Ez az első eset, hogy egy vallási vezető vállalatot támogat, és jól mutatja az ortodox egyház, az üzleti szféra és az állam között a poszt-kommunista érában kialakult szoros kapcsolatot - írja a BBC.
A reklámfilmben Alekszej pátriárka - mintegy 80 millió ortodox hívő feje - a Lukoil vezetői gyűrűjében látható, és ahogy a kamera közelít II. Alekszej arcához, az egyházfő azt mondja: rendkívül hálás a Lukoilnak, mert "a vállalat számos, a közelmúltban lerombolt orosz ortodox templom újjáépítésében és újjászületésében segédkezett". A hirdetés a "Lukoil. Tíz éve Oroszországért" szlogennel zárul.
II. Alekszej a legrangosabb előkelőség a Lukoil reklámfilmjeiben szereplő orosz hírességek - többek közt a liberális Borisz Nyemcov, vagy Gennagyij Zjuganov, a kommunista párt vezetője - között.
A reklámkampány a Lukoil mellett az ortodox egyháznak is jelentős hasznot hozhat. A szovjet időkben évtizedekig elnyomott vallási közösség - bár teljesen sohasem sikerült megszűntetni - a rendszerváltástól egészen napjainkig valóságos reneszánszát éli. Jelenleg közel 500 kolostort működtet, szemben a nyolcvanas években működő 18-cal.
Alekszej pátriárkának személy szerint számottevő befolyása van az orosz politikusokra, akik igyekeznek az egyre népszerűbbé váló egyház adta lehetőségeket kihasználni, cserébe pedig különböző privilégiumokat - például más egyházak elleni megszorító intézkedésekkel - biztosítanak az ortodox egyház számára.
Az orosz ortodox egyház politikai befolyásának növelésével párhuzamosan kiterjedt üzleti tevékenységet is folytat, és a '90-es években az egyik legnagyobb importőrnek számított a fogyasztási cikkek terén.
Ebben az évben egyébként a Lukoil és II. Alekszej egyháza már kötött megállapodást többek közt benzinkutakat és hajóépítő-műhelyeket üzemeltető végző vegyesvállalatok alapításáról.
(Üzleti Negyed)
Ajánlat: