Viszonylag ritkán fordul elő, hogy egy film-franchise harmadik része nagyobbat üt az elődeinél, vagy akár az, hogy különösebb okunk lenne előre bízni abban, hogy jobb lesz a korábbi részeknél. A Vasember 3 kivétel: Jon Favreau az első, abszolút élvezhető Vasember-ét egy zavaros, kétórás játékidejénél hosszabbnak érződő, ellaposodó második résszel folytatta, ezért kifejezetten megörültem, amikor kiderült, hogy a harmadik filmet már nem ő, hanem Shane Black csinálja. Róla két dolgot érdemes mindenképpen tudni. Az egyik, hogy ő írta a 80-as, 90-es évek legszórakoztatóbb akciófilmjeinek és akciókomédiáinak némelyikét (Halálos fegyver, Az utolsó cserkész, Utánunk a tűzözön), és hogy ő élesztette újra Robert Downey Jr. drogfüggőség miatt kisiklott karrierjét a 2005-ös Durr, durr és csók-kal.
Robert Downey Jr. a Vasember 3-ban |
Shane Blacket tehát az isten is arra teremtette, hogy Vasember-filmet rendezzen: szuper érzéke van az akciójelenetekhez, ironikus humora pont olyan, mint Tony Starké, és Downey Jr.-ral egyszer már nyerő párost alkottak. Nos, nem kellett csalódnom, a Vasember 3 lényegesen jobb a második résznél, és lekörözi még az első filmet is.
A sztori nem sokkal a Bosszúállók vége után kezdődik: az eseményektől kissé megzuhant Tony Stark (Robert Downey Jr.) álmatlanságban, és mint kiderül, pánikbetegségben szenved, és ahelyett, hogy barátnőjével, Pepper Pottsszal (Gwyneth Paltrow) töltené az idejét, éjszakánként újabb és újabb Vasember-páncélokat fabrikál a borospincéjében. Eleinte nem sokat törődik a Mandarin (Ben Kingsley) nevű, lenyomozhatatlan eszközökkel robbantásokat végrehajtó terrorista felbukkanásával sem, de amikor egykori biztonsági embere és barátja, Happy (Jon Favreau kötelező cameója) az egyik robbantásban súlyosan megsebesül, felveszi a kesztyűt. A cselekmény visszapillantással indul egy 1999-es szilveszteri buliban, ahol Stark találkozott egy sánta tudóssal (Guy Pearce) és összeszűrte a levet egy másik, lényegesen szexibb tudóssal (Rebecca Hall), amiből hamar összeáll a kép, hogy ki és hogyan robbantgat itt igazából.
Ben Kingsley a Vasember 3-ban |
Hogy tényleg jó kezekbe került a film, az elég hamar bebizonyosodik, konkrétan akkor, amikor a Stark arrogáns tévényilatkozatára reagáló Mandarin néhány helikoptert küld az erődítményszerű, lenyűgöző luxuskérójához, és az egészet a levegőbe röpíti úgy, hogy Stark és Potts alig élik túl a bulit. Parádés robbantásokkal engem egyáltalán nem lehet megvenni, sőt, általában ilyenkor kapcsolok ki, és kezdek egész máson gondolkodni, de Black olyan dinamikusan rendezte meg a jelenetet, annyira behúzza a nézőt, hogy maximálisan lekötötte a figyelmemet, és valószínűleg még a szívem is gyorsabban kezdett verni.
Ez a lendület szerencsére a későbbi akciójelenetekben sem vész el. A film érdekes újítása, hogy Tony Stark teljesen távirányíthatóvá tette a Vasember-páncélt. Bárhol legyen is, megfelelő mozdulatra a páncél darabjai odasüvítenek hozzá, és a testére rápattanva összeáll az öltözet, de azt is megteheti, hogy a távolból irányítja az üres páncél akciózását. Ezek aztán egy csomó olyan bravúros, újszerű akciójelenetet tesznek lehetővé, amelyekhez hasonlókat az előző filmekben nem láthattunk.
Robert Downey Jr. és Don Cheadle a Vasember 3-ban |
Stark pedig - problémáival együtt is - maradt az a nyeglén szarkasztikus, sármos és hiú pasas, aki volt. Sokszor leírtuk már, hogy Robert Downey Jr. milyen pompás választás volt erre a szerepre, még Favreau sem titkolta, hogy részben zűrös múltja miatt választotta a színészt az alkoholista playboy megformálására. Downey Jr. az előző filmekben is szembetűnő élvezettel játszotta Starkot, de most, a filmet nemcsak rendező, hanem társíróként is jegyző Blackkel párban sikerült még több élettel megtölteni és még szórakoztatóbbá tenni a figurát.
Robert Downey Jr. és Gwyneth Paltrow a Vasember 3-ban |
Starknak minden helyzetre jut egy szellemes fricskája, amit akkor is odavet, ha éppen életveszélyben van, és úgy iszonyú menő, hogy közben egy csomószor esetlen és bénáskodik is. Néha mintha kifejezetten a Durr, durr és csók-beli szerethető balfácán figuráját idézné meg. És végre a mellékszereplőkön is van mit fogni: Pepper Potts már nemcsak fessen álldogál Tony Stark mellett, hanem átélhető viszony alakul ki köztük, és valódi feladatot is ad neki a forgatókönyv, a Mandarin a film végére minden idők egyik legmókásabb főgonoszává válik, a komoly Rebecca Hall pedig furcsa módon nem lóg ki, hanem váratlan drámai súlyt ad a jeleneteinek.
Rebecca Hall a Vasember 3-ban |
Black ezer aprósággal formálta a saját képére a filmet, és bár egyáltalán nem lett hűtlen a Favreau-filmek Vasember-figurájához, lehetséges, hogy a képregények keményvonalas rajongói kevésbé fogják értékelni ezt a harmadik részt, amiben Tony Stark páncél nélkül, egy szál pólóban, házilag barkácsolt fegyverekkel hatol be az ellenség főhadiszállására, és többször vezéreli messziről a Vasember-páncélt, mint ahányszor belebújik. Black rajongói viszont egész biztosan örülni fognak az író jellemző poénjainak, és élvezettel fedezik fel az elszórt utalásokat a korábbi filmjeire. Nekik elöljáróban talán elég csak annyit mondani, hogy a film karácsonykor játszódik. Mikor máskor?