A KPMG csalások, korrupcós ügyek és vállalati bűncselekmények kivizsgálásával foglalkozó üzletága (Forensic Services) 55 ország vezető bankjainál vizsgálta, hogy milyen eredményeket értek el a pénzintézetek a pénzmosás elleni védekezésben. A kiadott felmérés megerősíti azt a trendet, miszerint a pénzintézeteknél jelentős mértékben nőttek a pénzmosás megelőző rendszerekre és a szabályozási környezetre fordított befektetések. A pénzmosás elleni intézkedésekre fordított kiadások átlagosan 58 százalékkal növekedtek az elmúlt 3 év során. Észak-Amerikában, a Közel-Keleten és Afrikában az ilyen jellegű költések 70 százalékkal, vagy akár azt meghaladó mértékben is növekedtek. Ennek ellenére a bankok többsége ma úgy gondolja, hogy a pénzmosás elleni intézkedésre fordított kiadások növekedési üteme lassulni fog.
A növekvő kiadások elsődleges célpontja a pénzügyi ügyletek ellenőrzése, ezt követi a banki szakemberek szakmai képzése, valamint a törvényi szabályozásoknak való megfelelés. A nemzetközi téren aktív bankok 85 százalékának van komplex pénzmosás elleni politikája, egyre több bank alkalmaz megfigyelő és tesztelő programot. Ugyanakkor a fejlettebb monitoring-technológiák ellenére is a bankok 97 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a személyzet éberségére van szükségük ahhoz, hogy kiszűrjék és azonosítsák a gyanús ügyleteket, és közel egyharmaduk elégedetlen a jelenleg használatban lévő tranzakcióellenőrző rendszer hatékonyságával.
A pénzintézetek elégedetlenek azzal is, ahogy a szabályozó hatóságok fogadják és értékelik a gyanús cselekményekről szóló jelentéseiket. Leginkább a visszajelzést hiányolják, nem tudják ugyanis, hogy beküldött jelentéseiket egyáltalán hasznosnak-e a hatóság számára.
Az EU új szabályozásának köszönhetően a közeljövőben követelmény lesz a közszereplők és családtagjaik, mint leendő banki ügyfelek fokozott átvilágítása. A megkérdezett bankok már jelenleg is igen komoly erőfeszítéseket tesznek annak érdekében, hogy azonosítsák azon közszereplőket, akik a pénzmosással kapcsolatos pénzek csatornái lehetnek. Ma a bankok 70 százaléka ellenőrzi, vizsgálja kiemelten a közszereplő ügyfeleket. Ám mindez a globális méretű pénzintézetek esetében érvényes -a kis és közepes méretű bankok még nem követik ezt a gyakorlatot.