A jövőkutatással foglalkozó nemzetközi szervezet, a Global Future Forum megvizsgálta a világ négyszáz legnagyobb bankjának honlapját, köztük négy magyar bankét is. Összehasonlították a weblapok tartalmát, a szolgáltatásokat, az interaktivitás mértékét.
A vizsgált intézmények 95 százaléka rendelkezik saját honlappal, ez az arány minden országban hasonló. A négyszáz bank kilencven százalékával fel lehet venni elektronikus úton a kapcsolatot, ám hatvan százalékuk nem reagált a kutatók megkeresésre.
Megdöbbentő, hogy az oldalak mindössze 41 százalékán szerepelnek az intézmény kamatlábai, pedig ez igen fontos információ az ügyfelek számára. Ráadásul még az adatokat közlő honlapok 32 százaléka is szinte 'elrejti' a kamatokat azáltal, hogy a kezdőlaptól több mint két kattintásnyira helyezi őket.
Fontos, hogy a honlap egyszerűen kezelhető legyen; keresőprogrammal a látogató pillanatok alatt megtalálhatja az őt érdeklő szolgáltatást. A bankok honlapjainak 57 százalékánál nincsen ilyen lehetőség.
Elemzők szerint a pénzügyi intézmények 2004-ben 4-5 százalékkal több pénzt költenek majd a technológiai fejlesztésre.
Jól szerepeltek a magyar bankok
A Global Future Forum négy magyar bank, az OTP, a K&H Bank, az MKB és a Postabank honlapját is megvizsgálta a felmérés során. A többi kelet-közép-európai bankhoz hasonlóan kedvező képet mutattak a hazai pénzintézetek is. Magyarország volt az egyetlen, ahol az összes vizsgált bank honlapján szerepeltek a kölcsönök után számított kamatlábak. Ez az arány Ausztriában 60 százalék, míg a német bankok csupán ötödénél elérhető ez az információ.
Csehországhoz hasonlóan az összes hazai bank honlapja több nyelven is elérhető. Olaszországban például csak a honlapok fele többnyelvű. Az összes régiónkbeli bankkal fel lehet venni a kapcsolatot elektronikus úton, de ez máshol is általános. Kiemelkedő a kelet-közép-európai pénzintézetek honlapjainak keresővel való ellátottsága is, 88 százalék, míg Franciaországban például csupán minden harmadik esetben van ilyen lehetőség.