Verstappennek nem volt ellenfele, a mezőny hátuljáról is tükörsima győzelmet aratott
2022. augusztus 28. 14:34
Nyolc pilóta is rajthelybüntetéssel kezdte a Belga Nagydíjat, így az időmérő végeredményéhez képest alaposan felkavarodott sorrendben kezdték meg a versenyzők a 44 körös Belga Nagydíjat. Carlos Sainz és Sergio Pérez az első sorból, míg Max Verstappen és Charles Leclerc a 14-15. helyről indulhatott, a holland egész hétvégi fölénye alapján pedig arra lehetett számítani, hogy hamar áthámozza magát az előtte autózókon, Pierre Gasly bokszban maradásával pedig egy pilótát máris kipipálhatott.
Sainz, Bottas, Verstappen és Leclerc a lágy abroncsokat választotta kezdésnek, a többiek közepes keverékű gumikkal álltak fel a rajtrácsra. A pénteken és szombaton látott esőfelhőknek nyoma sem volt, így a tavalyi felhőszakadás miatt nem kellett aggódni a verseny során. Ráadásul a napos idő a levegő és az aszfalt hőmérsékletét is jóval a korábban látottak fölé emelte, így ideális körülmények között kezdődhetett el a futam.
A rajt után Sainz megőrizte a vezetését, Sergio Pérez viszont visszaesett, de a Le Combes-ban Hamilton ráhúzta az autóját Alonsóra, aminek következtében mindketten visszaestek, így a mexikói visszakerült a második helyre. A britnek ráadásul fel kellett adnia a futamot. Egy perccel később Nicholas Latifi és Valtteri Bottas akadt össze, a kicsúszásuk után a finn a kavicságyban ragadt, így beküldték a biztonsági autót – a Safety Car alatt Leclerc-t gyorsan kihívta a Ferrari a bokszba közepes abroncsokért.
Verstappen a biztonsági fázis után két körön belül a dobogós helyekre került, majd a 12. körben Sainz bokszkiállása után Pérez elengedte a hollandot, így máris átvette a vezetést. Noha Verstappen gumija láthatóan gyorsan kopott, a Red Bull nem reagált azonnal Sainzra, aki komoly forgalmon próbálta áthámozni magát – sikerrel. Pérez a 15. körben előbb jött ki a lágyabb abroncsokon haladó csapattársánál: a mexikói éppen hogy Leclerc elé, a 3. helyre érkezett vissza.
Egy körrel később a hollandnak is kereket cseréltek, így Sainzot 4 másodperces lemaradásban kezdhette üldözni a második helyen. Pérez és Leclerc közben csatázott a harmadik helyért, a két autó össze is ért, amit követően a monacói autója elkezdett jobban lassulni, Russell is megelőzte, a csapat pedig máris az új kiálláson gondolkodott.
A négy másodpercet Verstappen két kör alatt dolgozta le, a 18. körben már a holland vezette a versenyt, féltávhoz érve pedig már hatmásodperces volt az előnye. Közben Pérez is utolérte Sainzot, és a spanyol nem volt ellenfél a mexikói számára, így a 22. körben Verstappen, Pérez, Sainz, Russell, Leclerc, Alonso, Vettel, Ocon, Albon, Ricciardo volt az első tíz sorrendje.
A 26. körben a Ferrari közvetlenül egymás után mindkét pilótájának kereket cserélt: Sainz a kemény, Leclerc a közepes abroncsokat kapta, és a 4. valamint a 7. helyre tértek vissza. Két körrel később válaszolt Pérezzel a Red Bull, az új keményeken Sainz elé három másodperccel került vissza a pályára. Russell-lel újabb két kört várt a Mercedes, a brit Sainzot kilenc másodperccel követte a kerékcsere után.
Az esetleges biztonsági fázist megelőzve Verstappennel is reagált a Red Bull, akinek csapattársával szemben 8 másodperc volt az előnye a bokszkiállás után. Ugyanebben a körben Leclerc Ocon után Vettelt is megelőzte, Russell-lel szemben azonban 13 másodpercet kellett volna ledolgoznia ugyanennyi kör alatt.
A britnek azonban inkább előre kellett tekinteni, ugyanis Verstappent leszámítva ő volt a leggyorsabb a mezőnyben, így fokozatosan közeledett Sainzra. Amíg utol nem érte, addig a hetedik helyért zajlott óriási csata: Vettelt zárta francia szendvicsbe Gasly és Ocon, az Alpine pilótája pedig egyszerre mindkét riválisát meg tudta előzni. Mögöttük az utolsó pontszerző helyért is komoly harc folyt: Albon mögött Stroll, Norris, Csou, Cunoda és Ricciardo is egymáshoz képest egy másodpercen belül haladt.
Russell zárkózása közben két másodpercnél állt meg, a 39. körben ezt a távolságot elérte a brit Sainzcal szemben, ám ennél közelebb úgy tűnt, nem tud kerülni. Verstappen eközben 17 másodpercesre növelte az előnyét Pérezzel szemben, akinek további kilenc volt az előnye a második helyen. Végül maradt ez az első három sorrendje, hiszen Russell nem tudta megtámadni a Ferrarit, a brit mögött pedig az utolsó körben az extra kiállás ellenére a leggyorsabb kör megszerzésére nem képes Leclerc, Alonso, Ocon, Vettel, Gasly és Albon szerzett még pontot a Belga Nagydíjon.
A leintés után aztán jött a slusszpoén: Leclerc nemhogy nem tudta elvenni Verstappentől a leggyorsabb kört, még bokszutcai sebességtúllépésért 5 másodperces büntetést kapott. Így a plusz egy pont helyett mínusz kettővel zárt az ötödik helyet jelentő tízhez képest a monacói, hiszen Alonso mögé került a végleges sorrendben, és Ocont is csak hét tizeddel előzte meg.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük kedves Olvasóinkat a Belga Nagydíjról készített tudósításunkban! Az időmérő végeredményéhez képest alaposan megváltozott a rajtsorrend a büntetések miatt, bár az lényegesen egyszerűbben alakult ki, mint néhány éve a hasonló eseteknél. Azért furcsa paradoxonnak most sem vagyunk híján, hiszen Bottas a hátrasorolása ellenére 6 helyet nyert az időmérőn elfoglalt utolsó pozícióhoz képest.
A népszerű pálya jövőre is a versenynaptár része marad. Erre nem tértek ki a hivatalos közleményben, de nagyrészt az tette lehetővé ezt, hogy a Dél-afrikai Nagydíj jövőre még nem tud visszatérni.
Két nap borult idő után napsütés fogadta a mezőnyt Spában, az esőtől ezúttal aligha kell tartani.
Krisztusi korba lépett Bottas, azaz 33 éves lett. Csapatától igazi meglepetés fogadta, ahogy belépett a szobájába a motorhome-ban:
Bárhogy is alakul a verseny, a Williamsnél örülhetnek, hogy Albon önerőből bejutott a Q3-ba, és a büntetéseknek köszönhetően a 6. helyről rajtolhat. A csapat elnöke szemmel láthatóan vidáman nyilatkozott.
Christian Horner tegnap emlékeztetett, hogy a szélárnyék hatása miatt Spában a 2. rajthely is elég jó, mert az első kanyar utáni egyenesben remek esély kínálkozik az előzésre. Ez a korábbi években már megfigyelhető volt.
A Red Bull tanácsadója a Servus TV-ben nem zárta ki, hogy Verstappen nyerhet a 14. helyről rajtolva. „Feltankolva még relatíve még gyorsabb a többiekhez képest. Nagyszerű formának örvend, nagyon magabiztos. A többieknek nagyon nehéz dolga lesz" – mondta. Mások szerint is lehetséges, hogy a holland bravúrt fog elérni; cikkünkben összegyűjtöttük többek között azt is, korábban hányszor nyertek futamot ilyen hátulról. (Az akkori állás szerint, Cunoda bokszutcai rajtja előtt a 15. rajthely volt Verstappené.)
Toto Wolff azt mondta, a csapatnál töltött ideje alatt ez volt a legrosszabb időmérő, amit átélt, mert az előző versenyen még a pole volt az övék, most meg óriási hátrányba kerültek. „Nem találjuk a válaszokat" – nyilatkozta az imént a Skynak.
Verstappen és Kevin de Bruyne, a Manchester City focistája találkozott nemrég, utóbbi a rajtrácson is megtekintette az autókat.
A levegő 21, az aszfalt 36 fokos. Pár perc múlva indul a felvezető kör!
Tehát mindkét Alpha Tauri így tesz. Sainz a lágy gumin rajtol, mögüle sokan a közepeseken, de Verstappen és Leclerc szintén a lágy keveréket választotta.
A Sky adásában közben azon filozofálnak, hogy a melegebb körülmények között a lágy gumi lehet, hogy nem bírja majd sokáig. A rajtnál mindenesetre sokat segíthet Verstappennek és Leclerc-nek a pozíciószerzésben, ahogy Sainznak is a védekezésben.
Sainz megőrizte az 1. helyet, Pérez viszont nagyon beragadt, Alonso és mindkét Mercedes lehagyta.
A hosszú egyenes végi kanyarnál összeakadtak, mindkét autó sérülhetett. Nagyon feltorlódott mögöttük a mezőny, de Pérez elslisszolt mellettük és ismét 2.
Verstappen 8., Leclerc 10., ez a vártnál is nagyobb előrelépés az első percekben. Hamiltonnak szóltak, hogy álljon meg, vége a versenyének.
Hamilton autójában kilyukadhatott a hűtő, mert füstöl a kocsi, de nem ezért, hanem egy újabb ütközés miatt küldik pályára a biztonsági autót: Latifi megpördült, majd kiütötte az épp érkező Bottast. A finn szintén kiesett.
A spanyolnak már nem volt több helye a kanyar belső ívén, ezért lökte meg Hamiltont. A rádión nagyon mérgesen reagált a 4. helyre visszaeső Alonso.
Átváltott közepes gumira, Latifi pedig új első szárnyért érkezik a szerelőkhöz. A biztonsági autó továbbra is a pályán, Sainz, Pérez, Russell, Alonso, Vettel, Ricciardo, Albon, Verstappen, Stroll, Magnussen az első 10 sorrendje. A kör végén elhagyja a pályát a Safety Car.
Russell támadta Pérezt, az ő nyakára aztán Alonso érkezett meg a hosszú egyenesben. A Mercedes már előrébb járt az Alpine-nál, mégis változatlan maradt a sorrend. Verstappen megelőzte Albont, már 7.
Verstappen közben átlépett Ricciardón, a hátsó egyenes végén hajtotta végre a manővert, és valószínűleg Vettel sem húzza majd sokáig az 5. helyen.
A biztonsági autónak is köszönhetően 6 másodpercen belül halad Sainzhoz képest, akivel közölte a Ferrari, hogy átálltak a B-tervre. Verstappen könnyedén előzte meg Alonsót is.
A ferraris 16., és egy úgynevezett DRS-vonatba ragadt be, ahol egymást húzzák az autók. Verstappen megelőzte Russellt, így a képzeletbeli dobogóra lépett.
2 másodpercre megközelítette Sainzot, persze közöttük ott van még Pérez is (bizonyára csak átmenetileg). Leclerc áthámozta magát a két Alpha Taurin, és az üldözőbolyban is történt néhány pozíciócsere. Az Alonso-Hamilton ütközésért nem osztanak ki büntetést egyik félnek sem.
A 12. helyet vette át Magnussentől. Verstappen gumijai egyelőre jól bírják, bár most kicsit nőtt a hátránya Sainz mögött.
A táv negyedéhez érve Verstappen 3., és úgy tűnt, Pérez ebben a körben elengedi, de ez elmaradt, Verstappen mérgelődik is a rádión az időveszteség miatt. Ne feledjük, a mexikói más gumival megy, ez még számíthat a győzelemnél. Sainz kijött kerékcserére.
Most ment el Pérez mellett, Sainz viszont beragadt Ricciardo mögé. A Ferrari az elévágástól tarthatott, de nem tudták tiszta pályára visszahozni a spanyolt, a McLaren akadályozta egy darabig. A Pouhon előtt Sainz megelőzte Ricciardót, Leclerc közben a 9. helyre jött fel.
Ricciardo és Ocon látogatta meg a depót, miután Alonso korábban már megtette. A középmezőny sorrendjét átalakíthatja, kinél mikorra időzítik a kerékcserét.
Megpróbálja elnyújtani az első etapot, hogy később már ne kelljen kiállnia. Pérez közepes gumit kapott, visszajött Russell, és ami még fontosabb, Leclerc elé, akit most feltart.
Verstappen is bent járt a bokszban, a 2. helyen folytatja Sainz mögött. A 3. Pérez, a 4. Leclerc – de a frissebb gumin Russell most megelőzte Leclerc-t.
Az élre állt Sainz megelőzésével, hatalmasat megy ma.
A 8. helyen áll Alonso és Vettel mögött, Ocon és Ricciardo előtt. Leclerc-t megkérdezik, milyen gumikkal menne tovább, miközben felvázolják neki a lehetőségeket.
Sőt, már utol is érte. Azonos gumitípuson mennek, de Pérez abroncsai frissebbek 3 körrel. Albon hibázott, Ocon megelőzte.
Megtörtént az előzés, Pérez elment Sainz mellett. Ha ez így marad, fennállása egyik legszebb győzelmét fogja ünnepelni a csapat.
Jelen állás szerint 80-ról 96 pontra nőne Verstappen előnye a tabellán, mivel a leggyorsabb kör is az ő nevéhez fűződik. Meglátjuk, Russellt meg tudja-e előzni később, és hogy ez esetben Sainz elengedi-e.
Stroll a 10. helyért támadja Ricciardót, az Eau Rouge alján megpróbált beszúrni, de nem járt sikerrel. Az Aston jó versenyt fut, Vettel 7.
Pérezt pedig további 5-tel követi Sainz, akinek már inkább hátrafelé kell figyelnie, Russell ugyanis közelít hozzá.
A kemény keveréket kapja meg Sainz, Leclerc marad a közepesen. Alonso szintén a keményre váltott.
A futam elején ütközések áldozata lett Hamilton és Bottas, de nem egymással koccantak, hanem előbbi Alonsóval, utóbbi Latifivel akadt össze. Beindult a kerékcserék második hulláma, sorra érkeznek a pilóták.
A frissebb és idősebb gumik közötti különbségek jól megmutatkoznak több esetben, ahogy a jobb helyzetben lévők elviharzanak riválisaik mellett a hosszú egyenesben.
A kemény gumit kapta meg az utolsó etapra, természetesen az élre tért vissza, Pérez elé. Csapattársát Sainz és Russell követi.
Ami a különbségeket illeti, másodpercben ennyi van Verstappen és Pérez, Pérez és Sainz, Sainz és Russell között. Leclerc megelőzte Vettelt, így 5., a hátránya 10 másodperc fölötti Russelltől.
Annak kapcsán, hogy megítélje, mi történt az ütközésnél Alonsóval. Azt mondta, ellenfelét nem látta, a holtterében ment.
A váltójával érzett kisebb rendellenességet, de a hírek szerint helyreállt minden az autóban.
A 7. helyre lépett Vettel és Gasly megelőzésével. Az utolsó pontszerző helyet Albon foglalja el.
Russell közeledik Sainzhoz, alig 2 másodpercre van tőle. A dobogós hely elvesztése elég kellemetlen lenne azután, hogy a Mercedes egész hétvégén kínlódott.
Albonnal kezdve szép kis vonat alakult ki, Stroll, Norris, Csou, Cunoda, Ricciardo sorakozott fel a csatához. Valami azt sejtteti, hogy lesz itt még adok-kapok.
Norris a G-terv kapcsán egyeztetett a mérnökével. Az ábécé sorrendje alapján ez a 7. számú stratégiai terv volt, holott a 4. (a D-terv) után ritkán jutunk el.
Már csak 4 kör van hátra, ez sima Red Bull 1-2-nek tűnik. Sainz stabilizálta a különbséget, Russell nem jutott közelebb hozzá 2 mp-nél.
Ez alapján 96 pontra nő a hátránya az összetettben, ha minden így marad. A Ferrari bánhatja a korábbi hibákat.
Kihívták Leclerc-t egy friss szett gumiért, hogy a leggyorsabb kört megfussa, de Alonso megelőzte...
A mezőny végéről a vártnál is simábban nyer, Pérez 2. helyével kettős győzelmet arat a Red Bull. Leclerc visszaelőzte Alonsót, ha nem sikerült volna, még jobban pironkodhatnának a Ferrarinál. Megnézzük mindjárt, a leggyorsabb kör összejön-e neki.
A 4. helytől a sorrend: Russell, Leclerc, Alonso, Ocon, Vettel, Gasly, Albon. Köszönjük a figyelmet! De ne menjenek messzire, estig folyamatosan jelentkezünk a versenyzők nyilatkozataival.