezőny erőviszonyait illeti, Portugáliában is Mercedes-Red Bull csata várható mind az időmérőn, mind a futamon. Erről (is) szól alábbi elemzésünk.
Ezen a hétvégén is árgus szemekkel figyeli az FIA egyes kanyarokban a pályaszélesítést. Tegnap az egyes, a négyes és a 15-ös kanyart monitorozták, aminek eredményeként az első két szabadedzésen együttvéve 65 köridőt töröltek. A csúcstartó Nyikita Mazepin volt, neki 12 időeredményét semmisítették meg.
Ám mintha ez nem lenne elég, mára az ötös és a 14-es kanyar is bekerült a figyelt kanyarok közé, így itt sem szabad ezentúl a kerékvető mögé menni mind a négy kerékkel.
És nem csak a bokszban és a paddockban, hanem még azon kívül is, Dieter Rencken, a Racefans újságírója ugyanis kiszúrta, amint két csapattag vélhetően az egyik pilóta utcai Aston Martinját takarítja serényen. Hiába, az F1-ben a külsőségek mindenek felett állnak.
16 fok a levegő, 30 az aszfalt hőmérséklete (utóbbi 10 fokkal kevesebb a második szabadedzésen tapasztaltnál) jelenleg Potimaóban, ami nem feltétlenül rossz hír, többen is úgy vélték ugyanis tegnap, hogy minél jobban felmelegszik a pálya, annál csúszósabb. Meglátjuk.
Egyelőre mindenki a garázsban, senki nem kapkod tehát, de már a legtöbb pilóta beült az autójába, így hamarosan akciót is láthatunk.
Lance Stroll az első, aki kigurult a pályára egy kis áramlásjelző festékkel a hátsó szárnyán, majd őt követte Sebastian Vettel is, szintén összekent hátsó szárnnyal. A csapatta kapcslatos hír, hogy Stroll autóján új fejlesztések vannak, amelyeket Vettel ezen a hétvégén még nem használ. A négyszeres világbajnok szerint akár fél másodpercet is hozhatnak...
Május 1-je a legtöbb F1-es rajongó számára szomorú dátum, 1994-ben ugyanis ezen a napon halt bele az imolai futamon szerzett fejsérüléseibe a háromszoros világbajnok Ayrton Senna, míg egy nappal korábban Roland Ratzenberger vesztette életét. Alábbi cikkünkkel a legendás pilóta balesetének körülményeire tekintünk vissza.
A két Aston Martin visszatért a bokszba, így nem ők, hanem a Haas újonca futotta az első mért kört (1:23.026), amit közepes gumikon ért el.
Az orosz továbbra is szenved az F1-ben, első mért körén rögtön el is hagyta a pályát, de vissza tudott térni az aszfaltozott bukótérből. Érdekes, hogy Mazepin feje mellett mindkét oldalon apró betétek vannak, amelyek nem engedik annyira oldalra dőlni a fejét a kanyarokban. Lehet, hogy még nem elég erős a másik újonc nyaka a nagy terheléshez?
Mindkét Haas-pilóta küszködik, Mazepin után ugyanis Schumacher is hibázott és megforgatta az autót a 14-es kanyarban, elég sokat adva a gumiknak. Később még egyszer el is fékezte a bal elsőt.
A vele ellentétben lágy gumikon autózó Mazepin egy időre átvette az első helyet, de aztán jött a német és 1:21.776-os körével 7 tizedet adott az orosznak.
Lágyakon van kint a 2007-es világbajnok, de már az első kanyarban szélesre csúszott, úgyhogy el is vette a gázt, hiszen ez a köre mindenképp ugrott volna. Közben Cunoda lenyomta Schumachert és 1:20.997-tel már ő az első közepes keveréken.
Másodjára már sikerült rendes kört összeraknia a finnek, aki 1:20.600-zal átvette a vezetést a lágy gumin.
Legalábbis Pérezénél, 1:20.382-vel ugyanis átvette a vezetést közepeseken az ugyanilyen gumin levő mexikói előtt, de csak addig, amíg Cunoda 1:20.161-es körrel le nem taszította őt az élről, szintén sárga oldalfalú Pirellin.
Az imént Räikkönen futott egy 1:19.944-es időt és állt az élre, de mások is folyamatosan javítanak, a finn mögé például Alonso jött fel 5 ezreddel lemaradva. Ocon közben a kormányon levő kijelzője miatt lehet bosszús, az ugyanis megadta magát, a francia így most "vakon" repül.
A kijelző a jelek szerint rendbejött, az Alpine pilótája pedig közepeseken repesztett egy 1:19.672-es időt, amivel Räikkönent és Alonsót előzte meg.
Hiába a lágy gumik, Leclerc és Sainz sem tudott mit kezdeni Ocon körével, előbbi 71 ezreddel elmaradva tőle a második, utóbbi 4 tizedes hátrányban a hetedik helyre jött be.
A második szektorban már 3 tizeddel volt gyorsabb Oconnál a második lágy gumis mért körén, de a 14-es kanyarban nagyon elúszott az autó hátulja és kis híján megforgott. A monacói így is továbbment és végül csak 2 ezreddel maradt el a franciától, amivel továbbra is a második helyen áll.
Egyelőre nem tudni, hogy miért van VSC-fázis, baleset nem történt a jelek szerint. Mindenki lelassított az ilyenkor előírt tempóra.
Nem kaptunk választ rá, hogy miért volt szükség erre, mindenesetre mostantól ismét lehet nyomni a gázt. A két Mercedes és Verstappen első mért körének is keresztbe tett a kis intermezzo.
A lágyakon kezdett a holland és 140 ezreddel Ocon mögött a második helyre jött be, de volt egy nagy megcsúszása.
Pérez már jobb kört rakott össze és 1:18.840-nel átvette a vezetést, mögötte Leclerc, Verstappen, Bottas, Gasly, Sainz, Ocon, Ricciardo, Räikkönen, Alonso az első tíz sorrendje.
A hétszeres világbajnok is lágyakon érkezett és 1:18.755-tel elcsente az első helyet Péreztől, de csak 85 ezreddel volt gyorsabb a mexikóinál.
Verstappen gyorsköre alatt rövid ideig sárga zászló volt a második szektorban, most pedig megtudhattuk, hogy miért: Kimi Räikkönen veszítette el az uralmat az Alfa Romeo felett.
Miközben a Mercedes pilótája minimálisat javított és 1:18.735-re tornázta le a lécet, Verstappen nem tudott javítani mert a 14-es kanyarban alig tudta a pályán tartani az RB16B-t. A holland egyelőre csak a negyedik Hamilton, Pérez és Leclerc mögött.
Vettel csak a 16. helyen áll, két tizeddel az ígéretes formát mutató Schumacher előtt, de Stroll is csak a 13. egyelőre. A
Lila harmadik szektort pakolt össze harmadik nekifutásra a Red Bull versenyzője, aminek meg is lett az eredménye, 1:18.545-ös körével közel 2 tiezdet adott Hamiltonnak.
Az 5. helyre jött előre első lágy gumis mért körével a korábban egy ideig vezető francia, és 1:19.146-os körével 6 tizedre került Verstappentől. Hamarosan érkeznek a többiek is.
2 tizeden belül került Verstappenhez képest, sőt, ami azt illeti, ezredre azonos időt autózott Hamiltonnal, de pályaszélesítés miatt törölték a körét, úgyhogy visszaesett a 12. helyre. Ocon közben javíttt és 3 tizedes hátrányban már a negyedik. Utólag kiderült, hogy Alonso az egyes kanyarban ment szélesre, miután megcsúszott egy kicsit.
Mér egy ideje kint van új lágyakon, de csak most kezdte a mért körét, az előző kettőben ugyanis gumit melegített. Ez érdekes adalék az időmérőre.
A két esetnek nincs köze egymáshoz, a McLaren ugyanis a 14-es kanyarban állt keresztbe, és mire Hamilton odaért, már régen továbbment.
Második nekifutásra ment egy lila középeső szektort, de így is csak egy századot faragott le a korábbi idejéből, úgyhogy jelenleg 18 századdal Verstappentől lemaradva áll a második helyen.
A finn 275 ezredes hátránnyal a harmadik helyre tornázta fel magát, közvetlenül Hamilton mögé, miközben Verstappen is új gumin kint. A holland arra panaszkodik, hogy az első tengelyen egyáltalán nincs tapadása.
Lila első szektor után egyéni legjobb középsőt ment friss lágy gumikon a holland, de az utolsó szektort nem rakta jól össze, így elmaradt a korábbi legjobbjától. Ezzel együtt továbbra is ő vezet.
Miközben Verstappen túlkormányzottságra panaszkodik az utolsó szektorban, mondván mindent ott veszít el, nem árt megemlékezni Esteban Oconról, aki továbbra is tartja negyedik helyét, azaz egyik Ferrari és egyik McLaren sem tudta lenyomni friss lágy gumin sem. Alonso is valahol ott lehetne, ha nem törlik a körét.
56 ezredet faragott le korábbi idejéből a holland, így már 1:18.489-cel és 236 ezreddel előzi meg a második helyezett Lewis Hamiltont.
Miután mindenki letudta a lágy gumis időmérős köreit, Mick Schumacher a 15. helyen áll, megelőzve mindét Aston Martint, mindkét Williamst és csapattársát is, aki nem mellesleg az imént ismét kicsúszott a bukótérbe, de most a kavicságyat sem úszta meg.
Nem derült ki, hogy kire panaszkodott, de valaki szerinte direkt úgy pozícionálja magát, hogy annyival haladjon előtte, ahonnan már bezavar a mögötte kialakuló légörvény tudván, hogy a hátul érkezőnek ez mennyire megnehezíti a dolgát.
A Red Bull elsőségét az utolsó másodpercekben már senki és semmi nem veszélyeztette, így Max Verstappen zárta az élen a harmadik szabadedzést Hamilon, Bottas, és Pérez előtt.
A remekül teljesítő Esteban Ocon lett az ötödik, mögötte a két Ferrari zárt Leclerc-Sainz sorrendben, majd az elős tizet Norris, Gasly és a szintén remeklő Räikkönen tette teljessé. A hátsóbb régiók kellemes meglepetését egyértelműen Mick Schumacher 15. helye szolgáltatta a Haasszal.
Lewis Hamiltonnak a bokszba bevezető körén jelezték a rádión, hogy figyeljen oda, mert néhány csepp esőt észleltek a pálya egyes részein. Lehet, hogy esős kvalifikációra kell készülnünk? Két órán belül kiderül, ne menjenek messzire, 15 óra 50 perckor ugyanis jövünk vissza az időmérő tudósításával!