A július 9-én, 79 éves korában elhunyt Carlo Di Palma egyike volt azon operatőröknek, akik a fényhatások reneszánsz mestereihez hasonlóan kiérdemelték a megtisztelő maestro megnevezést.
1964-ben fedezték fel nemzetközi szinten Michelangelo Antonioni első színes filmje, a Vörös sivatag fényképezőjeként. 1966-ban is együtt dolgozott a neves rendezővel a Nagyítás című filmen Londonban.
Később New Yorkban tizenegy Woody Allen-filmnek volt az operatőre, az 1986-os Hannah és nővérei-től az 1997-es Agyament Harry-ig. Együttműködésük éveit Di Palma hivatása legélvezetesebb időszakának tartotta.
Mialatt Woody Allen próbálta megtalálni a helyét az európai stílusú rendezők közt, az akkor már vezető operatőr Di Palma látványbeli különlegességekkel egészítette ki a filmjeit, például a Férjek és feleségek-et, a Varázsige: I love you-t és az Agyament Harry-t.
Az Árnyékok és köd című filmben, Allen hódolatnyilvánításában a német expresszionizmus iránt, Di Palma titokzatossá és sötétté varázsolta a névtelen európai kisváros szűk sikátorait. Az 1994-es Lövések a Broadwayn-ben az 1920-as évek New Yorkjának az ősz vörösesbarna színét kölcsönözte.
Egy jelenet Woody Allen Férjek és feleségek című filmjéből |
Francesco Rosi olasz rendező szerint Di Palma színkezelésével új fejezetet nyitott a mozi történelmében. Egy alkalommal például a Vörös sivatag forgatásán a technikusok segítségével sárgára festette a füvet. "Michelangelo utálja a zöldet" - magyarázta a megdöbbent szemtanúknak.
Az operatőrlegenda további olyan neves filmesekkel dolgozott együtt, mint Gianni Di Venanzo, Florestano Vancini, Elio Petri, Giuliano Montaldo és Bernardo Bertolucci.