A Mercedes megint jobban kezdett a Ferrarinál és a Red Bullnál
2022. november 18. 10:50
A szezonzáró Abu-dzabi Nagydíj első edzését természetes fényviszonyokban rendezték, így viszonylag kevés hasznos ismeretet gyűjtöttek a csapatok a később este zajló időmérőre és futamra.
A legnagyobb tét Logan Sargeant számára volt, aki a williamses versenyzői szerződésének érvényesítésére és az ehhez szükséges 40 szuperlicenc-pontra hajt, s mivel teljesített 100 kilométert (19 kört) a gyakorláson, közelebb lépett a célhoz, a többi már a Forma-2 bajnokságában elért végeredményén múlik (ennek utolsó állomása szintén ezen a hétvégén esedékes). Egyszer viszont közel járt ahhoz, hogy ne teljesüljön a célja, mert
a célegyenes végi gyors jobbkanyarnál volt egy megpördülése, amivel kis híján összetörte az autót.
Hét másik csapat sem az állandó pilótáját állította szolgálatba, többek között Max Verstappen, Carlos Sainz, Lando Norris és Fernando Alonso sem ült autóba az első tréningen. Csak a Mercedesnél és az Alpha Taurinál láttuk a szokásos párost.
A McLarennél Patricio O'Ward napja rosszul indult egy hidraulikai hiba miatt, szinte azonnal vissza kellett térnie a garázsba, kihagyott körülbelül 20 percet.
Sokáig Sergio Pérez és Charles Leclerc váltogatta egymást az első két helyen,
utóbbi valami újdonságot is tesztelt a Ferrari hátulján, mivel egy ideig a hátsó szárnyra nyomott zöld áramlásjelző festékkel körözött. A Red Bull szintén kísérletezett, Pérez autóján nyomásmérőket figyelhettük meg.
Az élen azonban végül a két Mercedes zárt Lewis Hamilton-George Russell sorrendben.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat, hamarosan kezdődik az Abu-dzabi Nagydíj első szabadedzése! Bár az egyéni és a konstruktőri második hely sem dőlt még el, a többség most inkább arra figyel, hogy négyen is búcsúznak az F1-től legalább egy évre. A legfontosabb távozó természetesen a visszavonuló Sebastian Vettel. Többek között erről is ejtettünk szót az alább olvasható előzetesünkben.
A kétszeres F1-es világbajnok nem akármilyen fejvédőben teljesíti a szezon utolsó futamát. A sisakon egy német zászló és egy "Danke Seb", azaz "köszönöm, Seb" felirat látható, ezzel is tisztelegvén egykori ádáz ellenfele előtt. Az Aston Martin pilótája egyébként George Russell-lel cserélt sisakot, de a brit versenyző fejére nem fért rá az övé.
A 20 versenyző csütörtök este együtt vacsorázott, ezzel is elbúcsúztatva a szezont és főleg a négyszeres világbajnokot. Mint kiderült, az eseményt a Mercedes versenyzője szervezte, és a mezőny tagjai kifejezetten jól érezték magukat.
Egészen pontosan nyolc csapatnál nem a megszokott párost fogjuk látni az első szabadedzésen. A Red Bullnál Liam Lawson Max Verstappent; a Ferrarinál Robert Svarcman Carlos Sainzot; az Alpine-nál Jack Doohan Fernando Alonót; a McLarennél Pato O'Ward Lando Norrist; az Alfa Romeónál Robert Kubica Csou Kuan-jüt; az Aston Martinnál Felipe Drugovich Lance Strollt, a Haasnál Pietro Fittipaldi Mick Schumachert; a Williamsnél pedig Logan Sargeant Nicholas Latifit váltja. Kubicát és Sargeantet leszámítva a csapatok ezzel teljesítik a fiatal versenyzők beültetésére vonatkozó szabályt, míg a Williams egy szuperlicencpontot akar szerezni az amerikai versenyzőnek, amihez el kell érnie a 100 km-t.
Bár egy ideje várható volt, a Haas csak csütörtökön jelentette be, hogy Schumacher távozik, helyére pedig Nico Hülkenberg érkezik a csapathoz. A német versenyző két év után kényszerül elhagyni az F1-et.
A bikások csütörtökön kiadtak egy közleményt, amelyben megvédték az utasításnak ellenszegülő Verstappent, egyúttal élesen kritizálták a gyalázkodó kommentelőket. A holland pilóta rajtuk kívül az újságírókba is beleszállt, míg Sergio Pérez tagadta, hogy szándékosan ütközött volna Monacóban.
Legalábbis ahhoz képest, amihez a pilóták mostanában hozzászoktak. Persze a helyszín ismeretében semmi meglepő nincs abban, hogy nem sokkal a kezdés előtt a levegő hőmérséklete 33, az aszfalté pedig 46 fokos.
Elindult az első szabadedzés, a két Aston Martin vezetésével többen is kirajzottak a pályára.
Norbert Vettel is kilátogatott a helyszínre fiának utolsó hétvégéjére. Alighanem számára is érzelmes napok következnek.
O'Ward problémát jelentett, alighanem hidraulikus gondokról van szó. A mexikói versenyzőnek be kell hajtania a bokszba, és mérnöke arra kérte, hogy maradjon második fokozatban.
A mexikói pilóta 1:28.926-tal nyitott, 57 századdal megelőzve Ocont, és további 564 ezreddel Lawsont. Őt Leclerc követi, míg Sainz és a Mercedesek hátrébb vannak.
Az abroncsokról még nem esett szó, egészen idáig: a 17 pályán lévő pilótából 5-et a lágyakon, 4-en a közepeseken, míg 8-an a keményeken kezdtek.
A szabadedzésekre beugró pilótáktól általában azt szokhattuk meg, hogy a mezőny végén vannak, mivel a többiekhez képest más programon vannak. Lawson hátránya azonban mindössze 86 ezred a vezető Leclerc-rel szemben, ráadásul a monacói pilóta a lágy, ő a keményeken megy. Persze a köridők még bőven javulni fognak, mindenesetre eddig szép teljesítményt nyújt.
Pérez 1:28.159 másodperces kört futott a lágyakon, 565 ezreddel megelőzve Leclerc-t. Albon feljött a negyedik pozícióba, ami megmutatja, hogy még sok a tartalék az élmenőkben.
Ted Kravitz, a Sky Sports riportere ezt jelentette. Az is erre utal, hogy egészen mostanáig nemcsak O'Ward, hanem Ricciardo is a garázsban volt, ám az ausztrál pilóta most visszatérhetett a pályára.
Úgy tűnik, a monacói versenyző Pérezzel pingpongozik a vezetést tekintve. Most éppen ő áll az élen, 242 ezreddel megelőzve a Red Bull versenyzőjét. Lawson szintén javított, és csupán 319 ezreddel marad el alkalmi csapattársától, továbbra is a keményeken autózva. Nem sokkal korábban egyébként arra panaszkodott, hogy a jobb első gumi hamar túlmelegszik, ami miatt sokat veszít a harmadik szektorban.
Újra az övé a vezetés, miután 64 ezreddel felülmúlta Leclerc idejét, aki nem tudott javítani. Svarcman a másik Ferrarival az imént tért vissza a pályára.
Lawson nem tudott beállni a Red Bull garázsa elé, ugyanakkor megmagyarázta a hibát. F2-es versenyzőként távolabb van az ő garázsa, ezért most is tovább akart hajtani, és túl későn kapott észbe. Eközben O'Ward visszatért a pályára, és megfutotta első idejét, ahogyan Drugovich is. A tizennyolcadik, illetve a tizenkilencedik helyen állnak, miután Vettelnek még nincs értékelhető köre.
A szuperlicencpont miatt beültetett Sargeant a harmadik pozícióba jött fel, 245 ezreddel lemaradva Péreztől. Eközben az Alpine-t vezető Doohan azt jelentette a bokszban állva, hogy meleg a motor, csapata pedig utasította az autó leállítására.
Sargeant hibázott, amikor az 1-es kanyar előtt megpördült. Szerencséjére pont megállt a fal előtt, így tudja folytatni az edzést, és nem bukta el a pontot a szuperlicencére. Az amerikai pilótát Drugovich zavarhatta meg, aki előtte elfékezte magát.
Mindezt Albon jelezte, aki a sereghajtó Williamst vezetve élre állt, miután 1:27.840-et autózva 13 ezreddel felülmúlta Pérez idejét. A mexikói versenyző azonban szintán friss C5-ösökre váltott, így alighanem hamarosan visszaveszi a vezetést.
Ideiglenesen Bottas vezetett, de a mexikói versenyző 688 ezreddel felülmúlta az Alfa Romeo versenyzőjének 1:27.655-ös körét. Leclerc szintén visszatért friss lágyakon, úgyhogy nemsokára meglátjuk, mire képes a Ferrari a Red Bull-lal szemben.
A Ferrari pilótája alatt az 1-es kanyar kijáratában ingott meg a kocsi. Alighanem ez az oka, hogy Pérezhez hasonlóan ő sem elsőre fut érdemi kört, úgyhogy csak ezután fog kiderülni, hogy valójában mi a sorrend.
Leclerc átvette a vezetést, de csak 79 ezredes előnnyel. Szorosnak tűnik tehát a küzdelem, de ne feledjük, ezen a gyakorláson még a szokásosnál is kevésbé reprezentatívak a körülmények.
A Sao Pauló-i Nagydíjon pole pozíciót szerző Magnussen blokkolta a kerekeit az 1-es kanyarban. A dán versenyző hasonló módon fékezte el magát, mint Drugovich közvetlenül Sargeant megpördülése előtt.
Méghozzá olyannyira, hogy Hamilton rögtön át is vette a vezetést. Russell még csak az imént kezdte meg gyorskörét, de ez mindenképpen jó jel a Mercedes számára.
Egészen pontosan 22 századdal, ami ugyan elég a második helyre, de jól látható különbséget jelent. Úgy néz ki tehát, hogy a Mercedes ott folytatja, ahol Interlagosban abbahagyta.
Sargeant 19 körnél tart, ami azt jelenti, hogy megszerezte azt, amiért jött, vagyis az újabb pontot a szuperlicencére. Ezzel eldőlt, hogy az F2-es hétvége után az összetettbeli nyolcadik hely biztosan elég lesz számára, de ha nem kap büntetést, akkor a kilencedik is.
Egészen konkrétan közöttük van a legkisebb különbség azon csapatok közül, ahol volt pilótacsere, leszámítva a McLarent, de Rcciardo alighanem hamarosan elmozdul az utolsó helyről. Pérez a negyedik, Lawson az ötödik pozíciót foglalja el, 234 ezredes lemaradásban alkalmi csapattársától.
A mezőny tagjai már a versenyszimulációt teljesítik, vagyis a sorrend már nem fog változni. Lawson mellett egyébként Svarcman is az első tízben van.
Véget ért az első szabadedzés, amely Hamilton elsőségével zárult. A hétszeres világbajnok 22 századdal előzte meg Russellt, és további 35 ezreddel Leclerc-t. Mögöttük Pérez, Lawson, Vettel, Svarcman, Ricciardo, Bottas és Albon lett az első tíz sorrendje. Ami a többi helyettest illeti, Kubica a tizennegyedik, Sargeant a tizenötödik pozícióban zárt, míg Fittipaldi, O'Ward, Doohan és Drugovich az utolsó négy helyet foglalják el ebben a sorrendben.
Kétségtelenül biztatóan kezdett a Mercedes, de nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a körülmények nem voltak reprezentatívak, hiszen az időmérőt és a futamot is naplementében rendezik. Éppen ezért a második szabadedzés ad majd igazán reális képet, ráadásul itt már természetesen a most kimaradó állandó versenyzők is szerepet kapnak. Mi ezzel köszönjük meg figyelmüket, hamarosan jelentkezünk az összefoglalóval!