Rossz a lapjárás a német sajtópiacon

Vágólapra másolva!
A hirdetési bevételek visszaesése miatt gyengélkedik a német sajtópiac: a nagy német kiadók sorra jelentenek be történelmi veszteségeket. A válság komolyságát semmi sem bizonyítja jobban, mint hogy még a legnagyobb hagyományokkal büszkélkedő lapokat sem kíméli: a Frankfurter Allgemeine Zeitung története legnagyobb veszteségével zárta a tavalyi évet.
Vágólapra másolva!

A szakma zászlóshajójának tartott Axel Springer Verlag AG már a tavalyi év végén azzal borzolta a kedélyeket, hogy fél évszázados története során először zár veszteséggel. A Frankfurter Allgemeine Zeitung GmbH (FAZ) minapi bejelentése pedig tovább fokozta a borúlátást német sajtóberkekben: a szakma egyik fellegvárának tartott FAZ tavaly története legnagyobb veszteségét volt kénytelen elkönyvelni.

A kiadóvállalat 2001-ben három rekordév után 28 millió eurós veszteséget szenvedett el hagyományos üzletágában, a lapkiadásban. A FAZ bevétele az előző évhez képest 22,5 százalékkal 415,7 millió euróra csökkent, a hirdetési bevételek pedig 28 százalékkal 305,2 millió euróra estek vissza. A FAZ-nál ráadásul az első hónapok eredményei alapján az idén is veszteséggel számolnak.

A német sajtópiac gyengélkedésének elsősorban a hirdetési piac jelentős visszaesése az oka. A világgazdaság lelassulása tavaly nemcsak a nyomtatott sajtót, hanem az egész médiavilágot érzékenyen érintette. Újra bebizonyosodott a régi tanulság: a gazdaság visszaesését a médiavállalkozások mindenkinél hamarabb és sokkal inkább megérzik. Ráadásul a szeptember 11-ei terrortámadások a médiamenedzserek maradék reményeit is szertefoszlatták.

Arról egyelőre megoszlik az elemzők véleménye, hogy meddig tart a reklámpiac pangása. A legoptimistábbak szerint az idei év második felétől már enyhe fellendülés várható, a pesszimista vélemények szerint azonban egy második rossz év is vár a médiavállalatokra, amit takarékossági intézkedésekkel és keresztfinanszírozással vészelhetnek át.

A FAZ eddig a "boldogok szigetének" számított a német sajtópiacon, ahol a hirdetések magas száma még a gazdaság pangó időszakaiban is megóvja a kiadót a nagyobb vérveszteségektől. Ez az irigylésre méltó állapot azonban már a múlté: a FAZ a jövőben komoly költségcsökkentésre kényszerül. Ahogy Rolf Becker, a kiadócsoport vezetője fogalmazott: a minőség emelésének igénye ezentúl nem feltétlenül igazol minden költséget.

(Magyar Hírlap)

Ajánlat:

Frankfurter Allgemeine Zeitung

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről