Eltérő árak a biztosítóknál

Vágólapra másolva!
Annak ellenére, hogy az egyes biztosítók januártól érvényes kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási tarifái még azonos "paraméterek" esetén is akár 30 százalékkal eltérhetnek egymástól, az "ügyfélmozgás" az idei év végén sem volt nagyobb a korábbiaknál. A közelmúltban csupán az ügyfelek néhány százaléka váltott biztosítót. Szakértők szerint idén a tavalyihoz képest 6-8 milliárd forinttal növekedett a "kötelező" piac. A jövő év elején végrehajtandó díjemelés mértéke átlagosan csak 4,8 százalék lehet.
Vágólapra másolva!

Annak ellenére, hogy jelentős különbségek mutatkoztak a biztosítótársaságok gépjármű-felelősségbiztosításási tarifái között, az új díjak kihirdetését követően - az év utolsó hónapjában - csak a tavalyihoz hasonló nagyságú, vagyis néhány százalékos "ügyfélelvándorlást" érzékeltek a biztosítók. Holott a cégek ajánlatai ma már - a korábban végrehajtott, "differenciált" áremelések következtében - akár 30 százalékkal is eltérhetnek egymástól, még akkor is, ha az ügyfél "paraméterei" teljesen azonosak. A biztosítók adatai szerint év végén a tapasztaltnál idén is jóval nagyobb volt az év közbeni "mozgás", az autók adásvétele kapcsán a biztosítottak 20-25 százaléka váltott biztosítót. (Az ügyfeleknek a 2002-re vonatkozó díjak novemberi közzététele után december elejéig kellett eldönteniük, hogy maradnak-e jelenlegi biztosítójuknál, vagy a jövő évre egy másik társasággal kötnek kötelező gépjárműfelelősség-biztosítási szerződést.)

Forgács Zoltán, a Magyar Biztosítók Szövetsége közgazdasági ügyvezetője úgy véli: természetes, hogy számottevő különbség alakult ki a cégek árai között, hiszen a vállalatok másként ítélik meg az egyes ügyfélcsoportok biztosításával járó kockázatot. Ezért a biztosítók más-más ügyfélkört is igyekeznek meghódítani. Vagyis egyes biztosítotti körökben növelni, míg más szegmensekben csökkenteni kívánják ügyfeleik számát, s ez a szándék megmutatkozik az árakban is. Emellett az újonnan piacra lépő társaságok ügyfeleket kívánnak magukhoz csábítani, s ezért kedvezőbb ajánlatokkal rukkoltak elő.

A biztosítási cégek ma már több mint harminc szempontot - például a biztosított lakhelye, életkora, a jármű típusa, teljesítménye - vehetnek figyelembe az árak megállapításakor. A legtöbbet általában a budapesti fiataloknak, a legkevesebbet pedig az idősebb vidéki autósoknak kell fizetniük a kötelező biztosításért, csakúgy, mint a cascóért. Az ügyfélcsoportok tarifái közötti eltérés akár 40-50 százalék is lehet.

Januártól egyébként csak 4,8 százalékkal emelhetik a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási díjakat a biztosítók. A tarifákat szabályozó rendelet azonban csupán az áremelési átlagot határozza meg, így egy-egy ügyfélcsoportnak a Pénzügyminisztérium (PM) által előírtnál nagyobb mértékben is emelkedhetnek a díjai, ha egy másik, hasonló nagyságú biztosítotti körnek csökkenti a tarifáit a társaság. Emellett az áremelési korlátozás csupán a meglévő ügyfelekre vonatkozik, az új szerződések megkötésekor a biztosítótársaságok szabadon dönthetnek majd a tarifák nagyságáról.

A hozzáértők úgy látják: idén számottevően - előreláthatólag 6-8 milliárd forinttal - gyarapodott a kötelező felelősségbiztosítási piac. Tavaly - 2000-ben - az ágazat összbevétele elérte a 64,5 milliárd forintot, míg ebben az évben hozzávetőleg 72 milliárd forint forgalomra számíthat a "kötelező" piacon működő nyolc biztosító. Némelyek úgy vélik: a szakág nyeresége viszont továbbra is elmarad majd a többi biztosítási ágban elérhető haszontól, mi több, a "kötelező" üzletág teljes liberalizációjáig csak veszteségesen működtethető.

Tavaly összesen 2,5 milliárd forint veszteséget könyvelhettek el a "kötelező" ágazatban tevékenykedő biztosítók. A ráfizetés abból adódott, hogy a cégek a befektetési tartalékok hozamából kevesebb bevételre tudtak szert tenni, mint amennyi az úgynevezett technikai veszteségük volt. A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének adatai szerint egyébként a tavalyi több mint 64 milliárdos bevételből megközelítően 44,2 milliárd forintot költöttek a biztosítók a felelősségbiztosítási körbe tartozó károk kiegyenlítésére.

A biztosítótársaságok januártól megkezdték a közvetlen számítógépes adatszolgáltatást a belügyi tárcának. Az év elejétől ugyanis a hatóságok úgy kívánják kiszűrni a kötelező biztosítás fizetése alól kibúvó autósokat, hogy összevetik a biztosítási cégek és a belügyi tárca gépjármű-nyilvántartási adatait. (Becslések szerint hazánkban mintegy 3,3 millió jármű tulajdonosa rendelkezik kötelező biztosítással.) Az adatállomány többszöri ellenőrzését követően augusztusban csaknem 85 ezer autós kapott felszólítást, hogy jelenjen meg a területileg illetékes jegyzői hivatalban, s igazolja biztosítása meglétét. Az adatbázisok összehasonlítása után ugyanis ennyi gépjármű-tulajdonos bizonyult ,, renitensnek".

A szűrőrendszer felállítása nem kis összeget, mintegy 1,2 milliárd forintot emésztett fel. A biztosítók tavaly bevételeik nyolc ezrelékét - 480 millió forintot - ajánlották fel a "hálózat" kiépítésére, idén pedig forgalmuk öt ezrelékét - 300 millió forintot - fordítják a "szűrő" fenntartására.

Illés József

(NÉPSZAVA)


Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről