Az Amerikai Filmakadémia tudatosan törekedett arra az utóbbi években, hogy izgalmasabbá és kiszámíthatatlanabbá tegye az Oscar-díjkiosztót. Ez különösen annak fényében nehéz, hogy ceremóniájukat egyre több kritikusi vagy szakmai díjkiosztó előzi meg, amelyek mind befolyásolni és megjósolni próbálják az Oscar-verseny végeredményét. Így ha egy film vagy egy színész végignyeri az egész szezont, minimális esélye marad annak, hogy nem kapja meg végül a díjak díját.
Az Akadémiának azonban azzal sikerült megbolondítania a rendszert, hogy a fődíj odaítélésének szabályait átvariálta. Így ma már nem elég a legtöbb szavazatot szereznie egy filmnek, hanem a preferenciális rendszerben rangsorolt szavazatszámlálásban kell győzedelmeskednie, ami elvileg a legszélesebb konszenzust biztosítja a nyertesnek, viszont nem kedvez a megosztó filmeknek és fityiszt mutat az olyan korábbi aranyszabályoknak, miszerint
- a legtöbb jelölést szerző film nyeri a fődíjat;
- a legjobb film és a legjobb rendező díj együtt jár;
- a leggrandiózusabb, leglátványosabb film a legjobb;
- ugyanaz a film nyeri az Oscart, mint a Golden Globe dráma kategóriát;
- ugyanaz a film nyeri az Oscart, mint a produceri és a rendező kamara fődíját.
Ennek megfelelően az utóbbi három évben mindig pont a legjobb film kimenetele volt a legbizonytalanabb és kétszer egymás után is nem a legjobb rendező által rendezett film lett a legjobb film.
Ilyen meglepetésre idén is számíthatunk, ráadásul a két éllovas a tíz-húsz évvel ezelőtti "Oscar-film" elképzeléseknek egyáltalán nem felel meg; mindkettő inkább független szerzői film, mint hollywoodi stúdiótermék (bár a Birdman mögött ott áll a 20th Century Fox kistesója, a Fox Searchlight) és egyik sem pipál ki olyan hagyományosnak tartott Oscar-kulcsszavakat, mint a háborús film, kosztümös film, életrajz, holokauszt, szenvedő zseni, stb. Más kérdés, hogy a kategória jelöltjei között azért akad bőven ilyen tradicionális, Oscar-megrendelésre készült történelemóra is, de akár a Sráckor, akár a Birdman nyer, mindenképp atipikus és örvendetes választás lesz.
A Sráckor mellett szól:
- Végignyerte a kritikusi díjakat: a New York-i, a Los Angeles-i, a londoni, a bostoni, a chicagói, vagy a detroiti kritikusok szövetsége, a Sight & Sound magazin, a Golden Globe-ot odaítélő Hollywood Foreign Press Association, a Broadcast Film Critics Association, sőt, még az Origo Filmklub szerint is ez volt a 2014-es év legjobb filmje.
- Megnyerte az Oscar brit megfelelőjét, a BAFTÁ-t legjobb film és legjobb rendező kategóriában is, márpedig a Brit és az Amerikai Filmakadémia szavazói között óriási az átfedés.
- Több, mint egy éve mutatták be a Sundance filmfesztiválon, nyáron került a mozikba és egy év alatt, hiába akadt rengeteg kihívója, végig, egészen mostanáig magabiztosan tartotta magát éllovasként.
- Van egy remek kampány-narratívája: a film, amit minimális költségvetésből, tizenkét éven keresztül, a filmezés iránti szerelemből illetve szenvedélyből forgattak. Aki szereti, szívből szereti és első vagy második helyen szavaz rá, viszont kevesen utálják vehemensen, így kedvez neki a preferenciális szavazás.
A Birdman mellett szól:
- Amikor először bemutatták, nagyon jó kritikákat kapott, de senki nem hitte, hogy Oscar-fődíjas lehet belőle, inkább a legjobb színészi és a legjobb operatőri kategóriák esélyesének tűnt, ám az utóbbi hetekben a producerek (PGA), a rendezők (DGA) és a színészek (SAG) kamarájától is fődíjat kapott, ami Az Argó-akció vagy A király beszéde esetében végleg el is döntötte a versenyt.
- Színészekről szól, márpedig az Akadémia legnagyobb szavazói kontingense a színészeké, ők segítették győzelemhez A némafilmes-t és a Szerelmes Shakespeare-t is.
- Rendezője, Alejandro González Iñárritu nagy kedvence az Akadémiának, összes eddigi filmje (Korcs szerelmek, 21 Gramm, Bábel, Biutiful) részesült pár fontos Oscar-jelölésben.
- A Fox kőkeményen költ a kampányra, ráadásul pont az utolsó hetekre, a PGA, DGA és SAG győzelmen felbuzdulva tartogatták a legnagyobb offenzívát, amikorra a Sráckor éllovas-státuszába már fél Hollywood egyébként is beleunt.
A Sráckor ellen szól:
- Megunták, annyira nem is tartották nagy számnak, csak az időmúlás filmre vitele miatt nem kellene Oscart kapnia - még egy angol szó is van erre, a backlash, amikor egyszer csak az eddigi éllovas ellen fordul a közhangulat és felerősödnek a negatívumait kiemelő hangok. Amióta elvesztette a PGA-t és a DGA-t, óriási backlash áldozata a Sráckor.
- Az Akadémiát nem érdeklik a kamaszok fejlődéstörténetei és szinte soha nem nyert még olyan film, amiben nincs halál, sorstragédia vagy látványos jellemfejlődés.
- A Sráckor tényleg független film; az IFC, amely teljesen újonc az Oscar-versenyben, erején felül költ a kampányra, de nincsenek olyan szinten beágyazódva Hollywoodban, hogy pár emaillel és telefonhívással a haveroknak szavazók százait tudnák megmozgatni.
- A fő kategóriákon kívül nincs sok esélye; a hat jelölés ugyan szép eredmény, de ha az operatőrök, hangtechnikusok, díszlettervezők nem látják a kimagasló szakmai teljesítményt, akkor miért szavaznának a filmre?
A Birdman ellen szól:
- Igaz, hogy megnyerte a SAG fődíját, de Michael Keaton veszített Eddie Redmayne-nel (A mindenség elmélete) szemben a színészkamara legjobb férfi alakítása díjáért és most már inkább Redmayne számít az Oscar éllovasának is, márpedig a Birdman esetében nem lehet elvonatkoztatni Keaton főszereplői alakításától. Ha ő nem tud nyerni a saját kategóriájában, akkor nehéz elhinni, hogy annyira nagy lenne a Birdman támogatottsága.
- Megosztó film, sokaknak az agyára megy, volt olyan Akadémia-tag, aki konkrétan arra panaszkodott, hogy megfájdult a feje Iñárritu vágtázó kamerájától. Aki utálja, hetedik-nyolcadik helyre fogja rakni, márpedig a preferenciális rendszerben nem csak első, de második-harmadik helyezések is kellenek a végső győzelemhez.
- Bár drámai elemeket is tartalmaz, de a Birdman-t elsősorban vígjátékként tartják számon Hollywoodban (Golden Globe-ra is komédia kategóriában jelölték és vesztett A Grand Budapest Hotel-lel szemben), ami pedig nem feltétlenül jó ajánlólevél az Akadémia szemében, az esetek 99 százalékában dráma nyeri a legjobb filmnek járó Oscart.
- Sokan inkább technikai bravúrnak tartják a Birdman-t és letudnák a díjazását egy legjobb operatőri szoborral. Érdekes módon nem jelölték a legjobb vágás kategóriájában sem, mintha elhitték volna, hogy vágás nélkül vették fel az egész filmet. Márpedig a legjobb film és a legjobb vágás kategória győztese nagyon gyakran ugyanaz.
ÖSSZESSÉGÉBEN arra tippelünk, hogy a Sráckor a konszenzusosabb választás, így megnyeri a legjobb filmet, Alejandro González Iñárritu pedig viszi a rendezői kategóriát.
Ha ez így történik, akkor
- ez lesz az ötödik év zsinórban, hogy nem amerikai rendező-;
- a második év zsinórban, hogy mexikói rendező-; és
- a harmadik év zsinórban, hogy nem a legjobb film rendezője
kapja a legjobb rendezői Oscart.
LEGJOBB FÉRFI FŐSZEREPLŐ
A legjobb filmen kívül a legizgalmasabb kategória, ugyanis egész szezon alatt Michael Keaton (Birdman) volt az éllovas, ám a SAG-et és a BAFTÁ-t is Eddie Redmayne (A mindenség elmélete) nyerte végül, így most az ő szénája áll jobban és Stephen Hawking megformálása sokkal Oscar-barátabb szerep (az utóbbi tíz évből nyolcszor valós személy megelevenítéséért nyertek ebben a kategóriában!) mint a Keaton saját karrierjére utaló Birdman-főszerep.
Ha Keaton mégis nyerne, 64 évével ő lenne az utóbbi harminc év legidősebb férfi főszereplői nyertese, Jack Nicholson és Jeff Bridges is fiatalabb volt, amikor nyert. Nevető harmadikként pedig nem kizárható, hogy Bradley Cooper ejtse pofára a két éllovast, ugyanis az Amerikai mesterlövész-ért se Golden Globe-ra, se BAFTÁ-ra, se SAG-re nem jelölték, így most mérkőzik meg először Keatonnal és Redmayne-nel, ráadásul ez zsinórban a harmadik jelölése és az Amerikai mesterlövész közben szárnyal a mozikasszáknál.
Végső tippünk: Eddie Redmayne (A mindenség elmélete)
- - -
LEGJOBB NŐI FŐSZEREPLŐ
Julianne Moore-nak (Still Alice) végre eljött az ideje; ötödik nekifutásra már-már életműdíjként jár neki ez az Oscar. Ha Eddie Redmayne nyeri a kategória férfi párját, akkor biztos sokan felemlegetik majd a 2007-es Savage Grace című (egyébként rémes) filmet, amelyben vérfertőző anya és fiát alakítottak ők ketten. A zseniális zsínésznőről korábban is írtunk például itt és itt.
- - -
LEGJOBB FÉRFI MELLÉKSZEREPLŐ
J.K.Simmons (Whiplash) végignyerte az egész szezont, korábban arra számítottunk, hogy Edward Norton (Birdman) megszorongathatja, de úgy tűnik, erről szó sincsen, Simmonsé az Oscar.
- - -
LEGJOBB NŐI MELLÉKSZEREPLŐ
Ebben a kategóriában sem érdemes meglepetésre számítani, csak az a kérdés, hogy Patricia Arquette kitüntetésével a Sráckor vigaszdíja lesz ez, vagy csak egy Oscarja a sok (maximum hat) közül. Érdekes egyébként, hogy 1994 (Jessica Lange - Dianne Wiest) óta ez lesz az első alkalom, hogy mindkét legjobb női alakítás díjat 45 év feletti színésznő kapja.
LEGJOBB EREDETI FORGATÓKÖNYV: Izgalmas kategória, mert mindhárom nagyágyú (Sráckor, Birdman, A Grand Budapest Hotel) itt van és érdekes módon minden jel arra mutat, hogy Wes Anderson legyőzheti a legjobb film szobráért ölre menő két konkurensét. Ez a kategória mindig kegyes a filmjeiket maguk író kultrendezőkhöz, így Anderson beillik a korábbi nyertesek, Tarantino, Woody Allen, Sofia Coppola, Alexander Payne vagy Spike Jonze sorába.
LEGJOBB ADAPTÁLT FORGATÓKÖNYV: Tök igazságtalanság, hogy a Whiplash-t átpaterolták ebbe a kategóriába pusztán azért, mert annak idején befektetők keresése céljából a forgatókönyv egyik jelenetéből leforgattak egy jelenetet rövidfilmként, így Damien Chazelle nem indulhatott az eredeti forgatókönyvek díjáért. Itt viszont könnyebb dolga lehet nyerni, hacsak nem dobnak egy vigaszcsontot a nyolc Oscarra jelölt Kódjátszmá-nak vagy a hat Oscarra jelölt Amerikai mesterlövész-nek, noha egyik filmnek sem épp a forgatókönyv az erőssége. Mi mindenesetre a Whiplash-nek drukkolunk.
LEGJOBB OPERATŐRI MUNKA: Emmanuel Lubezki tavaly nyert a Gravitáció-ért, de most nagyon megérdemel még egy Oscart a Birdman-ért is.
LEGJOBB VÁGÁS: Aki élőben nézi a közvetítést, ennél a kategóriánál figyeljen nagyon, mert szinte mindig kihatással van a fődíjra. Ha nyer itt a Sráckor, akkor jó eséllyel viszi a legjobb filmet is, ha viszont a Whiplash-t vagy A Grand Budapest Hotel-t díjazzák, akkor további meglepetéseket tartogat az éjszaka.
LEGJOBB DÍSZLET, LEGJOBB SMINK és LEGJOBB KOSZTÜM:A Grand Budapest Hotel-en kívül bármi más meglepetés lenne mindhárom kategóriában. Könnyen lehet egyébként, hogy Wes Anderson filmje végül több Oscart nyer, mint a legjobb filmnek kikiáltandó Sráckor vagy Birdman.
LEGJOBB HANG és LEGJOBB HANGVÁGÁS: Valószínűleg az Amerikai mesterlövész viszi mindkettőt, hacsak nem tarol a Birdman, vagy nem adják a legjobb hang díját a Whiplash dobpergéseinek.
LEGJOBB VIZUÁLIS EFFEKTUSOK: Abból kiindulva, hogy az Akadémia tagjai nem szívesen díjaznak nyári blockbustereket, a fontosabb kategóriákban hoppon maradt Csillagok között tűnik az egyetlen logikus választásnak, bár az Amerika kapitány 2-nek és A galaxis őrzői-nek is vannak hívei.
LEGJOBB FILMZENE: A munkamániás Alexandre Desplat dupla jelölt (Kódjátszma, A Grand Budapest Hotel) és a korábbi hat jelöléséből se nyert egyszer sem, de sajnos ezekben a kategóriákban nem működik a színészeknél gyakori "mostmáraztán tényleg adjunk neki egyet!" effektus, így valószínűleg most sem fog, hanem tapsolhat kényszeredett mosollyal Jóhann Jóhannssonnak (A mindenség elmélete).
LEGJOBB FILMDAL: Sokan számítanak arra, hogy itt kárpótolhatják a legjobb rendezés és legjobb férfi főszereplő kategóriákból kimaradt Selmá-t vagy a legjobb animációs film kategóriából kimaradt A Lego-kaland-ot, noha a legfülbemászóbb jelölt dal kétségkívül a Lost Stars a Szerelemre hangszerelvé-ből. A fogadóirodáknál mindenesetre a Selma betétdala, a Glory számít a favoritnak, John Legend és Common szerzeménye.
LEGJOBB ANIMÁCIÓS FILM: Miután a tuti befutónak tartott A Lego-kaland jelölést sem kapott, az Így neveld a sárkányodat 2-re érdemes fogadni, bár ritka, hogy folytatás nyerjen és talán a Hős6os okozhat meglepetést.
LEGJOBB DOKUMENTUMFILM: Csak a Citizenfour nyerhet.
LEGJOBB IDEGEN NYELVŰ FILM: Erős és izgalmas kategória, ahol az észt Tangerines-t leszámítva mindegyik jelölt győzelmére fel lehetne hozni ütős érveket, de a legvalószínűbb, hogy meglesz az első lengyel Oscar ebben a kategóriában, az Idá-nak köszönhetően.
LEGJOBB RÖVIDFILMEK: A három rövidfilm kategória jelöltjeit még nem láttuk, de az animációs mezőnyben a Feast, a dokumentumfilm kategóriában a Crisis Hotline: Veterans Press 1, a fikciós filmek között pedig az Oscar-jelölt Sally Hawkins és az Oscar-nyertes Jim Broadbent főszereplésével készült The Phone Call számít a favoritnak.
- - - - - - - - - -
Az Oscar-díjakat magyar idő szerint vasárnapról hétfőre virradó éjjel 2-től adják át.