Óriási meglepetés: Verstappen megverte Hamiltont az időmérőn
2021. december 11. 13:51
Az idei szezon legfontosabb és legnagyobb téttel bíró időmérő edzésére került sor Abu-Dzabiban, az idei évre több helyen módosított és gyorsabbá tett Yas Marina-versenypályán. Az alapállás az volt a kvalifikáció előtt, hogy egy körön a Mercedes egyértelműen gyorsabb a Red Bullnál, amely a harmadik szabadedzés után Sergio Péreznél is dobta a nagyobb leszorítóerős hátsó szárnyat, és a Max Verstappen által követett utat választva az alacsonyabb leszorítóerős elemre váltott.
És ha már hátsó szárny, a Red Bullnak bizony ismét meggyűlt a baja vele. Már a harmadik szabadedzés közben is cserélni kellett a holland pilóta autóján, Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke pedig az időmérő előtt a Sky Sportsnak megerősítette, hogy egy eddig nem tapasztalt probléma lépett fel, azaz nem a Katari Nagydíjon látott, a DRS nyitási mechanizmusával kapcsolatos gond tért vissza.
A két energiaitalos autó nem is várt sokat és egyből az időmérő elindítása után a pályára hajtott. Verstappen és Pérez egyaránt lágy gumin kezdett, miközben a két Ferrari például a közepes abroncsokon jelent meg. A pontverseny éllovasa 1:23.680-at ment elsőre, amivel közel 6 tizedet adott a mindkét Alpha Tauri által átugrott Péreznek.
Verstappen azonban csak addig vezetett, amíg meg nem érkezett riválisa és agyon nem vágta az idejét egy 1:23.266-os körrel.
Hamilton ezzel az idővel több mint 4 tizeddel múlta felül a hollandot, akit a csapattársától 1 tizedet kapó Valtteri Bottas is megelőzött.
Ezzel persze még nem volt vége a Q1-es adok-kapoknak, hiszen mindkét Red Bull javított a második gyorskörén, amelyen Verstappen csak 56 ezreddel maradt el Hamiltontól, és feljött a második pozícióba, miközben Pérez 3 tizedre közelítette meg a címvédőt a 4. helyen. A két Mercedes erre már nem válaszolt, mindketten egy mért kör után a bokszba hajtottak.
Hat és fél perccel a Q1 vége előtt egy rövidebb piros zászlós megszakítás során szusszanhattak egyet a pilóták.
Az ok: Mick Schumacher az utolsó kanyarban a jobb első kerekével kiütötte a helyéről a kerékvető mögé elhelyezett bóját, amin aztán Lando Norris át is hajtott a célegyenes közepére sodorva azt, ahonnan természetesen muszáj volt eltávolítani.
A hajrára az élmezőnyből csak Verstappen (a holland autójának padlólemezén lázasan nézegettek valamit a szerelők) és Norris nem jött ki, míg a két Mercedes és Pérez használt lágy gumikon igyekezett javítani. Ez mindhármuknak sikerült is, Hamilton 1:22.845-tel közel 5 tizeddel szakította le magáról Verstappent, mögé pedig Bottas jött be 272 ezreddel lemaradva. Pérez 3 századra jött fel Verstappenre és maradt a negyedik.
Mögöttük Cunoda, Leclerc, Gasly, Norris, Sainz, Ocon, Ricciardo, Alonso, Stroll, Giovinazzi és Vettel volt a továbbjutók sorrendje, Latifi, Russell, Räikkönen, Schumacher és Mazepin pedig a kiesőké. A vasárnapi futam után az F1-től búcsúzó Jégember tehát a Q1-ből sem jutott ki élete utolsó időmérőjén.
A Q2-re a versenystratégiát szem előtt tartva a két Mercedes, a két Red Bull, a két Alpha Tauri, valamint Giovinazzi és Norris is a közepes gumikon jöttek ki. A tempót továbbra is Hamilton diktálta, de 1:23.185-ös idejétől Verstappen mindössze 4 ezreddel maradt el, amivel természetesen bejött ideiglenesen a második helyre. Harmadinak a szintén csupán 61 ezredet kapó Bottas sorolt be, majd következett Cunoda, Norris, és az öt és fél tizedes hátrányban levő Pérez.
Igen ám, de a lágyakon próbálkozók többsége csak ezután érkezett és zavart bele a képbe: Sainz átvette a vezetést 1:23.174-gyel, Pérez elé pedig Leclerc, Alonso és Ocon is befért, a 10. pozícióba taszítva hátra a mexikóit. És hogy a Red Bull problémáit tetézze,
Verstappen elment egy második mért körre is a közepes szetten, de már az első kanyarban állóra fékezte a bal első kereket, jókora területen leradírozva a futófelületet.
Mindez végül azonban semmit nem számított, a hajrára ugyanis mindkét Red Bull leváltotta a közepes keveréket és lágy gumin javított, azaz nekik a piros oldalfalú Pirelliken kell majd kezdeniük a versenyt, míg a közepeseken 1:23.145-re javító Hamilton és Bottas közepeseken várhatja a rajtot. Rajtuk kívül a Q3-ba csak Cunoda Juki jutott be ezen a keveréken.
A Q2-t végül Verstappen nyerte 1:22.8-as idővel Pérez (1:23.135) és Hamilton előtt. Mögöttük a két Ferrari, Bottas, Norris, Cunoda, Ocon és Ricciardo jutott még tovább, míg Alonso, Gasly, Stroll, Giovinazzi és Vettel kiesett. Alonso azt panaszolta el a gyorsköre után, hogy Ricciardo feltartotta őt az utolsó kanyarban, míg Vettel a felvezető köre végén szó szerint megállt a pályán, annyi autó torlódott össze az utolsó szektorban. A németet egyébként a Q1-ben Ocon és Sainz is feltartotta, előbbi esetet az időmérő után fogják vizsgálni.
A Q3-ban már természetesen mindenki lágy gumin jött, az pedig már a felvezető körön világossá vált, hogy a Red Bull szélárnyékozással fog próbálkozni, és Pérezzel igyekszik majd segíteni Verstappennek. A mexikói pilóta így is tett, szélárnyékot adott a hollandnak a 9-es kanyar előtt, aki 1:22.109-es kört repesztett.
Az óriási meglepetés viszont csak ezután jött: Hamilton hozzá sem tudott szagolni Verstappen idejéhez és 1:22.660-nal 5 és fél tizeddel bizonyult lassabbnak.
A szélárnyékozás után saját mért körét is teljesítő, Verstappentől 8 tizedet kapó Pérez iratkozott fel a harmadik helyre, míg a több mint egy másodperccel lassabb Bottas csak negyedik volt.
Viszont még hátra volt a végső tűzijáték, amely során egy pillanatig úgy tűnt, a Mercedes is szélárnyékozással fog próbálkozni, Hamilton azonban végül megelőzte Bottast és tiszta pályán teljesítette az utolsó körét, amely során ugyan javított, de így is 371 ezredet kapott Verstappen előző idejétől. A később érkező holland pilóta a második szektor után hajszállal gyorsabb volt ugyan, de az utolsó kanyar előtt elvette, viszont így is az övé lett a pole pozíció.
Hamilton második helyét ezzel együtt semmi nem fenyegette, viszont sem Pérez, sem Bottas nem tudta megszerezni a harmadik pozíciót, ami a Verstappentől több mint 8 tizeddel elmaradó Lando Norrisé lett.
A negyedik helyet Pérez szerezte meg, az ötödik pedig Sainz lett, míg Bottasnak pályaszélesítés miatt törölték az utolsó körét, így csak a hatodik pozícióból rajtolhat. Utána Leclerc, Cunoda, Ocon és Ricciard lett az első tíz további sorrendje.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat, hamarosan kezdődik az idény utolsó kvalifikációja Abu-Dzabiban! A magyar idő szerint délelőtti harmadik szabadedzésen Lewis Hamilton maradt az élen, Max Verstappen viszont csökkentette hátrányát a második gyakorláshoz képest. A holland pilóta azonban aggódhat, mert a hátsó szárnyát a szokásos DRS-probléma miatt ki kellett cserélni.
Ahogyan múlt héten, úgy most is Nyikita Mazepint akadályozta a gyorskörén, ami azért érdekes, mert egy hasonló büntetés most 10 rajthelyes büntetést érne a hétszeres világbajnok számára. A címvédő azonban megúszta az esetet, mert nem vizsgálják a történteket.
Nem sokkal az időmérő megkezdése előtt Verstappen hátsó szárnyán ismét dolgozni kell. Korábban arról szóltak a hírek, hogy a katarihoz hasonló gondok vannak, de Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke a Sky Sportsnak elmondta, a probléma újkeletű. A brit szakember hozzátette, Pérez autóját is ellenőrzik.
Négy olyan pilóta is van a mezőnyben, aki vagy jelenlegi csapatával, vagy teljes F1-es pályafutása során az utolsó kvalifikációját fogja teljesíteni, legalábbis jelen állás szerint. Előbbi csoportba tartozik a finn pilóta is, Hamilton pedig üzent neki, hogy zárják le a lehető legszebben együtt töltött éveiket. Bottas természetesen egyetértett vele.
A mexikói pilóta eddig a nagyobb leszorítóerőt biztosító specifikációt használta, de a Red Bull úgy döntött, hogy kicserélik neki. Ennek következtében a hétvége hátralévő részében hasonló változat lesz az autóján, mint Verstappenén.
A meteorológiai törvényeknek megfelelően a pilóták jóval hűvösebb aszfalton fognak körözni, mint a harmadik szabadedzésen, hiszen a pálya hőmérséklete 30 fokra esett. A levegő 25 fokos.
Elindult a Q1, és Vettel vezetésével rengetegen a pályára rajzanak.
Élcsapat lévén szokatlanul korán kezdték meg a körözést, ám az előzmények ismeretében érthető a döntés, hiszenmegg kell bizonyosodniuk arról, hogy jól működik az autó. Érdekesség, hogy a két Ferrari közepeseken kezdett.
Nem meglepő módon a holland pilóta autózta a legjobb kört, de a második szektorban a tőle 287 ezredet kapó Gasly gyorsabb volt nála. Mögöttük fordított a sorrend a két csapat között, hiszen Cunoda a 3., Pérez a 4. pozíciót foglalja el. A Mercedesek csak az imént kezdték meg első gyorskörüket.
Egészen pontosan 414 ezredet. Bottas szintén megelőzte a holland pilótát, a finn versenyző 101 ezreddel maradt el csapattársától. Norris a 4., Alonso az 5. helyre jött fel.
A holland pilóta 56 ezredre megközelítette riválisát, ráadásul úgy, hogy az első szektorban nem is javított. Pérez feljött a 4. helyre, őt pedig az Alpha Taurik követték, de Gasly körét elvették, így Gasly visszacsúszott a 10. pozícióba.
Mazepin miatt szakították meg az időmérőt, de nem azért, mert összetörte az autóját. Az orosz pilóta túlságosan belül autózott az utolsó kanyarban, aminek következtében nekiment a bójának, ami a pálya másik szélére, az ideális ív mellé sodródott.
AHogyan arra számítani lehetett, nem tartott sokáig a megszakítás. 5 perccel a vége előtt érdemes megnézni, hogy kik állnak kieső helyen. Az utolsó három pozíciót elfoglaló Latifi, Schumacher és Mazepin neve nem meglepetés, előttük viszont két világbajnok áll Vettel és Räikkönen személyében. Előbbi mindössze 3 századra van Giovinazzitól.
A négyszeres világbajnok a kör végéhez ért, amikor utolérte a gyorskörére készülő francia pilótát. Utóbbi nagyon rossz helyen volt, így tönkretette ellenfele körét, kérdés, hogy ezt a sportfelügyelők díjazzák-e büntetéssel.
Csak a 2. Verstappen és a 4. Norris maradt bent a bokszban, így ők már egészen biztosan nem fognak javítani, de a kiesés egyiküket sem fenyegeti. A többiek előtt viszont ott áll a lehetőség, hogy gyorsuljanak.
Hamilton 1:22.845-re módosította a leggyorsabb kört, míg Bottas 272 ezreddel maradt el tőle. Az első két szektorban a brit, a harmadikban a finn pilóta volt a jobb.
A német versenyző végül továbbjutott, 113 ezreddel megelőzve Latifit. Russell közös pályafutásuk során másodszor kapott ki csapattársától az időmérőn, Räikkönen pedig a 18. pozícióban fejezte be karrierje utolsó F1-es kvalifikációját. A sort szokás szerint a két Haas zárja.
16. Nicholas Latifi (Williams) 1:24.338
17. George Russell (Williams) 1:24.423
18. Kimi Räikkönen (Alfa Romeo) 1:24.779
19. Mick Schumacher (Haas) 1:24.906
20. Nyikita Mazepin (Haas) 1:25.685
A brit pilóta blokkolta a kerekeit utolsó gyorskörén, és végül nem is fejezte be azt. A 23 éves versenyző így egy Q1-es kieséssel zárta a karrierjét a Williamsszel, már ami az időmérőket illeti.
Megkezdődött az időmérő második szakasza, a Mercedesek és a Red Bullok egyaránt közepeseken jöttek ki.
Legalábbis azok közül, akik már a pályára gördültek. A Ferrarik, az Alpine-ok és Ricciardo ugyanis még mindig a bokszban tartózkodnak. A többiek közepeseken jöttek ki, Hamiltonnal pedig közölték, hogy ezekkel a keverékekkel többet kell dolgozni ahhoz, hogy az optimális tartományba kerüljenek.
Nagyon szoros az első három, Hamilton 1:23.185 másodperces idejétől Verstappen mindössze 4 ezreddel maradt el, de Bottas hátránya is csak 61 ezred. Pérez köre ennél sokkal gyengébben sikerült, és Cunoda, valamint Norris is bejött elé.
A korábban említett öt versenyző egyaránt a piros oldalfalú abroncsok mellett döntött. Ők nemrég kezdték meg a gyorskörüket, így nemsokára kialakul a valós sorrend.
Nagyon csúnyán elfékezte a bal első abroncsot, ami azért kifejezetten problémás, mert azokon a gumikon kell indulnia, amelyeken a Q2-es leggyorsabb körét autózta.
A mexikói pilóta csupán a 10. pozíciót foglalja el, vagyis a kiesés szélén táncol. Mögötte Ricciardo, Stroll, Giovinazzi, Vettel és Gasly a sorrend. Jelenleg Sainz vezet 1:23.174-gyel, Leclerc pedig a 4. helyre jött fel.
Kérdés, hogy javítani akar-e, mert ebben az esetben lágyakon kell rajtolnia. Ha viszont ezt nem teszi meg, akkor fennáll a veszély, hogy a sérült közepeseken lesz kénytelen elindulni, amennyiben nem kap külön felmentést az FIA-tól.
A két Red Bull végzett az élen, miután mind Verstappen, mmind Pérez javítani tudott. Ez azt jelenti, hogy mindkét pilóta a lágyakon kezd, míg a Mercedesek a közepeseken rajtolnak, ami a futam elején mindenképpen hátrány lesz nekik. Ami a kiesőket illeti, Alonso, Gasly, Stroll, Giovinazzi és Vettel búcsúzott.
11. Fernando Alonso (Alpine) 1:23.460
12. Pierre Gasly (Alpha Tauri) 1:24.043
13. Lance Stroll (Aston Martin) 1:24.066
14. Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo) 1:24.251
15. Sebastian Vettel (Aston Martin) 1:24.305
Az utolsó gyorskör előtt rengetegen feltorlódtak, aminek következtében rengetegen pórul jártak. Vettel mészárlásnak titulálta a szituációt, de Alonso sem volt boldog. Gasly nem ért fel a gyorskörére, így először kapott ki időmérőn Cunodától.
A szezon során utoljára a mezőny tagjai kigurulnak a garázsból, hogy eldöntsék, kié legyen az Abu-dzabi Nagydíj pole pozíciója.
A mexikói pilótát megkérték, hogy hagyja csapattársát, hadd végezze a saját dolgát. Elképzelhető, hogy ez azt jelenti, hogy szélárnyékot ad a holland versenyzőnek.
Az első szektorban épphogy kikapott Hamiltontól, a másik kettőben viszont nagyon megverte, így 1:22.109-es köre 551 ezreddel bizonyult gyorsabbnak. Ráadásul Pérez feljött a 3. helyre, Bottast pedig még Cunoda is megelőzné, de körét törölték. A finn pilóta mögött így Sainz, Leclerc, Norris, Ocon, Ricciardo és Cunoda a sorrend.
A brit pilóta szerint a bikások egyik pilótája nem húzódott le előle megfelelően. Eközben a mezőny tagjai visszajönnek a pályára, és lassan megkezdik az idény utolsó gyorsköreit. A Mercedes nehéz helyzetben van, mert ha Bottas is segít Hamiltonnak, akkor esélye sem lesz javítania.
A brit pilóta nem tudott eleget gyorsulni, így nem előzte meg Verstappent, akinek így nem volt szüksége a javításra. Ennek következtében ők ketten rajtolnak az első sorból, ahogyan az egy világbajnoki döntőhöz méltó.
Az első két szektorban alig volt hátrányban Hamiltonhoz képest, így egy jó utolsó szektorral akár az első sort is megszerezhette volna a Red Bullnak. Ez végül nem jött össze, ráadásul a végén Norris megelőzte, így csak a 4. helyről kezdheti meg a futamot. Mögötte Sainz, Bottas, Leclerc, Cunoda, Ocon és Ricciardo lett az első tíz sorrendje.
A két éllovas egyenlő pontszámmal kezdi meg a futamot, ráadásul ők rajtolnak az első két helyről, miközben stratégiailag is van eltérés közöttük. Holnap tehát tartsanak velünk a szezonzáróra, a mai figyelmüket pedig megköszönjük, nemsokára jelentkezünk az összefoglalóval és a nyilatkozatokkal!