Értékelni kell, ha egy film nem árul zsákbamacskát, és már a nyitójelenetével a tudtunkra adja, mire számítsunk a következő két órában. Az Amerikai bérgyilkos hosszúra nyúló, giccses nyáltengerrel duzzasztja fel az óceánparti üdülőt, majd mészárlást rendez. Behoz egy barátnőt csak azért, hogy pár perc múlva eltegye láb alól, ezzel motivációt nyújtva a Kemény Férfi Főhősnek. „Ne sírj, akkor én is sírok!” – regulázza hősünk a csaját, amikor megkéri a kezét, mert ez olyan film, ahol férfi nem sírhat, csak ölhet. Buta, buta, buta macsófilm.
A film egy regénysorozaton alapul, a 16 kötetre rúgó Mitch Rapp-szérián Vince Flynn tollából, politikai thrillereiből tizenegy magyarul is megjelent. Nem tudom, Flynn könyvei szállítanak-e egy megbízható Jack Reacher-szintet, de pusztán az adaptációt nézve érthetetlen, miért gondolta bárki, hogy nem a tékák alsó polcára való, hanem rendes moziforgalmazásba. Még egy erős karakterszínésszel, a sziklaszilárd kiképzőtisztet játszó Michael Keatonnal is megpróbálták emelni a produkció fényét, hasztalan.
Pedig kell néha a jóféle eszképista szórakozás, ami megtestesülhet B-filmben, vagy pörgős, felszínes strandolvasmányban. Az Amerikai bérgyilkos társaságban, trashnézős szeánszokon szórakoztató lehet ugyan, de jóféle semmiképpen.
A terrorelhárító főszereplők a világot járva vadásszák a gonoszt, és az operatőr sokat rángatja a kézikamerát, de ez még nem szül agyas akciófilmet, mint a jobb Bourne-ok. A John Wick-filmek komolyan vehetetlen mesevilágban játszódnak, de ezt tudják is magukról, és az alkotók felől robusztus hozzáértéssel párosulnak; az Amerikai bérgyilkos amatőr módon vágja tönkre akcióit közelikkel és rossz koreográfiával.
A traumától megférfiasodó, nehezen kezelhető szuperkommandós Mitch Rapp (a kölyökképű Dylan O’Brien hiteltelenül keménykedik) első – és remélhetőleg utolsó – mozifilmes kirándulása ezzel szemben fárasztó, ostoba, egységsugarúbb, mint a legbénább 24-évadok voltak. (A regények írója szakértőként részt vett a sorozatban; a film rendezője Homeland-epizódokat jegyez.) Ha harminc éve készült volna, akkor Chuck Norris és Lee Marvin kapta volna a főszerepeket; ami azt illeti, ez nem is csak hipotetikus film, Delta kommandó a címe, a reagani éra veretes szimbóluma, ami épp csak egy kevéssel vállalhatóbb a mostaninál.
Tucatakciófilm az Amerikai bérgyilkos, de az erkölcsisége arcpirító. Soviniszta, vulgárpatrióta, retrográd, szexista, iszlamofób produktum, melyben a közel-keletiek csak a szabad világ elpusztítására törő gonosztevők lehetnek, a nők pedig akadékoskodó főnökök vagy kétszínű árulók. Hőseink egészen Rómáig zarándokolnak el egy rossz kezekbe került atombombáért, de a végén csak amerikai életek foroghatnak veszélyben, ennyi erővel az USA keleti partján is játszódhatna.
Sorolhatnám még sokáig a marhaságokat, de muszáj válogatnom. Nem éri meg ugyanis egy mozijegy árát kifizetni az Amerikai bérgyilkos-ra, de vétek lenne, ha olvasóink kimaradnának a javából. Következzen tizenöt spoileres fénypont, instant klasszikus szállóige: ha felkeltik az érdeklődését, nem kell aggódnia, maradt még bőven hasonló gyöngyszem a film tarsolyában.