A napi fogyasztási cikkek forgalma a felmérés szerint 2000-ben az inflációnál kisebb mértékben nőtt, az 1999. évi 1450 milliárd forinthoz képest a 2000. évi 1550 milliárd forint körüli forgalom reálértéken csökkenést jelent.
A GfK adatai szerint az élelmiszerkereskedelemben a hipermarketek részesedése 18 százalékra nőtt 2000-ben, az 1999. évi 12 százalékról. A élelmiszerkereskedelemben a szupermarketek részaránya nem változott, 16 százalék maradt 2000-ben is, mint 1999-ben volt. Jellemző a hipermarketek vonzerejére, hogy a tavaly karácsonyi nagy bevásárlások idején, decemberben az átlagot jóval meghaladó arányban, 18 százalékkal részesedtek a napi fogyasztási cikkek forgalmából.
Bolttípusok részesedése a háztartások napi fogyasztási cikk vásárlásaiból, 75-80 vizsgált termékkategória alapján (százalékban)
Bolttípus |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
Áruház |
4 |
- |
- |
- |
- |
Hipermarket |
- |
2 |
5 |
9 |
14 |
Szupermarket |
19 |
20 |
17 |
17 |
17 |
Nagy diszkont |
17 |
18 |
21 |
19 |
21 |
C+C áruház |
- |
4 |
6 |
8 |
7 |
Önálló kis bolt |
43 |
43 |
40 |
37 |
34 |
Piac, utcai árus |
5 |
4 |
3 |
2 |
2 |
Egyéb |
12 |
9 |
8 |
8 |
6 |
A felmérésből kiderül, hogy 2000 első nyolc hónapjában az összesen 3,8 millió háztartás 56 százaléka vásárolt legalább egyszer a 35 hipermarket valamelyikében. Az egy vásárlásra jutó költés 2860 forint volt. Az említett időszakban az úgynevezett C+C (cash & carry) áruházakban 5150 forint, a szupermarketekben 1060 forint volt az egy vásárlásra jutó költés.
A felmérés szerint az önálló kisboltok részesedése a napi fogyasztási cikkek forgalmából lassan csökken. Az élelmiszerkereskedelemben a kis vegyesboltok 2000-ben 27 százalékos piaci részesedést mondhattak magukénak az 1999. évi 28 százalékhoz képest. Sokan vannak, akik gyakran vásárolnak a kisboltokban, ahol egy-egy alkalommal 750 forintot költenek.
Az egy vásárlásra jutó költés a különböző bolttípusokban (forintban)
Bolttípus |
Költés |
Hipermarket |
2860 |
Szupermarket |
1060 |
Diszkont |
1370 |
C+C (csak a háztartások fogyasztására) |
5150 |
Önálló kis bolt |
750 |
Drogéria |
980 |
Forrás: GfK Piackutató Intézet ConsumerScan
Régiónkban a kereskedelem koncentrációja Csehországban öltött még hasonló méreteket, ahol a piacvezető boltláncok részesedése még nagyobb a napi fogyasztási cikkek forgalmából. Különbség abban tapasztalható, hogy nálunk nagyobb szerepet játszanak a diszkontok és C+C áruházak a háztartások fogyasztásában, Csehországban viszont a diszkontok helyzete sokkal erősebb, mint Magyarországon.
Horvátországban és Szlovákiában még óriási hányad jut az önálló kis boltokra, valamint egyéb árusító helyekre, miközben jelen vannak, sőt terjeszkednek a hiper-, szupermarketek, diszkontok, valamint C+C áruházak. Romániában, Bulgáriában, Romániában és Oroszországban azonban a nálunk eltűnőben lévő egyéb élelmiszerkereskedelmi formák, mint például piacok, kioszkok, utcai árusok dominálnak.
(Üzleti Negyed)
Ajánlat: