A kutatás, a Visitor Lifestyle Research 2003, egy évente ismétlődő kutatássorozat része, amelyet az NRC és a TGI Magyarország piackutató cégek készítenek el. A 2003. január 29. és 2002. március 4. közötti adatfelvétel során a hetente legalább egyszer internetező, 18-69 éves korosztály netezési szokásait vizsgálták. Az online kérdőíves felmérés 222 hazai honlapról volt elérhető és kitölthető. A végeredmény 5006 fő válaszaiból adódik össze. Az internetes forgalom harmadát adó [origo] a kutatásban nem vett részt.
Demográfiai jellemzők
Az internetezők között még mindig többségben vannak a férfiak, bár az elmúlt egy évben 3 százalékkal csökkent az arányuk. Jelenleg a hetente legalább egyszer internetezők 56 százaléka férfi, és 44 százaléka nő. Számos honlap látogatói körében ettől eltér a nemek megoszlása: egyes gazdasági, sporttémájú vagy számítástechnikai oldalak látogatói között jelentősebb a férfidominancia, míg az úgynevezett női site-okat természetesen a nők látogatják többen, de figyelemre méltó, hogy ezeknek minden negyedik-ötödik látogatója férfi.
A 18-69 év közötti internetezők 55 százaléka nem töltötte még be a 30. életévét, további 36 százalék pedig még csak harmincas éveiben jár. Mindössze 9 százaléknyian vannak azok, akik túl vannak már az ötvenedik életévükön.
Az internetezők 56 százaléka középfokú végzettségű
A felmérés adatai szerint a 18 évnél idősebb internetezők 35 százaléka rendelkezik főiskolai vagy egyetemi diplomával, 56 százaléknak pedig középfokú a legmagasabb végzettsége.
Az internetezők között a budapestiek aránya az elmúlt évhez képest 29 százalékról 27 százalékra csökkent. A gyakori internetezők 26 százaléka megyeszékhelyen, 22 százaléka városban, 25 százaléka falun internetezik.
Egyre kevesebben chatelnek
Legtöbben elektronikus levelezésre használják az internetet, 91 százalék szokott e-maileket küldeni és fogadni. Internetes magazinokat, híreket 83 százalék szokott olvasni, a neten keresztüli információkeresés pedig az internetezők négyötödére jellemző. Chatelni a netezők 29 százaléka szokott, ezzel 4 százalékkal csökkent az arányuk 2002-höz képest, igaz, abszolút értelemben növekedés történt. Szoftverek, zenék, filmek és képek letöltése inkább a férfiakra jellemző, mint ahogy a tőzsdei információk böngészése és az online vásárlás is, bár ez utóbbi még mindig csupán az internetezők 13 százalékánál fordul elő. Az elmúlt évhez képest növekedett az internetet filmek (40 százalék), illetve zenei file-ok (30 százalék) letöltésre használók, továbbá 53 százalékra nőtt a szabadidő programokat kereső internetezők aránya is.
A netezők kétharmadát zavarják a bannerek
Az online reklámok az a terület, ahol az internetezők véleménye a legmarkánsabban változott. Míg 2001-ben 53 százalék tartotta elfogadhatónak a banner reklámokat, addig ez az arány 2003-ra 31 százalékra zsugorodott.
Jelenleg a legnépszerűbb online hirdetési forma az internetezők válaszai alapján "a nyereményjátékkal egybekötött hirdetés", amely a válaszadók 47 százaléka szerint elfogadható hirdetési módszer. Mögötte több mint 10 százalékkal marad le a hírlevélben történő reklámozás, melyet az internetezők 35 százaléka, az e-mailes levélreklám, melyet 34 százalék, illetve a szponzorált weblap, amit 32 százaléka tart elfogadhatónak.
A legkevésbé elfogadott vagy mondhatni negatív hatást elérő hirdetési eszközök a kéretlen levélreklámok vagy SPAM-ek (2 százalék fogadja el), illetve az egérkövető hirdetés, amelyet mindössze a hetente internetezők 4 százaléka tart elfogadhatónak.
Az internetezők 8 százaléka szerint egyik hirdetési forma sem elfogadható. Az elmúlt évben 37 százalékról 51 százalékra nőtt az email reklámokat hetente többször kapók aránya. Ez a fajta levéldömping 6 százalékponttal, 13 százalékra csökkentette az e-mail reklámokat mindig elolvasók arányát.