Mindössze 60 perces gyakorlás előzte meg az időmérő edzés lebonyolítását Monzában, mivel idén másodszor az Olasz Nagydíj hétvégéjét is sprintfutamos lebonyolítással rendezik meg. Ennek következtében az általában szombaton délután zajló időmérő edzést pénteken tartották meg, ez a szombati sprintfutam rajtsorrendjéről dönt.
A lebonyolítás fontos következménye, hogy a versenyzőknek nem kell gondolniuk a sprintfutamos gumitaktikákra, mindenki használhatja kizárólag a lágy gumikat és lehet az abszolút leggyorsabb körre törekedni. Ehhez Monzában hozzátartozik a szélárnyék is, ezt a Ferrarik már a Q1-ben is bemutatták, Carlos Sainz kihasználta ahogy csapattársa, Charles Leclerc húzta őt az egyenesekben.
A hazai pályán versenyző Ferrarik az elsők között léptek pályára a Q1-ben,
de a várakozásoknak megfelelően nem bizonyultak versenyképesnek, főleg Leclerc, aki a motorfékre panaszkodott, ezért visszarendelték a garázsba, majd az újabb próbálkozása elején a bokszutcában kis híján összeütközött az útjába kiengedett Nyikita Mazepinnel.
A Q1-ben 10 perccel a leintés előtt az első szabadedzésen kialakult tendencia ismétlődött, Lewis Hamilton 1:20.543-mal átvette a vezetést, Valtteri Bottas 0,291 másodperces hátránnyal a 2. helyezett volt Daniel Ricciasrdo és Pierre Gasly előtt, Max Verstappen viszont hibázott az első mért köre során, a 9. helye azt jelentette, hogy újabb mért körre volt szüksége.
Verstappennek a forgalommal is meggyűlt a baja,
és ez később csak rosszabb lett, már 8 perccel a Q1 leintése előtt torlódás alakult ki a pályán annak ellenére is, hogy a hétvége előtt szintidőt írtak elő a versenyzők számára. A forgalomra Pierre Gasly is ráfázott, beérte az Ascariban feltorlódott kocsisort és esélye sem volt túljutni rajtuk.
A holland pilóta 5 perccel a leintés előtt egy újabb próbálkozással feljött a 3. helyre, ezzel biztosította a továbbjutását, de továbbra is 0,492 másodperces hátrányban volt Hamiltonhoz képest. Ennél nagyobb aggodalomra volt oka Sebastian Vettelnek és Esteban Oconnak, ők az utolsó 2 perc kezdetén még kieső helyen szerepeltek a két Haashoz és Robert Kubicához hasonlóan.
Vettel és Ocon végül megmenekült, úgy tűnt, hogy George Russell, Nicholas Latifi, Mick Schumacher, Kubica és Mazepin kiesik, de végül Russell továbbjutott, Cunoda Juki viszont kiesett a 17. helyen, miután törölték az utolsó mért körét. Az élen a két Mercedes zárt Hamilton-Bottas sorrendben, a sokáig csak a középmezőnyben szerénykedő Lando Norris a 3. helyen jutott be a Q2-be.
Az első harmaddal ellentétben a második elején nem a Ferrarik léptek pályára elsőként, Leclerc autóján dolgoztak a szerelők a szünetben, de nem tudták teljesen megoldani a Q1-ben felmerült motorproblémát. Russell hosszú fékpedálra panaszkodott, de mindannyian megkezdték a körözést.
Hamilton már az első mért köre során lement 1:20 alá, 1:19.936-tal alaposan feladta a leckét a Red Bullnak, Verstappen csak 0,774 másodperccel lassabb köridőt tudott produkálni és az 5. helyen kezdett a két Mercedes, Norris és Daniel Ricciardo mögött. Pérez ennél is nagyobb bajban volt, csak a 10. helyre ért oda, és jelezte a csapatnak, hogy szélárnyékra van szüksége.
Leclerc az első mért körök után a 9. helyezett volt a problémás, és elmondása szerint addigra már kiszámíthatatlanul is viselkedő erőforrásával. Ocon, Vettel, Sainz, Russell és Alonso szerepelt a kiesőzónában, a spanyol pilóta ráadásul elmérte a célegyenes végi féktávot is, és akadályozta Pérezt, amikor visszatért a pályára.
A Q2 hajrája 3 és fél perccel a leintés előtt kezdődött, már a bokszutcában is óriási tumultus alakult ki, Hamilton útjába több versenyzőt, köztük Vettelt is kiengedték, ezért az edzés után vizsgálatot indítottak, de az érintett csapatok pénzbüntetéssel megúszták.
A mért körök ettől függetlenül rendben elindultak, végül Vettel, Stroll, Alonso, Ocon és Russell búcsúzott, de Pérezt mindössze 0,031 másodperc választotta el a kieséstől a 10. helyen.
A Mercedes pilótái már a hétvége előtt is esélyesek voltak, de az első szabadedzés, valamint az időmérő első kétharmada alapján a fekete versenyautók voltak az első rajtsor kisajátításának legnagyobb esélyesei. Biztosra mentek, a Q3 első etapjára elsőként mentek ki. Bottas ment előrébb, de Hamilton nem szélárnyékozott mögötte.
A finn pilóta kissé kiszélesítette a második sikán kijáratát, megcsípte a kavicságyat, ezzel időt vesztett, ráadásul Verstappen is fokozta a tempót, és Hamilton 1:19.949-es köre után 1:19.966-ot futott annak is köszönhetően, hogy Gaslytól és Péreztől dupla szélárnyékot kapott. Az első mért körök alapján Bottas elé Norris és Ricciardo is befért, a finn pilótát Leclerc, Sainz, Pérez és Giovinazzi követte.
Az utolsó mért körökre fordult a kocka, a Mercedesek szinte teljesen a sor végére kerültek (csak Norris jött Hamilton mögött), és a két Red Bull is Gasly elé került, de Verstappen és Hamilton továbbra is számíthatott arra, hogy csapattársuk szélárnyékot ad nekik, ha szükséges. Ehhez képest Verstappen nem tudott javítani, Hamilton pedig nem eleget, így a végén Bottas örülhetett.
A Mercedestől a hét elején elküldött pilóta 1:19.555-tel a leggyorsabb kört futotta, 1:19.651-gyel jött utána Hamilton, Verstappen maradt a 3. helyezett Norris, Ricciardo, Gasly, Sainz, Leclerc, Pérez és Giovinazzi előtt, ők állhatnak fel a szombati sprintfutam első 10 rajtkockájába.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat, hamarosan kezdődik az Olasz nagydíj kvalifikációja! Az időmérőt szokatlan időpontban rendezik, hiszen a silverstone-i hétvégéhez hasonlóan holnap sprintkvalifikációt tartanak. Az első szabadedzésen Lewis Hamilton nagyon megverte a mezőnyt, így ő tűnik az egyértelmű esélyesnek.
A Belga Nagydíjon az F1 élő közvetítésében is debütált a sisakkamera, akkor Fernando Alonso szemszögéből nézhettük az eseményeket. Zandvoortban senkinél nem láthattuk az újítást, Monzában viszont visszatért: ezúttal George Russell-lel utazhattunk együtt.
1961-ben ezen anapon rendezték meg az Olasz Nagydíjat, ami két dologról maradt emlékezetes. Ekkor koronázták meg Phil Hillt, a Forma-1 egyetlen amerikai születésű világbajnokát, viszont győzelmét beárnyékolta csapattársa és egyben riválisa, Wolfgang von Trips tragédiája. A Ferrari nyugatnémet pilótája a 2. körben vágódott ki a döntött Parabolicában, és nemcsak ő, hanem 14 néző is életét vesztette.
Két évvel ezelőtt emlékezetes módon káoszba fulladt az Olasz Nagydíj időmérőjének utolsó két perce. A mezőny tagjai szélárnyékot akartak fogni, éppen ezért senki nem akarta elsőként megkezdeni a gyorskörét, aminek következtében végül csak ketten értek fel időben, de ők sem tudtak javítani. Sergio Pérez szerint fennáll a veszélye annak, hogy ma hasonló jelenetek játszódnak le.
„Azt hiszem, számíthatunk némi felfordulásra a Q3-ban, főleg azok miatt, akik szélárnyékot akarnak [szerezni], és megpróbálnak közel maradni egymáshoz – jelentette ki a Red Bull pilótája. – Szerintem a Q3 igencsak hektikusnak ígérkezik."
Elképzelhető, hogy a mexikói versenyzőnek igaza lesz, hiszen az FIA ezúttal nem adott ki a tavalyihoz hasonló direktívát. Akkor mindenki számára előírtak egy minimális köridőt, ez azonban most nem áll fenn.
Jost Capito, a Williams csapatfőnöke méltatta az év végén távozó Russellt, és hozzátette, muszáj volt elengedniük, hiszen a Mercedes juniorjáról van szó. Egyúttal hangsúlyozta, hogy Latifivel megmarad a folytonosság, Albonnak pedig a tapasztalata érhet sokat.
A Ferrari hazai pályán versenyez, ám a Scuderia szurkolói nem lehetnek túlságosan optimisták, hiszen a továbbfejlesztett motor érkezésére még várniuk kell. Az első szabadedzésen ennek megfelelően nem villogtak, Sainz a 7., Leclerc pedig csak a 11. lett.
Elindult a Q1, de egyelőre mindenki a bokszban maradt.
Jó néhány pilóta kijött, köztük a két Ferrari és Verstappen. A gumiválasztásról ezúttal nem érdemes szót ejteni, ugyanis a sprintfutamos hétvégén kizárólag lágyakat lehet használni az időmérőn.
A kvalifikáció előtt a brit pilóta még szakított időt arra, hogy beálljon egy közös képre egy rajongó mellé. Az biztos, hogy neki életre szóló élményt adott ezzel a pár másodperccel.
A holland pilóta 1:22.108 másodperccel kezdett, ami 427 ezreddel volt lassabb Norris idejénél. A Mercedesek még nem teljesítettek mért kört, míg Leclerc autójával probléma adódott, így visszatért a bokszba.
Ahogyan az várható volt, Hamilton 1:20.543 másodperccel állt az élre, 261 ezreddel megelőzve Bottast. Verstappen ellenben csak a 9. helyen áll, és könnyen lehet, hogy a továbbjutáshoz javítania kell. Igaz, a holland versenyző hibázott a Roggia kijáratánál.
A holland pilóta belekezdett egy újabb gyorskörbe, ám hamar el kellett emelnie a lábát a gázról, ugyanis utolért egy bolyt, aminek tagjai a le- vagy a felvezető körüket teljesítették. A vb-éllovas kifakadt a rádióban a történtek után.
Most a francia versenyző ért utol egy lassan közlekedő csoportot, és természetesen neki sem tetszett a helyzet. Verstappen viszont jelentősen javított, és 492 ezredes lemaradással feljött a 3. helyre. Mögötte a két Ferrari áll Sainz-Leclerc sorrendben.
A zandoorti Q1-es búcsúja után a négyszeres világbajnok ezúttal is kieső helyen áll. Mögötte Ocon, Schumacher, Mazepin és Kubica a sorrend.
A Haas pilótája Kubicát tartotta fel. Hat napja megúszta a büntetést, de most nem biztos, hogy a sportfelügyelők ismét felmentik az orosz versenyzőt.
Pár másodpercig úgy tűnt, hogy a brit pilóta a 16. helyen búcsúzik, ám Cunoda körét törölték, így visszaesett a 17. pozícióba. Előtte Latifi, mögötte a két Haas és Kubica végzett.
A lassításból látszott, hogy egy nyúl igencsak bátor volt, ami kis híján az életébe került. Latifi a második Lesmo kijáratánál ugyanis nagyon közel volt az állathoz, de szerencsére még pont át tudott futni a Williams előtt.
A két Red Bull pedig már a pályán van, utánuk a többiek és jönnek szépen lassan.
Hamilton kezdett az élen a Q2-ben, a címvédő 1:19.936-tal nyitott, 96 ezreddel megelőzve Bottast. Verstappen hátránya viszont 774 ezred, és a két McLaren, valamint Gasly is előtte van.
Nem követett el semmilyen szabálytalanságot az időmérőn, hanem a Mercedes úgy döntött, hogy teljesen kicserélik az erőforrást a finn pilóta autójában. Mindez azt jelenti, hogy a mezőny végéről fog indulni vasárnap.
A motorja nem működik tökéletesen, de legalábbis időről időre. Ennek ellenére toovábbjutoó helyen áll, ám a 9. pozíció nyilvánvalóan nem életbiztosítás, mint ahogyan a mögötte lévő Pérez is aggódhat. Akinek viszont mindenképpen javítania kell, az Ocon, Vettel, Sainz, Russell és a köridő nélküli Alonso.
Közvetlenül Hamilton mögött haladt, amikor a Mercedes pilótájára ráengedték az egyik Aston Martint, majd az Alpine-t is veszélyesen engedték ki. A holland pilóta "hihetetlennek" titulálta a történteket.
A mexikói pilóta 31 ezreddel előzte meg Vettelt, aki viszont már a kiesők között van. Csapattársa, valamint a két Alpine és Russell szintén búcsúzott. Verstappen javított, de így is 293 ezreddel elmaradt Hamiltontól, és még Norris is bejött elé. Giovinazzit szintén ki kell emelni, mivel a 7. helyen végzett.
11. Sebastian Vettel (Aston Martin) 1:20.913
12. (Lance Stroll (Aston Martin) 1:21.020
13. Fernando Alonso (Alpine) 1:21.069
14. Esteban Ocon (Alpine) 1:21.103
15. George Russell (Williams) 1:21.392
A japán pilóta a rádión még meglepődött, hogy elvették a körét, miután a Parabolicában/Alboretóban elhagyta a pályát. A Sky Sportsnak nyilatkozva viszont már elismerte, hogy rontott, és mindenkire ugyanazok a szabályok vonatkoznak.
Legalábbis az időmérő után. A felvételek alapján könnyen lehet, hogy az Aston Martint és az Alpine-t is megbüntetik.
Elindult a Q3, és a Mercedesek és a Red Bullok már a pályán is vannak, őket pedig Giovinazzit leszámítva mindenki követte.
Ha valaki közel tud maradni valamelyik ellenfeléhez, azzal tizedeket nyerhet. Kérdés, hogy csapaton belül lesz-e taktikázás ezen a téren.
A hétszeres világbajnok 1:19.949 másodperccel nyitott, de csak 17 ezreddel előzte meg Verstappent, aki Gasly szélárnyékának köszönhetően nyert időt. Bottas viszont csak az 5., kettejük közé bejöttek a McLarenek. A finn pilóta mögött Gasly, Leclerc, Sainz és Pérez a sorrend.
A Ferarri tájékoztatása szerint a monacói pilóta autója immáron tökéletesen működik. A Q1-ben és a Q2-ben még szenvedett a motorja miatt.
Közeledik az időmérő vége, már mindenkinek csak egy köre van hátra. Nagyon fontos lesz a helyezkedés, hiszen a szélárnyék akár 7 tizedet is jelenthet. Ezúttal már Giovinazzi is kiment a pályára, neki nyilvánvalóan csak egy próbálkozása lesz a Q3-ban.
A finn pilóta surranópályán megszerezte a rajtelsőséget az Olasz Nagydíj sprintfutamára. A 32 éves versenyző 1:19.555-öt autózott, amivel 96 ezreddel előzte meg csapattársát.
Verstappennek végül sikerült a Mercedesek mögött végeznie, de mivel nem javított, izgulnia kellett. Végül Norris 23 ezredmásodperccel volt lassabb nála, míg Ricciardo, további 6-tal. Mögöttük Gasly, Sainz, Leclerc, Pérez és Giovinazzi lett az első tíz sorrendje.
a mindketten Verstappen előtt maradnak a rajtnál, akkor a finn pilóta alighanem el fogja engedni csapattársát, már persze ha előtte marad. Hamiltonnak ettől függetlenül fájhat a feje, hiszen Verstappen többször is lerajtolta már őt az idei szezonban. Mi ezzel szeretnénk megköszönni figyelmüket, nemsokára jelentkezünk az összefoglalóval és a nyilatkozatokkal!