Elmondtása szerint a környezeti hatások kimutatható csökkentése több vasúti szakterületet érint, ezért kulcsfontosságú, hogy a stratégia csoport szintű legyen, amely alapján elkészül majd a MÁV-hoz tartozó önálló vállalatok koncepciója.
A stratégiában megfogalmazott célok megvalósításának pénzügyi forrásaira vonatkozó kérdésre válaszolva Debreczeni Katalin elmondta: az uniós pályázati lehetőségek mellett évente mintegy 1-1,5 milliárd forint céltartalékot képeznek, ezen kívül a vállalatok üzleti tervében szereplő fejlesztéseknek is kedvező hatásuk van a környezetvédelemre.
Az osztályvezető hangsúlyozta, hogy a változó helyzethez igazodva időnként felülvizsgálják a stratégiát.
A részletekről szólva Debreczeni Katalin elmondta, hogy a csoport szintű stratégiában helyzetértékelést adtak. Ebben szerepel, a vasúti közlekedés előnye, hogy területi igénye egyharmada a közútének, egynegyede a vízi közlekedésnek. A baleseti kárérték a vasút esetében mindössze egykilencede a közúti baleseteknek, és kedvezőbb a fajlagos káros anyag kibocsátása a többi közlekedési ágazathoz képest. A vasúti zajterhelés hat és félszer kevesebb háztartást érint, mint a közúti.
A fő feladat a villamosítás és a járműpark feléújítása
Az osztályvezető utalt arra, hogy az utóbbi években mintegy 6 milliárd forintot fordított a MÁV a vasúti üzemanyagtöltő kutak korszerűsítésére. Megjegyezte: minden önállóvá vált vasúti társaság rendelkezik környezetvédelmi audittal, az önállósodás után keletkezett környezeti kárért ők felelnek.
A háttérbeszélgetésen elhangzott: a levegőtisztaság összefüggő az energiagazdálkodással, a fűtési rendszerek korszerűsítésével, a vasútvonalak villamosításával, valamint a járműpark fejlesztésével.
A MÁV a talaj- és talajvíz szennyezés mérsékléséért folytatja a kármentesítést az Országos Környezeti Kármentesítési program Vasúti Alprogramja keretében hajt végre. Ebben a programban 1014-ig további 10 milliárd forint áll rendelkezésre.
Az osztályvezető hangsúlyozta: a kármentesítések mellett jelentős hangsúlyt helyez a MÁV az újraszennyezést megelőző beruházásokra, köztük a vontató járművek üzemanyag-kiszolgálását biztosító töltőállomások korszerűsítésére, olajfelfogó tálcák építésére, cseppmentes üzemanyag kiszolgáló rendszer kialakítására, kocsimosó berendezések korszerűsítésére, a csatornahálózat és szennyvízkezelő rendszer korszerűsítésére.
Az egyik elsődleges cél a vasút által keltett zaj csökkentése. A hulladékgazdálkodási tevékenység fejlesztése érdekében a beszerzésnél a vasúttársaságok hangsúlyt helyeznek a környezetvédelmi szempontokra. Külön figyelmet szentel nek az illegális lerakók felmérésére, felszámolására - hangsúlyozta Debreczeni Katalin.