A Mercedes már a rajtnál elbukta a győzelmet, Verstappen nyert Mexikóban
2021. november 07. 19:39
Kivételes izgalmakra volt kilátás a Mexikóvárósi Nagydíjon, ami javarészt az első kanyarig tartó, több mint 800 méteres sprintnek köszönhető. A hosszú vágta miatt a Hermanos Rodríguez versenypálya is azok közé tartozik, amelyen nem feltétlenül a pole pozícióból induló pilóta van a legkedvezőbb helyzetben a rajtnál, így aztán az első sort szombaton meglepetésre kibérelő Valtteri Bottasnak és Lewis Hamiltonnak erőteljesen hátrafelé kellett figyelnie a mögülük induló Max Verstappen-Sergio Pérez kettősre.
A Mercedesek célja nem lehetett más, mint valahogy megtartani az első két helyet, ami olyannyira nem jött össze nekik, hogy a remekül induló Verstappen mindkettejüket megelőzte. A holland pilótának jól jött, hogy Hamilton jól kapta el az indulást a poros íven és bement Bottas mellé, aminek köszönhetően a finn nem tudta szélárnyékban meghúzni őt.
Miközben a két Mercedes fej-fej mellett haladt, tökéletesen fedezetlenül hagyták az ideális ívet, Verstappen így bement melléjük, majd az első kanyar féktávján mindkettejüket körbeautózta.
És hogy még tetézze egy kicsit a Mercedes bajait, az első kanyart igencsak elmérő Daniel Ricciardo hátulról megtorpedózta Bottast, aki azonnal menetiránnyal szembe állt és kisebb káoszt idézett elő a hátrébb érkezőknek. Miközben a mezőny a füstfelhőben navigálva próbálta kikerülni a finnt, Mick Schumacher és Cunoda Juki is nekiment Esteban Ocon Alpine-jának, ami mindkettejük számára a futam végét jelentette, a francia pilóta viszont tovább tudott menni.
A törmelékek eltakarításáig pályára küldték a biztonsági autót, Ricciardo és Bottas pedig megejtett egy bokszkiállást (a McLarenen első szárnyat is cseréltek), hogy aztán mindketten a kemény gumikon álljanak vissza a sor végére.
A száguldás az 5. körtől folytatódhatott, az élen Verstappen, mögötte Hamilton, majd Pérez, Gasly, Leclerc és Sainz volt az első hat sorrendje. Ocont, Bottast és Ricciardót kivéve mindenki a közepes gumikon haladt az egyetlen bokszkiállása felé.
Az élen Verstappent burkoltan gumispórolásra utasította a mérnöke, de a holland apró lépésekben így is szakadt el Hamiltontól,
aki a 11. körre már 3,3 másodpercre került tőle.
A 16. körre már közel 6 másodperce hízott a két vb-aspiráns közti differencia, Peter Bonningtontól, Hamilton mérnökétől pedig megtudhattuk, hogy a hétszeres világbajnoknak túlmelegszenek az abroncsai, és ezért érzi azt, mintha elkezdtek volna elfogyni. A harmadik helyen autózó Sergio Péreznek azonban nem voltak ilyen gondjai, sőt, neki egyenesen körről körre jobbak lettek a gumijai, így elkezdett odalopózni Hamilton mögé, akinek inkább már hátra kellett figyelnie Verstappen helyett.
Ahogy közeledett a kerékcsere (a középmezőnyből néhányan már viszonylag korán túlestek rajta és a két kiállás mellett döntöttek), Hamilton úgy panaszolta el egyre többször, hogy túl gyorsak neki a Red Bullok és nem tud elszakadni Péreztől, akit a mérnöke folyamatosan arra buzdított, hogy zárkózzon fel a 44-es rajtszámú Mercedesre.
Végül Hamilton lépett elsőként, és a 29. kör végén kiállt kemény gumikért, miközben Pérez továbbment. Másodikként Verstappen jött az első hármasból a 33. kör végén, és nagyjából 7 másodperccel állt vissza Hamilton elé a második helyre. A hazai nézők nagy örömére Pérez vezette ekkor a versenyt,
a Red Bull pedig minél tovább igyekezett kint tartani őt, hogy a kiállása után frissebb gumikon támadhassa Hamiltont.
Egészen a 40. körig sikerült húzni a mexikói kerékcseréjét, a harmadik helyre visszaálló Pérez pedig ezután közel 10 másodperces hátrányból kezdhette meg a 11 körrel frissebb gumikon Hamilton becserkészését. A hajrára utol is érte a hétszeres világbajnokot és DRS-távolságon belülre is került mögötte, valós támadást azonban egyszer sem tudott intézni ellene, így végül a leggyorsabb körért zajló csata szolgáltatta az izgalmakat az utolsó körökben.
Addig Max Verstappen birtokolta az extra pontot, a Mercedes viszont kihívta kerékcserére a pontszerző helyen kívül autózó Valtteri Bottast, hogy legalább elvegye a pontot Verstappentől. Csakhogy a finn a holland mögé tért vissza, Verstappen pedig nem volt rest feltartani őt. Mire Bottas túljutott a Red Bullon, már nem voltak olyan jó állapotban a gumijai, a Mercedes azonban nem ijedt meg, és kihívta őt még egy cserére, majd még várakoztatta is a bokszban, hogy nehogy ismét fel tudják tartani őt.
Verstappen végül senkitől sem zavartatva nyert, és bár a leggyorsabb kört Bottas végül elvette tőle, így is 19 pontosra növelte az előnyét az összetettben Hamilton előtt, miközben a nagyot kaszáló Red Bull egy pontra felzárkózott a Mercedesre a konstruktőri értékelésben. Verstappentől 16 másodperccel lemaradva Hamilton szelte át a célvonalat, a nyakán Pérezzel. Mögöttük Pierre Gasly, Charles Leclerc, Carlos Sainz, Sebastian Vettel, Kimi Räikkönen, Fernando Alonso és Lando Norris lett az első tíz sorrendje. Bottas végül csak Mazepint és a két Williamst előzte meg.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat, nemsokára kezdődik a Mexikói Nagydíj! Az élmezőny nem abban a sorrendben rajtol, mint amire a legtöbben számítottak, hiszen a Red Bull helyett a Mercedes sajátította ki az első sort. Az időmérő és az azt megelőző szabadedzések összefoglalóját az alábbi linkekre kattintva olvashatják.
Azok után, hogy Antonio Pérez ellátogatott az USA Nagydíjra, egyértelmű volt, hogy fia hazai futamán is ott lesz a vendégek között. Kérdés, hogy az austini futam után ezúttal is örülhetnek-e legalább a dobogónak.
Pontosabban a 9. és a 19. hely között változott jelentősen a sorrend, többen is négy helyet jöttek előre a büntetések miatt. Ennek pontos okairól és a rajtsorrendről az alábbi linkre kattintva olvashatnak.
Talán csak a zandvoorti hétvégéhez lehet hasonlítani, ami most Mexikóban van. Akkor Verstappen volt a kedvenc, most a Red Bull másik pilótájáért rajonganak, aki láthatóan élvezi a biztatást, amit honfitársaitól kap.
A Pirelli szerint a közepes-kemény a leggyorsabb stratégia, amit a kemény-lágy követ, és csak ezek után jön a közepes-kemény-közepes. Persze egy biztonsági autós fázis mindent felülírhat, de az előző öt futamon csak két alkalommal küldték be a safety cart.
Bár Verstappen eggyel több lágy, míg a Mercedesek eggyel több közepes szettet tartottak meg, ennek aligha lesz jelentősége. Velük ellentétben Pérez a C3-asok helyett C4-esekből rendelkezik friss változattal, de vélhetően ez is csak akkor számíthat, ha legalább egyszer beküldik a biztonsági autót.
Michael Masi versenyigazgató tájékoztatta a csapatokat, hogy abban az esetben, ha a rajt után valaki az 1-es vagy a 2-es kanyarban lesodródik a pályáról, nem kell megkerülnie a következő kanyar mellett található oszlopot, amennyiben biztonságosan és pozíciószerzés nélkül tér vissza a versenybe. Egy biztos, Szocsiban Alonso használta ki, hogy mindenképpen kötelező volt a kerülés.
2019-ben mindketten eggyel rosszabb pozícióból indultak, mint most, de ugyanúgy egymás mellől. Annak az lett a vége, hogy koccantak, de a kiesést mindketten megúszták. Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke leszögezte, nem szeretné, hogy ez ma megismétlődjön.
A levegő hőmérséklete 20,2, a pályáé 46,3 fokos, míg a páratartalom 32,6%. Az égbolton van néhány felhő, de esőnek nyoma sincs, ahogyan arra előzetesen számítani lehetett.
Cunodának kötelező volt, mivel azokon jutott be a Q3-ba, de mögötte Ocon is a piros oldalfalú abroncsok mellett tette le a voksát. Mindenki más a közepes keverékeken kezdi meg a versenyt.
A Mercedesek, a Red Bullok és mindenki más is problémamentesen eljött a rajtrácsról. A futam 71 körös lesz.
A holland pilóta mindkét Mercedest lerajtolta és a külső íven kifékezte őket. Bottas pórul járt, és visszaesett 11 8. helyre.
Már a rajt után beküldték a safety cart. Cunoda és Schumacher kiszállt az autóból, számukra véget ért a futam, Bottas és Ricciardo pedig kiállt a bokszba.
Az ausztrál pilóta egyértelműen későn fékezett az 1-es kanyarban, és eltalálta ellenfelét. Verstappen valamivel rosszabbul jött el, mint a Mercedesek, de a szélárnyék neki segített.
Verstappen mellett alighanem az olasz pilóta a rajt legnagyobb nyertese, aki a 11. helyről egészen a 6. pozícióig, Gasly és Leclerc mögé. Rajta kívül Russell és Mazepin javított sokat, előbbi a 9., utóbbi a 11. helyet foglalja el, de a pontszerzésre vélhetően így sem lesz esélyük.
Az élen nem változott a helyzet, Verstappen simán eljött, és már másfél másodperccel vezet. Sainz elment Giovinazzi mellett, így feljött a 6. pozícióba.
Verstappen és Hamilton is másfél másodperccel vezet a mögötte autózóhoz képest, Pérez előnye viszont csak 1 másodperc Gasly előtt. Persze itt nem feltétlenül érdemes közel autózni egymáshoz, mert igencsak nehéz előzni.
A kanadai pilóta Norrist próbálta előzni, de nagyon későn fékezett, így lesodródott a pályáról és a 16. helyen tért vissza oda. Verstappen előnye már 2,5 másodperc.
A finn pilóta visszaesett a 18. pozícióba, miután Ricciardo megelőzte őt. Hamilton eközben arra panaszkodik, hogy Verstappen túl gyors.
A Red Bull pilótája 1:21.520-at autózott. Ennek persze még semmilyen jelentősége nincs, hiszen a későbbiekben ez még bőven javulni fog.
A finn pilóta a külső íven előzte meg riválisát és jött fel a 9. helyre. Nem sokkal később Alonso is maga mögé utasította a brit versenyzőt.
Verstappen előnye már 3 másodperc feletti, vagyis magabiztosan vezet riválisa előtt. Hamilton dolgát Pérez nehezíthetné meg, de ő sem tudja tartani a Mercedes tempóját, a különbség hasonló, mint az előtte autózók között.
A közvetítésbe nem játszptták be, de Sainz szólt a csapatnak, hogy gyorsabb tudna lenni, mint az előtte autózó csapattársa. Ahhoz, hogy elengedje, előbb közelebb kellene férkőznie hozzá, hiszen a hátránya 2,5 másodperc.
Igaz, neki csak Mazepint kellett megelőznie, és még mindig csak a 13. pozícióban halad, közel 4 másodpercre Norristól.
Latifi már korábban kiállt, Stroll pedig most követte őt. Az ifjabbik kanadai versenyző kerékcseréje elég lassú volt, de a pályán sikerült visszaelőznie honfitársát.
Bár ez esetében sok mindent jelenthet, de szögezzük le, hogy a hétszeres világbajnok a rádióban közölte mindezt. Ennek megfelelően hátránya már 5 másodperc, előnye viszont csak 2 Pérezzel szemben.
A Red Bull pilótája 2 másodpercen belülre került Hamiltonhoz képest, így akár elé is vághatnak. Persze kérdés, hogy érdemes-e, mert most mondta a mérnökének, hogy az abroncsok állapota javul.
Előnye Pérezzel szemben lassan, de folyamatosan csökken. Ha a tendencia folytatódik, akkor a hazaiak kedvence meg is támadhatja, ami minimum lassítaná a Mercedes versenyzőjét.
A mexikói pilóta már bekerült Hamilton turbulens levegőjébe, ami nyilvánvalóan lassítja. Hátránya ismét 2 másodperc feletti.
Persze nem tudjuk, hogy ez mit jelenthet. Hátrébb Bottas DRS-távolságon belül van Ricciardo mögött, így akár meg is támadhatja a 11. helyért.
Hiába a hosszú célegyenes, nem volt elég közel ahhoz, hogy megtámadja Ricciardót, így maradt a 12. helyen. Amennyiben összejön az előzés, jelen állás szerint 9 másodperces hátrányt kell ledolgoznia Norrisszal szemben.
Ha most állna ki, akkor is Gasly mögé jönne vissza. A francia pilóta és Pérez pedig nyilvánvalóan elengedné őt. Persze még nincs itt az ideje a kerékcserének.
A finn pilóta továbbra is a 12. pozíciót foglalja el Ricciardo mögött, akit nem tud megelőzni. Így pedig szépen lassan a pontszerzés is távolodik tőle.
A mexikói versenyző újra 2 másodpercen belülre került Hamiltonhoz képest. Az előzés nem könnyű, így a Red Bullnak lehet, hogy érdemes lenne elgondolkozni az elévágáson.
Mindezt magával az érintettel közölték, de kívülről is egyértelmű, hiszen Verstappen előnye már 8,3 másodperc. A mexikói pilótától pedig azt kérték, hogy maradjon közel riválisához.
Ezt mérnökének jelentette ki. Ha elhúzni nem is volt képes, de növelte előnyét, miután az előző körben közel 4 tizeddel volt gyorsabb Péreznél.
A finn pilóta elgondolkozhatott a támadáson, de végül nem tette be az autót a 3-as kanyarban Ricciardo mellé. Lassan Giovinazzi is utoléri őket, az olasz versenyző már kiállt, így fél másodperccel gyorsabb volt náluk.
A mexikói versenyző továbbra is megreked 2 másodperc környékén, ami minden bitzonnyal a turbulens levegőnek tudható be.
Valódi támadást még mindig nem tudott intézni Ricciardo ellen, hiába a valószínűsíthető tempófölénye. Hamiltonnal közölték, hogy az előzetesen kitűzött célhoz képest 6 körrel kellene többet mennie.
Pérez másfél másodpercen belülre került hozzá képest, a Mercedes pedig kihozta a címvédőt. A Red Bull szerelői szintén kijöttek, de Pérez maradt a pályán.
Mindezt maga a holland versenyző közölte. Hamilton Leclerc mögé jött vissza a kemény gumikon, de a monacói pilóta nem fogja sokáig feltartani, mert a kör végén ő is kiáll.
Persze nem a bokszban, hanem abban az értelemben, hogy a kiállás után Hamilton elé kerülhetett volna. Így viszont könnyen lehet, hogy most nem lesz esélye, mert Gasly is kiállt, így ő sem tartja fel Hamiltont.
Több mint másfél másodperc a különbség, így Péreznek elveszett az esélye, hogy a kiállás után is Hamilton előtt maradjon. Persze később, frissebb gumikon még lehet esélye.
A holland pilótának jól sikerült a kerékcsere, a szerelők 2,2 másodperc alatt tették fel az új abroncsokat. A holland pilóta 7,3 másodperccel vezet Hamilton előtt, de a friss keményeken vélhetően gyorsabb lesz.
Pontosabban csak ideiglenesen, viszont jelenleg 7,2 másodperc a különbség. Pérez 8 másodperccel vezet csapattársa előtt, de ez nyilvánvalóan csak iátmeneti állapot.
Már féltávon is túlvagyunk, de a mexikói pilóta kijelentette, hogy a gumik jó állapotban vannak. Mérnöke hozzátette, hogy jó tempóban autózik.
Pérezen kívül a 4. Sainz, a 7. Alonso és a 8. Norris nyüstöli a rajt óta a közepeseket. Könnyen lehet, hogy lassan eljutnak odáig, hogy akár a lágyakat is feltehetik.
Hátránya 5,5 másodpercre csökkent, míg Hamiltonnal szembeni előnye 9 másodperc fölé nőtt. Hátrébb Bottas ismét utolérte Ricciardót, ezúttal a támadás is összejött, de az előzés nem.
Nem azért, mert megelőzte, hanem mert a McLaren pilótája kiállt. Ricciardo a 13. helyre, már körhátrányban jött vissza a közepeseken.
A mexikói pilóta kerékcseréje is jól sikerült, egészen pontosan 2,3 másodpercig tartott. A lágyhoz még túl korán volt, így a keményeken tért vissza, 10 másodperces lemaradásban Hamilton mögött.
Legalábbis mérnöke szerint, miután arra kérte őt, hogy mondja el, hol bukik időt. Ez pedig a 11-es és a 13-as kanyar kijárata.
A bal első nem jött le neki időben, ezért 11,7 másodpercen át állt a bokszban. Ennek következtében nemhogy Ricciardót nem előzte meg, de Ocon és Russell is elé került.
Megkezdte a felzárkózást a mexikói pilóta, ezúttal közel 8 tizeddel volt gyorsabb Hamiltonnál. Persze kérdés, hogy a 8,7 másodperces hátrányt le lehet-e dolgozni úgy, hogy az előzésre is marad gumi.
A brit pilóta még mindig a rajtnál használt közepeseken autózik, és jelenleg a 7. pozícióban áll. Sainz a 6., míg Alonso a 10. pozícióba esett vissza a kerékcsere után.
De csak szemre, és valószínűleg valóban nem volt ideális, de az óra mást mutatott, hiszen csupán 2,8 másodpercig állt. A brit pilóta a 10. helyre jött vissza, hátránya 8 másodperc Alonso mögött.
Verstappen győzelmét elkönyvelhetjük, hacsak nem történik valami drámai esemény. A 2. helyért viszont izgalmas csata lehet, miután Pérez legutóbb 7 tizeddel volt gyorsabb Hamiltonnál.
Persze legnagyobb bánatársa nem Ricciardo, hanem csak Ocon ellen. Az ausztrál pilótát a következő körökben érheti utol, ha ledolgozza a 3,6 másodperces hátrányát.
A holland pilóta megkérdezte, hogy mekkora a különbség Hamilton és csapattársa között. A válasz jelenleg 6,7 másodperc, a címvédő legutóbb gyorsabb volt a mexikói versenyzőnél.
Az első tízen belül a 8. Räikkönen és a 9. Alonso között a legkisebb a differencia, de őket is 4,7 másodperc választja el. Persze ez nem jelenti azt, hogy ezek a későbbiekben ne csökkenhetnének.
Ennek következtében pedig már 6 másodperc alá csökkent a hátránya. A mexikói pilótának 20 köre van, hogy bebiztosítsa a Red Bull kettős győzelmét.
Hátránya már csak 5,3 másodperc. Bottas közben ismét utolérheti Ricciardót, hiszen hátránya csupán 1,1 másodperc.
A holland pilóta 19 körös gumikon megfutotta a verseny leggyorsabb körét, egészen pontosan 1:18.999-et autózott. Pérez hátránya pedig 4,8 másodpercre csökkent.
Mindez önmagában nem meglepő, hiszen a spanyol pilóta 12 körrel frissebb abroncsokon autózik. A két Ferrari között kialakulhat egy csata, hiszen hátránya mindössze 1,2 másodperc.
Leclerc-nek megmondták, hogy meg kell próbálniuk helyet cserélni, hogy Sainz támadhassa Gaslyt. Kérdés, hogy a spanyol pilóta visszaadja-e a pozíciót, ha ez nem jön össze.
Legutóbb 6 tizeddel volt gyorsabb Hamiltonnál, így hátránya 2,8 másodpercre csökkent. Úgy néz ki, hogy a 2. helyért izgalmas csata várható az utolsó körökben.
Sainz hátránya viszonylag nagy, 1,3 másodperc. Stroll eközben megelőzte Russellt, amiért megdicsérték, pedig csak a 15. helyet szerezte meg.
A mexikói pilóta lemaradása mindössze 1,6 másodperc. Innentől viszont nehéz dolga lesz, hiszen a turbulens levegő lassítani fogja.
A spanyol pilóta közölte, hogy csapattársa túl sok hibát vét, hogy őt mögötte tartsák. Ezt nem is tették meg, így megpróbálhatja ledolgozni 12 másodperces hátrányát Gaslyval szemben.
A Red Bull versenyzője már csak 1,2 másodperces lemaradásban követi Hamiltont. Ha sikerül a megfelelő pillanatban DRS-távolságon belül kerülnie, akkor akár meg is támadhatja riválisát.
Jelenleg 5 tized a hátránya, a mexikói közönség pedig őrjöng. A legnagyobb esélye a kör elején lehet az előzésre, de ahhoz nagyon közel kell lennie.
Pérez messze volt ahhoz, hogy megkísérelje az előzést Hamilton ellen. Egyelőre azonban nem került ki a DRS-távolságból, így a következő körben újra próbálkozhat.
Ráadásul jelenleg nincs is 1 másodpercen belül. A lekörözöttek befolyással lehetnek a küzdelemre, de Norris mindkettejüket korrekt módon elengedte.
Ahogyan az várható volt, a spanyol pilóta nem tudja elég gyorsan csökkenteni a távolságot Gasly mögött. Ami Pérezéket illeti, a mexikói pilóta hátránya 1,2 másodpercre nőtt.
Persze nem a futam, hanem csak a dobogó második foka. A mexikói pilóta hátránya egyre inkább mő, jelenleg 1,6 másodperc a lemaradása.
Hihetetlen a különbség az élcsapatok és a többiek között. A jelenleg 7. helyen álló Vettel már körhátrányban van, és nem kizárt, hogy Leclerc is erre a sorsra jut a leintés előtt.
Már amennyiben Hamiltonnal nem történik semmi drámai. Hátránya ugyanis már 1,8 másodperc. Elképzelhető, hogy a végén rámegy a leggyorsabb körre, de ez jelenleg Verstappené, akitől nem érdemes elvennie.
A finn pilótát kihozták lágyakért, hogy megfussa a leggyorsabb kört. Pechjére pont Verstappen mögött van, aki vélhetően szándékosan lassított, hogy feltartsa, így nem jött össze neki.
Mármint az egyiket a kettő közül, miután Verstappenre rászóltak, hogy engedje el. Ennek következtében ismét próbálkozhat azzal, hogy megfussa a leggyorsabb kört.
Elképesztő, Bottasnak nem cseréltek gumit, csak megvárták, hogy tiszta legyen előtte a pálya. Pérez viszont nem állt ki, ehelyett ismét DRS-en belülre került Hamiltonhoz képest.
A célegyenesen kívül ugyanis nincs reális esélye, hogy megelőzze Hamiltont. Mérnöke biztatja, hogy mindent tekerjen fel.
A holland pilóta a rajt után végig magabiztosan vezetett, és nem hagyott kérdést a győztes kilétét illetően. Pérez végül nem tudott támadni, így Hamilton lett a 2., neki pedig meg kell elégednie a 3. hellyel.
A finn pilóta 1:17.774 másodperccel megautózta a verseny leggyorsabb körét. Pontot ugyan nem kap érte, de legalább elvett egyet Verstappentől.
Sainz végül visszaengedte Leclerc-t, miután nem volt esélye Gasly ellen. A Ferrari azonban így sem panaszkodhat, hiszen megelőzték a McLarent a konstruktőri pontversenyben. Ez az Alpha Taurinak nem jött össze az Alpine-nal szemben, de Gasly 4. helyének köszönhetően egyenlítettek. Mögöttük Vettel, Räikkönen, Alonso és Norris lett az első tíz sorrendje. Mi ezzel köszönjük meg figyelmüket, nemsokára jelentkezünk az összefoglalóval és a nyilatkozatokkal!