- Mekkora bajban vagy most, hogy meghitelezted az államnak az Üvegtigris 3 költségvetésének egy részét, és a befagyasztott MMKA-pénzek miatt jelenleg úgy tűnik, mégsem fogod megkapni a megítélt támogatást?
- Nagy bajban vagyok, de még optimistán. Úgy gondolom, hogy előbb-utóbb megkapjuk a hiányzó támogatást, amire szerződésünk van. Felvettem magánhitelt, amiből a film lényegében ki van fizetve, azok a pénzek tolódtak át jövőre, amiket egyébként is a produkció végén szoktak kiegyenlíteni. Nem tudom elképzelni, hogy a kormánynak érdeke lenne működő produkciós irodákat, a mögöttük álló bankokat nehéz helyzetbe hozni és hogy fiatal rendezőknek, pl. Hajdu Szabolcsnak vagy Mundruczó Kornélnak ne legyen lehetősége filmet csinálni.
Az, ami jelenleg Magyarországon a filmszakmában történik, egy logikus folyamat eredménye, kell a változás. Az természetesen rossz, hogy nem minden történt megfelelően az MMKA-n belül, amikről mi sem tudtunk, de haszonélvezői voltunk. Ezt mi, működő producerek mindannyian bizonyíthatjuk, hiszen mindannyian sok filmet csináltunk az elmúlt években, és ez vonatkozik azokra is, akik az átlagnál sokkal több pénz kaptak és most mossák kezeiket. Ezt nem érzem tisztességesnek, és nem tesz jót a szakma túlélésének. Emellett sok a jogos kritikai észrevétel, tényleg komoly vezetési és szervezési hibákat követtek el az MMKA-ban. De azt nem szabad elfelejteni és nem győzöm hangsúlyozni, hogy a jelentős fiatal filmesek az elmúlt öt-nyolc évben tűntek fel a színen, mert támogatáshoz jutottak, tehát ennek az egésznek van egy pozitív oldala is. Furcsa, hogy milyen számok keringenek, de ezért még senki sem akarhatja megszüntetni a filmszakmát. Az, hogy az MMKA-t esetleg nem tervezik tovább fenntartani, érthető. Remélhetőleg egy szakmai, önkormányzati alapon működő szervezet venné át a helyét.
- Játsszunk el azért azzal a gondolattal, hogy mi lesz, ha mégsem kapod meg a pénzt!
- Ha nem kapom meg a pénzt, akkor egy olyan helyzet áll elő, aminek rossz az üzenete. Legyen a hipotézis része az is, hogy siker lesz az Üvegtigris 3, megnézik - mondjuk - 250 ezren. Akkor az történik, hogy iszonyatos munkával csináltunk egy sikerfilmet, amit nagyon sok magyar ember megnézett, a szakma és a kritikák is értékelték, de a producer mégis bukik rajta több tízmillió forintot. Ez egy elég abszurd helyzet, és akkor tényleg el kell gondolkodni, hogy érdemes-e ezt a szakmát folytatni Magyarországon.
Kovács Gábor | Fotó: Pályi Zsófia |
- Ebben az esetben mi lenne a megoldás? Reklámokból teremtenéd elő a hiányzó pénzt?
Kovács Gábor produceri részvételével készült nagyjátékfilmek:
Üvegtigris (2001), Fekete kefe (2005), Fehér tenyér (2006), Üvegtigris 2 (2006), Overnight (2007), Kalandorok (2008), Halálkeringő (2010), Szelíd teremtés - A Frankenstein-terv (2010), Bibliotheque Pascal (2010)- Az Üvegtigris-en kívül eddig sem kerestem pénzt a filmjeimen. A portfólióm nagyobbik része művészfilmekből, alkotói filmekből áll. Azoknak a külföldi eladásaiból befolyt némi pénz, de ez nem számottevő. Van más üzleti tevékenységem, köztük a reklámfilmgyártás. Tehát mi, köszönjük szépen, elvagyunk a feleségemmel, csak nagyon szeretünk filmet csinálni. És úgy gondolom, értékes filmeket hoztunk létre, amelyeket érdemes folytatni, hiszen vannak körülöttünk olyan emberek, akiknek meg kell teremteni a lehetőséget, hogy filmeket csináljanak.
- Ha a jövőben kevesebb állami támogatást kapnak a magyar filmek, te milyen utakat látsz? Lehetséges például reklámfilmgyártásból finanszírozni a művészfilmgyártást?
- Nehéz. Kevés működő reklámfilmes cég van Magyarországon, bár most tendencia, hogy egyre több ilyen típusú cég vágja bele a fejszéjét a játékfilmgyártásba. Én úgy gondolom, hogy először is kevesebb filmet kell csinálni.
- Kevesebbet állami támogatásból vagy összesen kevesebbet?
- Összesen kevesebbet az eddigi évek gyakorlatával szemben. Függetlenül attól, hogy mennyi pénz van az állami filmtámogatási rendszerben, nem kell egy ilyen kicsi országnak évente huszon-akárhány film. Tizen-valahány elég lenne. Biztos vagyok abban, hogy azok a producerek fognak megélni Magyarországon, akik képesek lesznek az állami támogatás mellett magánpénzeket behozni a filmgyártásba. De nyilván én is könnyebb helyzetben vagyok egy olyan brand-filmmel, mint az Üvegtigris, mert arra a szponzorok ajtaja nyílik, mint ha odamegyek a Mirage című új Hajdu Szabolcs-filmmel, amivel legfeljebb a kulturális szponzorációban (amikor a szponzor nem kér termékmegjelenést a filmben, csak azért támogatja, mert egy színvonalas produkció mögé akar állni - a szerk.) bízhatok. Nem feltétlenül kell nagy összegekre gondolni, de muszáj pluszforrásokat bevonni a filmgyártásba, csak állami pénzből nem illik filmet csinálni.
- Hogyan látod most a Mirage-nak és egyéb filmterveidnek a jövőjét?
- Az eddigi gyakorlat szerint két-három év alatt készítettünk három filmet, részben a partnereinkkel, most jó esetben egy év alatt egy filmet fogunk csinálni, de inkább két év alatt egyet. A Mirage-ra van százmilliós szándéklevelünk, ebben a helyzetben kérdés, hogy megkapjuk-e a pénzt. Ami különösen fájó, az a Bibliotheque Pascal és az Adás után járó, kb. hetvenmilliós normatív támogatásunk sorsa. Nagyon kérdéses, hogy ezekkel mi lesz. Ettől függetlenül van egy egyszerű és "nagyképű" szentenciám: nem szeretném elképzelni, hogy Hajdu Szabolcs és Kovács Gábor az eddig lerakott munkái alapján ne kapjon pénzt a következő filmjére. Ugyanez érvényes a Petrányi-Mundruczó, az Angelusz-Pálfi, a Pusztai-Kocsis vagy a Muhi-Fliegauf producer-rendező párosokra is, és nyilván folytathatnám még a sort.
Kovács Gábor | Fotó: Pályi Zsófia |
- Forognak majd filmek 2011-ben?
- Biztosan. Úgy gondolom, néhány hónapon belül meg fog oldódni a helyzet, megint csak abból kiindulva, hogy nem hiszem, hogy a kulturális kormányzat fel akarja számolni a filmgyártást. Lesz megoldás, és mindannyian kerek szemekkel és kíváncsian várjuk, hogy micsoda.
- A Mirage-t továbbra is szeretnéd 2011-ben forgatni?
- Abszolút ez a terv, és ezerrel nyomjuk Taschler Andreával, Hajdu Szabolcs új cégének a producerével. Kész a forgatókönyv, és szerintem zseniális. Terveink szerint augusztusban elkezdjük forgatni, ez egy-két hónapon belül eldől. Nehéz helyzetbe kerültünk, hiszen még néhány hónappal ezelőtt volt 200 millió forintunk, amiből jelen pillanatban a Tv2-vel kötött szerződésünk, valamint a 20%-os adókedvezmény maradt. Ez utóbbi szintén bizonytalanná vált, mert valószínűleg a cégek a jövőben nemcsak film, hanem sport támogatására is igénybe vehetik. Ha filmgyártásba és sportba is lehet tenni azt a pénzt, akkor mindenki az utóbbiba fogja. A filmekkel szemben eleve fenntartásokkal élnek a cégek, az elmúlt hónapok botrányai pedig nem javítottak ezen a helyzeten. Sajnos a szakma kriminalizálta önmagát! Ez nagyon gáz, hiszen messze többségben vannak a tisztességes producerek és rendezők, akik minőségi filmeket hoztak létre.
- Egy hozzáértő azt mondta nekem, hogy jó esetben háromnegyed év múlva írhatnak ki megint filmgyártási pályázatot, mert annyi időbe telik, mire feláll az új finanszírozási rendszer. Ha ez reális, akkor jövőre nem forog állami támogatással magyar film.
- Ez is benne van a pakliban, de én nem tudok mást csinálni, mint hogy optimista vagyok és dolgozom a projekten, aztán majd nyilván alkalmazkodom a realitásokhoz. Egyébként akkor sincs katasztrófa, ha 2012-ben forog a Mirage, bár nem ezt szeretnénk.
- Mondtad, hogy minden producernek meg kell találnia a forrásokat. Te tudsz külföldi pénzeket mozgósítani?
- Remélem, hiszen több nemzetközi koprodukcióban vettem már részt. Nyilván most nehezebb a helyzet, a külföldi partnerek hosszú e-maileket küldenek, és kérdezgetik, hogy mi van, ők is várják a megoldást Magyarországon. Nulla magyar pénzzel nem tudunk a külföldi partnereinkkel filmet csinálni, pedig az lenne a zseniális.
- Olyan emberek nevével, mint Mundruczó vagy Hajdu, ez nem tűnik teljesen irreálisnak.
- Nem az, de akkor ők nem velünk fognak dolgozni. Ha 100%-os külföldi finanszírozásban csinálnak filmet, akkor annak külföldi producere lesz. De nem nagyon tudom elképzelni, hogy a közeljövőben ilyen produkciók szülessenek. Nem azért, mert Mundruczó vagy Hajdu nem kap ilyen felkéréseket, hanem, mert szerintem ők nem akarják ezt a változatot. Remélem...
Kovács Gábor | Fotó: Pályi Zsófia |
- Milyen kérdéseket tesznek fel a külföldiek?
- Eljutnak hozzájuk a hírek. Itt nem csak arról van szó, hogy gazdasági megszorítás van, hanem, hogy botrány. Ez kellemetlen. Azt kell valahogyan kommunikálnunk, hogy azt az MMKA-t, amelyet eddig dicsért a szakma, most finoman szólva nem dicséri, és ezt ők nem értik.
- Mekkora bizalomvesztést érzékelsz?
- Nagy bizalomvesztés lesz. Én a napi kapcsolataimban nem érzékelem, mert minket szeretnek a partnereink, és tudják, hogy nem mi vagyunk a botrány tárgyai, de a pénz beszél. Ha előbb-utóbb nem tudunk valamit felmutatni, akkor bármennyire akarnak is velünk dolgozni, el fognak fordulni, és arra mennek, ahol filmet tudnak csinálni. Vagy azt mondják, hogy megcsinálják ők a Mirage-t, de akkor engem legfeljebb vendégségbe hívnak meg a forgatásra.
- Visszatérve a jövő évre, mit vizionálsz, mit fognak csinálni a szerzői filmesek? Kis költségvetésű gerillafilmeket forgatnak?
- Úgy hallom, hogy sok pénz meg fog jelenni a televízióban. A tévéfilm nagyon fontos, hiányzott ez a műfaj. Remélem, hogy több pályázatot írnak ki, és a rendezők, filmkészítők így munkához fognak jutni. Egyébként pedig minden rendezőnek megvan a maga producere, akinek a feladata, hogy megoldásokat találjon.
- Ha már nyáron tudtad volna, hogy most milyen nehéz lesz, akkor is megcsináltad volna az Üvegtigris 3-at?
- Abszolút megcsináltam volna! Nagyon szeretem ezt a filmet, szerintem a legjobb Üvegtigris eddig. Meg a szakmának is fontos, hogy létezik!