Az előrejelzéseknek megfelelően szombat délelőtt esővel érkezett meg a hidegfront a Hungaroringre is, így a péntekiekkel összehasonlíthatlan körülmények várták a pilótákat a harmadik szabadedzésen, ez pedig az egy nappal korábban remeklő Ferrari számára volt talán a legrosszabb hír. Végül a folyamatosan hulló eső ellenére sikerült annyira letakarítani a pályát, hogy ne legyen rajta jelentős vízátfolyás, így 22 fokos aszfalton és 19 fokos levegőben megkezdődhetett a hatvanperces etap.
Azonban mivel az időmérőre a jóslatok szerint eláll az eső, így kevésbé vizes pályán kell majd először igazán komolyan vennie a hétvégét a csapatoknak, így senki nem siette el a kihajtást a garázsból. Három perc telt el, amikor az első autóknak tapsolhatott az időjárás ellenére közel teltházas lelátó: a két Ferrari érkezett meg a pályára, őket nem sokkal később a két McLaren, Mick Schumacher és Csou Kuan-jü követte. Leginkább a harmadik szektorban kellett vigyázniuk a pilótáknak, Charles Leclerc a rendkívül óvatos tempó ellenére is kicsúszott a bukótérbe, ám így is Carlos Sainzcal együtt az első két helyen álltak.
Fernando Alonso volt az első, aki (kilenc perc után) átmeneti esőgumikon próbálkozott, ám a pénteken a 41. születésnapját ünneplő spanyollal a szektoridők alapján korán próbálkozott az Alpine. Néhány perccel később azonban a kétszeres világbajnok a Ferrarik mögé a harmadik helyre kapaszkodott fel, és Leclerc is azt jelezte a rádión, hogy szerinte már lehetne intermediate-ekre váltani. Sainz és Alonso csapattársa, Esteban Ocon azonban egyre intenzívebb esőt jelentett, így még sokáig nem jutott szerep másnak az esőgumikon kívül. Ez abból is érződött, hogy egyre többen hagyták el az aszfaltcsíkot, de sérülést a bukótereknek hála egyik autó sem szenvedett.
A két Red Bull és a két Mercedes várt a legtovább a körülmények tesztelésével, miközben az Aston Martin két pilótája a 3-4. helyre lépett előre, ám Sebastian Vettel hátránya a közvetlenül előtte álló Sainzcal szemben 1,3 másodperc volt. Húsz perc után mindenki úgy döntött, hogy visszatér a bokszutcába, egyedül Valtteri Bottas maradt a pályán, akihez ezután a két Haas csatlakozott – Schumachernek a harmadik helyre elegendő időt sikerült is autóznia.
Félidőnél az eső alábbhagyott, így Lewis Hamiltont is kiengedte a bokszból a Mercedes, a nyolcszoros mogyoródi győztes az óvatos első körében azonban csak Nicholas Latifit tudta megelőzni. A körülmények javulását Vettel második és Magnussen negyedik helye azonban határozottan megerősítette, ahogy a lila első szektort autózó Pierre Gasly teljesítménye is (aki ugyanebben a körében megforgott a pályán).
George Russell Alonso óta először próbálta meg az intermediate-eket, a brit azonban egyből visszatért a garázsba, miután szenvedésre panaszkodott. Ennek ellenére a két Alpine, majd a Red Bullok közül (negyven perc után először) Sergio Pérez is felrakatta az átmeneti esőgumikat, majd szinte a teljes mezőny követte őket. Max Verstappen 18 perccel az FP3 vége előtt érkezett meg először, majd a két Ferrari is kihajtott a bokszból hosszú idő után (Leclerc meg is pördült az első intermediate-es gyors körén). A Mercedesek vezérletével a pilóták sorra panaszkodtak a tapadásra (pontosabban annak hiányára) a rádión keresztül – Russell olyannyira szenvedett, hogy esőgumikon tért vissza a száradó pályára.
Verstappen a harmadik mért körével tudott elmozdulni az utolsó pozícióból, ám ekkor is csak a 9. hely lett az övé – ezzel mexikói csapattársa került a lista végére. Kilenc perccel a vége előtt – közvetlenül miután Alonso lépett előre a második helyre – a visszavonulását csütörtökön bejelentő Vettel csúszott meg a kilences kanyarból kifelé. Az Aston Martin a nedves aszfalton egyenesen a gumifalig csúszott, és noha az autó nem tört össze nagyon, így is piros zászlós fázis következett, és csak a pályabírók gyorsaságának volt köszönhető, hogy az utolsó négy percre még újraindították a szabadedzést – épp mikor a Nap is kisütött.
Tizenöten meg is próbálkoztak még egy-egy gyors körrel az intermediate-eken, ennek pedig meg is lett az eredménye: Verstappen, Albon, Leclerc és Latifi ebben a sorrendben került az élre, így a Williams kanadaija nyerte az időmérő előtti utolsó gyakorlást!
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat, nemsokára kezdődik a Magyar Nagydíj harmadik szabadedzése! Ahogyan arra az előrejelzések alapján számítani lehetett, megérkezett az eső a Hungaroringre, és várhatóan a mostani gyakorlás mellett az időmérő is vizes pályán fog zajlani. Ennek következtében a többieknek lehet esélyük megszorítani a hétvégét kiválóan kezdő Ferrarit. A pénteki események összafoglalóját az alábbi linkekre kattintva olvashatják el.
Jelenleg rengeteg a víz a pályán, és a helyszínen tartózkodó kollégánk, Johanics Anett jelentette, hogy jelenleg három munkagéppel próbálják valamelyest tiasztítani az aszfaltcsíkot. Erre szükség is van, mert túl sok víz esetén a mostani autók lényegében vezethetetlenné válnak.
A sportág közösségi médiás felületein megjelent egy videó, amelyben mind a húsz pilóta, valamint az F1 és az FIA első embere felszólal a személyes, illetve az online bántalmazás ellen. Az elmúlt hetekben több botrányos eset is történt az F1-es láltókon.
A Safety Car és a Medical Car is pályára gurult, nyilvánvalóan azért, hogy felmérjék a körülményeket, és hogy kellően biztonságos-e a pálya. Egyelőre nincs szó halasztásról, ha mégis, akkor annak perceken belül ki kell derülnie.
Gyakran látjuk, hogy a versenyzők fölé másvalaki tartja az esernyőt, amikor arra szükség van. Cunoda Juki viszont most kénytelen volt saját magát megvédeni az esőtől, amikor elindult a garázs felé.
Persze ebben nincs semmi meglepő, hiszen esik az eső. A levegő hőmérséklete jelenleg 19, az aszfalté 22 fokos.
Ez a Sky Sports műsorában hangzott el, ahogyan az is, hogy nincs annyira sok vízátfolyás. Mindez azt jelenti, hogy az 1 perc múlva kezdődő szabadedzést nem halasztják el.
Elindult a harmadik szabadedzés, azonban egyelőre senki nem jött ki. Verstappen például még a sisakját sem vette fel.
Most már nem szakad az eső, ami a pálya állapotának is nyilvánvalóan jót tesz. Mindez egyébként abból is látszik, hogy Pierre Gasly és Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója már nem tartották szükségesnek az esernyőt.
A monacói pilóta esőgumikon gördült ki a garázsból a szurkolók nagy örömére. Főnökének láthatóan nagy gondot okoztak a körülmények, és nem tudott döntésre jutni magában, hogy hogyan jusson el a bokszutcáig.
Sainz szintén kiment a Ferrarival, ahogyan egykori csapattársa, Norris is. A spanyol pilótának mérnöke azt jelentette, hogy a vízmennyiség szempontjából a harmadik szektor a legrosszabb.
Csou, Ricciardo, valamint Schumacher is kimerészkedett. Közben Leclerc megfutotta az első mért kört, a monacói pilóta 1:46.044 másodperc alatt ért körbe, de Sainz 475 ezreddel felülmúlta őt.
Már tizenöten vannak a pályán, de a spanyol versenyző az egyedüli, aki intermediate-eken próbálkozik. A Mercedesek és a Red Bullok még sehol, utóbbi pilóták még a sisakot sem vették fel. Rajtuk kívül Latifi nem ment még ki, de ő már az autóban ül.
A Ferrari versenyzője szerint a körülmények alkalmasak az átmeneti esőgumikra, mert nincs sok vízátfolyás. Alonso első köre nem ezt mutatja, a spanyol versenyző 5,828 másodperccel elmaradt a monacói pilóta 1:43.364-es leggyorsabb körétől.
A spanyol pilóta szerint a mostani körülmények még nem ideálisak a váltáshoz. Alonso eközben feljött a harmadik helyre, de hátránya még mindig 2,449 másodperc.
Mattia Binotto a Sky Sposrtsnak nyilatkozott, és úgy véli, ezen a hétvégén is közel lehetnek egymáshoz a Red Bull-lal. A svájci szakember azzal érvelt, hogy ellenfeleiknek volt idejük megoldani a beállításbeli problémáikat.
A Ferrari szerint az eső ennyi ideig nem fog alábbhagyni, utána valamelyest enyhül. Alonso közben visszatért a bokszba, mint ahogyan sokan mások is így tettek, többek között a két Ferrari és az azóta egy mért kört teljesítő Russell.
Albon és Csou is hibázott a 4-es, azaz a Mansell-kanyarnál, mivel felúszott az autójuk. Persze súlyos következményei nem lettek az esetnek, csupán lesodródtak a pályáról.
Egészen pontosan Bottas és a két Haas maradt kint. Hamiltont, valamint a Red Bullokat pedig továbbra sem láttuk, miközben rohamosan közeledünk a szabadedzés feléhez.
Az elmúlt percekben nyilvánvalóan romlottak a körülmények. Schumacher például azt jelentette a rádión, hogy rengeteg az állóvíz. Ennek ellenére a német pilóta feljött a harmadik pozícióba, és Magnussen is javított. Bottas időközben befejezte a körözést, de Vettel és a két Alpha Tauri kijött.
A hétszeres világbajnok éppen félidő előltt gurult ki a pályára, a mai nap folyamán először. Verstappen és Pérez viszont továbbra is a garázsban tartózkodik.
Ezt többek között kollégánk is megerősítette, de a Sky Sportson is elhangzott, hogy az elmúlt percekben nem esett. Persze ettől még a pálya állapota nem fog gyorsan javulni.
A brit versenyző csupán a tizenhetedik helyen iratkozott fel az eredményjelzőre, 4,699 másodperccel lemaradva Leclerc-től. Nem sokkal korábban Vettel feljött a második pozícióba, 814 ezredes hátrányban.
A körülmények ismeretében meglepően sokat kellett várni az első megpördülésre. Gasly a 7-es kanyar kijáratában, viszonylag lassú tempónál forgott meg, majd pár másodperc múlva irányba állította az autót.
Alonso után a Mercedes pilótája is megpróbálta, de mindössze egy kör után visszatért, miután kijelentette, hogy szenved, és nincs tapadása. Ennek ellenére a két Alpine a zöld oldalfalú abroncsokon tért vissza az imént.
Egyelőre csak Pérez jött ki a bokszból, aki azonnal az intermediate abroncsokon próbálkozik. Meglátjuk, hogy ő, az Alpine-ok, illetve a visszatérő Russell hogyan teljesítenek a többiekhez képest.
A mezőnyből utolsóként a holland pilóta is megkezdte a munkát. A címvédő intereken jött ki, de ezen most már nem kell meglepődni, mert a pályán lévők közül mindenki a zöld oldalfalú abroncsokon van. Russell után Hamilton is kijelentette, hogy nincs tapadása.
Legalábbis a gumiválasztás tekintetében, hiszen ismét extrém esőgumikon jött ki. Ricciardo egyébként szintén nem érez tapadást az intereken. A Ferrarik hosszú idő után tértek vissza a pályára.
A monacói pilóta a 11-es kanyarnál hibázott, de a silverstone-i időmérőhöz hasonlóan ezúttal is hamar irányba állította a Ferrarit. Russellnek annyira hidegek a gumijai, hogy alig tudott befordulni, vissza is váltott interekre.
Russell, Hamilton, Pérez és Verstappen ebben a sorrendben foglalják el a táblázat végét. Talán nem kockáztatunk nagyot azzal, hogy a történelemben soha nem fordult elő, hogy a Mercedesek és a Red Bullok foglalják el az utolsó négy helyet úgy, hogy már mindenkinek van mért köre.
A címvédő feljött a kilencedik helyre, 1,868 másopderces lemaradásban Leclerc mögött. A Red Bullnál eközben takarítják a vizet a garázsok előtt.
A négyszeres világbajnok a 10-es kanyarban vesztette el az autó hátulját, és a falnak csapódott. A német versenyző dühös is volt magára, és azonnal bocsánatot kért a csapattól. Nem biztos, hogy lesz még idő körözésre.
Ahogyan az ilyenkor lenni szokott, a mezőny tagjai visszahajtottak a garázsba. Most már csak az a kérdés, hogy lesz-e lehetőségük ismét kimenni a pályára, hiszen már csak 4 és fél perc van hátra.
A pilótáknak 3 percük maradt arra, hogy tapasztalatot gyűjtsenek az időmérő előtt. Persze egyáltalán nem biztos, hogy a kvalifikáción hasonló körülmények lesznek.
Kollégánk jelenti, hogy a konstruktőri címvédő szerelői összevissza futnak az intermediate, illetve az esőgumikkal. Hogy ennek mi az oka, azt nem tudjuk, de kívülről nézve nagynak tűnik a fejetlenség.
Véget ért a harmadik szabadedzés, de most különösen meg kell várni az utolsó köröket, hogy végeredményt lehessen hirdetni.
Szokatlan első helyezettje lett a szabadedzésnek. Miután Verstappen átvette a vezetést, Leclerc több mint 1 másodperccel megverte, Albon pedig bejött közéjük. A slusszpoén azonban csak ezután következett, ugyanis Latifi 661 ezredet adott a Ferrarinak a másik Williamsszel. Kollégánk jelenti, hogy a médiacenterben megtapsolták a kanadai versenyzőt, mindenki örül ennek az apró sikernek.
A monacói pilóta megkérdezte, hogy hol vesztett időt Latifihez képest. Miután megkapta a választ, hitetlenkedve érdeklődött, hogy a Williams pilótája is intereken ment-e. A Ferrari versenyzője hallhatóan nem volt boldog, kis túlzással egyetlenként a helyszínen tartózkodók közül. Mi ezzel köszönjük meg figyelmüket, hamarosan jelentkezünk az összefoglalóval!