Horváth Gergely, a Betonút Zrt. vezérigazgatója szerint ugyanezért a bünért már több mint kétmilliárd forint versenybírságot fizettek, és így a kártérítési igény jogalap nélküli. Másrészt az elmúlt két évben éles verseny alakult ki, és ezt döntené romba a további szankció - írja a Világgazdaág.
A Strabag Zrt. szerint egyre több jogi szakvélemény alkotmánysértőnek tartja, hogy ugyanazért a cselekedetért háromszor büntethetnek. A Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. nem kívánja kizárni a közbeszerzésekből az elmarasztalt cégeket, viszont nem mond le a kártérítési igényről.
Mint ahogy az [origo] is beszámolt róla, a napokban jogerősen pert nyert a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) az autópálya-építő kartell ügyében.
A GVH közleménye szerint a Fővárosi Ítélőtábla 2007. augusztus 29-én helybenhagyta a Fővárosi Bíróság által 2006-ban hozott ítéletet, egyben a felperesek keresetét elutasította.
A GVH korábban megállapította, hogy a Nemzeti Autópálya Rt. (NA Rt.) által 2002 júliusában, illetve augusztusában kiírt közbeszerzési pályázatokon részt vevő vállalkozások - a Betonút Rt., a DEBMÚT Rt., az EGÚT Rt., a Hídépítő Rt. és a Strabag Rt. - versenytörvénybe ütköző megállapodást kötöttek. Egymás között előzetesen megállapodtak abban, hogy melyik cég, melyik autópálya szakasz kivitelezését szerzi meg.
Esetenként abban is megegyeztek, hogy a nyertesek alvállalkozóként vonják be a többieket az összesen 59,91 kilométeres, bruttó 160 milliárd forintos építkezésbe. Az áregyeztetésben és a piacfelosztásban megnyilvánuló akarategyezség az eredménytelenné nyilvánítás után fennmaradt a megismételt pályázaton is.
Az öt vállalkozásra a GVH által kiszabott bírság teljes összege 7,043 milliárd forint volt, amelyet a jogsértő vállalkozások befizettek.