A Forma-1 történetében először gurultak pályára az autók Dzsiddában a Szaúd-arábiai Nagydíj első szabadedzésének keretében. A gyakorlás még napnyugta előtt zajlott, így az időmérőre és a futamra történő felkészülés szempontjából az eredmények kevésbé számítanak relevánsnak. A levegő hőmérséklete 28, az aszfalté 36 fokos volt a tréning kezdetén.
Miután kinyitott a bokszutca kijárata, a pilóták a szokásosnál gyorsabban rajzottak ki a pályára, hiszen a szimulátorozás után a valóságban is meg kellett ismerkedniük a kanyarokkal. Egyedül Fernando Alonso, valamint a Mercedesek és a Williamsek maradtak bent, de pár perc után ők is megjelentek.
A gumiválasztás változatosnak bizonyult, mindhárom keveréket többen használták, de a legtöbben a keményeken kezdtek.
Így tett Max Verstappen is, aki mindenkinél jobban kezdett, és 1:33.614 másodperccel az élre ugrott, 593 ezreddel megelőzve a szintén a C2-eseken autózó Lance Strollt. Nem sokkal később Pierre Gasly 151 ezredre megközelítette a holland versenyzőt a piros oldalfalú abroncsokon.
Utóbbi aztán jelentősen gyorsult, és 1:31.736-ot autózott, amitől Valtteri Bottas 1,278 másodperccel maradt el, ráadásul a lágy gumikon, és Gasly is 1 másodpercen kívül volt egykori csapattársához képest, miután javított. Daniel Ricciardo volt az első, aki 1 másodpercen belülre került, de a Red Bull versenyzője pár pillanattal később 1:30.920-ra javított.
Bottas 792 ezredes hátránnyal felzárkózott mögé, Lewis Hamilton viszont csupán 1:33.241-gyel kezdett a lágyakon. Honfitársa, Lando Norris ellenben harmadik próbálkozásával feljött a 2. helyre, ráadásul két lila szektort autózott a kemény abroncsokon.
Hamilton aztán javított, és 1:31.478-as idejével feljött a 4. helyre, miközben Verstappen tovább faragta a legjobb időt, és már 1:30.354-nél tartott.
Ráadásul Norris és Gasly után Charles Leclerc is bejött közéjük 10 körös lágy abroncsokon. Ezt követően Bottas feljött a 2. helyre 8 körös C4-eseken, majd a bajnokság éllovasa ismét gyorsult, és immáron 1:30.014 volt az etalon. Szűk 25 perc elteltével Hamilton feljött közvetlenül riválisa mögé, de lemaradása még mindig 664 ezred volt.
Félóra után a mezőny minden tagja friss lágy gumikon jött vissza. Verstappennek vizsgálni kellett a padlólemezét, mivel még korábban odaverte azt az egyik kerékvetőnél. A holland pilóta az első próbálkozás során nem is tudott javítani, mint ahogyan a pályára korábban visszatérő Bottas sem, de másodszorra felülmúlta vetélytársát, igaz, csupán 5 ezreddel. Ami Hamiltont illeti, a címvédő először visszament a bokszba, mint ahogyan Verstappen is, de vele ellentétben viszonylag hamar újrakezdte a körözést.
A brit pilóta aztán át is vette a vezetést, és a hétvége során először bement 1:30 alá, egészen pontosan 1:29.786-ot autózott. Ami a többieket illeti, Gasly feljött a 4. helyre, mögötte pedig Antonio Giovinazzi állt, és csak utána következtek a Ferrarik.
Verstappen szűk negyedórával a vége előtt ismét próbálkozott, de miután az első és a második szektorban sem javított, megint bement a bokszba.
Az utolsó másodpercekben viszont végül sikerült javítania, és Bottast megelőzve, 56 ezredes lemaradásban feljött a 2. helyre. A finn versenyző mögött Gasly, Giovinazzi, Sainz, Leclerc, Ricciardo, Alonso és Vettel volt az első tíz sorrendje.
Többen sem tartották, hogy az új pálya és a közeli falak miatt valaki össze fogja törni az autóját, ám erre nem került sor. Sőt, a sárga zászlóra is alig volt szükség, mivel a pilóták mindössze minimális hibákat követtek el.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat az első Szaúd-arábiai Nagydíj első szabadedzésének élő közvetítésében! Ez a nap is eljött, a mezőny most kóstolhatja meg először a vadonatúj dzsiddai pályát, amely amellett, hogy még elég poros, már az első szabadedzésen ultragyorsnak ígérkezik.
Az új helyszín mellett persze arról sem szabad megfeledkeznünk, hogy a szezon utolsó előtti versenyhétvégéjén járunk, a világbajnoki csata pedig ennél nyitottabb nem is lehetne: Max Verstappen mindössze nyolc ponttal vezet Lewis Hamilton előtt az összetettben. Alábbi előzetesünkben minden fontos tudnivalót elolvashatnak az előttünk álló nagydíjról.
Eddig nem megy minden zökkenőmentesen az első szaúdi versenyhétvégén, ami nagyban annak köszönhető, hogy csupán áprilisban kezdték meg az építkezést, így sok mindennel még most sincsenek kész. Maga az aszfaltcsík és a hozzá kapcsolódő biztonsági berendezések, illetve a garázsok és a csapatok létesítményei elkészültek, de a szurkolói zónákban, a paddock környékén és a pálya mellett több helyen még halmokban áll az építőanyag, a teljes komplexum pedig vélhetően csak a jövő év eleji második Szaúd-arábiai Nagydíjra lesz befejezve.
A beszakadó padlójú paddock (az erről a Twitteren posztoló újságíró azóta törölte a bejegyzést) volt ugyanakkor eddig a legkisebb gond a mai nap folyamán, ugyanis a Posrche-szuperkupa és a Forma-2 első szabadedzése is már eleve 25 perces csúszással lett kiírva, utóbbit pedig menet közben ennél is tovább késleltették, az okokról pedig csak annyit közöltek, hogy „operációs problémák léptek fel.” Hogy mindez a Forma-1-es edzésekre hatással lesz-e, majd kiderül.
---- separator ----gallery-content-type:687d3b5b-3344-4a91-9ba0-cbcc824142ea---- separator ----Természetesen az új pálya és a világbajnoki csata sem feledtetheti Sir Frank Williams, a Williams-istálló alapítójának
. A csapatvezetéstől már korábban visszavonult, az istállót tavaly eladó legendás egykori csapatfőnök tiszteletére volt csapata különleges matricát helyezett el George Russell és Nicholas Latifi autóján (egy teljes autót magában foglaló különleges festés elkészítésére nem volt már idejük), de a többi csapat is lerójja tiszteletét az alkalomra készült kis matricákkal.
Az apropója ennek pedig nem más, mint hogy a négyszeres világbajnok gokartversenyt szervezett az országban kizárólag nők részére, így próbálva meg felhívni a figyelmet a szaúd-arábiai helyzetre. Nem ő ugyanakkor az egyetlen, aki más festéssel versenyez a hétvégén, George Russell az elhunyt Frank Williams tiszteletére változtatott a bukóján.
A két Ferrari hajtott elsőként ki Sainz-Leclerc sorrendben, őket Ricciardo követte.
Éjszakai futamról lévén szó, ez a hétvég egyetlen olyan pályára lépése az F1-eseknek, ami nem sötétben zajlik, a nap ugyanis csak valamivel kevesebb mint egy óra múlva megy le Dzsiddában. Ennek ellenére jó sok kör megtételére számíthatunk, hiszen a pályát el kell sajátítania a versenyzőknek, akik jelenleg 28 fokos levegő és 35,6 fokos pályahőmérséklet mellett vezetnek.
Nem tudott egyből kikanyarodni a garázsból, mivel valószínűleg túl későn fordította balra a kormányt, így a szerelőknek kellett visszatolniuk egy kicsit, hogy ne menjen neki a bokszutca falának.
Az F2-esek már túlvannak egy szabadedzésen, amit nem mellesleg egyszer meg kellett szakítani baleset miatt, egyszer pedig VSC-fázis lépett életbe egy újabb fallal történő találkozás okán. Erről a szabadedzésről származik az alábbi felvétel, egy kör Robert Shwartzmannal, aminek segítségével némi képet lehet kapni arról, még egy F2-es autóval is mennyire gyors ez a pálya.
Persze még rengeteget fognak gyorsulni a pilóták, ezért a kezdeti köridőknek túl nagy jelentősége nincs, de azért jegyezzük meg, hogy jelenleg a holland az első kemény gumin elért 1:33.614-es körével, ami már jó 8-9 másodperccel jobb az F2-es élmezőnynél.
Mögötte Gasly áll másfél tizedes hátrányban a második helyen, de ő lágy gumikon van kint. A két Mercedesnek egyelőre nincs mért köre.
1:31.736 most a továbbra is vezető Verstappen ideje, de jelenleg is nagyon gyors körön van, folyamatosan javít tehát. Most épp Ricciardo jött fel mögé közepes keveréken, miközben Bottas besorolt Gasly mögé a negyedik helyre, Hamilton pedig most kezdte meg első mért körét a lágy abroncsokon.
Verstappen már 1:30.920-szal vezet, miközben a nála kettővel lágyabb gumin levő Bottas 8 tizedre közelítette őt meg a második helyen. Hamilton elsőre 1:33.241-et ment, amivel jelenleg csak a nyolcadik.
Lila középső és harmadik szektort repesztett a McLarennel, aminek köszönhetően átvette Bottastól a második helyet, de így is kapott 5 tizedet. Igaz, ugyanúgy a kemény gumikat használja, akárcsak a holland.
558 ezredet kapott Verstappentől lágy gumin, mikközben egyik szektorban sem tudott abszolút legjobbat menni, de Bottast így is megelőzte és csak 61 ezreddel maradt el Ricciardótól.
Persze nem tudjuk sem a motorüzzemmódot, sem az üzemanyagmennyiséget, de az látszik, hogy Verstappennek nem kellett sok, hogy fölvegye a ritmust, az imént ugyanis 5 tizeddel javította meg eddigi legjobbját és már 1:30.354-el vezet. Ricciardo hátránya 8 tized, Hamiltoné már 1,1, miközben Leclerc bejött elé a harmadik, Gasly pedig a negyedik helyre.
Ted Kravitz, a Sky Sports riportere közben azt jelentette, hogy a Red Bull az alcsony leszorítóerős hátsó szárnnyal megy.
Kis híján bement 1:30 alá és 1:30.014-nél állította meg az órát. Nem sokkal korábban Bottas jött fel a második helyre, hátránya jelenleg közel egy másodperc.
A lágy keveréken továbbra sem tudja megközelíteni a hollandot, legutóbbi körével közel 7 tizedet kapott tőle, de legalább bejött Bottas elé a második helyre. Verstappen és a finn közben visszatért a garázsba.
Persze ez még azelőtt történt, hogy visszatért volna a bokszba, és látszólag nem sérült az RB16B, de azért elég nagyot kapott a 22-es kanyar kerékvetőjén.
Az elsőben és az utolsóban viszont nem javított, így több mint 1 másodperccel elmaradt Verstappen etalonjától. Akikben egyébként felmerült, hogy hol van Pérez, azoknak eláruljuk, hogy 12 kemény gumin megtett kör után 2,7 másodperces hátránnyal a 17. helyen áll.
Mégis sérülhetett a Red Bull, vagy legalábbis leellenőrzik, hogy egyben maradt-e a padlólemez Verstappen kerékvetőlovaglása után. Közben Bottas kiment friss lágy gumikon, de a 13-as kanyarban hibázott és elvette a gázt. Lehet, hogy az előtte poroszkáló Mazepin zavarta meg.
Az utolsó kanyart elrontotta és a célegyenesben már nem nyomta neki, de a második szektorban is több mint 1 tizedes hátrányban volt a kemény gumis köréhez képest, miközben nagyon keményen támadta a pályát minden kanyarban.
Lila középső és egyéni legjobb utolsó szektorral a finn 5 ezreddel tudta megjavítani Verstappen kemény gumis idejét a már 5 körös lágy gumikon. Közben Hamilton is elment egy gyorskörre friss lágyakon, de az első körében elvette a gázt.
5 körös lágyakon az imént neki is sikerült javítania, de 1,5 másodpercet kapott Bottastól és csak a 13. helyig jött fel. Bottas közben az imént azt mondta a rádióban: „ba...a meg, ez a pálya klassz.”
Negyedik körén az aktuális lágy szettjével sikerült mennie egy 1:29.786-os kört, amivel ő lett az első, aki bement 1:30 alá, több mint 2 tizedet adva Bottasnak és Verstappennek. Ez már Toto Wolffnak is tetszett.
Ez az első versenyhétvége, amelyen az olasz úgy áll rajthoz, hogy tudja, az év végén távoznia kell az F1-ből. Persze még korán van, de azzt mindenképpen ki lehet jelenteni, hogy ő is hamar ráérzett a pályára, hiszen az ötödik helyen áll mindössze 5 tizeddel lemaradva Hamiltontól, miközben Kimi Räikkönen csak a 18. a másik Alfával.
Elment egy újabb gyorskörre a holland, de a 23-as kanyarban ismét sok lett, a Red Bull alja szikrákat szórva súrolta végig a kerékvetőket, ami után Verstappen le is lassított egy kicsit. Valószínűleg enélkül sem javított volna.
Ron Meadows sportigazgató jelentkezett be Michael Masi versenyigazgatónál, hogy elmondja, remek munkát végeztek az éjszaka a pálya letakarításával, mert sokkal tisztább, mint amilyen tegnap volt.
A 22-es kanyar kijárati részén kezdett el elúszni az autója hátulja, de szerencsére meg tudta fogni, máskülönben ő is a falban végezte volna, mint Logan Sargeant az F2-es szabadedzésen ugyanott.
Ők ketten nem szívlelik egymást, akár ennek is betudható volt, hogy miután a francia a célegyenes végén későn vette észre a hollandot, aki emiatt elfékezte a kanyart, egy kicst a bukótérben rálegyezett az Alpine-ra, ezért Oconnak is kellett.
56 ezredre jött fel lágy gumikon a holland az utolsó gyorskörében, amivel megelőzte Bottast, és Hamiltontól is már csak egy hajszál választja így el.
Eközben a pálya kanyargósabb részén Stroll érezte úgy, hogy rá kell legyeznie az őt feltartó Mazepinre, ami egyáltalán nem az a viselkedés, amit a felügyelők látni szeretnének. A kanadai frusztrációja persze érthető, de az ilyesmiből könnyedén baleset lehet.
Persze ez csak szabadedzés, de azért a szezon ezen szakaszában minden apróság számíthat, és bizonyára Hamilton is szívesebben látja, hogy az első helyen végzett Verstappen előtt, mintha fordított lenne a helyzet. A címvédő 1:29.786-tal szerezte meg az első helyet, Verstappen hátránya azonban csupán 56 ezred a másodikon. Mögöttük Bottas, Gasly, Giovinazzi, Sainz, Leclerc, Ricciardo, Alonso és Vettel az első tíz sorrendje.
Most elköszönünk, de 18 órakor jövünk vissza a második szabadedzéssel. A viszontlátásra!