Miután a Ferrari a második, a Red Bull pedig a harmadik szabadedzést uralta, nem volt teljesen egyértelmű, hogy Charles Leclerc vagy Max Verstappen az első számú esélyes a pole pozícióta a Francia Nagydíj időmérője előtt. A többiek más-más okból előzetesen nem jöhettek számításba: a Mercedes a gyakorlásokon lassú volt, ahogyan Sergio Pérez sem találta a tempót, míg Carlos Sainz számára erőforráscsere miatt csak annyi volt a tét, hogy vasárnap milyen sorrendben foglalják el Kevin Magnussennel az utolsó két helyet. Ami a körülményeket illeti, a kvalifikáció is nagy melegben zajlott: a levegő hőmérséklete 30, míg az aszfalté 55 fokos volt a kezdés előtt.
Az élcsapatok pilótái közül Leclerc és Pérez hamar kijött. Kettejük közül előbbi kezdett jobban, és 1:31.727-es körének köszönhetően 627 ezreddel múlt felül a mexikói pilótát.
Valtteri Bottas már tetemes, 1,307 másodperces hátrányban volt a harmadik helyen.
Ekkor már Verstappen, valamint a Mercedesek is pályán voltak. Először a holland pilóta teljesített gyorskört, és 164 ezreddel elmaradt Leclerc-étől. Az ő és Pérez köréből is egyértelműen látszott, hogy a Ferrari az első és a harmadik szektorban van előnyben, míg a második a Red Bullé.
Ami a Mercedeseket illeti, Lewis Hamilton a hatodik, George Russell a hetedik helyen kezdett 1,314, illetve 1,451 másodperces hátrányban. Pérez és a hétszeres világbajnok közé Lando Norris és Bottas is befért, sőt, nem sokkal később Fernando Alonso a McLaren és az Alfa Romeo pilótáját is szétválasztotta.
Szűk 6 perccel a vége előtt Sainz is feliratkozott az eredményjelzőre, méghozzá a harmadik helyen. A pályán egyébként többször is forgalom alakult ki: Verstappen saját csapattársára, míg Hamilton másokra panaszkodott.
Leclerc-nek más jellegű gondjai voltak: a bajnokság második helyezettje nem értette, hogy miért kellett autóznia egy második gyorskört is.
Ekkor egyébként Csou Kuan-jü, Mick Schumacher, Nicholas Latifi, Sebastian Vettel, valamint az akkor még kör nélküli Magnussen állt kieső helyen. A kínai versenyzőnek különösen iparkodnia kellett, hiszen 6 tizeddel volt lassabb Bottasnál, aki ekkor a hetedik pozíciót foglalta el.
Végül ez nem sikerült neki, miután a második szektorban hibázott. A két Haas, valamint Vettel ellenben javított, viszont Schumachernek drámai módon elvették a körét pályaelhagyás miatt, így kiesett a Q1-ben. Ennek köszönhetően úszta meg a búcsút Alexander Albon, aki megpördült az utolsó gyorskörében. Pierre Gasly és Lance Stroll viszont így is kiesett, Latifi pedig hiába javított, maradt az utolsó helyen.
A Q2-t Leclerc és a Mercedes használt, míg a Red Bull új lágyakon kezdte, ahogyan Sainz is, de ő valamivel később gördült ki a garázsból. A gumiválasztás ismeretében nem meglepő, hogy a bikások kezdtek az élen: Verstappen 1:31.990 másodperccel nyitott, 13 századdal megelőzve Pérezt, és további 467 ezreddel Leclerc-t. A Mercedesek ellenben nem kezdtek jól:
Hamilton csupán a nyolcadik, míg Russell a tizenegyedik pozícióban állt, ráadásul ekkor még Sainz nem szerepelt az eredményjelzőn.
A spanyol pilóta pedig megmutatta, hogy a Ferrari mire lehet képes friss C4-eseken: a 27 éves versenyző hatalmas különbséggel ugrott az élre, egészen pontosan 909 ezreddel előzte meg Verstappent. Viccesen meg is jegyezte, hogy szerinte ez elég lesz a továbbjutásra.
Apropó továbbjutás: az utolsó körök előtt Vettel, Russell, Ocon, Albon és Cunoda állt kieső helyen, de Hamilton sem lehetett nyugodt a kilencedik pozícióban. Ahhoz képest, hogy a Mercedestől azt várták, hogy akár a győzelemért is harcolhat, ez mindenképpen csalódást keltőnek tűnt.
Végül mindkét Mercedes megúszta a kiesést, és Hamilton az ötödik, Russell a hetedik helyen fejezte be a Q2-t. Cunoda ugyancsak továbbjutott, miután 86 ezreddel felülmúlta Daniel Ricciardo idejét.
Az ausztrál versenyzőn kívül Esteban Ocon, Bottas, Vettel és Albon búcsúzott.
A Q3 elején a két Mercedest és Sainzot is használt lágyakon küldték ki, míg Leclerc és a Red Bullok újakon voltak. Ahogyan arra számítani lehetett, Sainz nem a köridőre törekedett (főleg annak tudatában, hogy Magnussen ki sem jött), hanem arra, hogy szélárnyékkal segítse csapattársát.
Ez az első próbálkozások során be is vált, de csak épphogy: a monacói pilóta ugyan 1:31.209-cel az élre állt, de csupán 8 ezreddel előzte meg Verstappent. Pérez lemaradása már 431 ezred volt, míg mögöttük Russell, Hamilton, Norris, Alonso és Cunoda volt a sorrend, Sainz pedig nem fejezte be a körét.
A második próbálkozások során Sainz ismét szélárnyékot adott Leclerc-nek, aki 338 ezreddel megjavította addigi legjobb idejét.
Verstappen szintén gyorsult, de messze nem ennyit, így 304 ezredes hátrányban végzett riválisa mögött, míg Péreznek 463 ezred volt a lemaradása Leclerc mögött. Mögöttük Hamilton, Norris, Russell, Alonso és Cunoda lett a sorrend.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Olvasóinkat a Francia Nagydíj időmérő edzésének élő közvetítésében! Pénteken a Ferrari, ma délután Max Verstappen volt a leggyorsabb a Le Castellet-i gyakorlásokon, így megjósolhatatlan, a két vb-éllovas közül kinek lesz a Q3 végén jobb az egykörös tempója és ki szerzi meg ezáltal az első rajtkockát. A Mercedesek lemaradása tetemes, de csak időben, ugyanis továbbra is stabilan a harmadik erőnek tűnik a nyolcszoros konstruktőri címvédő. A harmadik szakaszba kerülésért a középcsapatok között óriási csata várható, akár a Williams mindkét pilótája is odaérhet.
Az hétvége eddigi történéseit részletesen az alábbi linkekre kattintva olvashatják el:
Ahogy egy másik francia nyelvterületű országban – Kanadában –, úgy ezúttal is a rajtrács végére kerül az egyik autójuk. Akkor Leclerc volt az áldozat, most az Osztrák Nagydíjon kigyulladt motorja után cserélő Sainz az, aki az utolsó sorból fog indulni. Szintén hasonlóság, hogy ahogy Montrealban, úgy most is megéri azonban kigurulni a pályára mindkét Ferrarinak. Hiszen ahogy néhány hete Cunoda Juki, most Kevin Magnussen került hasonló helyzetbe, így a 19. rajthelyért a dán előtt kell végeznie Sainznak.
A szombat legjobb képeit ne felejtsék el megtekinteni, az alábbi képre kattintva elérhető galériába folyamatosan kerülnek új képek:
---- separator ----gallery-content-type:2798d3b4-32eb-4bda-a43a-25d2ea837d27---- separator ----A harmadik szabadedzésen 77,8 kilométer per órával "száguldott" a hatvanas táblánál a francia, amiért 1000 euró büntetést szabott ki rá az FIA. Az FP3-on történtek kapcsán szintén vizsgálják Lando Norris és Lance Stroll esetét, akik egymást akadályozták a gyakorlást lezáró rajtpróbánál.
Nem úgy, mint az elmúlt két versenyhétvégén volt. Silverstone-ban és Spielbergben is komoly utóhangja volt a szurkolók viselkedésének, amiről a pilótákat is megkérdezték – Verstappen szerint nem neki kéne ítélkeznie a közönség felett.
56 fok felett a pálya hőmérséklete, de a levegőé is bőven átlépi a harmincat. Egy-egy körön ez kevésbé okozhat gondot a pilótáknak, de semmiképp nem optimálisak a körülmények a gumik szempontjából. Tegnap a lágy abroncsokon két hasonlóan gyors kört is lehetett teljesíteni (egy átvezető körrel közöttük), az FP3-on azonban például Leclerc is arra panaszkodott, hogy ez nem sikerült neki.
Lengetik a zöld zászlót: Leclerc, Pérez és Schumacher mellett az AlphaTaurik és az Aston Martinok gurulnak ki azonnal a lágyakon.
Talán az utolsó pole pozícióért küzdenek a pilóták a Paul Ricard-on, hiszen továbbra is bizonytalan a Francia Nagydíj jövője.
Három perc elteltével még csak az Alfa Romeók csatlakoztak az előbb említett hét pilótához.
1:31,727 a monacói ideje, mögötte Pérez és Bottas áll a kilenc versenyző első körei után.
Közben a két büntetett pilóta mellett a Williams és a hazai pályán versenyző Alpine vár még mindig a bokszutcában.
A lila középső szektor ellenére 164 ezredet kapott a holland Leclerc-től. Norris jött fel a negyedik helyre, a két Mercedes a 6-7. helyen.
A kétszeres világbajnok az ötödik helyre lépett előre, honfitársa pedig Magnussent leszámítva utolsóként hagyja el a bokszutcát.
Jelenleg így is a biztosan továbbjutónak tűnő 7. helyen a brit, közvetlenül csapattársa előtt.
Már Magnussen bokszban maradása miatt is biztosnak tűnt, a Ferrari spanyolja azonban a harmadik helyet érő idejével bebiztosította magának a 19. rajtkockát. Az utolsó Q1-es gyors körökre készülnek a pilóták, négy perc van hátra.
Csou, Schumacher, Latifi és a német mellett az a Magnussen van kieső helyen jelenleg, aki gyakorlásképpen mégis kijött egy körre. Albon, Gasly és Stroll sincs azonban biztonságban.
A négyszeres világbajnok egy 11. időt autózott, és Magnussen is javított végül, egészen a 6. helyre! Mick Schumacher körét törölték, így ő kiesett.
A pénteken remeklő Gasly ugyanis kiesik, ahogyan Csou is, aki többször is belehibázott az utolsó körébe. A megforgó Albonnak szerencséje volt, és utolsóként jutott a Q2-be, Latifi és Stroll számára azonban nem volt esély.
Albon ennyivel előzte meg Gaslyt és vele holtversenyben Strollt. Magnussen parádés körének köszönhetően pedig Sainznak még mindig nem garancia a 19. rajtkocka. A Q1 kiesőinek sorrendje:
16. Gasly, 17. Stroll, 18. Csou, 19. Schumacher, 20. Latifi.
A Mercedesek vezetésével a mezőny több mint fele már ki is jött a bokszutcából. A Haas garázsában közben nem biztosak Schumacher pályaelhagyásában, kissé értetlenül nézik vissza a lassításokat.
0,552 másodperccel verte a hétszeres világbajnokot, még többel a harmadik britet.
Sainz kivételével mindenki a pályán, de mivel Magnussen jött, hamarosan a spanyolt is várni lehet.
Verstappen belehibázott az utolsó kanyarba, mégis átvette a vezetést, mögötte Pérez, Leclerc, Norris és Magnussen a sorrend. Sainz is a pályán.
Visszavágott Magnussennek és a teljes mezőnynek, 0,909 másodperccel előzte meg Verstappent, három lila szektorral. Rajta kívül csak a két Mercedes van jelenleg a pályán, akiknek mindenképp javítani kell a továbbjutáshoz.
Vettel, Russell, Ocon, Albon és Cunoda áll a kieső helyen, de Alonso, Hamilton és Bottas is bajban. Két perc van hátra a Q2-ből.
Esteban Ocon ugyan megcsúszott, mégis a hatodik helyre lépett előre. A csapattársának, Alonsónak is jó esélye van a Q3-ra az első szektora alapján.
Hamilton és Russell is javított, így továbbjutottak, ahogy Alonso is jelentősen javult az utolsó körében. Ocon ideje mégsem volt elég a legjobb tízhez, Cunoda és Ricciardo is megelőzte az előbb említettek mellett.
Leclerc is jelentősen javított, mindkét Red Bullt megelőzve csapattársa mögött zárta a Q2-t.
Magnussen és Sainz egymás elleni párharcának Ricciardo és Ocon az áldozatai, hiszen a Q3-ban már nem lesz esélyük javítani, noha a 9-10. rajthely lesz az övéké. Cunoda és Ricciardo között 86 ezred döntött. A Q2 kiesői:
11. Ricciardo, 12. Ocon, 13. Bottas, 14. Vettel, 15. Albon.
Egy Leclerc-Verstappen és egy Sainz-Magnussen különcsata várható, a többiek a 3-8. rajthelyet oszthatják el maguk között.
Ez lehet a Ferrari elképzelése, a Red Bull viszont ezt szeretné megakadályozni.
Leclerc-t és Verstappent ennyi választja el az első körök után a monacói javára. A tempó azonban lassabb, mint Sainz Q2-es köre volt, így akár javíthatnak is ezen a pilóták. Pérez, Russell, Hamilton, Norris, Alonso és Cunoda a sorrend mögöttük. Magnussen (egyelőre?) a bokszban maradt, Sainz pedig gyors kör nélkül visszatért.
Nem igazán tudott segíteni a csapattársának a spanyol, a nyolcezredes különbséget viszont akár jelenthette is a kis szélárnyék. Pérez óriási űrben van a harmadik helyen: közel fél másodperc a hátránya, de a Mercedes előtt nyolc tizedes előnnyel rendelkezik. Mindenki a bokszban és a hajrára készül, 4 perc van hátra.
Sainz-cal szemben legalábbis, ugyanis a dánnak nem lesz gyors köre a Q3-ban, így az övé a 20. rajtkocka, Sainzé pedig a 19.
Az utulsó gyors körök kezdődnek.
Sainz most sem túlságosan segített a monacóinak, aki azonban így is 1:30,872-re javított, a hétvége leggyorsabb idejét futva. Verstappen is javít, de nem eleget, 304 ezredes a hátránya.
A mexikóinak nem kellett izgulnia, noha Hamilton javított, amivel a negyedik helyről indul holnap. A harmadik sor Norrisé és Russellé, a negyedik Alonsóé és Cunodáé.
A 12. időmérőjén a hetedik pole-ját szerezte idén a monacói, aki várhatóan óriásit fog harcolni holnap Verstappennel. Most megköszönjük a figyelmüket, az összefoglalóval és az értékelésekkel hamarosan jelentkezünk.