A világ legnagyobb autógyárának számító GM 1,9 százalékos értékesítési növekedésről számolt be januárról, ami a cég közleménye szerint a várakozásaik alatt maradt. Az amerikai óriás csalódása érthető, hiszen az autóipar egyik legdrágább kampányával igyekeztek lendíteni - az amúgy nyomottnak számító - januári értékesítésen.
Az autógyárak versenyében a harmadik helyre szorult Ford januári eladásai 5,3 százalékkal csökkentek, így a patinás cég piaci részesedése 20,4 százalékra csökkent (22, százalékról). A három detroiti óriás közül egyedül csak a Chrysler eladási nőttek számottevően (14 százalékkal), amit némileg leront, hogy a német partner a Daimler eladásai 3,2 százalékkal estek, a Mercedes E, és M-osztály típusok iránti kereslet megcsappanása miatt.
A januári eladási adatokból látszik, hogy folytatódott az elmúlt évek trendje, miszerint az amerikai vásárlók egyre szívesebben választanak japán típusokat, rendszerint a hazai gyárak rovására. A világ második legnagyobb autógyárává avanzsálódott Toyota 143 729 autód adott el januárban, ami nem kevesebb, mint 20,4 százalékos növekedést jelent 2003-hoz képest. A Toyota elképesztő növekedését egyedül csak a Nissannak sikerült túlszárnyalnia, ugyanis a japán gyár 72 164 autó eladásáról számolt be januárról, ami 30,7 százalékos bővülésnek felel meg a tavalyi évhez képest.
Az európai autógyárak eladásait elsősorban az erős euró tépázta meg: a Volkswagen januári értékesítései 22 százalékkal csökkentek a tengerentúlon, míg a BMW 21 százalékos visszaesésről számolt be.
Eladások (ezer darab) | 2004. 01. | változás 2003. 01-hez képest |
GM | 296,788 | +1,90% |
Ford | 229,238 | -5,3 |
DaimlerChrysler | 162,205 | +12,0 |
Toyota | 143,729 | +20,4 |
Honda | 90,173 | +0,2 |
Nissan | 72,164 | +30,7 |
BMW | 13 379 | -21 |
Volkswagen | 18 210 | - 22 |
Forrás: Autodata