Vannak magyar Emmy-díjasok, például Zsigmond Vilmos és Ragályi Elemér operatőrök, ám ők egytől egyig amerikai alkotásokért kapták meg a nagy elismerést. A mostani az első, hogy magyar gyártású produkció és magyar színésznő került a jelöltek közé.
Már a jelölés ténye önmagában hatalmas siker, a televíziós produkciók Oscar-díjának is nevezett Emmy-díj ugyanis a harmadik legfontosabb amerikai mozgóképszakmai díj az Oscar és a Golden Globe mellett, a Nemzetközi Emmy-díjat odaítélő Televíziós Művészetek és Tudományok Nemzetközi Akadémiája pedig a világ több mint 60 országából választja ki azt a kategóriánkénti négy-négy jelöltet, amelyből aztán a győztest kihirdetik. Azaz a díjat odaítélő akadémiai tagság két magyar alkotást is érdemesnek talált a temérdek nemzetközi produkció közül a díjra.
Sőt. A Nemzetközi Emmy-díj idei 11 kategóriája között rögvest két kiemelt, a nemzetközi szakvélemény által magasan elismert mezőnyben: a legjobb színésznő és a legjobb tévéfilm/minisorozat kategóriájában. Tegyük hozzá, mind az Örök tél, illetve főszereplőnője, Gera Marina, mind a Trezor sorra gyűjti a nemzetközi elismeréseket.
A második világháború végén Magyarországot megszálló szovjetek által málenkij robotra Gulag- és Gupvi-táborokba hurcolt több százezer áldozatnak hihetetlen erővel és felkavaróan emléket állító Örök tél két tucatnyi elnyert elismerése között például az egyik legrangosabb a legjobb európai tévéfilm, a Prix Europa, de a film rendezőjét, Szász Attilát az A-kategóriás montreáli filmfesztiválon is jutalmazták, illetve a Tiburon Nemzetközi Filmfesztiválon Szász és Köbli Norbert a legjobb forgatókönyvíró, Gera Marina a legjobb színésznő, Nagy András pedig a legjobb operatőr díját kapta.
Hasonlóan gazdag díjesőben részesült az 1956 utáni belpolitikai zűrzavarba helyezett történelmi thriller, a 8 Magyar Filmdíjjal kitüntetett Trezor is, amely legutóbb a pármai nemzetközi zenei filmfesztiválról hozta el a legjobb forgatókönyv díját.
Kétségtelen, hogy ezek a díjak nem csupán jelzik a két alkotás minőségét, de növelik is az esélyeket a Nemzetközi Emmy-díj odaítélésekor. Az Örök tél és a Trezor producere, Lajos Tamás mégsem szeretné elbízni magát.
Teljes kuruzslás lenne az esélylatolgatás
– mondta a producer az Origo megkeresésére, rögvest hozzátéve, hogy a két nomináció önmagában is óriási siker.
Nem véletlen, hogy a díj fennállásának közel ötvenéves történetében most van először magyar jelölt, ráadásul rögvest két alkotás, két külön kategóriában. Az eddig elnyert díjak és a Nemzetközi Emmy-jelölések ténye önmagában óriási visszaigazolás, hogy az a folyamat, ami a magyar mozgóképszakmában az elmúlt évtizedben elkezdődött, és most még jobban egybevág a szakpolitika és a kormánybiztos úr elképzeléseivel, az minőségi, a közönség számára átélhető produkciókat eredményez. A televíziós alkotásokat illetően pedig azt is bizonyítja, hogy nem csupán nézői igény van a történelem feldolgozására, hanem az ezt az igényt magas színvonalon kielégítő alkotások a nemzetközi szakma elismerését is kivívják
– mondta Lajos Tamás. A producernek Szász Attilával és Köbli Norberttel közös tévéfilmjeit sokan a magyar történelmi film megújulásaként ünneplik, mégsem sajátítaná ki a sikereket; úgy látja, a történelmi témák minőségi feldolgozása a teljes magyar filmszakma sikere.
Lajos Tamás úgy látja, a Filmalap felállításával és a Magyar Média Mecenatúra Program eddigi működésével
hihetetlen minőségi átrendeződés megy végbe a magyar mozgóképszakmában, és benne a televíziós produkciókban. Az utóbbi időszakban, és várhatóan az átalakulások segítségével a jövőben még inkább, az állami támogatással készült tévéfilmek nemzetközi nívón tudják feldolgozni a magyar történelmet, vagyis kezd megvalósulni az a cél, hogy a produkciók mind tematikailag, mind minőségileg megfeleljenek a nézői elvárásoknak, azaz hogy az állami finanszírozású termék visszajusson az elsődleges támogatójához: az adófizetőhöz
– utalva ezzel, hogy a Magyar Nemzeti Filmalap alapjaira épülve, a Nemzeti Filmintézet létrehozásával a tervek szerint egységessé válik majd a mozis és televíziós forgalmazásra szánt alkotások támogatási rendszere, azzal a céllal, hogy még több sikeres, minőségi magyar alkotás készüljön.
A mozis és televíziós produkciók összehangolásából kiinduló kérdésünkre, miszerint mekkora szerepet játszhat a Saul fia és a Mindenki nemzetközi sikere, benne az Oscar-díjjal a mostani két Emmy-jelölésben Lajos Tamás kifejtette, hogy bár
az elmúlt években hatalmas figyelem vetül a magyar filmekre, így nyilván van valamiféle összefüggés az Oscar-díjak és -jelölések, és a mostani Emmy-nomináció között, de alapvetően azt gondolom, hogy ez a két film saját jogán vívta ki az eddigi elismeréseket és hívták fel magukra az amerikai Televíziós Művészetek és Tudományok Akadémiája figyelmét. Ami tényleg nagy dolog, hiszen a Nemzetközi Emmy esetében az Egyesült Államok kivételével az egész világon sugárzott több száz produkcióból válogat az akadémia tagsága
Ami a 47. Nemzetközi Emmy-gála mezőnyét illeti, mind a Trezor, mind Gera Marina rangos versenytársakat kapott. Az ausztrál Safe Harbour című, 2018-ban indult pszichothriller-széria például számos hazai díj mellett elnyerte például a nemzetközi tévésorozatok cannes-i fesztiváljának, a FIPA forgatókönyvírói elismerését, Gera Marina mellett pedig ott van a kétszeres BAFTA-jelölt Jenna Coleman.
A Nemzetközi Emmy-díjátadóra New Yorkban, november 25-én este 8 órakor (magyar idő szerint november 26-án hajnali 2-kor) kerül sor.