A mexikói versenyhétvégén szoros küzdelmet várnak sokan, és az első edzés eredményei alapján lehet bízni ebben, mert a Ferrari párosa végzett az első két pozícióban Carlos Sainz-Charles Leclerc sorrendben,
és az első hat helyezett 0,2 másodpercen belül végzett hozzájuk képest.
Több kisebb-nagyobb meghibásodás zavarta meg a mezőny felkészülését, kétszer meg is kellett állítani azt. A problémákból kijutott a Ferrarinak is, Sainz a kerékvetőkön átugratva kérte, hogy vizsgálják meg az autót, Leclerc-t lassú defekt sújtotta, míg a Sergio Pérezzel azonos idővel a 4. helyen záró Max Verstappen egyszer megpördült és többször megcsúszott.
Ahogy egy hete, most is számos autót nem a szokásos gazdája vezetett: az Alpine-nál bemutatkozott az F1-ben Jack Doohan, a Williamsnél a jövő évi pilótajelölt, Logan Sargeant vezetett, a Mercedesnél az egyik autó Nyck de Vriesnek, az Alpha Taurinál Liam Lawsonnak, a Haasnál Pietro Fittipaldinak jutott.
Utóbbi okozta az első piros zászlós megszakítást, amikor a gyakorlási idő féltávja után elromlott az autója.
Az Alfa Romeóval Csou Kuan-jü lerobbant a bokszutca kijáratánál, miközben egy próbarajthoz készülődött, Lawson a fékekre panaszkodott, majd félreállt füstölő kocsival (ez okozta a második piros zászlót és a tréning végét pár perccel az eredetileg tervezett leintés előtt), és Doohan is hamarabb befejezte a körözést egy motorhiba miatt.
Az átlagosnál nagyobb hangsúlyt fektettek a csapatok a hosszú etapokra, mivel a második edzés a Pirelli 2023-as gumijainak teszteléséről fog szólni.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat, nemsokára kezdődik a Mexikóvárosi Nagydíj első szabadedzése! Bár általáben nem ezek a gyakorlások a legfontosabbak, most a szokásosnál nagyobb lesz a jelentősége, hiszen a második tréningen ismét a Pirelli prototípus abroncsait fogják tesztelni. Erről és egyéb érdekességekről is esik szó szokásos előzetesünkben.
Az USA Nagydíj első szabadedzéséhez hasonlóan megint öt csapat változtat a szokásos felállásán egy tréning erejéig, ám a múlt heti beugrók közül csak Logan Sargeant lesz ott a mezőnyben, aki ezúttal Alexander Albont helyettesíti. Rajta kívül Nyck de Vries George Russellt, Jack Doohan Esteban Ocont, Pietro Fittipaldi Kevin Magnussent, Liam Lawson pedig Cunoda Jukit váltja.
Amennyiben a következő két szabadedzésen nem történik semmi rendkívüli, akkor a nap legfontosabb híre, hogy megérkezett a Red Bull büntetése. A bikásokat 7 millió dollár befizetésére kötelezték, valamint korlátozták az aerodinamikai tesztelési lehetőségüket. Az Aston Martin ehhez képest olcsón megúszta, őket csak 450 ezer dollárra bírságolták meg.
A nap másik fontos híre, hogy Fernando Alonso visszakapta az Austinban szerzett hetedik helyét. Az FIA azért adott helyt az Alpine fellebezésének, mert a Haas túl későn nyújtotta be az óvást vasárnap, és a döntéshozók szerint erre nincs megfelelő mentségük.
Liam Lawson idén másodszor szerepelhet F1-es hétvégén, miután Belgiumban már vezette az egyik Alpha Taurit.
Elindult az első szabadedzés, vagyis elkezdődött a Mexikóvárosi Nagydíj hétvégéje.
Már csak a két Williams nem gurult ki a garázsból. Sajnos a Live Timing egyelőre nem működik tökéletesen, ezért nem látjuk, hogy az egyes versenyzők milyen keverékeken kezdtek.
Ricciardo 1:25-867 másodperccel nyitott, majd 1:25.182-re módosította a legjobb eredményt. A kettős McLaren-vezetés addig tartott, amíg Stroll, majd a két Red Bull meg nem előzte őket, így már az energiaitalosok versenyzői állnak az élen.
Lassú defektről lehet szó, mivel kívülről még nem látszott, hogy gond van. Ennek következtében visszament a bokszba, ahogyan Lawson is, akinek a fékjei szálltak el, legalábbis az új-zélandi versenyző elmondása szerint.
Ahogyan azt megszokhattuk, a címvédő megint jól kezdi az első szabadedzést. Jelenleg 1:22.779-nél tart, 1,043 másodperccel megelőzve Ricciardót.
A hazai pályán versenyző mexikói pilóta 77 ezreddel múlta felül csapattársát. Ám mindez csak pünkösdi királyságnak bizonyult, ugyanis csapattársa szintén gyorsult, és jelenleg 411 ezreddel vezet.
Nem indul jól a monacói pilóta hétvégéje, hiszen eddig mindössze két kört tett meg, mielőtt defekt mmiatt behívták a bokszba. Azóta pedig nem tért vissza, vagyis súlyos pályaidőt veszít a riválisokhoz képest.
Legalábbis eddig. A Live Timing szerencsére megjavult, így már látható, hogy eddig csak a C2-es gumikat használták a versenyzők. Kíváncsian várjuk, hogy ez mikor változik, aligha kell erre sokat várni.
Egészen pontosan Sainz és a mérnöke között. Utóbbi közölte a spanyol pilótával, hogy De Vries van mögötte, amit az egyszeres futamgyőztes "debris"-nek, azaz törmeléknek hallott. Utána persze tisztázták a félreértést.
A monacói versenyző körülbelül negyedórát vesztegelt a garázsban, most viszont újra pályára gurult. És ha már így tett, a mezőnyből elsőként feltett egy keménytől eltérő szettet, ráadásul rögtön a lágy abroncsokat.
Mindez persze nem meglepő a lágy gumikon. A Ferrari versenyzője egy zöld és két lila szektort autózva 745 ezreddel előzte meg Verstappent.
A 28 éves versenyző lesodródott a pályáról, és több kerékvetőn is átment. Mindezt jelentette a rádióban, és arra kérte csapatát, hogy vizsgálják meg az autót. Sainz be is ment a garázsba, meglátjuk, mikor tér vissza.
A monacói pilóta már 1:20.753-nál tart, amivel 1,538 másodperccel vezet a címvédő előtt. Persze ez a lágy abroncsoknak köszönhető, ráadásul a Red Bull versenyzője csak most tért vissza a pályára. Pérez az imént javított, de csak negyedik, és lemaradása 389 ezred.
A holland pilóta lila első szektort autózott, ám a másodikban hibázott. Az autó hátulja először balra indult el, amit még megfogott, de az ellenkező irányon már nem tudott segíteni. Verstappen nevetve kijelentette, hogy nagyon kicsi a tapadás, ezért nem tudott megfelelően korrigálni.
Sainz visszatért, és ha már a pályán volt, akkor megfutotta az eddigi leggyorsabb kört. A spanyol versenyző 46 ezreddel múlta felül csapattársát. Alonso egyébként a harmadik, 195 ezredes lemaradásban.
Csou szándékosan állt meg a bokszkijáratnál, hogy próbarajtot végezzen, ám ez rosszul sült el. A kínai versenyző rádióban jelentette, hogy nem tud felfelé váltani, így elindulni sem képes. Kisvártatva néhány pályamunkás elkezdte visszatolni a garázs felé.
Fittipaldi állt meg a pálya mellett a 3-as kanyar előtt. A Haasnak nincs szerencséje, hiszen aktuális beugró pilótája zsinórban másodszor fejezi be idő előtt az első szabadedzést. Múlt héten Giovinazzi törte össze, most vélhetően technikai hibáról van szó.
Fittipaldi autója a célegyenesben lassult le, és mérnöke azonnal utasította, hogy rögtön állítsa le az autót. Mindez a Ferrari számára sem jó előjel, hiszen a Haas az olaszok motorját használja.
Mindketten 12 századra vannak Saintól a harmadik, illetve a negyedik helyen. Mivel Pérez előbb futotta meg az 1:20.827-es időt, ő áll előrébb kettejük közül.
Szűk 17 perccel a vége előtt ismét pályára mehetnek a pilóták, és ezt ezúttal is Vettel tette meg először. A négyszeres világbajnokot egyelőre hatan követték, többek között Leclerc is.
A címvédő a kemény keverékeken tért vissza, ahogyan Sainz is, ellentétben Pérezzel és Leclerc-rel. Érdekesség, hogy a közepes eddig egyáltalán nem került elő, pedig már csak 12 perc van hátra az edzésből.
Hamilton az imént jött fel az ötödik helyre, Alonso pedig a hatodik. Utóbbinak is csupán 142 ezred a lemaradása Sainz mögött, vagyis kifejezetten szoros az élmezőny. A kétszeres F1-es világbajnokot egyébként arra kérték, hogy kerülje a rövid váltásokat, de azt válaszolta, hogy ez lehetetlen.
A brit pilóta nagyon lassú tempóban érkezett meg a stadionszakaszba, amivel már Gaslyt is megzavarta, ám Ricciardo volt az, akinek korrigálnia kellett. Mivel szabadedzésről van szó, a hétszeres világbajnok vélhetően megússza büntetés nélkül, de időmérőn ez nem fér bele.
Ráadásul jelentős, 949 ezred a különbség a tizenötödik Latifi és a tizenhatodik Lawson között. Persze ők más programon vannak, mint az állandó versenyzők. Az új-zélandi pilóta mögött Sargeant, De Vries, Doohan és Fittipaldi a sorrend. Az ausztrál pilóta számára egyébként véget ért a gyakorlás, mivel az Alpine elővigyázatossági okokból nem küldte ki.
Ezúttal Lawson Alpha Taurija állt meg, véget vetve ezzel a gyakorlásnak, hiszen már csak kevesebb mint 4 perc lett volna hátra. A bal első fék elkezdett füstölni, majd ki is gyulladt, mielőtt a pályamunkások beavatkoztak.
Legalábbis Lawson megállása is annak tűnik. Az első sorrendje így Sainz, Leclerc, Pérez, Verstappen, Hamilton, Alonso, Bottas, Norris, Gasly és Vettel. A tizennyolcadik helyen végző De Vries megköszönte az elmúlt éveket a Mercedesnek, hiszen most vezette utoljára az autót, jövőre pedig az Alpha Tauri versenyzője lesz. Mi pedig a figyelmüket köszönjük meg, hamarosan jelentkezünk az összefoglalóval!