Az Egyesült Államokban és Ázsiában tapasztalható reklámpiaci fellendülés után az elemzők arra számítanak, hogy Európában is újraindul a növekedés. A francia állami tulajdonú Interdeco reklámvállalat és az OMD France médiaügynökség közösen kiadott tanulmánya, az AD Barometer szerint 2004-re Európában 2,5, ezen belül Franciaországban 1,6 százalékos növekedésre lehet számítani. A vén kontinensen immár harmadik éve tart a reklámpiac pangása. Mindazonáltal kétévi mélypont után a helyzet azért valamelyest mégis javult. Az AD Barometer szerint ebben az "átmeneti évben" a nagy médiumok (sajtó, rádió, televízió, utcai plakátokon hirdetők, mozi) kiadásainak stagnálásával legfeljebb 0,1 százalékos visszaesés várható.
Európán belül nagy különbségek figyelhetők meg. Franciaország - csakúgy, mint Német- és Olaszország - az idei év vesztese. A reklámpiac alakulása kevésbé érintette Spanyolországot, Svédországot és Nagy-Britanniát.
Magyarország eltér a trendektől
A világtrendektől eltérően Magyarországon az idén is inflációt meghaladó mértékben, várhatóan legalább 15 százalékkal bővülnek a reklámkiadások - véli Bognár Tamás, a PanMedia igazgatója. Mint mondta: ennek elsődleges oka, hogy a reklámpiacon a legnagyobb súllyal szereplő FMCG-termékek forgalma Magyarországon ugyancsak az infláció feletti mértékben bővült az elmúlt két évben. Figyelemre méltó az is, hogy a napi cikkek reklámozásán túl nőtt a gépjárművek és a banki szolgáltatások hirdetésére fordított összeg is. Bognár Tamás szerint 2004-ben ugyancsak inflációt meghaladó mértékben, 10-15 százalékkal bővülhet a hazai reklámpiac.
Somlói Zsolt, a Mindshare reklámügynökség ügyvezető igazgatója szerint jelentős mértékben befolyásolhatja a magyar reklámpiac alakulását a jövő évi EU-csatlakozás. Mint mondja: a belépéssel számos új hirdető jelenhet meg a hazai piacon, és erősödni fog az európai parlamenti választásokkal kapcsolatos hirdetési aktivitás is. Somlói Zsolt szerint a 2004-ben számhordozhatóvá váló mobilszámok miatt is élénkülés várható a piacon.
A legnagyobb nyertes a tévé
A szakértők egyetértenek abban, hogy az ez évi bővülésnek a legnagyobb nyertese a televíziós piac. A két nagy kereskedelmi csatorna mellett a közszolgálati televízió is profitál belőle - véli Bognár Tamás. A kereskedelmi csatornákon az idei év első kilenc hónapjában több mint 25 százalékkal nőtt a reklámok mennyisége, amivel praktikusan betelt az az időmennyiség, amit a reklámtörvény engedélyez.
A legnagyobb kérdés, hogy miként változik meg a televíziós piac, illetve erre a változásra hogyan reagál a többi média. Az eddigi évek tendenciái mindenesetre azt mutatják, hogy várhatóan megtörik a lendület, s a televíziók részesedése a reklámtortából nem nő tovább. Persze nagy kérdés, hogy melyik szegmens javára történik majd átrendeződés. A napilapok és a rádió erősödését szinte biztosra veszem, a többit meg majd meglátjuk.
(vg.hu)