Az idei a szélsőségek nyara volt a mozikban: jó pár nagyköltségvetésű film látványosan elhasalt, ami olyan benyomást keltett, mintha Hollywood válságba került volna, de ez anyagi tekintetben semmiképp sem igaz, a Variety előrejelzése szerint az amerikai mozikban valószínűleg rekordbevétel keletkezik idén nyáron. A nyári moziszezon hivatalosan május első péntekével kezdődik és szeptember első hétvégéjével ér véget, így pontos számot még nem tudni, de az biztos, hogy augusztus második hétvégéjén már 4,15 milliárd dolláros összbevételnél tartottak az amerikai mozik, ami kb. 12 százalékkal meghaladja azt az összeget, ahol a rekordtartó 2011-es nyár azonos hétvégéjén álltak a bevételek.
2012 nyara egyértelműen a szuperhősöké volt (Bosszúállók, A sötét lovag - Felemelkedés, A csodálatos Pókember), ez idén kissé másképp alakult, de a toronymagas győztes most is egy szuperhősfilm: a Vasember 3 bő 1,2 milliárd dolláros világbevételével többet termelt, mint két elődje együttvéve, és minden idők legsikeresebb filmjeinek toplistáján is megszerezte a tekintélyes ötödik helyet. Superman visszafogottabban teljesített Az acélember nem egészen 650 milliós világbevételével, de ez is elég volt ahhoz, hogy a film a nyár negyedik legsikeresebb bemutatója legyen, és az inflációt is tekintetbe véve lenyomja az előző Superman-filmet, a 2006-os Superman visszatér-t (ha eltekintünk az inflációtól, akkor Az acélember messze a legsikeresebb Superman-film, de ez persze nem fair, hiszen a filmek többségét 26-35 évvel ezelőtt mutatták be).
Hiába nyavalygunk sokat, hogy unjuk a franchise-okat, pénz beszél: a nyár legnagyobb bevételt termelő tíz filmje közül mindössze három eredeti, nem franchise-film, a Z világháború, a Tűzgyűrű és A nagy Gatsby. Ráadásul ezek közül a Tűzgyűrű nagy valószínűséggel nem fog profitot termelni, mert 190 millióba került, és bár világszinten már közelíti a 350 milliós bevételt, ebből az amerikai rész kevesebb, mint 100 millió.
A Z világháború ellenben a nyár egyik nagy győztese, nemcsak azért, mert világszerte több mint 500 milliót hozott és (az inflációt nem számítva) Brad Pitt legsikeresebb filmje lett, hanem azért is, mert a sajtó hónapokon keresztül tele volt a film készüléséről szóló negatív hírekkel (hosszú pótforgatásra volt szükség, az film utolsó harmadát menet közben teljesen átdolgozták, Pittnek már a forgatás kezdetén elege volt az egészből stb.), és ez mégsem vette el az emberek kedvét attól, hogy megnézzék. Az amerikai statisztikák szeint a siker részben annak köszönhető, hogy a zombis akciófilmre - Pitt népszerűsége mellett valószínűleg a hangsúlyos családi szál miatt is - a nők majdnem olyan nagy számban kíváncsiak voltak, mint a férfiak. A lista tizedik helyén álló A nagy Gatsby-re ez még inkább igaz: az amerikai nyitóhétvégén a közönség 59 százalékát a nők tették ki.
A még nem említett franchise-ok közül a legnagyobb bravúrt kétségkívül a Halálos iramban 6 hajtotta végre, amely a rajongókat mozgósító, mindkét nemet és mindenféle etnikumot ügyesen megszólító marketingstratégiájával a sorozat messze legsikeresebb darabjává vált 780 millió dollárt is túlszárnyaló világbevételével. Az új Star Trek-film szép csendben lett sikeres: drága volt (190 milliós büdzsé), és az USA-ban nem termelt sokkal többet a költségvetésénél, de világszinten - ahol népszerűbb lett, mint az első rész - szépített annyira, hogy felkerült a toplistára. Szintén felfért a listára a Másnaposok 3, ami 350 milliós világbevétele ellenére nem ünnepelhető óriási sikerként, mert háromszor annyiba került, mint a sorozat 35 millióból készült első része, viszont 115 millióval kevesebbet termelt - nem beszélve a második részről, amitől 235 millióval maradt le.
Két animációs film került be a top 10-be, a Gru 2, aminek sikerült észszerű keretek közt tartani a büdzséjét (76 millió), viszont 200 millió dollárral többet fialt, mint szintén sikeres elődje, valamint a Szörny egyetem, ami ugyan nem tartozik a Pixar legsikeresebb projektjei közé, de azért 640 milliót közelítő világbevételére nem lehet panasz. És ha nagyvonalúan eltekintünk az inflációtól, akkor ez a Pixar negyedik legsikeresebb filmje.
Ezt a két filmet leszámítva az animációs műfajra rájárt a rúd idén nyáron, elemzők szerint egyszerűen azért, mert túl sok családi filmmel zsúfolták tele a mozikat. A Hupikék törpikék 2 az USA-ban csak 52 milliót kapart össze, ami mindössze a büdzséje fele, és világszinten sem tarolt, a 135 millióba kerülő Turbó pedig még nagyobbat zakózott, és csak ott tart, hogy világszinten már éppen visszahozta az árát. A zöld urai szintén nem villantott nagyot Amerikában (107 milliót hozott 100 milliós büdzsével), de kissé szépített világszinten.
Persze a top 10-en kívül is akadnak még említésre méltó eredmények, például a nyár nagy meglepetéssikere, a Szemfényvesztők, ami 75 millióba került és 255 milliót hozott, köszönhetően a szuperhősökre kevésbé fogékony idősebb és női nézők érdeklődésének. Elsősorban a nők tették sikeressé a Női szervek című komédiát is, ami 43 millióba került, és világszerte már majdnem 200-at termelt. A This Is The End című, számos népszerű színészt felvonultató világvégés vígjáték is megérte a 32 milliót, amit ráköltöttek: világszinten már több mint 110 milliónál tart. Ezekhez képest sokkal kevésbé volt ütős Adam Sandler a Nagyfiúk 2-vel, ami 80 millióba került és eddig 155-öt hozott.
A horrorfilmeket rendszerint nem nyárra időzítik, épp ezért az idei szezon egyik legnagyobb meglepetése az volt, hogy a takarékosan elkészített horror nyáron is hatalmasat tud robbanni: a 3 milliós A bűn éjszakája (The Purge) már 80 millió fölött jár a világon, a 20 milliós költségvetésével drágának szintén nem nevezhető Démonok között (The Conjuring) pedig 170 milliónál tart. Ezeket egyébként mi szeptemberben kapjuk majd meg: előbbi 5-én, utóbbi 19-én érkezik.
A bukásoknak általában nagyobb a jelentősége annál, minthogy egy film konkrétan veszteséget termelt, és negatívan hathatnak alkotóik/szereplőik karrierjére. A Föld után és A magányos lovas buktája azt jelenti, hogy komolyan megkérdőjeleződött Will Smith és Johnny Depp sztárstátusza. Smith egészen eddig arról volt híres, hogy minden filmje sikeres, a drámáit leszámítva bombabiztosan szállította mindig a 100 millió fölötti amerikai bevételt. Ehhez képest a 130 millióból készült A Föld után 60 milliós amerikai bevétele igencsak aggasztó lehet azok számára, akik Smith vonzerejében bíztak, hiába teljesített külföldön jobban a film. Ráadásul a szcientológiával közismerten szimpatizáló Smith az utóbbi időben tett furcsa nyilatkozataival kezd kissé emlékeztetni a kanapén ugráló Tom Cruise-hoz, aki viselkedésével évekre vakvágányra tette a karrierjét.
A magányos lovas durva eltaknyolása (a legóvatosabb becslések szerint is 215 millióba került, az USA-ban 90-et se hozott, de eddig világszinten sem hozta vissza az árát) abban a tekintetben más tészta, hogy Depp már az elmúlt években sem volt egy nézőmágnes (Az utazó, Éjsötét árnyék), csak akkor biztos a sikere, ha A Karib-tenger kalózai-ban szerepel. Ez a bukás valószínűleg erősebben csattan Jerry Bruckheimer produceren, aki a Disney aranytojást tojó tyúkja volt eddig, de most az a hír járja, hogy A Karib-tenger kalózai 5-nél elveszik tőle a végső vágás jogát, nehogy még egyszer egy olyan két és fél órás katyvaszt tegyen le az asztalra, mint A magányos lovas.
Ryan Reynolds és Channing Tatum eddig sem tartozott az A ligába, de az idei nyár után erről álmodozniuk is felesleges. A Tatum főszereplésével készült Az elnök végveszélyben soha nem fogja visszahozni a 150 milliót, amit ráköltöttek, de erről persze nem ő tehet, hanem inkább az, hogy a három hónappal korábban bemutatott Támadás a Fehér Ház ellen után az embereknek eszük ágában sem volt ugyanarról a témáról még egy filmet megnézni. Reynolds pedig az idei nyár legnagyobb bukásának súlyát viszi a vállán: a borzalmas, azonban 130 milliót kóstáló R.I.P.D. elnyerte méltó büntetését azzal, hogy az USA-ban bő 30 milliót tudott csak összekaparni, és még világszinten is 60 millió alatt maradt a bevétele. Rendezőjét, Robert Schwentkét sem fogják egyhamar megint nagyköltségvetésű filmhez hívni.
----
Cikkünkhöz a Box Office Mojo adatait használtuk fel.