A május 1-jei állapotot rögzítő jelentés szerint - amely 18 európai és 8 japán autógyártó 81 modelljének adótartalom nélküli árait hasonlította össze - a gyártóknak az egyes tagországok piacaira megállapított árai között még mindig indokolatlanul nagyok a különbségek, szinte semmit sem változtak az euró bevezetésének hatására sem.
Az euróövezetben Németország és Ausztria maradt a legdrágább piac. A 81 vizsgált modell közül 41 Németországban a legdrágább, méghozzá a legtöbb típus esetében 20-40 százalékkal kerül többe, mint legalább egy másik országban. A legolcsóbb nemzeti piac Dánia, Finnország és Hollandia, míg az euróövezeten kívül messze a brit piac a legdrágább.
A vizsgálat adatai szerint ezek az árkülönbségek inkább a gyártók politikáját tükrözik és viszonylag kisebb mértékben annak következményei, hogy a gyártók igyekeznének kiegyensúlyozni az egyes országok közti nagy adókülönbségeket. Az országonként legnagyobb árkülönbségeket a General Motors, a Fiat csoport, a Honda és a Suzuki gyártmányainál találták, míg a Ford és a német gyártók mérsékeltebb árkülönbségeket alkalmaznak a nemzeti piacok között.
A bizottság abban reménykedik, hogy az új gépkocsik forgalmazásának nemrég elfogadott reformja, és a piaci verseny erősebb érvényesülése fokozatosan mérsékelni fogja a nemzeti piacok közti árkülönbségeket és ehhez egyre több fogyasztó is hozzájárulhat azzal, ha másik országban vásárol új gépkocsit.
(MTI)
Korábban:
Szabad verseny az uniós autópiacon
(2002. július 17.)
Csökkenő autóeladások Nyugat-Európában
(2002. június 13.)