Tavaly ilyenkor az is hihetetlennek tűnt, hogy egy magyar film Oscart nyerhet. Ki gondolta volna, hogy az idén egy újabbnak fogunk drukkolni? Az Origo Filmklub podcast legújabb adásának vendége az Oscar-jelölt Mindenki című kisfilm rendezője, Deák Kristóf volt, aki nem sokkal beszélgetésünk előtt érkezett vissza Los Angelesből, ahol az Oscar-jelöltek hagyományos ünnepi ebédjén vett részt. (Azóta Deák visszautazott, és már az Oscar-kampány hajrájában adja az interjúkat.)
Mivel nem mindennapi élmény lehet a filmvászonról ismert arcokkal kuszkuszt eszegetni, ezért rögtön az Oscar-jelöltek ebédjén szerzett élményeiről faggattuk a fiatal rendezőt. Kiderült, Ryan Gosling a szomszédos asztalnál ült, Matt Damon és Nicole Kidman szintén közel. Deák Kristóf kedvenc Disney-rajzfilmje, az Aladdin társrendezőjével ülhetett egy asztalnál, aki nem akármilyen szavakkal dicsérte a Mindenki-t: neki az volt a kedvence a tíz jelölt közül. „Ez az, amire mindig emlékezni fogok” – mondta erről az Origónak Deák Kristóf.
Ott volt az ebéden Spielberg is, akinek München című filmjében Deák Kristóf vágóasszisztensként dolgozott. A forgatás idején a lelkére kötötték a kollégái, hogy ne bámulja Spielberget, ezért most sem akart „az arcába ugrani”. „Az volt alapvetően a célom, hogy ne ájuljak el a meghatottságtól, és ne fakadjak sírva.” Hiába, nem mindennap siránkozik az embernek egy Oscar-jelölt Mel Gibson-film (A fegyvertelen katona) producere.
Kiderült az is, hogyan született a közös szelfi Justin Timberlake-kel. „Szürreális érzés, hogy egy nemzetközi szupersztár azzal kezdi, hogy gratulál a jelöléshez.” Ugyanezen a vacsorán történt, hogy a Kaliforniai álom zeneszerzőjének kifejthette elméletét a musical egyik betétdaláról, és a másik nagy Oscar-esélyes Érkezés forgatókönyvírójával is dumáltak.
Nyugodt embernek tartja magát, de arra, hogy vasárnap éjjel egymilliárdan fogják nézni, nem akar most gondolni. Tart tőle, hogy
az utolsó pillanatban áttöri a nyugalmam falát az óriási nagy para”.
A latolgatásokra sem figyel, ebben a kategóriában állandóan megdőlnek a jóslatok, nem számít a papírforma. Tavaly például mindenki halálbiztos volt abban, hogy a Shok című kisfilm nyeri majd az Oscart, de aztán nagy meglepetésre a Stutterrer ír rendezőjének a kezében landolt a szobor. A tavalyi nyertes filmnek ugyanaz volt a PR-osa, mint a Mindenki-é, ő a titkos fegyver, aki nagyban elősegítheti a győzelmet.
„Nem lennék az, aki most vagyok, semmi nem úgy lenne, ha nem mentünk volna ki” – mondja Deák Kristóf Angliáról, ahova a feleségével költözött ki hét éve, filmezést tanulni. Akkorra már két évet lehúzott a Műszaki Egyetemen, és három évet a Színház- és Filmművészeti Egyetem gyártásvezetői szakán, ahol a vágásba is beletanult.
Budapesten dolgozott Spielberg mellett a München vágócsapatában, ahol alázatra tanította az amerikaiak profizmusa.
Százezer százalékot tesznek bele, elszégyelltem magam, amikor csak 16 órát dolgoztam.
Látta Spielberg vágóját munkában: Michael Kahn gemkapoccsal fűzte össze a snitteket, de mindegyik jó helyen volt.
Már épp kezdett beindulni a vágókarrierje Magyarországon, de amikor hallotta, hogy a westminsteri egyetemen rendezői masterképzés indul, elcsábult. „Itthon ott tartottam, hogy már tévésorozatokban dolgoztam, pont kiléptem az asszisztensi körökből”, de izgatta az, hogy külföldön rendezést tanuljon. Pár évvel később ideiglenes visszatért, amikor megkapta a lehetőséget, hogy ő rendezhessen egy tucat részt a Hacktion című tévésorozatból.
A brit egyetem elvégzése után néhány hónap alatt sikerült kint felépítenie egy szabadúszó-karriert, előbb vágással, majd reklámfilmekkel keresett pénzt. Azóta is Angliában él, és leghőbb vágya, hogy külföldi produkcióval jöjjön vissza Magyarországra dolgozni.
Érzékeli, hogy az Oscar-jelölés óta méregeti őt a magyar filmes szakma, „furcsa sötét lóként tűntem fel a színen, mindenki bizalmatlanul néz”, de nyitott arra, hogy szakmai kapcsolatokat építsen az itthoniakkal. Több saját filmterve van, ezekről is mesélt az Origo Filmklub podcastjában, és most pénteken este indul egy pár perces epizódokból álló új tévésorozata a Paramount csatornán. Eszméletlen a címe, fekete humorral operál, középpontjában egy Géza nevű ember (Tzafetás Roland), aki kómában fekszik a kórházban, viszont mindent hall, ami körülötte történik.
Ha szeretné azt is tudni, hogyan került be Deák Kristóf Spielberg mellé vágni, hogy szerinte mit rontottak el a München-ben, feltétlenül hallgassa meg a beszélgetést! Kitárgyaljuk azt is, milyen bakik vannak a saját kisfilmjében, és hogy honnan szerez magának szmokingot a gálára.
A Filmklub podcast adását megtalálja az iTuneson, letöltheti MP3 formátumban, vagy meghallgathatja az alábbi lejátszóban. A podcasthoz tartozó RSS-csatornát itt találja.
A Mindenki című kisfilm megtekinthető az HBO GO-n, de vasárnap este kilenctől leadja a Duna TV is. Az idei Oscar-gála magyar idő szerint február 27-én hétfő hajnalban lesz, akkor lehet majd szurkolni Deák Kristófnak és stábjának. A díjkiosztóról az Origo élőben fog tudósítani.