Eddig kilencen vásárolták meg a debreceni repülőtér eladására kiírt tenderdokumentációt, a pályázatra november végéig lehet jelentkezni - mondta az origonak Zámbori Péter, a Debreceni Vagyonkezelő Zrt. marketing- és kommunikációs igazgatója. A város önkormányzata kétfordulós, nyilvános pályázatot hirdetett októberben a debreceni repülőtér ingatlanjainak és a repülőteret üzemeltető Kft. 100 százalékos üzletrészének hasznosítására, vagy eladására.
A kilenc vásárló mögött több mint tíz tőkeerős - többek között kínai, osztrák, angol, spanyol valamint magyar - befektető érdeklődnik. A cívisváros vezetése olyan szakmai és nem pénzügyi befektetőt, illetve ingatlanfejlesztőt keres, amely garanciát vállal a repülőtér hosszú távú üzemeltetésére.
A fideszes önkormányzat és a vagyonkezelő holdingja 1994 óta csaknem 5 milliárd forintot költött a repülőtérre, ezért ezt az összeget meghaladó értékű ajánlatra számítanak. Debrecen a bevételt az Európai Uniós pályázatok önrészének biztosítására, illetve kedvezőtlen hitelek kiváltására fordítaná.Az ajánlatokat november 30-áig kell beadni, az eredményt várhatóan december 31-éig hirdetik ki.
Zámbori Péter elmondta, hogy idén 210-220 millió forint nettó árbevétel várható az AIRPORT-DEBRECEN Kft.-től. A legtöbb utas Görögországot választotta célállomásnak (Korfu, Zakynthos, Rodosz, Kréta), de számosan érkeztek Németországból is (Drezda, Lipcse), népszerű úti cél még Tunézia és Törökország is.
Jövőre a forgalom bővítése érdekében a chartereztető cégek egyeztetéseket tartanak az utazási irodákkal. Tavaly több mint 40 ezer fő vette igénybe a légikikötő szolgáltatásait, idén 45 ezer főre számítanak. A 2006-ban átadott terminál 200 ezer fős forgalmat tud kiszolgálni jelenlegi állapotában is.
Siófok-Kiliti lassan az enyészeté lesz
A Siófok-Kiliti repülőtér már nincs ilyen jó helyzetben - tudtuk meg Balázs Árpádtól, Siófok polgármestertől. A repülőtér működtetésében évek óta semmilyen előrelépés nincs, bár minden felszereléssel rendelkezik, nyilvános reptérként nem üzemel. Egy helyi sportegyesület, illetve a REBISZ helikoptere használja felszálló helyként - mondta az [origo]-nak a polgármester.
A repülőtér kincstári tulajdonban van, így eladásra nem gondolhatnak a siófokiak - ingyenes átadási kérelmüket a kormány ugyanis nem támogatta. Jelenleg tárgyalnak a megvásárlásáról. Amennyiben sikeres lesz a tárgyalás, szakmai üzemeltetőt kívánnak bevonni a működtetésbe, amire előzetesen mutatkozik is érdeklődés. Az önkormányzat egyébként eladás helyett a Budapest Airporthoz hasonló működtetésbe adásban gondolkodik, de erről még a képviselőtestület nem tárgyalt és nem döntött.
A Siófok-Kiliti reptér korábban eredményesen működött saját bevételeiből, nem volt szükség állami segítségre. Amennyiben az állam hajlandó lenne az értékes vagyontárgyat átadni, magánbefektetők segítségével meg tudnánk oldani a fejlesztést és a működtetést - magyarázta az [origo]-nak a polgármester. Sok befektetni szándékozót kénytelenek voltak elküldeni az állam tehetetlensége miatt.
Sármellék a turizmusban bízik
Az időhúzás nem tesz jót a reptér állagának, bár jelenleg még mindig jó állapotban van, ha továbbra is húzódik sorsának megoldása, valóban az enyészeté lesz. A Sármellékkel való összekapcsolás ötletét is megpróbálta a polgármester, ám a sármelléki reptér üzemeltetője nem mutatott érdeklődést.
Ferihegy után az egyik legforgalmasabb repülőtér, a sármelléki, de itt is jobb eredményekre számítanak jövőre az üzemeltetők. A Raynair kivonulását nagyon megéreztük - mondta az [origo]-nak Palkó Lajos, a Fly Balaton értékesítési igazgatója.
A tavalyi 70 ezres utasforgalmat idén jelentősensikerült növelni és jó eredményekkel zárja a cég az évet - bizonygatta Palkó Lajos, a konkrét számokat azonban nem árulta el. Jelenleg finn és orosz partnerekkel is tárgyalnak, de ezek kimenetelétől függetlenül a 100 ezres utasforgalom átlépése a cél jövőre.
Siófokot legutóbb a REBISZ használta gyakorlatra
A repülőtér üzemeltetői egyébként a cargora próbálnak fókuszálni. Palkó Lajos szerint lépéselőnyben vannak más repterekkel szemben, ezért az áruszállítás jövőre felfuthat. A kétszintes, 2200 négyzetméter alapterületű és kamionparkolóval, külön vámszolgálattal rendelkező teherforgalmi bázis jövője bíztatónak tűnik.
Az igazgató szerint a gondot inkább az jelenti, hogy a környező önkormányzatok turisztikai adóbevételeikből még mindig kevés pénzt fordítanak a repülőtérre. Arra a kérdésre, hogy miért nem segítik a Siófok-Kiliti repülőteret, azt a választ kaptuk, hogy nem is keresték meg őket, de az egy teljesen más repülőtér, és mások az érdekek is.