Lewis Hamilton századszor, vagy Max Verstappen ötödször? Avagy az idén melyikük másodszor? Ilyen és ehhez hasonló kérdések foglalkoztathatták a résztvevőket és a szurkolókat a Portugál Nagydíj időmérő edzése előtt. Persze természetesen másnak, akár Valtteri Bottasnak, akár Sergio Péreznek megvolt az esélye arra, hogy elcsenje az első rajtkockát a két vb-aspiráns elől, de azért mindenki Hamilton és Verstappen csatáját várta.
A Q1-ben természetesen még csak félgőzzel mentek ők ketten, a lényeg pedig hátrébb történt a kiesés elkerüléséért folyó csata jegyében. A harmadik szabadedzésnél valamivel melegebb, 38 fokos aszfalt és 18 fokos levegő hőmérséklet fogadta a mezőnyt, de így is arra kellett készülni, hogy egynél több melegítő kör kell majd az összes keveréknek.
Ezt az edzés elején rögtön pályára lépő Haas-kettős rögtön szemléltette is, de a közepeseken kezdő McLarenek sem ugrottak neki azonnal a gyorskörüknek. Mivel a gumik nemcsak, hogy nem melegedtek fel egyből, hanem egynél több gyorskör is volt bennük, a Q1 elejétől kezdve folyamatosan záporoztak az időeredmények. Amikor az utolsó tíz percbe lépve elkezdtek visszatérni a garázsba a pilóták egy második szett gumiért, Lewis Hamilton állt az élen 1:18.726-os körrel, de nem sokáig, az egyes kanyar kiszélesítése miatt ugyanis elvették a körét.
Mindez egy kicsit megzavarhatta a hétszeres világbajnokot, következő mért körén ugyanis több hibát is vétett, 1:19.5-ös körével azonban így is bejött az ötödik helyre. Az élen ekkor csapattársa, Valtteri Bottas állt 1:19.205-tel, mögötte Sainz, Pérez, Verstappen, Hamilton, Alonso, Ocon, Norris, Leclerc, Gasly volt az első tíz sorrendje.
Hogy ne legyen olyan sima a továbbjutás a topcsapatok egyikének sem, arról Sergio Pérez tett, aki a négyes kanyarban a kavicságyba pördülve borzolta csapata tagjainak idegeit, de szerencséjére ki tudott kecmeregni a kavicságyból.
A hajrára a két Red Bullon és Carlos Sainzon kívül mindenki kijött bebiztosítani a helyét a Q2-ben, és milyen jól tették, a pálya ugyanis rengeteget gyorsult, így sokan meglepődtek volna, ha a bokszban maradnak. Bottas végül 1:18.722-re javítva megtartotta az első helyét, míg mögé 72 ezredre Lando Norris zárkózott fel. A harmadik helyen Hamilton zárt Ocon, Sainz, Pérez, Leclerc, Vettel, Giovinazzi és Gasly előtt.
A bokszban maradó Max Verstappen csak 11. lett (4 tizedre a kieséstől), a meglepetést pedig Daniel Ricciardo búcsúja szolgáltatta a McLarennel.
Az ausztrál kieséses annak tükrében még nagyobb blama, hogy Norris egy másodperccel gyorsabb volt nála és a második lett. George Russell az utolsó továbbjutó helyen becsusszant a Q2-be, Ricciardo mögött pedig Latifi, Schumacher és Mazepin zárt. A Haas német újonca ezúttal nem tudott elkapni egy riválist sem, de csapattárásnak így is adott több mint 4 tizedet.
A Q2-ben jöhetett a szokásos gumipóker: a két Red Bull, Mercedes és Ferrari mellett a két Alfa Romeo, valamint George Russell is közepes gumin hajtott ki a garázsból a lágy helyett. A két Ferrari csak egy melegítőkört ment, így Sainz kezdett az élen 13 századdal Leclerc előtt, de hamarosan jött Verstappen és 335 ezreddel megelőzte a spanyolt. Ő sem sokáig vezetett azonban, mert Bottas több mint 6 tizeddel megelőzte, majd erre Hamilton rátett még fél másodpercet, 1:17.968-nál állítva meg a stoppert. A két Mercedes mögé az egyaránt lágy gumin haladó Norris és Ocon iratkozott fel.
Később Verstappen is javított, de alig tudott 7 tizeden belülre kerülni Hamiltonhoz képest, míg Pérez közel 9 tizedre volt.
A hajrára Charles Leclerc-t kivéve mindenki lecserélte a közepes gumikat, aki korábban azokon volt, de a két Mercedes és a két Red Bull csak biztonsági szempontból tette ezt, végül egyiküknek sem volt szükség lágy gumis körre, így mind a négyen közepeseken rajtolhatnak vasárnap. Ezt rajtuk kívül egyedül Leclerc teheti majd meg az első tízből, a monacói ugyanis a hatodik helyen jutott tovább a sárga oldalfalú Pirelliken.
Miként a Q1-nek Ricciardo, a Q2-nek Fernando Alonso volt a nagy vesztese. A kétszeres világbajnok 8 tizedet kapott az edzésszakaszt a 4. helyen záró Esteban Ocontól és csak 13. lett, miközben az autója egyértelműen képes lett volna a Q3-ba jutásra. A spanyolon kívül még George Russell is bosszús lehetett, miután a 11. helyen kevesebb mint 6 század választotta el a továbbjutástól. A Williams britje mögött Giovinazzi, Alonso, Cunoda, Räikkönen volt a kiesők további sorrendje, míg az élen maradt a Hamilton, Bottas, Norris sorrend. Érdemes még kiemelni Sebastian Vettel teljesítményét is, aki először jutott Q3-ba az Aston Martinnal, miközben csapattársa már a Q1-ben búcsúzott.
A Q3 első felére eltűnt az óriási különbség a Red Bull és a Mercedes között, hiszen mindenki visszaváltott lágy gumira, amelyeken Verstappen 1:18.209-es körrel vezethetett volna az első mért körök után, csakhogy a négyes kanyar kiszélesítése miatt elvették az idejét. A holland pilóta alatt is ideges volt az autó a szeles idő miatt, ebben a kanyarban pedig az ellenkormányzás miatt futott szélesre.
Így aztán Bottas (1:18.348) vezetésével fordultak rá a hajrára a pilóták, a finnt Hamilton követte mindössze 7 ezreddel lemaradva, majd jött Pérez 5 tizedes hátrányban Sainz, Norris, Leclerc, Gasly, Ocon, Vettel és az idő nélkül álló Verstappen előtt.
Hogy mennyire kellett volna a hollandnak az első köre, az néhány perccel később vált nyilvánvalóvá, a pálya ugyanis lassult, miközben a szél is erősödött, így a végén nem tudtak javítani,
Bottas az első Q3-as körével megszerezte a pole pozíciót, Hamilton pedig maradt 7 ezreddel mögötte.
Verstappen a korábbihoz képest feledhető körrel így is bejött a harmadik helyre (4 tizeddel Bottas mögé), míg mögötte Pérez, Sainz, Ocon, Norris, Leclerc, Gasly és Vettel végzett.
Hamiltonnak tehát várnia kell még a 100. pole pozíciójára, Bottas pedig a csalódástkeltő imolai futam után egyelőre örülhet. Nem úgy Verstappen, aki hiába futotta meg a leggyorsabb Q3-as kört, csak harmadik lett.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat, nemsokára kezdődik a Portugál Nagydíj időmérője, ahol ismét összecsap egymással a Mercedes és a Red Bull. Az F1 és az Amazon Web Services által közösen kifejlesztett algoritmus szerint az időmérős tempót tekintve egyetlen századnyi különbség sincs Lewis Hamilton és Max Verstappen között, így mindenképpen izgalmas kvalifikációra számíthatunk. A harmadik szabadedzés – amelyen Esteban Ocon és a Ferrarik is jeleskedtek – összefoglalója az alábbi linken olvasható.
A mezőny többsége, egészen pontosan 12 pilóta csatlakozott az angol futballt irányító szervezetek, elsősorban a Premier League által életre hívott mozgalomhoz, és magyar idő szerint péntek délután 4 órától egészen hétfő délután 12:59-ig egyetlen közösségi médiás felületüket sem használják. Ezzel a rasszizmusra, illetve az online zaklatásra akarják felhívni a figyelmet. Az alábbi pilóták közösségi oldalait nem érdemes felkeresni a hétvégén: Lewis Hamilton, Lando Norris, George Russell, Valtteri Bottas, Daniel Ricciardo, Charles Leclerc, Max Verstappen, Mick Schumacher, Nicholas Latifi, Esteban Ocon, Pierre Gasly és Nyikita Mazepin.
Albert Fabrega tudósításával ellentétben a képen nem Hamilton, hanem Bottas autója látható. A finn pilóta autójában szenzorhiba lépett fel, a szerelőknek pedig nincs sok idejük helyrehozni, hiszen a kvalifikáció kevesebb mint 15 perc múlva kezdődik.
A Portugál Nagydíj hétvégéjén is téma Valtteri Bottas és George Russell balesete. Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke korábban kijelentette, hogy a brit pilótának óvatosabbnak kellett volna lennie, ám a Williamset irányító Simon Roberts nem így látja a helyzetet.
A finn pilóta autójából a váltót is el kellett távolítani annak érdekében, hogy a szenzort ki tudják cserélni. A szerelőknek körülbelül 20 percük van, ha ezen belül végeznek, akkor Bottasnak van esélye gyorskört autózni. A csapat felől érkező információk alapján időben elkészülnek, de a 31 éves versenyző biztosan nem ilyen felkészülésről álmodott.
Elindult a Q1, és a két Ferrari, McLaren, illetve Haas máris kirajzott a pályára. A wokingiak a közepeseken kezdenek, a többiek lágyakon.
A Mercedeseket, a Red Bullokat és az Alpine-okat leszámítva mindenki a pályán, és a McLareneket kivéve mindenki a piros oldalfalú gumikat tette fel.
Az első mért körök után Giovinazzi és Räikkönen vezet, ugyanakkor számos pilóta bevállalt egy extra melegítő kört, így a hinwiliek vélhetően hamarosan hátrébb szorulnak.
A Ferrari pilótája ugrott az élre, és idejét a finn és a holland versenyző sem tudta túlszárnyalni. Érdekes, hogy a Mercedes és a Red Bull másik pilótája két körön keresztül melegíti fel a gumikat.
A hétszeres világbajnok mindenkinél legalább fél másodperccel gyorsabb volt, ám szabálytalan pályaelhagyásért megfosztották körétől. Bottas azonban átvette a vezetést, de ő csak 104 ezreddel előzi meg Sainzot.
288 ezreddel maradt el csapattársától, de minden bizonnyal ez is bőven elég lesz a továbbjutáshoz. Pár másodpercig sárga zászló volt érvényben, de egyelőre nem láthattuk, hogy ki miatt kellett lengetni.
A mexikói pilóta a 4-es kanyar kijáratánál hibázott, amihez vélhetően az erős hátszél is hozzájárult. Szerencséjére nem ragadt be, így vissza tudott evickélni a pályára.
A holland versenyző kijelentette, nem elég nagy a sebessége az egyenesekben. Mérnökének válaszát nem hallhattuk, így azt sem tudjuk, hogy milyen jellegű problémáról van szó, ha egyáltalán van bármilyen gond a Red Bull-lal.
1 perccel a vége előtt a két Williams és a két Haas mellett a japán pilóta áll kiesőhelyen, ráadásul lemaradáa 4 tized a 15. Strollhoz képest. Természetesen szinte mindenki megpróbál javítani legjobb idején.
A Q1 végén Bottas és Norris is megelőzte Hamiltont, ám a másik McLarennek nem ment ilyen jól. Ricciardo ugyanis csupán a 16. helyen végzett, így már a Q1-ben kiesett, mint ahogyan Stroll is. Russell ellenben bejutott a második szakaszba.
16. Daniel Ricciardo (Red Bull) 1:19.839
17. Lance Stroll (Aston Martin) 1:19.913
18. Nicholas Latifi (Williams) 1:20.285
19. Mick Schumacher (Haas) 1:20.452
20. Nyikita Mazepin (Haas) 1:20.912
Jön az időmérő második szakasza, ahol már a gumitaktikára is érdemes figyelni. Az eddig pályára guruló pilóták közül egyelőre csak Norris és Gasly van lágyakon, a többiek közepeseken.
Hamilton 48 századdal vezet Bottas előtt, a Norris és Ocon pedig szintén ott van Verstappen előtt, igaz, mindeketten a lágy abroncsokon. Az első próbálkozások után Russell, Cunoda, Sainz, Giovinazzi és Räikkönen van veszélyben.
A holland versenyző még mindig az 5. helyet foglalja el, és hátránya 682 ezred Hamiltonhoz képest. Könnyen lehet, hogy neki is fel kell tennie a lágy gumikat, amivel stratégiai hátrányba kerülne.
Valószínűleg nem fogják befejezni a kört, de elképzelhető, hogy az első két szektorban megmutatják, hogy mire számíthatunk a Q3-ban.
Jelenleg ő az egyedüli a mezőnyben, aki a sárga oldalfalú abroncsokon próbálkozik, hiszen a két Red Bull is váltott. Ugyanakkor ha a többiek nem gyorsulnak eléggé, akkor Verstappenéknek sem muszáj befejezniük a kört.
A Mercedesek már korábban visszahajtottak a bokszba, mint ahogyan a Red Bulloknak sem volt szükségük a javításra. Russell 57 ezreddel csúszott le a továbbjutásról, és hozzá hasonlóan Giovinazzi, Alonso, Cunoda és Räikkönen is kiesett.
11. George Russell (Williams) 1:19.109
12. Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo) 1:19.216
13. Fernando Alonso (Alpine) 1:19.456
14. Cunoda Juki (Alpha Tauri) 1:19.463
15. Kimi Räikkönen (Alfa Romeo) 1:19.812
A német pilóta korábban a Q1-ben, majd a Q2-ben esett ki az időmérőn az Aston Martinnal, így biztossá vált, hogy a mai lesz a legsikeresebb kvalifikációja a csapattal.
Elindították a Q3-at, ahol eldől, kié lesz a pole pozíció. Christian Horner az imént úgy fogalmazott a Sky Sports műsorában, hogy Verstappennek jobban fekszenek a lágyak, így ez alapján szorosabb eredményre számíthatunk, mint a Q2-ben.
Legalábbis ezt közölték Leclerc-rel, de az eredmények is ezt erősítik meg, hiszen eddig senki nem autózott értékelhető kört.
A holland pilóta a leggyorsabb kört autózta, de a 4-es kanyarban elhagyta a pályát, így törölték a körét. Ennek következtében Bottas állt az élre az első próbálkozások után, aki mindössze 7 ezreddel előzi meg csapattársát. Mögöttük Pérez, Sainz, Norris, Leclerc, Gasly, Ocon és Vettel a sorrend.
Érdekesség, hogy mindkét Mercedes gyorsabb volt a Q2-ben, amikor a sárga oldalfalú abroncsokat használták. Akár az is elképzelhető lehet, hogy a második próbálkozás során ezeken jönnek ki.
A feltételezés bevált, és mind Hamilton, mind Bottas a C2-es gumikon gurult ki a garázsból. Bottasszal pedig azt is közölték, hogy a szél erőssége valamelyest megnőtt.
Egyik Mercedes sem tudott javítani, így a finn pilóta maradt az élen. Verstappen ezúttal érvényes kört autózott, de közel 4 tizeddel elmaradt a pole pozíciótól. Mögöttük Pérez, Sainz, Ocon, Norris, Leclerc, Gasly és Vettel a sorrend.
Ez lehetett volna a hétszeres világbajnok 100. rajtelsősége, de egyelőre várnia kell, hogy elérje ezt a mérföldkövet. Helyette Bottas pályafutása során 17. alkalommal indulhat az élről, Verstappen pedig az imolai futam után Portimaóban is a 3. pozícióból kezdheti meg a versenyt.
Legalábbis az első két kvalifikációhoz képest, amikor a Red Bull jobb időmérős tempóval rendelkezett a címvédőnél. Persze a Q3 leggyorsabb körét ezúttal is Verstappen autózta, ugyanakkor az összkép egyértelműen a brackley-ieknek kedvezett. Ezzel együtt holnap alighanem izgalmas futamra számíthatunk. Mi ezzel köszönjük meg mai figyelmüket, nemsokára jelentkezünk az összefoglalóval és a nyilatkozatokkal.