- Az idén rendelkezésükre álló kétmilliárdos keretből pontosan mit fognak finanszírozni?
- A mi keretünk három-négy filmre lesz elég. A forgatókönyvek értéke alapján fogjuk eldönteni, hogy melyek azok, amelyek beleférnek a mi kulturális missziónkba. Jelenleg a Szőcs Géza által vezetett kulturális államtitkárság rendelkezik nyolcszázmillió forinttal, amiből további filmeket tudnak finanszírozni. Ezekről a támogatásokról személyesen Szőcs Géza dönt, de remélem, hogy a támogatások adminisztrációja átjön hozzánk. Legalábbis én ezt kértem azért, hogy egyforma legyen az adminisztráció az összes filmnél.
- Mikorra fog fölállni ez a rendszer, mikortól kezdődik a forgatókönyvek elbírálása?
- Remélem, hogy a pályáztatás elindul egy hónapon belül.
- Mikor lehet megtudni annak az öt embernek a nevét, akikből a támogatásról döntő bizottság áll majd?
- Ahogy feláll a rendszer, elkezdünk ezen gondolkozni.
- A filmesek számára szerintem ez most azért fontos kérdés, mert - ahogy ön is hangsúlyozza -, egyetlen helyen lehet pályázni. Ha egy esély van csak pénzt kapni, elég fontos, hogy kik azok az emberek, akik a pénzt adják, és milyen alapon döntenek.
- De eddig is egy fő helyen lehetett pályázni. Más helyről is lehetett támogatást kapni, ami azonban még mindig nem volt elég egy film teljes finanszírozásához, és a transzparencia látta kárát.
- A producerek közül sokan attól tartanak, hogy korlátozni fogják a hatáskörüket, az önállóságukat. Ön hogyan látja a producerek, illetve a már fennálló produceri cégek szerepét az új rendszerben?
- A cégek szerepe ugyanaz lesz, mint eddig, mi nem fogunk filmeket gyártani, csak támogatjuk őket. Amibe bele akarunk szólni, és amihez úgy érzem, jogunk is van, az annak számonkérése, hogy mire és hogyan költik a pénzt. Hogy időben vannak-e, vagy csúsznak, hogy be tudják-e fejezni a filmet, vagy nem tudják befejezni stb. Ezek mind olyan napi kérdések egy produkciónál, amikkel eddig senki nem törődött. Ezért több filmet nem fejeztek be, nem mutattak be, és nagyon sokan pályáztak évekig ugyanazzal a forgatókönyvvel. Ezeket a dolgokat mi próbáljuk átláthatóan kezelni.
Szerintem az jó dolog, hogy ha mi kapunk egy nagyon jó filmötletet, akkor leülünk megbeszélni a producerrel, elmondjuk a véleményünket, és ha ő egyetért vele, akkor mi segítünk neki azzal, hogy adunk mellé egy fejlesztési szakembert, aki hétről hétre követi a forgatókönyv alakulását, bekéri az oldalakat az írótól, és nem az történik, hogy egy év múlva vagy kapunk valamit, vagy nem. Ez nemcsak ellenőrzés, hanem segítség is. Számtalanszor előfordul olyasmi, hogy például nem végzel az aznapra tervezett forgatással, de annak a színésznek, aki benne volt a jelenetben, lejár a szerződése, és a jövő héten háromszor annyit kell neki fizetni, hogy visszajöjjön. Ilyenkor el kell dönteni, hogy mit csinálsz. És ha nem rendelkezel a pontos információkkal, akkor nem tudsz helyesen dönteni. Ilyesmiben tudunk segíteni azzal, hogy ezeket az információkat tároljuk és megosztjuk a produkciókkal. Ott lesz az emberünk, aki ért hozzá, és figyelmezteti a producert a problémákra.
- Ez maga után vonja azt is, hogy bizonyos jogkörökre azt fogják mondani, hogy ez nem a producer dolga, hanem az önök által kirendelt produkciós emberé?
- A producer készít egy gyártási tervet és egy gyártási költségvetést, ez a biblia. Ha mi ezt jóváhagytuk, akkor ezt kell követni, és mi ennek a betartását fogjuk ellenőrizni. Nem akarunk olyan meglepetést, hogy amikor már négy hete forog a film, és több mint 5-600 millió forint már benne van, akkor egyszer csak kiderül, hogy nem tudják befejezni.
- Igaz, hogy a gyártási támogatást részletekben, hetente folyósítják majd?
- Igen. Ez úgy fog működni, mint a világ bármelyik részén, hogy minden produkció a költségvetéssel és a gyártási tervvel együtt egy cash flow-tervet is csinál arról, hogy pontosan, hetekre lebontva hogyan fogják felhasználni a pénzt. És mi minden hét végén jóvá fogjuk hagyni az addigi költést, és ők megkapják a következő heti pénzüket. Így majd nem kell a produkció végén három hónapnyi számlával kínlódni. Heti ellenőrzés mellett a végelszámolás egy igen egyszerű dologgá válik. Ez Angliában, Franciaországban, Kínában és még rengeteg helyen ugyanígy működik.
- A sajtótájékoztatón, ahol az elképzeléseit vázolta, nem sok szó esett a koprodukciókról. Az évi nyolc-tíz filmbe ezek is beleszámítanak?
- Ebben a keretben minden benne van. A filmek azok filmek, ha koprodukciók, ha magyarok. Az a célunk, hogy legyenek koprodukciók, mivel úgy gondolom, koprodukciókkal valószínűleg sokkal könnyebb átlépni a határon, mint a kizárólag magyar filmekkel. Tehát ez egy fontos része a terveinknek, és komolyan vesszük.
- A koprodukciók szempontjából különösen problematikus lehet, ha csak a jövő évi költségvetés elfogadása után fogják tudni, hogy jövőre milyen kerettel számolhatnak, hiszen a nemzetközi produkciókhoz jó előre oda kell ígérni pénzeket.
- Nagyon erősen lobbizom, hogy minél előbb kiderüljön a büdzsénk, mert ez egy olyan szakma, amiben előre kell tudni, hogy hogyan tervezzünk, mivel egy film életciklusa általában nem esik egybe a naptári évvel. Ezért nekünk rugalmas költségvetésre van szükségünk, és arra, hogy pontosan lássuk előre, hogy mivel számolhatunk.
- Ha az új filmalap is előre odaígér majd pénzeket egy későbbi költségvetés terhére, nem fognak hasonló helyzetbe kerülni, mint az MMKA?
- Nem, mert sosem fogunk túlkölteni az adott évi büdzsén. Ha kétmilliárd forintom van idén, akkor nem fogok két és felet költeni, de szándéklevelet sem fogok kiadni annyiról. Legalább három hónappal előre tudni fogom a jövő évi költségvetésemet, és csak annyival fogunk gazdálkodni. Lehet, hogy kiadunk majd szándéknyilatkozatokat, ha lesznek olyan forgatókönyvek, amiket nagyon szeretünk, de ha olyan szándéklevelet adunk ki, ami a költségvetésünk fölött van - amilyet szerintem nem fogunk kiadni -, akkor lesz benne egy kitétel, hogy a teljesülés a költségvetésünk függvénye. Nem szeretném, ha jövőre itt lennénk, és én is tartoznék hárommilliárd forinttal, és magyarázkodnom kellene.
- A magyar filmek forgalmazásának esetleges központosítása is szóba került, és elhangzott, hogy a Moképet meg akarják erősíteni. Pontosan mi az elképzelés?
- Ez korai. A Moképet egyelőre megtartjuk, mert úgy gondolom, hogy hasznos. De mivel a forgalmazás versenyalapon működik Magyarországon, valamilyen formában pályáztatni kell a forgalmazókat, közbeszerzésre van szükség, nem adhatom csak úgy oda a megbízást a Moképnek. Pályáztatni fogunk, lehet, hogy nem egy filmre, hanem egy évre. És akkor azzal a forgalmazóval dolgozunk egy évig, aki megnyeri ezt a pályázatot.
- A Filmszemléről nem nyilatkoztak egyértelműen. Lesz a jövőben, vagy nem?
- Biztosan nem mondhatom se azt, hogy lesz, se azt, hogy nem lesz. Úgy gondolom, hogy a Filmszemle nem a mi feladatunk. Lehetséges, hogy a Nefmihez fog tartozni, és az is, hogy az NKA-hoz, ami már eddig is foglalkozott például kisebb vagy vidéki fesztiválok támogatásával. Azt szeretném, ha ez is egy helyen lenne, hogy látszódjon, mennyi pénzt költenek el az összes fesztiválra, és hogy mi éri meg, és mi nem. Jó volna, ha a magyar filmeknek lenne valamilyen fórumuk, de még nem tudom, hogy mi lenne ennek a megfelelő formája, egy filmszemle vagy egy filmdíj alapítása, de egyik esetben sem hozzánk fog tartozni.
- Mi mindent foglal magában az MMKA adósságállományára vonatkozó konszolidációs terv? A konszolidációval kapcsolatos minisztériumi egyeztetésnek mi lett az eredménye?
- Magában foglalja az MMKA körülbelül ötmilliárd forintos banki adósságát, a már eldöntött normatív támogatásokat, amikkel az MMKA tartozik bizonyos producereknek, és vannak olyan, még kérdéses normatív támogatások is, amik jövőbeli adósságot jelenthetnek. Ezekről még nem született döntés. És vannak a visszatérítendő támogatások, amikkel a producerek tartoznak az MMKA-nak. Ezeknek az összevonásából jön majd ki egy szám, de erről még nem kaptunk pontos információt, jelenleg is zajlik az adatok feldolgozása. Szerintem a hét végére vagy hétfőre fogjuk tudni a végeredményt.
- A Filmalap felállásának második fázisára, amelyben önökhöz kerülnek a filmvagyon különböző elemei, előreláthatóan mikor kerül sor?
- Attól függ, hogy az MMKA megszüntetésének mi az időzítése, azaz a vagyon mikor lesz átadható. Ezért bontottuk két fázisra a Filmalap létrehozását: nem akarok erre várni, hanem azt szeretném, hogy elinduljon a szakma, hogy az emberek egy picit több bizalommal nézzenek ránk és a szakmára, hogy elkezdjünk mozogni. A második fázis később valósul meg.
- Úgy tudom, még vitás pontok is vannak, például hogy hova kerül a Filmlabor és a Filmarchívum.
- A Nefminek van egy digitalizálási programja, ha az megvalósul, akkor szerintem a Filmarchívum náluk marad, de a filmjogok értékesítés szempontjából hozzánk kerülnek. Ez egy nagyon fontos érték, aminek a hasznosításával foglalkozni szeretnénk mind belföldön, mind külföldön.