A harmadik szabadedzéssel folytatódott a Szaúd-arábiai Nagydíj hétvégéje, miután a Forma-1 vezetése, valamint a pilóták és a csapatfőnökök úgy döntöttek, hogy a pályához közeli terrortámadás ellenére megtartják a hátralévő eseményeket. A gyakorlás kezdetén a levegő hőmérséklete 24, az aszfalté 30 fokos volt, a szél erősségére pedig 16,2 km/h-t mértek. Ugyanakkor ezek a körülmények nem reprezentatívak, hiszen az időmérőt és a futamot is villanyfényben tartják.
Elsőként a két Alfa Romeo, valamint Kevin Magnussen gurult pályára, majd őket Mick Schumacher, Lewis Hamilton, valamint a két Aston Martin követte, utóbbiak a kemény helyett a közepeseken. Nem sokkal később a Ferrarik is elhagyták a garázst, és ők az addig látott versenyzőkkel ellentétben a lágyakon kezdtek.
Az első mért köröket is Charles Leclerc, illetve Carlos Sainz autózta, miután a többiek egy kör után visszatértek a boxba.
Igaz, az általuk futott idők sem bizonyultak mérvadónak, hiszen mindketten megtettek egy második melegítő kört. Ezt követően azonban már érdemi köröket autóztak: a spanyol pilóta 1:31.011-gyel állt az élre, 41 ezreddel megelőzve csapattársát. Lando Norris ennél jóval gyengébben kezdett, és több mint másfél másodpercet kapott a Ferrariktól.
Másodszorra Leclerc volt a gyorsabb, és 1:30.139-es körének köszönhetően 532 ezreddel átvette a vezetést, amit Sainz ezt követően 184 ezredre csökkentett. Norris szintén javított, de hátránya továbbra is közel másfél másodperces volt.
15 perc elteltével egyre többen iratkoztak fel az eredményjelzőre. A két Ferrari mögé Valtteri Bottas, illetve Sergio Pérez jött fel, a Mercedesek ellenben lassan kezdtek. Ekkor Max Verstappen volt az egyedüli, aki még nem járt a pályán, ám kisvártatva a címvédő is megjelent.
Mielőtt azonban mért kört teljesített volna, csapattársa feljött a 2. pozícióba, 152 ezredmásodperces lemaradással Leclerc mögött.
Ez azonban nem tartott sokáig, ugyanis Pierre Gasly megelőzte a mexikói pilótát, miután ő csupán 9 ezredet kapott az éllovastól. Ami Verstappent illeti, az utolsó kanyarban elkövetett hibája miatt csak 1:30.453-mal, a 6. helyen kezdett, közvetlenül előtte pedig szintén egy Alpha Tauri-versenyző állt Cunoda Juki személyében.
A holland pilóta a következő gyorskörén javított, és 371 ezredes előnnyel az élre állt. Ennek köszönhetően Gasly visszaesett a 3. pozícióba, ám nem ez volt a legnagyobb problémája. A 26 éves versenyző ugyanis a boxkijáratnál megállt, majd miután váltott pár szót mérnökével, kiszállt az autójából.
Bottast pénteken hátráltatták technikai gondok, ám ezúttal sebességével hívta fel magára a figyelmet, és 262 ezredes lemaradással feljött a 2. pozícióba. A finn pilóta pár percig maradt ezen a helyen, ám szűk tíz perccel a vége előtt Pérez felülmúlta őt, így ekkor a két Red Bull állt az élre.
Verstappen megpróbált még tovább javítani, ám próbálkozása hibába torkollott, és a 22-es kanyarban nagyon keményen odaverte a padlólemezt a rázókőhoz.
Nem sokkal később Leclerc is próbálkozott, ám csak a 3. helyre tudott felzárkózni, 111 ezredes hátrányban riválisa mögött. Sainz szintén nem járt sikerrel, és csupán csapattársa mögé ugrott fel.
Ezzel azonban nem alakult ki a végeredmény, ugyanis Leclerc még egyszer próbálkozott, és egy lila, egy zöld, valamint egy sárga szektorral 33 ezreddel felülmúlta Verstappent. Mögöttük Pérez, Sainz, Bottas, Ocon, Gasly, Magnussen, Alonso és Cunoda volt az első tíz sorrendje. Hamilton a 11., Russell a 14. helyen zárt, de könnyen lehet, hogy a Mercedesek motorjait nem tekerték fel.
Percről percre tudósításunkat az eredménytáblázat alatt olvashatja!
2024.07.19. - 13:30Hungarian Grand Prix - 1st Practice |
2024.07.19. - 17:00Hungarian Grand Prix - 2nd Practice |
2024.07.20. - 12:30Hungarian Grand Prix - Last Practice |
2024.07.20. - 16:00Hungarian Grand Prix - Qualification |
2024.07.21. - 15:00Hungarian Grand Prix - Race |
2024.07.26. - 07.28.Belgian Grand Prix |
2024.08.23. - 08.25.Dutch Grand Prix |
2024.08.30. - 09.01.Italian Grand Prix |
2024.09.13. - 09.15.Azerbaijan Grand Prix |
2024.09.20. - 09.22.Singapore Grand Prix |
2024.10.18. - 10.20.United States Grand Prix |
2024.10.25. - 10.27.Mexican Grand Prix |
2024.11.01. - 11.03.Brazilian Grand Prix |
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a Szaúd-arábiai Nagydíj 3. szabadedzésének élő közvetítésében! Már önmagában az is nagy szó, hogy nemsokára megkezdődik a versenyhétvége harmadik, egyben utolsó tréningje, mivel a tegnapi első szabadedzés során a pályától 8 km-re történt rakétatámadás után a pilóták kérdésessé tették, hogy hajlandóak lesznek-e autóba ülni szombaton és vasárnap.
Végül a 4 órásra nyúló, hajnali fél 3-ig tartó tanácskozás során az F1 vezetőinek és a helyi kormány tisztviselőinek sikerült meggyőzniük őket, hogy biztonságban vannak, így folytatódik a versenyhétvége, de azért ott van a levegőben, hogy nem mindenki ért ezzel egyet.
A témában megjelent eddigi híreinket alább olvashatja:
Vagyis inkább lehetetlen. Hogy miért? Arra szokásos elemzésünkben kerestük a választ, amelyből kiderül, hogy egyetlen körön és a versenytempó terén is nagyon kusza a kép, legalábbis ami a Red Bull és Ferrari közötti csatát illeti.
Már megvolt a hétvége első versenye, hiszen a harmadik szabadedzés előtt rendezték az F2-esek sprintfutamát, amelyet Liam Lawson nyert meg, de Dennis Hauger igazságtalan büntetéséről marad emlékezetes.
A Prema versenyben akkor vezető versenyzője a második biztonsági autós fázis során áthajtott a lezárt boxutcán, mivel korábban a versenyirányítás kétszer is azt mondta a csapatának, hogy ezt kell tennie, illetve a képernyőkön is ez a felirat jelent meg. Csakhogy közben megváltoztatták a döntést és lezárták a boxutcát, mert annak bejáratánál történt a baleset, így Hauger tette szabálytalannak minősült, és nem elég, hogy az áthajtás miatt pozíciókat veszített, még egy 10 másodperces stop and go büntetést is a nyakába varrtak. Végül utolsó célbaérőként 17. lett.
Noha kisebb módosítások történtek rajta tavaly óta, a szaúdi pálya a pilóták szerint továbbra is igen veszélyes a beláthatatlan kanyarjai miatt. Hogy elkerüljék a nagy balesetet, a versenyirányítás azt az utasítást adta, hogy a 23-as kanyartól kezdve a 25-ösig nem lehet majd lassan menni annak érdekében, hogy a versenyzők helyet hagyjanak maguk előtt a gyorskörre. Aki mégis így tesz, azonnal jelentik a felügyelőknek, és nagy valószínűséggel büntetést kap.
Akárcsak Bahreinben, az első és harmadik szabadedzés itt sem teljesen reprezentatív, hiszen még világosban rendezik, ellentétben a teljes egészében villanyfényes időmérővel és futammal. Jelenleg 24 fokos a levegő és 30 az aszfalt hőmérséklete, ami hűlni fog, így akinek most tökéletesek a beállításai, még az sem veheti készpénznek, hogy az időmérőn is azok lesznek.
Elkezdődött az előttünk álló 60 perces gyakorlás, a két Alfa Romeo és Magnussen már ki is hajtottak a boxutcából!
Nem lesz egyszerű megismételnie a bahreini 5. helyezését a dánnak, aki tegnap vezetett először ezen a pályán (a szimulátorban sem volt lehetősége kipróbálni), ennek tetejébe technikai probléma miatt a teljes első szabadedzést, majd a másodiknak a felét is ki kellett hagynia. Nem csoda, hogy már kint van és próbál minél gyorsabban minél többet tanulni.
Próbarajtot akart csinálni a boxkijáratban a német, de miután igen sokat bíbelődött, kétszeri próbálkozásra sem tudott elrugaszkodni, az autón mindkétszer bekapcsolt a lefulladásgátló. A második kísérlet után Schumacher inkább elindult kuplunggal.
Egyelőre senkinek sincs mért köre.
Nyilván soha nem jó összetörni az autót, de egy harmadik szabadedzésen még nagyobb kockázata van, hiszen ha nem tudják megjavítani az időmérőre, az utolsó rajthelyet jelent. Egy utcai pályán pedig fokozottan nagy a veszélye annak, hogy egy kisebb hiba is autótöréssel végződik, így ezen a szabadedzésen fokozottan a "lassan járj, tovább élsz" elv lesz érvényes.
Leclerc és Sainz is gurult egy 1:50 feletti kört lágy gumin, de most elmentek gyoskörre. A tegnapi nap legjobbja 1:30.074-gyel a monacói nevéhez fűződik.
Nagyon kevéssel, mindössze 41 ezreddel előzte meg csapattársát egy 1:31.011-es körrel. A két Ferrari áll az első két helyen, de másnak még nincs is mért köre, a mezőny nagy része pedig a garázsban várakozik. Bottas és Norris van csak kint a két F1-75-ösön kívül.
A McLaren britje a harmadik, aki mért kört teljesített, de több mint 1,5 másodpercet kapott Sainztól, ami a McLaren jelenlegi erejét elnézve abszolút reálisnak mondható. Közben a két Williams és Csou is megjelent.
1:30.139 az új etalon, ami már csak néhány századdal marad el a tegnapi legjobbjától, és 532 ezreddel előzi Sainz legjobbját, aki 1:30.671-et ment másodjára. Mögéjük Bottas jött fel lágy gumin 1:31.580-as körrel, azaz 1 másodperccel előzte meg Norrist.
1,39 másodperccel követi a Ferrarikat, azaz visszaállította a nemrég látott különbséget. Bottas mögött most Csou a negyedik, a két Williams Albon-Latifi sorrendben pedig a hatodik és a hetedik. Ennyi autónak van egyelőre mért köre.
A lila első és az egyéni legjobb utolsó szektor sem volt elég ehhez, de 184 ezredre feljött a harmadik mért kört már nem teljesítő, időközben a boxba hajtó csapattársára.
Közben Hamilton is elment egy gyorskörre lágy gumin, de a 16-os kanyarban megcsúszott és átvágott a bukótéren, ami után inkább elvette a gázt.
Persze minden relatív, mert míg Russell 2,6 másodperces hátrányban csak a két Williamst előzte meg az első körével, addig Pérez 6 tizeddel elmaradva Leclerc-től a negyedik helyre iratkozott fel Bottas mögé. Verstappen egyedüliként továbbra is a garázsban van.
Ez mondjuk nem csoda, lévén a dán még alighanem a pálya finomságait tanulja. Mindketten lágy gumin teljesítették az első mért körüket, Schumacher 1:31.296-tal a tizedik, Magnussen 1:32.185-tel a 15. helyen áll.
Pérez közben lila első szektort repesztett de az utolsóban 3 tizedet kapott Leclerc-től, így 1:30.291-gyel a második helyre jött be, 152 ezreddel a monacói mögé.
Dupla gumimelegítő kört ment a holland, majd begyújtotta a rakétákat: a második szektor végén minimális előnyben volt Leclerc-rel szemben, de az utolsó kanyart csúnyán elrontotta, így 314 ezredes hátrányban csak a negyedik időt érte el.
Verstappen mért köre:
Szárnyal eddig a két Alpha Tauri, Gasly az imént csupán 9 ezreddel maradt el Leclerc-től és átvette Péreztől a második helyet, miközben Cunoda bejött Verstappen elé. Jelenleg Leclerc, Gasly, Pérez, Sainz, Cunoda, Verstappen, Bottas, Csou, Hamilton, Schumacher az első tíz sorrendje.
Nem kicsivel, egészen pontosan 371 ezreddel nyomta le Leclerc, miközben leggyorsabb középső és harmadik szektort repesztett.
Előtte Alonso vette át a leggyorsabb első szektort, ám a spanyol a végén elfékezte magát, amivel elég sokat veszített, de így is odaért a hetedik helyre.
Ugyanabban a kanyarban hibázott, ahol tegnap a monacói odaverte az autóját a falhoz, de ő megúszta annyival, hogy megcsúszott és átvágott a bukótéren.
Egy ideig diskurált a mérnökével a garázs elől való elindulás után, hogy mit tegyen, mivel nem igazán akart menni alatta az autó. Végül megállt a kijáratban és most kiszállva tolja vissza a kocsit a boxutca felé.
Nem kellett megszakítani az edzést, az Alpha Tauri pedig időközben visszakerült a szerelőkhöz. A pilóták kezdenek újra kiszállingózni a boxból, jöhetnek az újabb lágy gumis körök.
A két Williams és a két Aston Martin foglalja el az utolsó négy helyet Albon, Stroll, Hülkenberg, Latifi sorrendben, ami igencsak rosszul fest a silverstone-i gárda szempontjából. Persze a McLaren sem "panaszkodhat", ők a 15. és 16. helyen állnak.
A hétszeres világbajnok már a második kanyarban megcsúszott, ezért feladta az első friss gumis körét. Volt csapattársa eközben a második helyre hozta fel az Alfát, 262 ezredre Verstappentől. Ez igen!
Második nekifutásra összerakott egy tiszta kört a Mercedes világbajnoka, de hiába javított korábbi idején az első és második szektorban, kereken egy másodpercet kapott Verstappentől. Figyelembe véve, hogy a holland köre óta javultak a körülmények, ez rengeteg.
Csou közben Russellre panaszkodott, aki a bukótérből visszatérve feltartotta őt az első szektorban.
De csak 13 ezredet, úgyhogy gyakorlatilag autózott egy újabb ugyanolyan kört. Közben már a két Red Bull is a pályán friss lágy gumikon.
Több mint 3 tizedes előnyben volt már korábbi idejéhez képest, amikor a harmadik szektor elején csúnyán elrontotta a 22-es kanyart és kétszer is keményen átrepült a kerékvetőn. Latifi eközben odaverte a Williamst a kettes kanyar külső falához, de továbbment.
65 ezreddel maradt el csapattársa korábbi idejétől, amivel ő a második, de ha Verstappen be tudta volna fejezni az iménti körét, sokkal nagyobb lenne közöttük a differencia. A holland természetesen azonnal visszatért a boxba.
111 ezreddel bizonyult lassabbnak friss lágy gumikon Verstappennél, ami figyelmeztető jel lehet a Ferrarinak, hiszen a holland iménti körével az ő lemaradásuk is sokkal nagyobb lenne. Leclerc Pérezt sem tudta megelőzni.
Közben Magnussen megint villant a Haasszal és feljött a 6. helyre, ideje 5 tizeden belül van Verstappenhez képest. Schumacher is javított, de csak a 12. helyen áll, kereken 5 tizedre a csapattársától.
Lila első szektorral kezdett a spanyol, de a középsőben nem javított, majd az utolsóban csak egyéni legjobbat tudott. Több mint egy tizeddel elmaradt a csapattársától is és a negyedik helyre jött be.
Elment még egy gyorskörre a monacói, aki az első szektorban több mint 3 tizedes előnnyel kezdett, majd a másodikban megtartott belőle bő két tizedet, de a végén csak 33 ezreddel bizonyult gyorsabbnak Verstappennél.
Ezzel ezt az edzést behúzta, de ha Verstappen be tudta volna fejezni az elrontott körét, alighanem most ő vezetne.
Az első hat sorrendje Leclerc, Verstappen, Pérez, Sainz, Bottas, Ocon lett, azaz nem csak az Alfa Romeo finnje, hanem az Alpine franciája is befért a legjobb hatba. A másik Alpine-ban Alonso is ott van a legjobb tízben, mégpedig a 9. helyen, Gasly és Magnussen mögött. Az első tizest Cunoda teszi teljessé.
Tegnap úgy tűnt, hogy a Mercedes valamivel közelebb lehet a Ferrarihoz és a Red Bullhoz, ám ma egyelőre nagyon messze vannak. Hamilton a 11. helyen 972 ezredet, Russell a 14. helyen pedig 1,248 másodpercet kapott.
Schumacher (12.) és Csou (13.) sem örülhet, előbbi 5, utóbbi 9 tizeddel maradt el a csapattársától. A két McLaren csak a 16. (Ricciardo) és a 19. (Norris) helyet szerezte meg, közéjük Albon és Hülkenberg ékelődött be. Az utolsó helyen Latifi zárt.
Verstappen elrontott köre ugyan árnyalja a képet, de így is érdekes, hogy az első hét helyezettet alig több mint 4 tizedmásodperc választotta el egymástól, és ha Verstappen nem számoljuk, a másodiktól a nyolcadik helyig 5 tizeden belül voltak a pilóták.
A látottak alapján az időmérőnek a holland az esélyese, de ahogyan azt Bahreinben is láttuk, bármi megtörténhet. Mostanra köszönjük a figyelmüket, tartsanak velünk az időmérő edzés 17 óra 50 perckor kezdődő élő szöveges tudósításában is! A viszonlátásra!