Hiába tartják a cannes-i filmfesztivált nyolc hónappal az Oscar-díjak bejelentése előtt, az onnan tudósító amerikai újságírók már akkor azon pörögnek, melyik filmnek milyen esélye lehet a szoborra. A Saul fia jó helyzetből indult, nem valami mellékszekcióban vetítették eldugva, hanem a nagy presztízsű versenyprogramban. Összehasonlításképp: tavaly három olyan film is (Leviatán, Eszeveszett mesék, Timbuktu) is ott mutatkozott be, ami aztán az Oscaron a legjobb idegen nyelvű film kategória jelöltje lett.
A Saul fiá-val kapcsolatban is hamar elkezdték az Oscart emlegetni, és ez még gyakoribbá vált, miután a fesztivál közepén kiderült, hogy egy éjszakába nyúló licitháború végén a Sony Pictures Classics szerezte meg az amerikai forgalmazási jogokat. Ez a cég híres arról, hogy teljes erőbedobással nyomja az Oscar-kampányait, és gyakran sikerrel jár. Az övék volt például a már említett Leviatán és Eszeveszett mesék is.
A Saul fia a legjobb helyre került, úgy tűnik.
Amúgy az agresszív és gyakran hatékony Oscar-kampányairól híres Harvey Weinstein is nagyon akarta a filmet, bár félő, hogy ő újravágta volna, Röhrig Gézát meg leszinkronizáltatja Matt Damonnal.
A Filmalap ügyesen dobott egy újabb fát az Oscar-tűzre, amikor június 10-én, az összes ország közül elsőként bejelentette, hogy Magyarország a Saul fiá-t nevezi Oscar-díjra a legjobb idegen nyelvű film kategóriájában. Ez merőben szokatlan lépés volt, mert a nevezéseket általában csak a nyár végén szokták bejelenteni (nem is jelentettek be azóta sem többet), de bejött, mert a világ összes filmes újságjának szalagcímében ott szerepeltek
intim közelségben a Saul fia és az Oscar szavak,
az újságírók pedig leírhatták, hogy ők amúgy hetek óta szajkózzák, hogy mennyire esélyes ez a film.
Amikor pár nappal ezelőtt végigszaladt az amerikai filmes sajtón a Saul fia előzetese (ami másfél hónapja fent van a YouTube-on, de ők valamiért csak most találták meg), a legtöbb helyen már Oscar-éllovasként („frontrunner”) hivatkoztak a magyar filmre. Hollywood bibliája, a Variety két hónapon belül hét cikkben foglalkozott a Saul fiá-val, ami azért érdekes, mert például az Arany Pálma-nyertes Dheepan-nal csak egyben. Legutóbbi riportjukban nem kevesebbet állít a szerző Nemes Jelesről, mint hogy „a szilárd eltökéltség, az erő és a szerénység ötvözetét sugározza”.
Mi ez, ha nem szerelem?!
Már Cannes alatt megjelentek azok a hangok, amelyek szerint a Saul fia akár többre is viheti: nemcsak az idegen nyelvű filmek között versenyezhet, hanem akár az Oscar főbb kategóriáiban is megcsíphet magának jelöléseket. Az első fecske az In Contention cannes-i zárócikke volt, amely tíz olyan filmet elemzett a fesztivál felhozatalából, amiknek a legtöbb esélyük van Oscar-jelöléseket begyűjteni jövőre.
A Saul fiá-nak négy fontos kategóriában (legjobb film, legjobb rendező, legjobb forgatókönyv és legjobb fényképezés) is jelölést jósolt a szerző, és külön kiemelte, hogy a zsűritagok közül Sienna Miller, Xavier Dolan és Guillermo del Toro milyen hevesen ajnározta a filmet (közülük Miller és Del Toro tagja is az Amerikai Filmakadémiának, tehát szavazat formájában is kifejezhetik majd a lelkesedésüket).
Június 21-én a veterán filmes szakíró, Anne Thompson említette meg a Saul fiá-t a fődíjra esélyesek között, az elmúlt másfél hét alatt pedig két olyan cikk is lejött fontos angolszász lapokban, amely a legjobb film Oscarjára esélyesek közé számítja a magyar filmet.
A The Hollywood Reporter július 17-i számában megjelent, Félidőben az Oscar-verseny című cikk abból a meglepő tényből indul ki, hogy az elmúlt 14 évben egyetlen esetet kivéve (A Grand Budapest Hotel tavaly) sosem jelöltek a legjobb film Oscarjára olyan alkotást, amit az év első felében mutattak be a mozik (ez amiatt is van, mert a forgalmazók a nagy dobásaikat a finisre tartogatják).
A cikk megvizsgálja, hogy ha jövőre ez mégis megtörténne, akkor melyik eddig bemutatott film lenne a legesélyesebb a jelölésre. Persze, a szerző csal egy kicsit, hisz a Saul-t voltaképpen még be sem mutatták Amerikában, de a híre már megelőzte, így a Pixar-féle Agymanók, a Love & Mercy című Beach Boys- film, a Sundance-nyertes Én, Earl és a csaj, aki meg fog halni, illetve a szcientológiai egyház gyanús ügyeit vizsgáló Going Clear mellett a Saul fia is a válogatásba került.
A magyar filmmel kapcsolatban megjegyzi, hogy sokan érezték úgy Cannes-ban, hogy sokkal inkább megérdemelte volna az Arany Pálmát, mint a győztes, illetve hogy a témája és a Sony támogatása miatt megkerülhetetlen versenyző a legjobb idegen nyelvű filmek között. A cikk írója arra is felhívja a figyelmet, hogy ha a Saul-nak sikerül azt a pályát leírnia, mint az 2012-es Szerelem-nek, akkor
akár egy legjobb film jelölést is megcsíphet.
Haneke filmjét ugyanis a cannes-i Arany Pálmája után öt kategóriában jelölték Oscarra (film, rendező, színésznő, forgatókönyv, idegen nyelvű film - ez utóbbit meg is kapta).
És ez még nem minden, mert a The Guardian nevű brit lap a keddi számában giga-összeállítást közölt a jövő évi Oscar-esélyesekről. Negyven filmet veséznek ki, köztük a Saul fiá-t. Az idegen nyelvű filmek kategóriában már biztosra veszik a jelölését, de megkockáztatják, hogy emellett versenyezhet a legfontosabb díjért is (legjobb film), illetve ott lehet a végső ötben Nemes Jeles László rendező és Röhrig Géza színész is. A Guardian is kiemeli, hogy milyen jót tesz a film esélyeinek, hogy a Sony áll mögötte.
Természetesen már az is nagy szám lenne, ha az idegen nyelvű film kategóriájában jelölnék Oscarra a Saul fiá-t. Eddig ez mindössze nyolc magyar filmnek jött össze, és a díjat egyedül Szabó István Mephistó-ja kapta meg 1981-ben. Az utoljára jelölt magyar filmet is Szabó rendezte, ez volt a Hanussen, ami az 1988-as gálán szerepelt a legjobb öt között. Tehát ha összejön a jelölés a Saul fiá-nak, az azt fogja jelenteni, hogy
28 év kihagyás után van újra magyar film az Oscar-versenyben.
Oscar-díjra jelölt magyar filmek
1968 - A Pál utcai fiúk (Fábri Zoltán)
1974 - Macskajáték (Makk Károly)
1978 - Magyarok (Fábri Zoltán)
1980 - Bizalom (Szabó István)
1981 - Mephisto (Szabó István)
1983 - Jób lázadása (Kabay Barna és Gyöngyössy Imre)
1985 - Redl ezredes (Szabó István)
1988 - Hanussen (Szabó István)
De az igazi szenzáció az lenne, ha valamelyik fő kategóriában tudna jelölést szerezni a Saul fia, hiszen ez eddig egyetlen magyar filmnek sem sikerült (külföldi filmekben dolgozó magyar operatőröket már többször jelöltek, például Koltai Lajost az olasz Maléná-ért, Zsigmond Vilmos pedig nyert is a Harmadik típusú találkozások-ért).
Az idegen nyelvű filmek minden további nélkül versenyezhetnek az összes kategóriában, a jelölés egyetlen kritériuma, hogy a filmet a díjkiosztót megelőző évben legalább egy héten át kell vetítenie valamelyik Los Angeles-i mozinak (Nemes Jelestől tudjuk, hogy a Saul fia amerikai forgalmazója természetesen tervez is ilyen, ún. kvalifikáló kört adni a filmnek).
Ha megtörténne a csoda, és legjobb film Oscarjára jelölnék a Saul fiá-t, azzal nagyon elit körbe kerülne Nemes Jeles filmje. Az Oscar-díjak történetében ugyanis eddig csak nyolc alkalommal fordult elő, hogy
egy idegen nyelvű film került a legfontosabb kategória jelöltjei közé.
Nyerni egyiknek sem sikerült.
Legjobb film Oscar-díjára jelölt idegen nyelvű filmek
1938 - A nagy ábránd (Jean Renoir)
1969 - Z, avagy egy politikai gyilkosság anatómiája (Costa-Gavras)
1972 - Kivándorlók (Jan Troell)
1973 - Suttogások és sikolyok (Ingmar Bergman)
1995 - Neruda postása (Michael Radford)
1998 - Az élet szép (Roberto Benigni)
2000 - Tigris és sárkány (Ang Lee)
2012 - Szerelem (Michael Haneke)
Az is látszik, hogy az amerikai forgalmazó nem veszi félvállról az ügyet, egy igazi nagyágyút vett fel a Saul fia Oscar-kampányára. Melody Korenbrot többek között épp a fenti impozáns lista két utolsó filmjének egyengette az útját az Oscar-finisben. Azt pedig már emlegettük is, milyen sikerrel: a Szerelem öt jelölést kapott, a Tigris és sárkány pedig összesen tizet, amik közül négyet díjra is váltott. Korenbrot dokumentumfilmekre és idegen nyelvű filmekre specializálódott, nagyon érti a dolgát, szóval már lehet kötni a fogadásokat a Saul jelöléseire.
Erős a gyanúnk, hogy Andy Vajna minden követ meg fog mozgatni a Saul fia Oscar-jelölései érdekében. Bár Vajna márciusban még azt nyilatkozta az Origónak, hogy csak akkor érdemes költeni a hirdetésekre, ha a film már bent van a legjobb kilencben vagy ötben, de nem lepődnénk meg, ha a Saul-t övező imádat hatására revideálná ezt az álláspontját, és már ősz végén teleszórnák a filmes szaklapokat For Your Consideration-reklámokkal. A kormánybiztos amúgy maga is tagja az Amerikai Filmakadémiának, tehát egy szavazattal már beljebb vagyunk, illetve szerteágazó hollywoodi kapcsolatrendszerét is annak szolgálatába állíthatja, hogy minél többen értesüljenek a magyar film létezéséről.
A következő hónap még egy nyugisabb időszak lesz a Saul fia Oscar-kampányában. Hivatalosan még nem jelentették be ugyan, de a film amerikai premierje várhatóan a Telluride filmfesztiválon lesz szeptember elején, illetve már Cannes óta nyílt titok, hogy Torontóban is vetíteni fogják. Akkor indul majd be igazán csak a gépezet. Van egy tippünk, hogy szeptember végétől még több olyan cikk születik majd, aminek a címében a Saul és az Oscar szerepel majd.
Az Oscar-jelöléseket 2016. január 14-én jelentik be, a díjkiosztó 2016. február 28-án lesz.