Óriási csatában dőlt el a győzelem sorsa az Amerikai Nagydíjon
2022. október 23. 20:56
Max Verstappen nyerte az USA Nagydíjat, ezzel beállította az egy szezonban szerzett győzelmek számának (13) rekordját, míg a Red Bull hivatalosan megnyerte a konstruktőri bajnokságot. A holland a vártnál kalandosabb úton ért célba az 1. helyen, a csapat mindenesetre méltó módon tudott tisztelegni a szombaton elhunyt márkaalapító Dietrich Mateschitz emléke előtt.
Rögtön az első métereken örömből keserűségbe váltott az élről induló Carlos Sainz kedve: Verstappen lerajtolta, aztán ráadásul eltrafálta és kiforgatta őt George Russell, és
a Ferrarin megsérült a hűtő, ezért ki kellett állnia.
Russell 5 másodperces időbüntetést kapott a manőverért.
Nagyon jól indultak az Aston Martinok, Verstappen és Lewis Hamilton mögé Lance Stroll sorolt be, Sebastian Vettel 5. volt Russell mögött. A pozíciót 5 körön át tudták tartani, addigra Russell kifékezte Strollt, Sergio Pérez pedig megelőzte Vettelt. A mexikói első szárnyának jobb oldaláról hiányzott a véglap, ennek ellenére kisvártatva ő is lehagyta Strollt.
Hamilton viszonylag jól tartotta az iramot Verstappennel, de az elévágásra esélye sem nyílt. Az 56 körös táv 12. körében ő nyitotta meg a kerékcserék sorozatát az élmezőnyben, ez jelezte, hogy a kétkiállásos taktikára szavaztak.
A szél vasárnap is erősen fújt, többen panaszkodtak rá.
Először Nicholas Latifi csúszott ki emiatt, de az első komoly áldozata Valtteri Bottas volt: a kipördülése fordulatot hozott az eseményekbe. A bevezényelt biztonsági autó kapóra jött a Ferrarinak, mivel az állva maradt autójukkal Charles Leclerc addig még nem járt a bokszban, a szokásosnál kisebb időveszteséggel tudta le az első kerékcseréjét. A monacói a 4. helyre tért vissza a kiállásból Verstappen, Hamilton és Pérez mögé. (Russell az időbüntetés letöltésével esett Pérez mögé).
A verseny a 22. körtől folytatódott, viszont csak alig egy percig, mert Fernando Alonso ráfutott a védekezni próbáló Strollra. Nagyon sok törmelék került a pályára, a futam megszakítása is felmerült, de egy újabb biztonsági autós fázissal oldották meg a helyzetet. Az ijesztőnek tűnő balesetben csak Stroll esett ki, Alonso tovább tudott menni. A következő újraindításra majdnem féltávig, a 26. körig kellett várni.
Ekkor kezdtek rosszra fordulni a dolgok Verstappennél: nem tudott elszakadni üldözőitől, Hamilton még közeledett is hozzá, majd a második kerékcseréjét alaposan elszúrta a Red Bull. A holland káromkodva vette tudomásul ezt, egészen a 3. helyre esett vissza Hamilton és Leclerc mögé.
Ami fontos változás volt a stratégiákban, hogy Hamilton maradt a kemény gumiknál, Leclerc és Verstappen a jobban tapadó, ám kevésbé tartós közepes keveréket kapta meg.
Verstappen összeszedte magát, gyönyörű csatában legyűrte Leclerc-t, majd a maradék hátrányát apránként ledolgozva felzárkózott Hamiltonra és őt is levadászta néhány körrel a cél előtt.
A dobogósok mögött Pérez és Russell futott be, majd következett Alonso (a baleset ellenére!), Lando Norris, Vettel, Kevin Magnussen és Cunoda Juki a pontszerző helyeken. Vettel szintén sokat bukott egy elrontott bokszkiállással, ami előtt egy rövid ideig még az 1. helyen is haladt. Az üldözőbolyban hol a közvetítésben, hol azon kívül több látványos csata zajlott.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Olvasóinkat az Amerikai Nagydíj élő közvetítésében! Nem dőlt meg a Monacói Nagydíj óta tartó sorozat, ezúttal is két különböző csapat pilótája indulhat az első sorból: Carlos Sainz Jr. pályafutása során harmadszor szerzett pole pozíciót, de komoly fenyegetést jelent rá a mellőle rajtoló Max Verstappen. A csapattársaiknak büntetés miatt hátulról kell felzárkózniuk, a Mercedes a második sorból bizonyítana, az Aston Martin pedig csodát tenne.
Nem egész 24 órával ezelőtt érkezett a hír, hogy 78 évesen meghalt Dietrich Mateschitz, rá emlékezett meg több pilóta és csapatfőnök is. Magyar idő szerint 20:41-kor újabb egyperces gyászszünet lesz az osztrák üzletemberért, mielőtt az amerikai himnusz elhangzik.
Nemcsak Leclerc és Pérez, hanem további négy versenyző is hátrébbról indul, mint ahol az időmérőn végzett. Az alábbi cikkben olvashatják a pontos rajtpozíciókat.
A rövid bokszutca és az gumit erősen koptató aszfalt miatt a Pirelli szerint azok döntenek bölcsen, akik a közepes keverékű abroncsokat keményekre váltják elsőként, majd még egyszer lecserélik a kereket. Hamarosan meglátjuk, ki milyen gumikon kezd.
Idei 13. futamgyőzelméért száll harcba a holland, amennyinél többet még senki, de ennyit is csak ketten értek el egy szezonban: Michael Schumacher 2004-ben és Sebastian Vettel 2013-ban – éppen kilenc évvel később, ahogy most is történhet.Verstappenen kívül Hamilton nevéhez is rekord fűződhet, ám neki az is elég, ha elindul: a 307. futamával megelőzi Jenson Buttont a legtöbb versenyen elinduló brit pilóta címért, és az örökranglistán is csak hárman – Fernando Alonso, Kimi Räikkönen és Rubens Barrichello – maradnak előtte.
Ahogy egész hétvégén, úgy ma is jelen van a filmsztár a paddockban. A róla készült képválogatásunkat ide kattintva tekintheti meg.
Az elmúlt nyolc konstruktőri világbajnokságot az Ezüstnyilak nyerték, ezt idén biztosan nem növelik kilencre. A Red Bull egyetlen kihívója a Ferrari, ám ha ma a Scuderia nem szerez legalább 19-cel több pontot az energiaitalosoknál, akkor ez a vb-cím is eldől az utolsó három futamra. (Jelenleg 165 pont az előnyük, az utolsó három hétvégén pedig maximum 147 pontot szerezhet egy csapat.)
A tizedik austini futam következik, az eddigi kilencből 5-öt az élről, 4-et a második helyről indulva nyertek meg. Igaz, már a 18. helyről is álltak fel a dobogóra – éppen Verstappen lett onnan rajtolva második, még 2018-ban.
Szintén az első sorból startolók mellett szól, hogy a biztonsági autót eddig mindössze háromszor láthatta a texasi közönség, piros zászlót pedig egyszer sem.
Elképesztő a közönség méretben és hangban is, segítségükkel újabb helyszínen dől meg a nézőszámrekord (440 ezren voltak a teljes hétvégén a tavalyi 400 ezerhez képest).
Majdnem 30 fokos levegő, ennél is melegebb aszfalt és verőfényes napsütés fogadja a mezőnyt, ami nem meglepő, hiszen eddig egyszer (2015-ben) befolyásolta eső az austini futamot. Igaz, olykor erős (helyenként akár 40 km/h-s) széllökések hátráltathatják majd a pilótákat a futam során.
Lekerültek a paplanok az autók gumijairól, ez alapján a mezőnyből csak Magnussen, Alonso, Schumacher és Ocon indul keményeken, a többiek a közepeseket választották.
Elindult a mezőny a gumik bemelegítésére, mielőtt elkezdik az 56 körös versenyt. Emlékeztetőül a rajtsorrend:
Sainz, Verstappen, Hamilton, Russell, Stroll, Norris, Bottas, Albon, Pérez, Vettel,
Gasly, Leclerc, Magnussen, Alonso, Ricciardo, Schumacher, Latifi, Csou, Cunoda és a bokszutcából induló Ocon.
Verstappen sokkal jobban rajtolt, ám a második helyen forduló Sainzot Russell pöckölte meg az első kanyarban, így a spanyol a megforgása után egy defektet is kapott.
Már az ötödik a német Verstappen, Hamilton, Stroll(!) és Russell mögött. Pérez a 7., Leclerc a 10. helyre lépett előre.
Két másodperc Hamilton, és további három Stroll előtt az előnye. Pérez Norrist, Leclerc Albont előzte meg a körben.
Nem tért vissza a bokszból a spanyol, úgyhogy gyakorlatilag biztos a Red Bull vb-címe. Russell Strollt támadja a harmadik helyért.
Már az ötödik, Vettelt megelőzve. Stroll tartja magát, ahogy Norris is Leclerc-rel szemben.
Ezt mondta a rádióban a holland, ám így is majdnem három másodpercre növeli az előnyét, Latifi viszont megforog. Leclerc megelőzte Norrist, és már a nyolcadik.
Öt másodpercet kapott Sainz megpördítéséért.
Strollt előzte meg Russell és Pérez is. A további sorrend a pontszerző helyeken: Vettel, Leclerc, Gasly, Norris és Bottas.
A mexikóinak hiányzik egy szárnyvéglapja, de így is fél másodperccel üldözi a Mercedest. Leclerc továbbra is Vettel mögött.
A bal első gumija szemcsésedik, hamarosan megkezdődhetnek a bokszkiállások. Gasly, Norris és Bottas vannak egymáshoz a kegközelebb, ők a 8. helyért harcolnak. Pérez továbbra sem tudott bebújni Russell mellé.
Bottas állt ki a legelőrébbről, de rajta kívül öten is kereket cseréltek, nagyrészt a kemény keverékű abroncsokra.
Innentől Strollt üldözheti a monacói. Gaslyval reagáltak Bottasra a bokszban, és megőrizte a helyét a finn előtt.
A hetedik helyre érkezett vissza keményeken. Pérez továbbra sem bír Russell-lel, Verstappen előnye pedig már 13 másodperc a brit előtt.
Verstappen és Russell ugyanis szintén kijött kerékcserére. A holland a csapattársa mögött a második, a büntetését letöltő Russellt azonban Hamilton mellett Norris és Alonso is megelőzte – átmenetileg.
Könnyedén ment el Stroll mellett a monacói, majd miután Pérez is a bokszba hajtott, Verstappen mögött a második helyen áll. Pérez könnyedén Russell elé került.
Vettelt a pályán, Strollt pedig a bokszkiállása miatt. A három élcsapat öt pilótája az első hat helyen, de Leclerc – és Vettel – még nem volt a bokszban.
Leclerc-rel minden bizonnyal egykiállásos stratégiát választ a csapat, ami nagyon kockázatos lenne, de kis szerencsével be is jöhet. Verstappenhez (és mindenki máshoz) képest egy másodpercen belül van minden körben az ideje, úgyhogy egyelőre nem rossz a tempója.
Bottas ragadt a kavicságyban, ezért kell a Safety Car.
Leclerc és Vettel kihasználta, és kereket cserél, amellyel a 4., illetve a 6. helyre térnek vissza. A többiek is kihasználják az esélyt, akik még nem voltak kint, így a két Alpine is.
A biztonsági autó mögött rendeződnek az autók, így megállapítható a jelenlegi sorrend: Verstappen, Hamilton, Pérez, Leclerc, Russell, Vettel, Stroll, Gasly, Alonso és Norris az első tíz, mögöttük Cunoda, Ocon, Schumacher, Csou, Magnussen, Ricciardo, Albon és Latifi van még versenyben.
A biztonsági autó már csak ebben a körben marad a pályán, hamarosan újraindítják a futamot.
Sokáig kivárt a holland, de Hamiltonnak esélye sem volt ellene, és az élmezőnyből is csak Russellnek okozott nehézséget megőriznie a pozícióját Vettellel és Strollal szemben.
Stroll és Alonso ütköztek látványosan, orvosi autó is a pályán.
Szerencsére Stroll és Alonso is jól van, különösen a kanadaiért aggódhattunk néhány pillanatig. Alonso egy szárnycsere után folytatja, az Aston Martin azonban nagyon összetört.
Alonso előzni próbálta Strollt, aki a spanyol autójára rárántotta a kocsiját, így a kétszeres világbajnok önhibáján kívül ráfutott a kanadaira.
Rengeteg törmelék van a pályán, kisebb csoda, hogy ezek nem okoztak mások autójában kárt. Alonsón kívül Csou volt az egyetlen, aki a bokszba hajtott az előző körben, a többieknek nincs rá oka.
Említettük a tudósításunk elején, hogy az eddigi kilenc austini futamon összesen háromszor kellett a biztonsági autó. Nos, még féltávnál sem vagyunk, és máris kétszer láthattuk.
Verstappen ismét könnyedén az élen maradt, őt Hamilton, Pérez, Leclerc, Russell, Vettel, Gasly, Cunoda, Norris és Schumacher üldözi a pontot érő helyeken.
Másodpercen belül az előtte haladóhoz (Pérezhez) képest, a többiek az első hétben ezt nem mondhatják el magukról.
Cunoda, Norris és Schumacher is gyorsabb lehetne nála, de a francia hősiesen védekezik.
Már Pérez elé is került, de a belső íven forduló mexikói elöl maradt. Ez a legszorosabb csata az élmezőnyben, ugyanis Hamilton lemaradása Verstappenhez képest és előnye Pérezhez képest egyaránt két másodperc.
Megcsinálta Leclerc: ugyanabban a kanyarban próbálkozott, mint az előbb, ám ezúttal ő szúrt be a belső ívre. A monacói a harmadik helyen.
Gasly kap egy ötmásodperces büntetést, amiért a biztonsági autós fázis alatt tíz autónál távolabbra maradt le az előtte haladóhoz képest. Nem jó hír a franciának, ugyanis a mostani hetedik helyéhez képest így virtuálisan tizedik.
"Kiszámíthatatlan az autó viselkedése a szélben" – mondta a rádión a holland. Valóban, az adatok is azt mutatják, hogy 20 km/h feletti széllökésekkel kell szembenézniük a pilótáknak.
Az utóbbi körökben folyamatosan faragott a kétmásodperces lemaradásból a brit Verstappenhez képest, mégis kijött a bokszba új keményekért. Norris hasonlóan tett.
A hollandot is kihívták a bokszba, de nagyon lassú (11 másodperces) volt a kerékcseréje, így a szintén kiálló Leclerc is elé került!
Russell is a bokszban, így megnyugodhat a mexikói, de csak átmenetileg, mert hamarosan ő is jön a bokszba minden bizonnyal. Vettel, Hamilton, Leclerc, Verstappen, Magnussen, Russell, Ocon, Alonso és Albon mögötte a sorrend.
A rádión ironikusan megdicsérte a csapatát a hibáért, azóta azonban ő a leggyorsabb a pályán, és Leclerc nyakára került.
Pérez ugyanis a bokszban, a németet viszont a pályán tartják. A mexikói Russell elé tért vissza.
A holland megelőzte Leclerc-t, de a monacói visszajött elé, ám csak néhány kanyarig tartott mindez, és már Verstappen van előrébb. Hamiltonnal szemben 4,5 másodperc a lemaradás, 17 köre van behozni.
Hamilton az első, és Verstappen is hamarosan megérkezik Vettelre. Gasly közben szabálytalanul töltötte le az ötmásodperces büntetését, így újabbat kapott.
Vettelt kihozták, de nála is rosszul ment a bal első kerék cseréje, úgyhogy a 13.(!) helyre esett vissza.
Hamilton előnye 3,3 másodperc Verstappen, 4,2 Leclerc, 11 Pérez és 15 Russell előtt. A hatodik helyen Magnussen halad, neki már majdnem fél perc a lemaradása, őt Alonso, Ocon, Albon és Norris üldözi.
Még van 12 kör hátra, és már csak 2,3 másodperc a hátránya, míg Leclerc-t kezdi leszakítani magáról. Közben Norris megelőzte Albont, míg Latifi ötmásodperces büntetést kapott Schumacher leszorításáért.
Norris villámgyors, és már a 8., de így is előtte van az az Alonso, aki csodás módon vészelte túl az ijesztő balesetét.
Másfél másodperc már csak Hamilton előnye, Verstappen sokkal gyorsabb nála. Alonso közben megérkezett Magnussenre, Vettel pedig próbálja menteni a menthetőt, és a 12. helyen halad.
Már a hatodik helyen halad azután, hogy a levegőbe repült és összetörte az Alpine-ját.
Pérez jóval gyorsabb nála, és már csak két másodperc a lemaradása a harmadik helyért.
Hamilton egy ideig tartotta magát, de nem volt esélye a holland ellen. A második helyre azonban jó eséllyel pályázik, 4,5 másodperc az előnye a hozzá hasonló tempóval autózó Leclerc-rel szemben.
A pályahatárok betartására utasította a csapata, és Hamilton is panaszkodott emiatt a rádión. Még öt kör.
Az elmúlt körökben csak pár századnyit közeledett Leclerc-re, így nehéz lesz a dobogóért harcolnia. Vettel közben a 9. helyre lépett előre, ám a 8. Magnussen messze van tőle.
Verstappen közepes gumijai kopnak, Hamilton keményei viszont kevésbé, így az egymásodperces határon autózik a brit.
Verstappen és Hamilton is megkapta az utolsó figyelmeztetést a pályahatárok elhagyásáért. Az utolsó két körben nagyon kell figyelniük rá, nehogy 5 másodperces büntetést kapjanak.
Russell előnye kényelmes volt Alonsóval szemben, így az ötödik hely mellett a leggyorsabb kört is megcélozzák vele. Hamilton hátránya három másodpercre nőtt.
Idei 13. futamgyőzelmével bebiztosította a Red Bull konstruktőri vb-címét is, mögötte Hamilton és Leclerc a dobogón.
Vettel elképesztő módon előzte meg Magnussent, így a hetedik helyet megmentette.
Pérez, Russell, Norris, Alonso, Vettel, Magnussen és Cunoda a dobogósok mögötti pontszerzők, Russellnek összejött a leggyorsabb kör.
Most megköszönjük a figyelmüket, az összefoglalóval és a dobogósok értékeléseivel hamarosan, a többi nyilatkozattal reggel jelentkezünk!