Negyvenmilliárdnyi ingatlant értékesítene a MÁV

Vágólapra másolva!
Felpörgetné ingatlanjai értékesítését a MÁV: 2010-ig 420 milliárd forint értékű épület- és földvagyonának tíz százalékát árulná ki. Ingatlanalapot hoznának létre, a központot, az üdülőket és a szolgálati lakásokat is eladnák, sőt a pályaudvarokat is kiszerveznék.
Vágólapra másolva!

Bakterházaitól, üdülőitől, sportlétesítményeitől és minden, a vonatok közlekedtetéséhez nem szükséges ingatlanjától megválna a MÁV - értesült a Népszabadság. A pénzügyminiszter által minden eddiginél szűkösebb gazdálkodásra kényszerített állami vasút három év alatt 40-50 milliárd forint ingatlanhasznosítási bevétellel járulna hozzá saját működési költségeihez.

Könyv szerint a 420 milliárd forintot is meghaladja a MÁV kezelésében lévő saját és állami tulajdonú ingatlanok összértéke. Kamarás Miklós, a vasúttársaság elnöke egy áprilisi sajtóbeszélgetésen 130 milliárd forintra taksálta az ebből forgalomképes, tehát eladható vagy más módon hasznosítható épület- és földvagyon nagyságát. Akkor még úgy látszott: az évente realizálható ingatlanhasznosítási bevételek meghatározásakor a MÁV illetékesei nem nyomják meg a ceruzát.

A MÁV legnagyobb haszonnal kecsegtető terve egy saját ingatlanalap létrehozásáról szól, a Népszabadság értesülései szerint. A 15 milliárd forintos alapba a vasúttársaság a könyveiben, mintegy 7,5 milliárd forintra értékelt ingatlancsomagot apportálna. További 7,5 milliárd forintot befektetési jegyek kibocsátásával gyűjtenének be.

Az alaphoz kerülő ingatlanok köréről egyelőre nincs végleges döntés. Ezzel együtt bizonyosnak látszik, hogy az "alapcsomagba" a vasút vidéki irodaházai, leányvállalati telephelyei, leválasztható és egyben frekventált elhelyezkedésű telkei, üdülői kerülnek majd be.

A legértékesebb ingatlanokat azonban külön adnák el. Az egyik legnagyobb üzletnek a társaság vezérigazgatósága által használt Andrássy úti műemlék épület eladása ígérkezik. Az "Irodaház-projekt" néven jegyzett program lényege az lenne, hogy míg a társaság jelentős bevételt zsebre vágva eladja a hivatali célokra kevéssé alkalmas régi épületeit, bérelt irodákba költözteti vezérigazgatóságát is. Azt viszont ma még csak találgatni lehet: a vezérigazgatóságból szálloda vagy netán kaszinó lesz-e.

A MÁV ingatlangazdálkodási tervének másik erős lába hat projekttársaság létrehozása lenne. Ebben a formában elsősorban a nagy fővárosi pályaudvarok fejlesztése történne. Így projektcégbe kerülhet a Keleti, a Nyugati, a Déli, a Ferencvárosi, a Józsefvárosi és a Rákosrendezői pályaudvar is. A hírek szerint a jövőben kizárólag részvénytársasági formában működtethető cégekbe a MÁV külső befektetőket vonna be.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről