Uniós jogharmonizáció
Két évvel ezelőtt már átvettük az uniós joganyag egy részét, az új biztosítási törvény pedig már teljesen meg fog felelni az uniós szabályozásnak, s - elegendő felkészülési időt biztosítva - csatlakozásunkat követően lép hatályba.
Az Európai Unió másik tagállamában székhellyel rendelkező biztosító - az egységes felügyeleti engedély elve alapján - fióktelep formájában is működhet hazánkban, illetve határon átnyúló szolgáltatás keretében is értékesíthet. A másik tagállami biztosító fióktelepe, mint a biztosító szervezeti egysége, jogi személyiséggel nem rendelkezik és ellentétben a harmadik országbeli biztosító magyarországi fióktelepével még a belföldi cégnyilvántartásba sem kell bejegyezni.
Változnak a biztosítástechnikai tartalékok befektetésének szabályai: bővül azoknak az eszközöknek a köre, amelybe befektethetők a tartalékok. A fedezetet képező eszközöknek az uniós tagállamok területén kell elhelyezkedniük, a befektetési szabályok és korlátok azonban csak a biztosítástechnikai tartalékokra fognak vonatkozni, a biztonsági tőke befektetése nem lesz korlátozott. Az EU irányelvek alapján a törvény is meg fogja határozni a kockázatosabb, illetve a nehezen készpénzzé tehető befektetésfajták maximálisan megengedett arányát.
Az Európai Unió speciális szabályokat határoz meg a biztosító csődjére, felszámolására és végelszámolására vonatkozóan. Az új biztosítási törvény nem engedi meg a biztosítóval szemben csődeljárás lefolytatását, egyebekben pedig átveszi a biztosító felszámolására és végelszámolására vonatkozó uniós irányelvet. Az irányelvben nem szabályozott, de azzal nem is ellentétes új szabály, hogy biztosító felszámolójának, végelszámolójának kizárólag a Felügyelet által létrehozott közhasznú társaság jelölhető majd ki. A biztosító biztosítási szerződésből származó kötelezettségeivel szemben csak a felszámolási költségeknek lesz elsőbbsége.
A biztosítási piac biztosítókon kívüli egyéb résztvevőire vonatkozó változásai elsősorban a biztosításközvetítőket fogják érinteni. A törvénymódosítás bevezeti a közvetítők egységes nyilvántartási rendszerét is.
A biztosító szövetkezetek megalakulásához szükséges minimális taglétszám a korábbi 50 főről 10 főre csökken a törvénymódosítás szerint. A taglétszám csökkentésének célja, hogy a jogalkotó elősegítse a gyakorlatban hiányzó biztosító szövetkezet elterjedését.
Összevont alapú felügyeleti rendszer
Alapvetően megváltoznak a felügyeleti rendszer szabályai. Az Európai Unió egységes belső piacán az egységes engedély elve érvényesül, azaz a tagállamok bármelyikében kiadott biztosítási tevékenységi engedély az egész közösség területére érvényes. Ennek megfelelően az ellenőrzés elve is az, hogy a biztosító tevékenységét a székhely szerinti tagállam felügyelete végzi, azonban a fiókirodán keresztül, vagy a határon átnyúló szolgáltatástatás keretében tevékenykedő biztosító jogszabályba ütköző tevékenysége esetén a magyar felügyeleti hatóság is meghatározott intézkedéseket tehet.
A biztosítottak érdekeinek védelme megkívánja, hogy a Felügyelet ellenőrzése a biztosító pénzügyi helyzetének értékelésénél azokat is vizsgálja, amelyekkel a biztosító tulajdonosi, részesedési viszonyban áll. Az egységes elvekre épülő, összevont felügyelet megteremtése lehetőséget ad a biztosítás kapcsolt vállalkozásokra is kiterjedő ellenőrzésére, a hazai és külföldi felügyeletek közötti együttműködésre
Fogyasztóvédelem, adatkezelés
Az ügyfelek védelme érdekében az ügyfélforgalom, ügyfélvédelem szabályai között egyértelmű, szigorú rendelkezések lesznek arról, hogy a biztosítónak mikor, milyen tájékoztatást kell adnia az ügyfeleknek. Az új törvény módosítja a biztosítási titok körét, ezen belül külön szabályozza az üzleti titokra és a személyes adatok védelmére vonatkozó feltételeket. A biztosítási tevékenység sajátosságaiból adódóan a biztosítók és a rendszer egyéb szereplői sok a szerződő felek, illetve a károsultak sok személyes adatát megismerik. Az ő személyiségi jogaik fokozott védelme érdekében a törvény szigorúan szabályozza az adatkezelést.