Kétéves kihagyás után visszatért a Forma-1 Monacóba, a mezőny nem is tétovázott, a 60 perces első szabadedzésen mindenki rögtön pályára lépett, a Haas és a Williams pilótái lágy gumikkal, a ferrarisok közepesekkel, a többiek keményekkel kezdtek. Ez érthető, az amerikai istálló próbálta csökkenteni a balesetveszélyt és a legjobb tapadású abroncsokat adni az újonc pilótapárosnak, akik az egyébként is küszködnek az autó vezethetőségével.
Az időjárás ugyan kifogástalan volt, de Monacóban így is nehéz zavartalanul körözni, már az első néhány perc után gondot okozott a forgalom és kialakult a szokásos torlódás a Rascasse-nál. Nem ez volt a hazai pályán versenyző Charles Leclerc egyetlen problémája, 8 perc után visszatért a bokszba, és a sebességváltó hibája miatt már nem is tudott újra pályára lépni.
Az első 10 perc után csapattársa, Carlos Sainz állt az élen,
szintén közepes keverékű gumikkal 1:14.457-tel, Lewis Hamilton a Mercedesszel és kemény gumikkal 0,793 másodperces lemaradással a 2. helyezett volt, Max Verstappen ígéretes körön volt, a hátsó szárnyán flow-vis festékkel bevont Red Bull-lal, de beragadt Nyikita Mazepin mögé, ami tönkretette a körét.
Sainz később 1:13.388-ra gyorsult, 22 perc elteltével a két Mercedes is közepes keverékű gumikra váltott, ekkor Hamilton felzárkózott 0,016 másodperces lemaradással, Verstappen volt a 3. helyezett még mindig keményekkel, de a leggyorsabb körében ismét forgalomba került, ezúttal az egyik Alpine mögött kellett autóznia. Tiszta kört végül a második félidő elején tudott futni, ekkor keményekkel is az élre állt 1:13.191-gyel, mielőtt jött Valtteri Bottas közepesekkel és 1:13.131-et ért el, majd Hamilton volt az első, aki 1:13 alá jutott 1:12.12.995-tel.
Az első 25 perc komolyabb incidens nélkül zárult,
mindössze Mazepin és Nicholas Latifi súrolta a szalagkorlátot, de egyikük sem zavarta meg az edzés menetét, ami az idei évtől lecsökkentett edzésidő miatt kedvező a mezőny szempontjából. Ekkor jött a visszatérő Alonso, az autója alulkormányzottá vált a Rascasse-ban és a falnak csúszott, de szerencsére ő is vissza tudott térni a bokszba, és megúszta egy orrkúp-cserével.
Egy másik veterán, Kimi Räikkönen is hibázott, ő a célegyenes végén fékezte el magát, de ő is megúszta, egy piruett után folytathatta az útját. Később Alonso a pályának ezen a pontján is kitérőt tett.
Noha az edzés féltávjánál Sainz átmenetileg elvesztette a kizárólag presztízs szempontból fontos 1. helyet, 1:12.965-tel közepes keverékű gumikon visszaszerezte azt, majd jött Pierre Gasly a lágyakkal szerelt Alpha Taurival és 1:12.929-re gyorsult, miközben csapattársa, az újonc Cunoda Juki 0,817 másodperces hátránnyal csak a 7. volt, szintén lágyakkal.
Sainz nem sokkal később visszatért a bokszba, miután az uszodánál az autó jobb oldalával a szalagkorlátnak ütközött, az autója nem szenvedett látható kárt, de a Ferrari inkább visszahívta őt. Az utolsó negyedóra kezdetén Sergio Pérez Red Bulljára felkerültek a lágy gumik, de a mexikói pilóta nem kezdte ostromolni a köridőtáblázat csúcsát, ellentétben Verstappennel, aki még mindig közepeseken abszolút leggyorsabb volt az 1-es és 3-as szektorban, így 1:12.648-cal átvette a vezetést. Egy újabb körrel Pérez feljött a 2. helyre 1:12.817-tel Gasly elé, majd Verstappent is megelőzte 1:12.487-tel.
A Ferrari egyetlen állva maradt pilótája közepesekkel visszatért a 2. helyre 1:12.606-tal, majd felbosszantotta Verstappent, aki szintén jó körön volt, de az alagút előtt utolérte a spanyol versenyzőt, ami időveszteséget okozott a számára. Látványos eredmény Gasly 4. helye, de
az 5-6. helyezett Mercedesek nem erőltették meg magukat, ahogy a 7. helyezett Lando Norristól is várható még jobb eredmény.
Ígéretesen kezdett Sebastian Vettel az Aston Martinnal, a 8. helyére építkezhetnek a brit istállónál, a képzeletbeli pontszerzők sorrendjét Cunoda és Räikkönen zárta.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat, nemsokára kezdődik a Monacói Nagydíj első szabadedzése. A csütörtöki időpont szokatlan, de a hercegségben a hagyományok szerint ekkor indul a hétvége. Előzetesünket az alábbi linken olvashatják.
A wokingiak vasárnap jelentették be, hogy egyedi festéssel készülnek a 2019 után visszatérő éhtvégére. A részleteket az alábbi cikkben lehet elolvasni.
---- separator ----gallery-content-type:b4ec560d-386d-46bf-9dd4-139c33c315c5---- separator ----
A holland pilóta reagált riválisa, Hamilton szavaira, aki kijelentette, Verstappen bizonyítani akar. Ő és a mellette ülő Vettel is kiosztotta az újságírókat, akik a két éllovas lehetséges ütközését firtatták.
A háromszoros világbajnok 2019-ben vesztette életét ezen a napon, az általa a Mercedeshez csábított Lewis Hamilton pedig az imént emlékezett meg róla a közösségi médiában.
A tavalyi év kimaradt, úgyhogy mindez a 2010-től 2019-ig tartó időszakot jelenti. A jelenlegi mezőnyből Hamilton háromszor, Vettel kétszer, Ricciardo egyszer diadalmaskodott, a korábbi évekből pedig Alonsónak két, Räikkönennek egy győzelme van. Verstappennek ellenben még dobogója sincs.
A levegő hőmérséklete 19 fok, az aszfalté pedig 38. Az égbolt teljesen tiszta, esőre tehát a legkevésbé sem érdemes számítani.
Elindult a Monacói Nagydíj hétvégéje, és mindenki azonnal pályára gurult. Egyelőre a kemény keverék a legnépszerűbb választás, négyen a lágyakon próbálkoznak, a közepeseken pedig csak a két Ferrari látható.
Sergio Pérez nem aprózta el, motorcsónakkal érkezett az F1-es paddockba az első edzésnapra. Ez még a sokat látott versenyzőt is felvillanyozta.
Mindenki megfutotta első mért körét, ezek közül a monacói pilótáé volt a leggyorsabb, aki 1:19.618-cal nyitott.
Nem sokkal Leclerc első gyorsköre után csapattársa, Sainz javított és ő ugrott az élre 1:16.241 másodperccel. Mögötte jelenleg Norris, Verstappen, Räikkönen és Bottas a sorrend.
Hamilton átvette a vezetést, de ami ennél fontosabb, hogy a monacói pilóta rádión megbízhatósági problémákra panaszkodott. A Ferrari versenyzője előbb motorgondokat említett, majd kijelentette, szerinte elment a negyedik fokozat.
A Sky Sports értesülései szerint a monacói pilótának olyan súlyos váltógondjai vannak, hogy nem tud visszajönni a pályára. Ehhez képest Verstappen problémái eltörpülnek, hiszen őt "csak" Mazepin tartotta fel.
Időközben Sainz visszavette a vezetést, és már 1:13.388-cal áll az élen. Igaz, az állás nem túl mérvadó, hiszen a Ferrari pilótája több mint 1 másodperccel vezet a 2. helyen álló Verstappen előtt.
A Sky Sports közvetítésében érdekes statisztika hangzott el, miszerint a Ferrari versenyzője még soha, semmilyen kategóriában nem ért célba otthon. A futamtól egyelőre messze vagyunk, de a hétvégéje kétségtelenül nem indul jól.
A közvetítésben nem látszott, de Ted Kravitz, a Sky Sports bokszutcai riportere jelenti, hogy Mazepin és Latifi is súrolta a falat az autó jobb első részével.
A címvédő hátránya csupán 16, míg a holland pilótáé 118 ezred. Utóbbi csapata flow-viz festék használatával igyekszik megtalálni a megfelelő beállításokat.
Az Alpine versenyzője az utolsó kanyarban koccant neki a falnak és rongálta meg első szárnyát. A kétszeres F1-es világbajnok tovább tudott menni, de egy ideig virtuális biztonsági autó volt érvényben a törmelék iatt.
Megjelent frissülő képválogatásunk a Monacói Nagydíj csütörtöki napjáról. A galériát az alábbi fotóra kattintva nyithatja meg.
---- separator ----gallery-content-type:e50ddf5a-a793-401a-aaba-ab4b997db666---- separator ----Räikkönen fékezte el magát a Sainte Devote-ban, de a bukótérből vissza tudott jönni a pályára. Időközben Hamilton átvette a vezetést, jelenleg 1:12.995 másodperccel áll az élen.
A spanyol pilóta nem sokáig hagyta, hogy leszoruljon az eredményjelző tetejéről, és Hamiltonhoz hasonlóan a közepes gumikon 1:12.965-öt autózott.
Az Alpha Tauri versenyzője 36 ezreddel előzte meg Sainzot. Csapattársa, a Monacóban életében először autózó Cunoda jelenleg a 8. pozíciót foglalja el.
A lassításokból látszott, hogy a Ferrari pilótája eltalálta a falat, és be is állt a garázsba. Honfitársa, Alonso elfékezte a Saint Devote-ot, emiatt pár másodpercig sárga zászlót lengettek.
Sokan arra számítottak, hogy az orosz újonc összetöri az autót, ám ez eddig nem történt meg. Sőt, a Haas pilótája Leclerc mellett Ocont és Russellt is megelőzi, ami az eddigi szerepléséhez képest szép teljesítmény.
Verstappen 1:16.648-cal ugrott az élre, míg Pérez 169 ezreddel autózott lassabbat nála. Utóbbi szempontjából nem túl biztató, hogy mindezt a lágyakon tette, miközben csapattársa a közepeseken futotta körét.
Egyelőre nem úgy néz ki, hogy az 5., illetve 6. helyen álló Hamilton és Bottas a leggyorsabb kört célozza meg, ugyanis az elmúlt időszakban a fehér oldalfalú abroncsokon köröztek. Igaz, az imént mindketten bementek a bokszba, így lehetséges, hogy az utolsó percekben megpróbálnak javítani.
A mexikói pilóta 112 ezreddel előzte meg csapattársát, ráadásul nem sokal később Sainz is bejött közéjük. Hogy mennyire nem a maximumon autózik a mezőny, azt jól mutatja, hogy Pérez a 11. körében tudott javítani addigi legjobb idején.
Véget ért az első szabadedzés, ami Pérez elsőségével zárult, mögötte pedig Sainz, valamint csapattársa, Max Verstappen zárt. Őket Gasly, Hamilton, Bottas, Norris, Vettel, Cunoda és Räikkönen követi az első tízben.
Azt lehetne gondolni, hogy Monacóban a pályaelhagyás miatti büntetéseknek nem lesz nagy szerepük, hiszen szinte mindenhol a fallal találkoznának. Ennek ellenére így is elvettek pár kört, mivel néhnyan átvágták az alagút utáni sikánt.
Az nem meglepő, hogy a szinte az egész gyakorlást a garáázsban töltő Leclerc lett az utolsó, előtte viszont szokatlan sorrend alakult ki. Mazepin ugyanis megelőzte Schumachert, ami eddig ritkán fordult elő a szezonban, ráadásul mindketten Russell előtt fejezték be a tréninget.
Legalábbis ami az élmezőnyt illeti, hiszen a Mercedes a gyakorlás érdemi részének a végén kemény gumikon autózott, míg a Red Bullok lágyakon, illetve közepeseken. Persze ez normális az első szabadedzés után, meglátjuk, hogy a délután három órakor kezdődő másodikat követően okosabbak leszünk-e. Akkor is várjuk Önöket, mostanra viszont köszönjük figyelmüket!