Az 1943-as születésű Larry Clark művészetének témáját már több mint 35 éve a mértéktelenül kicsapongó életet folytató, szertelenül hedonista fiatalok adják. 1971-ben megjelent Tulsa című fotóalbumához nyolc éven át készített fekete-fehér képeket vénájukat metanfetaminnal lövő, szeretkező vagy pisztollyal pózoló barátairól. A Teenage Lust és a The Perfect Childhood című gyűjteményei felvételein szintén serdülőkorú fiatalok gördeszkáznak, fehérneműben lazáznak vagy öngyilkossági szituációkat imitálnak.
1994-ben a New York-i utcagyerekek között keresett alanyokat egy újabb fotósorozathoz, amikor megismerkedett a 21 éves Harmony Korine-nal, aki a helyi gördeszkás underground milliőjében játszódó forgatókönyvéhez keresett rendezőt. Téma és alkotó eme szerencsés találkozásából született meg a Kölykök című nagyjátékfilm, Clark rendezői debütálása. A Terry, a liliomtiprásra szakosodott (egyébként HIV-pozitív) 16 éves srác egy napját bemutató alkotást felváltva magasztalták könyörtelen realizmusáért és támadták hatásvadász megoldásai miatt.
A kilencvenes évek közepén Gummo című filmjéért Harmony Korine-t az amerikai mozi aktuális megmentőjeként emelte piedesztálra a kritikai kánon, zagyva regényét (A Crackup at the Race Riots) a nagy múltú Faber and Faber kiadó jelentette meg, minden magára valamit is adó altermagazin címlapsztorikban istenítette, és interjúkban biztosított nyilvánosságot a fiatalembernek Vincent Gallóval vívott beszóláspárbajához. (Végül Gallo volt az, aki utoljára nevetett: The Brown Bunny című 2003-as cannes-i botrányfilmjének általános megrökönyödést kiváltó zárójelenetében pont Korine barátnőjének, Chloe Sevignynek szájába instruálta péniszét.)
Harmony Korine és Chloe Sevigny a Gummo forgatásán |
Az 1999-ben gyakorlatilag visszhangtalanul bemutatott Julien Donkey-Boy című dogmafilmje után Korine alkotói válságba került, lelki problémákkal és drogfüggőséggel küszködött. Fight Harm munkacímmel megálmodott projektje dugába dőlt: Korine járókelőkkel provokált verekedéseket, amiket rejtett kamerákkal rögzített, majd a jelenetekből egy 90 perces bunyósorozatot akart összevágni. De miután az első néhány elagyabugyálás során többször súlyosan megsérült, valamint háromszor is letartóztatták, letett tervéről. Az egykori csodagyerek legutóbb azzal került az újságokba, hogy ő filmezte le barátját, David Blane-t, amint az 44 napig lógott étlen-szomjan egy üvegkalitkában a Temze felett.
Három felvétel a The Perfect Childhood (1992) című sorozatból |
Mindeközben Larry Clark két további filmben dolgozta fel a céltalanul kallódó tinédzserek létének alig elviselhető könnyűségét. Míg a megtörtént eseményeken alapuló Genya szereplői úgy döntenek, hogy ok nélkül szemétkedő haverjuk számára az lesz a legjobb lecke, ha brutálisan agyonverik, addig a Korine egyik korábbi forgatókönyve alapján készült Ken Park egyik tizenéves hőse gondoskodó nagyszüleit segíti másvilágra egy konyhakés segítségével.
Ez utóbbi alkotás több országban is csípte a cenzorok szemét: a premier plánban mutatott főbelövés, a mostohafiát orális örömökben részesíteni próbáló részeg férfi és a tízperces katartikus édeshármas jelenetei miatt sem Ausztráliában, sem pedig Amerikában nem kapkodtak utána két kézzel a szemérmes forgalmazók. Hazánkban viszont óriási siker volt a Ken Park, a mindössze két kópiával bemutatott filmre több mint 22 000-en váltottak mozijegyet, elérhető DVD-n és videokazettán, valamint 590 forint ellenében az [origo] tékában is megtekinthető.
A Ken Park édeshármasa | Még több kép | Nézd meg a filmet! |
Clark mintha kissé belefáradt volna az örökös botrányokba, az előzetes hírek szerint legújabb, Wassup Rockers (Mi a stájzi, rokkerarcok?) című opusa már nem dagonyázik egyértelműen a gusztustalan részletekben. Puhánysággal mondjuk továbbra sem vádolhatjuk a 62 éves művészt, ugyanis a múlt héten közzétett ízelítő nyolcadik másodpercében már szitává is lőnek egy kiskorút, majd később egy másik suhanc közvetlen közelről kap golyót a fejébe.
A TF1 honlapjáról letölthető közel háromperces előzetes részletesen ismerteti a Wassup Rockers történetét, olyannyira részletesen, hogy végignézése után úgy érezhetjük, hogy már magát a filmet is láttuk.
A sztori Los Angeles főleg feketék által benépesített South Central nevű negyedében játszódik. Bandába verődő spanyol ajkú hőseink azonban a segg alá lógó buggyosgatya és 50 Cent rímtechnikája helyett inkább a passzentos csőfarmert és a The Ramones nevével fémjelezhető ugra-bugra punkzenét favorizálják. Az öt pelyhedző bajuszú cimbora deszkázással és fiatal lányok megrontásával múlatja az időt, problémáik akkor kezdődnek, amikor felkerekednek egy délután, hogy a Beverly Hills-i gimnázium gördeszkás körökben legendás lépcsőin akciózzanak. Előbb a rendőrséggel gyűlik meg a bajuk, később unatkozó felsőosztálybeli fehér csajokkal buliznak, akik aggódó szülőkkel és féltékeny udvarlókkal rendelkeznek. Ezek felbukkanása súlyosbítja a helyzetet, pedig az önjelölt latin szeretők már csak haza szeretnének jutni.
Két kép Larry Clark Tulsa (1971) című albumából |
A főbb szerepeket csakúgy, mint a Kölykök és a Ken Park esetében, most is amatőr szereplők alakítják. "Megismerkedtem ezekkel a srácokkal, lenyűgözött az életstílusuk és a csordaszellem nyomása, aminek ki vannak téve amiatt, hogy ők nem szeretik a hip-hopot, nem drogoznak és nem akarnak gengszterek lenni. Olyan gyerekeket használok, akik még sosem színészkedtek korábban. Nehéz velük, de így egy olyanfajta realizmust tudunk belopni a jelenetekbe, ami profikkal nem menne" - nyilatkozta Clark a Variety magazinnak.
Rosario Dawson tizenöt évesen a Kölykök egyik jelenetében |
A tervek szerint a Wassup Rockers premierje a május 11-én kezdődő cannes-i filmfesztiválon lesz, ezután Clark megpróbálja tető alá hozni Shame című filmtervét, amely Neil Jordan Mona Lisá-ját ültetné át modern New York-i környezetbe. Az 1986-os eredetiben Cathy Tyson által alakított luxuskurva szerepére a Kölykök-ben felfedezett Rosario Dawsont szeretné megnyerni a rendező.
Varga Ferenc