A Párizs-Strasbourg-Karlsruhe-München-Linz-Bécs-Budapest vonalon már el is kezdődtek a pályatest korszerűsítési munkálatai. A legjobban a franciák állnak, 2007-re már 300 kilométernyi szakaszon közlekedhetnek a szupervonatok, a teljes franciaországi szakaszt pedig 2010-re építik meg.
Az Európai Bizottság döntése értelmében az építkezés bekerül az EU gazdasági élénkítést célzó nagyszabású beruházásai közé, azaz a jelenleg csak állami finanszírozású építkezéseket kiegészítik uniós pénzekkel is. A mintegy 1500 kilométeres Magistrale expressz megépítése 15 milliárd euróba kerül majd.
A tervezett pályatest leglassabb szakaszai a Strasbourg és Karlsruhe, a München és Linz, illetve a Bécs és Budapest közötti részek, vagyis a határok környékén lévő szakaszok. Ez azért előnyös, mert az EU-pénzeket így a határokon átnyúló fejlesztésekre lehet fordítani, amit az Európai Bizottság előnyben részesít. A részenként korszerűsített szakaszokat folyamatosan adják majd át a forgalomnak.
Magyarország legfontosabb teendője, a Budapest-Bécs szakasz modernizálása azért, hogy a vonatok menetsebessége elérje a 160-200 km/órát. A vasútvonal kiépítésével egyébként a Párizs és Budapest közötti 90 km/órás átlagos utazósebesség 130 km/órára nő, és egyes szakaszokon akár 50 százalékkal is csökkenhet a menetidő.
Az Európai Unió számára stratégiai beruházás a csatlakozó országok számára is nagy jelentőséggel bír, hiszen Európa legfejlettebb gazdasági régióihoz biztosít közvetlen kapcsolatot. A tervezett vasútvonal mentén mintegy 35 millió ember él - írja a Világgazdaság.