A napi fogyasztási cikkek forgalmának felét Magyarországon 800-nál kevesebb, nagy (átlagosan 400 négyzetméteres) eladóterű üzlet bonyolítja, és a karácsony előtti bevásárlási lázból is elsősorban ezek az üzletek profitálnak - mondta keddi sajtótájékoztatóján Kozák Ákos, a GfK Piackutató Intézet igazgatója.
Megugrik a majonéz- és a sörfogyasztás
A decemberi nagy bevásárlások idején a napi fogyasztási cikkek forgalma több, mint 25 százalékkal bővül havi összevetésben; a vásárlók száma és a vásárlások értéke leginkább a hipermarketben nő - ismertette a felmérések tapasztalatait Horváth Anna, a GfK cégvezetője.
Az intézet szerint a vásárlások idei trendje a tavalyihoz hasonlóan alakul: míg 2000 novemberében a háztartások élelmiszer-, háztartási vegyi áru és kozmetikum-vásárlásaik 15 százalékát hipermarketekben bonyolították, addig decemberre ez az arány 18 százalékosra emelkedett, majd 2001 januárjában 16 százalékosra csökkent. Tavaly a napi fogyasztási cikkek forgalma a novemberi 131 milliárd forint után decemberben 27 százalékkal, 166 milliárd forintra nőtt, majd januárban 31 százalékkal, 115 milliárdra csökkent.
Az egyes termékcsoportok közül a tavaly novemberi fogyasztás után decemberben a legnagyobb mértékű növekedést majonézből, sörből és szénsavas üdítőitalből regisztrálta a GfK. Keresettebb lett a táblás csokoládé, a gyümölcslé, a jeges tea és tejföl is, míg csökkent a kereslet a szeletes csokoládé, a fogkrém, a száraz tészta, a felvágott és az étolaj iránt.
A háztartások élelmiszer-, háztartási vegyi áru és kozmetikum-beszerzéseiből az egyes bolttípusok részesedése a legutóbbi, november-december-januári időszakban (százalék):
Bolttípus |
2000 november |
2000 december |
2001 január |
Hipermarket |
15 |
18 |
16 |
Szupermarket |
15 |
14 |
15 |
Nagy diszkont |
15 |
15 |
16 |
C+C (csak a háztartások beszerzései) |
6 |
5 |
5 |
Kisebb vegyesbolt |
30 |
28 |
31 |
Kis diszkont |
4 |
4 |
4 |
Utcai árus és piac |
5 |
5 |
3 |
Egyéb csatorna |
10 |
11 |
10 |
(Forrás: GfK)
A háztartások beszerzéseiben egyes napi fogyasztási cikkcsoportok volumenben mért részarányának változásai (százalék):
Cikkcsoport |
Változás az előző hónaphoz képest - 2000 decemberében |
Változás az előző hónaphoz képest - 2001 januárjában |
Majonéz |
+91 |
-57 |
Sör |
+71 |
-61 |
Szénsavas üdítőital |
+59 |
-43 |
Táblás csokoládé |
+30 |
-61 |
Jeges tea |
+29 |
+62 |
Gyümölcslé |
+25 |
-18 |
(Forrás: GfK)
Szórakoztató elektronika: későn és drágát vásárolunk
Még nagyobb mértékbe változik az év vége felé az elektromos háztartási készülékek iránti kereslet: egyes árufélék éves forgalmából ugyanis 30-40 százalékot a karácsonyi időszakban, november-decemberben bonyolítanak le - közölte Schiller Tamás, a GfK területvezetője. Az év végi bővülő keresletet nemcsak a karácsonyi bevásárlással, hanem az ilyenkor kifizetett jutalmakkal, tizenharmadik havi bérekkel indokolta a szakember.
Hozzátette: az intézet kutatásai szerint karácsony előtt nő a jobb minőségű, értékesebb és drágább termékek iránti kereslet. A legutóbbi évek adatai és a legfrissebb felmérések alapján a vásárlók elsősorban a szórakoztató elektronikai cikkeket, különösen a videomagnókat, a hifitornyokat és a DVD-lejátszókat keresik.
Az idei karácsonyi szezon eddig érzékelhető tendenciája, hogy tovább szűkül a karácsonyi vásárlási periódus. A kereskedők a korábbi kéthónapos szezonnal szemben néhány éve még az utolsó három, majd két hétben tapasztalták a vásárlási csúcsot, míg idén igazi nagy rohamra csak a karácsony előtti néhány napon számítanak.
A GfK kutatása szerint a bevásárlások egyre nagyobb része a bevásárlóközpontokban zajlik, többek között azért, mert a vevők egyre rövidebb idő alatt szeretnék "elintézni" a bevásárlást.
A GfK kutatása ugyanakkor megállapítja: az elektromos háztartási készülékek piaca idén 8-10 százalékkal - 33-35 milliárdosra - szűkül a tavalyihoz képest a háztartási kisgépek iránti lanyhuló kereslet miatt.
(Üzleti Negyed)
Ajánlat: