Már az első percnél torkon ragadja a nézőt, és ez a szorítás nem enyhül, inkább csak fokozódik, és a film vége után is sokáig érezhető még.
Hatása a műfaj legnagyszerűbb darabjaihoz mérhető.
Megbotránkoztatónak tűnhet, hogy a Hetedik-hez hasonlítom, és valóban tartalmilag nagyon távol állnak egymástól, de mindkét film felforgatta a belső világomat, felzaklatott, olyan kegyetlen utazásra vitt, amit nem tudnék, de nem is akarok feledni, mert azt érzem, valami igazán fontosat kaptam tőle.
2015 elején írtam egy összeállítást a holokauszttal foglalkozó filmekről. A cikkre való felkészülésként megnéztem, illetve újranéztem belőlük néhányat. Azt éreztem, hogy ugyan már régebben is próbálkoztak új, szokatlannak tűnő műfaji elemekkel, új nézőpontokkal, de a téma rettenetes súlya, a feldolgozással járó felelősség így is óvatosságra, rosszabb esetben szépelgésre késztette az alkotókat.
Nemes Jelesék filmjében sem óvatosságot, sem szépelgést nem éreztem, csak a lánglelkű pályakezdőkre jellemző elhivatottságot és ambíciót. Mintha azt mondanák:
mi majd megmutatjuk, hogy is volt ez,
és megmutatjuk azt is, hogyan kell filmre vinni a földi poklot úgy, hogy az hitelesnek hasson, és nagyot üssön. Jót tett a filmnek ez a merész hozzáállás.
Amikor a cannes-i bemutató idején elöntötték az internetet a lelkesedő külföldi kritikák, a siker nagyságán kívül azon lepődtem meg a legjobban, hogy többeknek is eszébe jutott róla Az ember gyermeke.
Azt gondoltam, tényleg valami rendkívülit hozhattak össze, ha egy holokauszttal foglalkozó film megvalósítása Cuaron remekművében látott technikai megoldásokra hajaz. Aztán megnéztem a Saul fiá-t, és már én is azt mondom: megtalálták a tökéletes formát a mondandójuk közléséhez.
Persze nem az a lényeg, hogy milyen más filmekre hasonlít technikailag a Saul fia, hanem az, hogy a formai újszerűsége miatt fokozott érzelmi hatást képes kiváltani, hiába szól egy olyan témáról, amit már számos alkalommal feldolgoztak filmen.
Ezúttal nem biztonságot jelentő távolból szemléljük a tábort
és az eseményeket, hanem hosszan kitartott, jobbára szemmagasságból felvett, a főszereplőre tapadó képek segítségével bedob minket a káosz sűrűjébe a film.
Azt érezhetjük, hogy minket is állandóan lökdösnek, nógatnak, ráncigálnak, fenyítenek, a földi pokol homályosan hagyott részleteit pedig a képzeletünkkel kell kitöltenünk - így válik igazán borzongatóvá az élmény.
Választhattak volna könnyebb utat, és mondjuk egy társait segítő, szimpatikus áldozatot, vagy a Sonderkommando felkelését elkötelezetten segítő lázadót is eljátszhatott volna Röhrig Géza.
Saul azonban egy értelmetlen célért megfeszülő, másoknak néha bajt okozó, monomániás félőrült.
Lehetetlenség vele azonosulni, és a megbolondulásig lehet azon agyalni, pontosan mi hajtja őt.
És ez remek dolog, mert így a helyzet dühítő értelmetlenségére mutat rá Saul karaktere. Felfoghatatlan, ami történt ezekben a haláltáborokban, és ugyanúgy Saul tetteit sem lehet értelmezni a karosszékben ülve, megítélni racionális gondolkodásmóddal. Ő Saul, neki már minden édes mindegy, csak a fiát akarja eltemetni.
Nem megyek most megint végig a Saul fia sikertörténetén, úgyis mindenki kívülről fújja már. Maradjunk annyiban, hogy régen volt már, hogy ekkora nemzetközi hullámokat kavarjon egy magyar film. Ha a Cannes-ban kapott díj rangjából indulunk ki, akkor harminc éve nem történt ilyesmi. Ez már önmagában kíváncsivá kell, hogy tegye az embert.
És nem csak külföldön lett beszédtéma a film. Telt házzal mentek a közönségtalálkozókkal összekötött premier előtti vetítések az országban, és én magam is fültanúja voltam annak az országos bemutató napján, hogy
két srác arról dumált a négyes-hatoson, hogy meg kellene nézni a Saul fiát.
Ilyen is régen volt már: elkapni egy beszélgetést a villamoson, ami arról szól, hogy gyerünk, nézzünk meg egy magyar filmet.
A Saul fia abban is példát mutat, hogyan lehet úgy történelmi filmet csinálni, hogy az ne váljon száraz történelemleckévé. A fikciós történetben számos helyen megjelennek valós személyek, megtörtént események. Ezek csak az apró epizódok a filmben, de pont ezért furdalni kezdi a kíváncsiság a nézőt, hogy ki volt az a magyar orvos, aki Josef Mengelének dolgozott, és azt mondja Saulnak, hogy "én is ugyanolyan fogoly vagyok, mint te". Vagy mi volt az a fényképezés az ajtó mögül? Tényleg fellázadtak a sonderkommandósok?
A Saul fia arra ösztökél, hogy mi magunk nézzünk utána Nyiszli Miklósnak, a fotónak, amit rekonstruáltak a filmben, a Sonderkommando felkelésének, és sorolhatnám még tovább. Ilyen értelemben is tovább él az emberben a film.